Jump to content

Hvor stort er 5kg hjortegevir?


BigBore

Recommended Posts

Hei.

 

Det er sikkert mange som kan svare bedre en meg. men et tips er jo google: 5 kg Zrzut jelenie ( zrzut = gevir jelen=hjort)

 

hvist ikke så kan du jo finne ei bok i Polen som heter "Ille masz lat". der er det illustere med bilder.

Link to comment
Share on other sites

Har lurt på det samme selv under to drivjakter i Polen. I 2015 så vi ingen, i år var vi i kontakt med noen "sværinger". Jeg var heldig og fikk tatt en av disse. Gevirvekten hevdet de var 5,8kg (har ikke sett snurten av verken gevir eller regning så lang). I norsk målestokk er dette en veldig stor hjort og i min målestokk var dette en vanvittig stor hjort. Utfordringen på drivjakt er jo at det går veldig fort og man har kanskje en 3-4 sekunder å skyte på. For en amatør i polsk "hjortegevirvektbedømmelse" vil det være umulig å si om geviret er 5, 5,8 eller 6 kg. Sikker håpløst nok for en ekspert. Det eneste jeg tenkt var at det der er den største hjorten jeg noensinne har sett. En grei regel kan være: Ser man en veldig stor hjort og man har veldig lyst til å skyte den, så skyt! Drivjakt er nok uansett den billigste måten å skyte polsk storhjort på. Har man en veldig trang økonomi og/eller en veldig sint dame, bør man la være å skyte. Men da drar man kanskje ikke på drivjakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...