Jump to content

Er kombi noe tess?


s1lVa

Recommended Posts

Kombi vil alltid være ett kompromiss :)

Men ett man gjerne lever med om man har stått med rifla i hånda og har hatt behov for ett hagleskudd eller når rådyret dilter fornøyd forbi på 50-60 meter og man står med en hagle til 25 000+ i henda :lol:

Som i det øyeblikket er like anvenlig som en golfkølle

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir man en god skytter med et aktuelt våpen når man i praksis ikke kan trene med det omtalte våpenet fordi treffpunktet klatrer?

 

Kvantitet med boltrifle og kvalitet med kombi/drilling.

 

Og Geco5: Å betvile en jegers seriøsitet, fordi at vedkommende fokuserer på hvor et evt 2. og 3. skudd havner, faller på sin egen urimlighet. I mine øyne er det en jeger som tar ansvar. Ting skjer. Enten man vil eller ikke. Og hvis f.eks naboposten har skadeskutt og dyret kommer stormende til deg, hva gjør du da? Unnlater å skyte, fordi første skuddet ikke kan bli perfekt?

 

For min del har kombien blitt våpen nr 1, da jeg har jakt på alt vilt på et terreng og tysk jaktterrier til å holde leven i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Kvantitet med boltrifle og kvalitet med kombi/drilling.

 

Og Geco5: Å betvile en jegers seriøsitet, fordi at vedkommende fokuserer på hvor et evt 2. og 3. skudd havner, faller på sin egen urimlighet. I mine øyne er det en jeger som tar ansvar. Ting skjer.

Hvis folk er MER opptatt av oppfølgenede skudd, enn første skudd, har de etter min mening feil fokus! Selvfølgelig skal en vite hvor oppfølgende skudd havner, i tilfelle det er behov for det i krisesituasjoner. Så jeg er da ikke imot at folk også er interessert i oppfølgende skudd. Jeg vet hvor mine skudd havner (dvs. til og med 3. skudd), når jeg gjør jobben min.

 

Det jeg er imot, er at folk er så opptatt av varmegangen og en eventuell spredning, at de mener en kombi/drilling er uegnet til sitt bruk.

 

Personlig så synes jeg ikke folk burde kjøpe en kombi (med storvilt kaliber), som første storviltrifle. Og menegdetrening bør vel helst foregå med en 22 LR (grunnet økonomi)og så med en annen storviltrifle. Men en må jo også skyte nok med en kombi, til å vite hvor skuddene går. Både når det gjelder egenspredning på førsteskudd og senere hvor oppfølgende skudd treffer.

 

Til din tenkte situasjon. At noen deltar i et jaktlag (som postjeger) med en kombi, ville ikke jeg annbefalt. Men har en med seg kombi, så skyter en selvfølgelig på det skadeskutte dyret, for å stoppe det etter beste evne.

Link to comment
Share on other sites

At man har mer fokus på oppfølgingsskudd enn første, er så klart feil.

 

Og å ha kombi som førstegangsvåpen i det store og hele, vil ihvertfall jeg fraråde.

 

Men helt ærlig, hvis man har trent mye med kombi/drilling og kjenner våpnet sitt godt, så ser ikke jeg noen grunn til å fraråde noen å bruke det på post.

Som du sier, du vet også hvor 3. skuddet ditt sitter.

 

Til trådstarter: Skaubjønn sier det veldig greit.

 

Ta deg en tur på en butikk dem selger våpen brukt, og kjenn litt på de forskjellige utgavene.

Selv havnet jeg på en brno 502.2 i 12/7x57r. Snellert på rifla og en liten lett kikkert pp toppen. Dette har blitt den jeg bruker til "alt". Sako 338 wm, marlin 45/70, 4 mausere i div kaliber fra 6,5 og opp til 9,3 og en brno kombi i 5,6x52r. Men den som blir med ut, på elgpost også, er 7x57'n. Neste som skal inn er en drilling med 8x57 for å ha bittelitt mer margin oppover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...