Jump to content

Er kombi noe tess?


s1lVa

Recommended Posts

Jeg lurte på å kjøpe en "billig" kombi brukt på finn, for jeg har fått det anbefalt av noen venner som driver med rådyrjakt.

Snakket litt rundt dette i en butikk i dag, men selgeren nærmest slaktet kombi. Skal ikke gå inn på detaljer, men det var virkelig alt av det motsatte jeg har hørt.

 

Jeg vet at rifledelen ikke er like presis som en ren rifle, men den er da presis nok? Meningen med det i mitt hode er at rifleløpet er en greit alternativ hvis dyret kommer for langt unna til å kunne bruke hagleløpet. Jeg hadde ikke akkurat tenkt å ligge på 200m :)

 

Hva er deres erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Har selv kombiløp til min Valmet 412. Min erfaring er at presisjonen i denne er like god som boltrifler. Største problemer ift presisjonen er å få til gode avtrekk siden avtrekket ikke er like godt som i boltrifler. Med trening skyter du like godt med denne som med boltrifler. Liker også at de har frittliggende og justerbare piper.

Har aldri hatt problemer med å skyte opp til elgprøven.

Årsaken til at jeg kjøpte kombiløpet mitt i 6,5x55 og 12 var til å ha mulighet for å skyte orrfugl eller rype når jeg går som driver på elgjakt. Og selvfølgelig fortsatt ha mulighet på elgen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, om løpene er loddet så klatrer de pga varmegangen.

Men er bare å ta seg god tid om man skal skyte storviltprøven så er vel det neppe noe problem.

Under praktisk jakt der man bahov for en kombi/drilling så er det ikke noe problem.

Man kan jo evt kjøpe en kombi med frittliggende rifleløp. De har sjeldent dette "problemet".

Kombi/drilling er jo ikke våpentypen man ligger og banker mye rifleskudd med uansett

Link to comment
Share on other sites

Bare å kjøp. Da slipper du å ergre deg over vilt på riflehold når du går med hagle, og flyvende/løpende vilt på hagle hold når du går med rifle. Det skjer alltid på harejakt. Går jeg med hagle setter de seg ofte perfekt på 70-100meter å ser på deg. Går jeg med rifle vil de aldri stå i ro lenge nok til å kunne gjøre noe som helst... det er en forbannelse.

Eneste lille ulempen er at de ofte er ganske korte, og du må treffe på det ene hagle skuddet. Men min erfaring med o/u er at hvis jeg først får skivebom på førsteskuddet, så bommer jeg alt for ofte på andre også. Med rifle må man treffe på første skuddet uansett. Så jeg synes det er best å gå med kombi. Safer litt mer når jeg skyter med kombi siden jeg vet jeg har kun et hagle skudd, og da bommer jeg skjeldent. Ikke mange måneder siden jeg kjøpte kombi nr to, så for min del er kombi helt konge. Har ikke fått teste den nye, men den gamle skyter tre skudd innafor 2 cm på 100m hvis jeg gjør jobben rett og venter litt mellom skuddene. Hvis jeg skyter tre kjappe sitter to av skuddene tett og det tredje klatrer ca 5 cm på varmespredningen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, om løpene er loddet så klatrer de pga varmegangen.

Men er bare å ta seg god tid om man skal skyte storviltprøven så er vel det neppe noe problem.

Under praktisk jakt der man bahov for en kombi/drilling så er det ikke noe problem.

 

Kombi-og dobbeltrifler har vel fortsatt krav om kun tre skudd på prøven?

Link to comment
Share on other sites

Kombi er topp! Det eneste som er deiligere en en god kombi er en drilling... (jeg er bitt av drillingsyken). Du må bestemme deg om du skal bruke kombien som rifle med mulighet for hagleskudd, eller hagle med mulighet for rifleskudd. Jeg gjør det siste, og har kikkertsikte hengende ved i et lite hylster slik at jeg hurtig kan smekke det på ved behov.

Du må også bestemme deg om du skal ha frittliggende løp eller ikke. Fordelen med frittliggende løp er at du kan skyte flere skudd etter hverandre uten stigning. De blir oftest litt tyngre, og mer klumpete, enn kombi med lodda løp. Jeg foretrekker lodda løp. Da får man en smekker og lett løpsbunt, og oftest svært presis på grunn av at løpene blir en stiv blokk. Om du skal bruke kombi med lodda løp må du regne med stigning for hvert skudd. Første midt i, andre 10cm over, neste enda 10 cm over. Det er systematisk, slik at du får samme stigning for hvert skudd. Du kan altså regne med det når du skal skyte de tre skuddene til prøven, så lenge du har testet først. På jakt er det svært sjeldent et tema, er ikke hver dag man skyter flere skudd etter hverandre, så lenge omladningen tar litt tid.

Videre må du bestemme deg om du skal ha singeltrigger eller to avtrekkere. Jeg hadde ne kombi en gang med singeltrigger og jeg synes at det er noe forbannet herk... På rådyrjakt og tiuren flyr opp, og man må til med løprsvelger. Eller omvendt, bukken løper brølende avgårde, jeg plystrer og den stopper opp noen sekunder, og jeg må fikle med omstiller.... en avtrekker til hvert løp er best.

Så kommer patronvalget. Kjøp deg riflekaliber med randpatron (en med R etter i kaliberbetegnelsen, for eksempel 7x57R), fordi det gir sikrere hylseutdraging, og du har en kant å ta tak i når du skal dra ut hylsa. Nå når hjorten er på fremmarsj synes jeg stort sett at det er tullete å kjøpe kaliber som ikke er tillatt på storvilt. Man kan godt kneppe ryper og skogsfugl med 6,5 eller 7mm kule, men man kan ikke skyte hjort med 5,6mm kule. Kombi i storviltkaliber altså. Etter mitt syn er det litt hipp som happ hvilket haglekaliber man velger i en kombi. kaliber 12 er vanligst, blir smekrere med kaliber 16 eller 20. i drillinger er dette mer viktig fordi det er tre løp. Jeg vil ikke ha drilling i kaliber 12, synes de blir fremtunge og klumpete.

 

Gudd løkk! Post bilde og skyterapport når du handler noe da!

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Du må bestemme deg om du skal bruke kombien som rifle med mulighet for hagleskudd, eller hagle med mulighet for rifleskudd.

Det er grunnen til at jeg valgte å kjøpe kombi nr to. Første hadde rifla på fremste, og det er ikke optimalt på støkkjakt. Så da ble det ny med hagle på fremste og sikring på kolbehals sånn at det blir identisk med o/u hagla.

Link to comment
Share on other sites

Du må bestemme deg om du skal bruke kombien som rifle med mulighet for hagleskudd, eller hagle med mulighet for rifleskudd.

Det er grunnen til at jeg valgte å kjøpe kombi nr to. Første hadde rifla på fremste, og det er ikke optimalt på støkkjakt. Så da ble det ny med hagle på fremste og sikring på kolbehals sånn at det blir identisk med o/u hagla.

Til den bruken er en hagledrilling mye bedre, her er hagle på fremre, og rifle på fremre, etter omstilling.

 

Kombi er for meg alltid rifle med haglemulighet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, om løpene er loddet så klatrer de pga varmegangen.

Men er bare å ta seg god tid om man skal skyte storviltprøven så er vel det neppe noe problem.

Under praktisk jakt der man bahov for en kombi/drilling så er det ikke noe problem.

 

Kombi-og dobbeltrifler har vel fortsatt krav om kun tre skudd på prøven?

Ja, fortsatt 3 skudd på de våpentypene.

Men man trenger jo ikke å smelle av 3 lynraske skudd vel?

Link to comment
Share on other sites

Kan av egen erfaring fortelle følgende. Hadde en 6.5x55 og 12/76 av et mindre kjent merke, gikk midt i 1 rifleskuddet, så 2 og 3 skudd litt opp til venstre, dette var 9.1gr Norma Rådyr, desverre gikk disse ut av produksjon, da startet min utfordring da jeg ikke lader selv, det jeg fant til slutt var vel noe raufoss i 6.5 som hadde et godt 1 skudd, men der sluttet det. Men jeg opplevet stor forskjell på liggende og stående skudd med den, den gikk nede til venstre ved stående, så skadeskudd og bom som resultat noen ganger. Jeg solgte kombien min.

 

Så det er selvfølgelig en subjektiv oppfatning, du må lade selv for å få disse kombiene til å gå greit i riflteløpet tror jeg.

 

Så i dag har jeg hagle og rifler, enkelt og greit, mister noen sjanser på skudd selvfølgelig.

 

Ønsker deg lykke til i valget. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Drilling er ikke laget for mengdetrening. Man må lære å skyte med en god rifle, så må man lære seg å bruke drillingen. Det er ikke et spesielt egnet våpen å begynne med synes jeg. Morten Vinje som var med å starte opp kammeret.no kalte kombien for dorullholder med radio, og drilling for dorullholder med radio og telefon... fordi det på en dårlig dag er en dårlig hagle, og en dårlig rifle... Det krever trening å lære seg å bruke kombi og drilling effektivt. En god rifle og en god hagle først, så er det på tide med kombi. Så er det på tide å selge kombien, og kjøpe drilling :D (så er det på tide å selge drillingen og kjøpe en annen, for så å selge den og kjøpe enda en annen, for så.... :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Kombi er topp! Det eneste som er deiligere en en god kombi er en drilling... (jeg er bitt av drillingsyken). Du må bestemme deg om du skal bruke kombien som rifle med mulighet for hagleskudd, eller hagle med mulighet for rifleskudd. Jeg gjør det siste, og har kikkertsikte hengende ved i et lite hylster slik at jeg hurtig kan smekke det på ved behov.

Du må også bestemme deg om du skal ha frittliggende løp eller ikke. Fordelen med frittliggende løp er at du kan skyte flere skudd etter hverandre uten stigning. De blir oftest litt tyngre, og mer klumpete, enn kombi med lodda løp. Jeg foretrekker lodda løp. Da får man en smekker og lett løpsbunt, og oftest svært presis på grunn av at løpene blir en stiv blokk. Om du skal bruke kombi med lodda løp må du regne med stigning for hvert skudd. Første midt i, andre 10cm over, neste enda 10 cm over.

Det må være en elendig kombi, som stiger så mye for hvert skudd. :) Min Berno 502.2 (7 x 57 R) stiger ca 3 cm på andre skudd og opp til ca 7 cm på tredje skudd, med rolig skyting. Min trekker også skuddene til venstre, men veldig lite, omtrent klokken 11. En kammerat med samme våpentype, men i kal 6,5 M (og rett ammo) oppfører seg på samme måte og med omtrent samme stigning. Vet om flere som har dette våpnet, de er pressise, stiger lite (men forutsigbart). Noen stiger til venstre og andre til høyre. Våpnet har også bra snellert avtrekk. Ellers er ikke det vanlige avtrekket dårlig. Lett og smekker kombi.

 

Det finnes sikkert andre kombier (med loddet løp), som er lige gode. :)

Link to comment
Share on other sites

Eneste ulempen med kombi/drilling er ofte at man blir putta på jordekantposter og andre steder der haglegutta stiller med handicap pga manglende rifleløp.

På postjakt med mulighet for lengere skuddhold, benytter en selvsagt rifle og ikke kombi. Men en en god kombi, bør da skyte gode skudd ut til minst 200m.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer kun an på siktet. Egenpresisjonen i en kombi/drilling med lodda løp er som regel minst like god som rifle. Det er ikke noe problem å skyte på lange hold med kombi. Det som er utfordringen er varmespredning. Man skal etter boka vente 15 min mellom hvert skudd dersom man skal unngå varmespredning, som vil si at innskyting kan ta tid, og eksperimentering på lange hold kan være krevende. Men fullt mulig.

@Geco5: Det er ikke slik at høydespredningen definerer om en kombi er god eller ikke. Man kan finne eksemplarer uten høydespredning, og da er det en børsemaker som har lagt betydelig jobb i det. Min Ferlach rifledrilling har ikke høydespredning, kan skyte fire hurtige skudd i tieren. Om det er høydespredning er det lit tilfeldig om det blir 5 eller 10 cm. Mitt inntrykk er at høyhastighetskalibre gir mer høydespredning, og at grovere kalibre gir mer. Men dette er noe man må kjenne til og kompensere for med sitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

......................... Men jeg opplevet stor forskjell på liggende og stående skudd med den, den gikk nede til venstre ved stående, ............

Dette har vel mer med skytteren å gjøre.

Tipper du "møtte" med skuldra på stående. Dette vil sette skuddene ned til venstre :wink: (ved links, ned til høyre)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer kun an på siktet. Egenpresisjonen i en kombi/drilling med lodda løp er som regel minst like god som rifle.

Man skal etter boka vente 15 min mellom hvert skudd dersom man skal unngå varmespredning, som vil si at innskyting kan ta tid, og eksperimentering på lange hold kan være krevende. Men fullt mulig.

 

@Geco5: Det er ikke slik at høydespredningen definerer om en kombi er god eller ikke.

Siktet? Tja... med god øyer (og en bra skytter) så bør en vel klare å skyte innenfor 10 cm på 150 - 200 m, med gode faste sikter. Da jeg var yngere var ikke 10 cm grupper på 200 m noe problem, med rifle uten kikkert. Hadde nok klart det samme med kombien. Selv med revolver (uten optikk), skjøt jeg og mange andre innenfor 20 cm på 200m.

 

Jeg har ikke definert våpnets egenspredning, til "klatringen" som skjer ved varmespredning, kun at den er forutsigbar og hvor mye. Med lite klatring, er det mer forutsigbart, enn hvis våpnet klatrer mye, alla din kombi. Som nevt, varmespredningen i min kombi er forutsigbar og jeg kan skyte skuddene fortløpende, med bra samling. Bare å forlegge siktet. :) Presisjonen (med storvilt ammo) på førsteskudd, med kun 9 x forstørrelse har vært under 3 cm. Og det ser ut til at andre og tredje skuddet samler like bra, men med et annet treffpunkt uten å forlegge siktet. Jeg venter ikke bare 15 min, men generelt en time, når jeg tester egenspredning. Skyter med andre våpen, mens våpnet avkjøler seg. Men om jeg kun skyter 2 ganger/dag, eller 3 - 5, er mer avhengig av tid. Og så tester jeg vidre andre dager.

 

Så jeg ser ikke problemet, for vanlige jaktskudd og selv ikke med en kikkert med liten forstørrelse. Større kikkert og i benk og bedre skytter, så kan sikkert egenpressisjonen bedres ennå mer. Men, for meg er det uinteressant. Jeg betrakter min kombi først og fremst som et kortholdsvåpen. Ideelt for smygjakt, uten kikkert.

Link to comment
Share on other sites

På postjakt med mulighet for lengere skuddhold, benytter en selvsagt rifle og ikke kombi. Men en en god kombi, bør da skyte gode skudd ut til minst 200m.

Nå går mange i annskaffelse av kombi/drilling nettopp for å slippe å drasse med seg flere våpen enn ett når de drar på rådyrjakt!

Og på jordekantpostene jeg har stått på så har jeg ganske ofte fått bruk for hagleløpet.

Da hjelper det drit lite å stå der med rifla i henda.

Link to comment
Share on other sites

En kompis har samme problemet med 412n sin med 2 x 9,3 løpsett.

Hvorfor det skjer skjønner vel ingen av oss ihvertfall.

Han skyter storviltprøven med bare ene løpet.

Men dobbelskudd med kalde løp så samler den utrolig bra

Link to comment
Share on other sites

Endring av treffpunkt med kombi/driling/dobbeltrifle med loddede løp vil jo også være svært forskjellig ved bruk av kikkert sammenlignet med bruk av åpne sikter. Ved åpne sikter vil kornet flytte seg i samme retning som løpsbunten og treffpunkt endring blir mindre enn ved kikkert, rødpunkt sikte el som er montert langt bak munningen.

Link to comment
Share on other sites

En lincon (FAIR)kombi med lodda løp jeg har i 7x57 setter 3 skudds samlinger fra kaldt løp på 2 cm på 100m.Etter første skuddet klatrer den rett opp 10 cm og skudd nr3 sitter 3 cm over andreskuddet.Likedan en Merkel K96 drilling i samme kaliber setter kaldskuddene tett og fint mens andreskuddet klatrer 6 cm opp.Med åpne sikter ser jeg ikke treffpunktforandring ved 3 kjappe skudd

Link to comment
Share on other sites

Kombinasjons våpen har en kjempe fordel spør du meg, jeg har personlig grense på 20 meter på rådyr og bommer jeg på avstanden med 20% er jeg fortsatt på 24 meter. Er det lenger enn mine "20meter" velger jeg rifleløpet. Hagle på rådyr er effektivt bare holde er riktig, men lett å strekke holde om du ikke har god selvbeherskelse eller ett rifleløp å velge. Derfor er kombinasjons våpen etter mitt syn perfekte til rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Spørs hva du vil ha. Kaliberkombinasjon, lodda eller frittliggende pipe, enkel eller dobbel avtrekker osv.

 

Jeg foretrekker slanke og lette kombier med storviltkaliber (7x57R) og kaliber 20 i haglepipa. Liker best lodda piper og doble avtrekkere.

 

Synes i så måte italienske kombier gir mye for pengene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har gått veien fra en Valmet 412 (Grei funksjon, men alt for tung) til drilling (Plus 12/7x65) som egentlig ikke er mye lettere og heller ikke er noen god hagle, så jeg har begynt å fundere på kombi igjen.

Når man er vant til boltrifler med supre avtrekk er den kanskje mest irriterende "finessen" på et våpen med flere slaglåser mangelen på godt avtrekk. Jeg synes heller ikke snellertfunksjon er noe som går godt sammen med valne jaktfingre. Jeg har derfor begynt å myse litt på Blaser sin modell 95 som har enkel slaglås.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Spørs hva du vil ha. Kaliberkombinasjon, lodda eller frittliggende pipe, enkel eller dobbel avtrekker osv.

 

Jeg foretrekker slanke og lette kombier med storviltkaliber (7x57R) og kaliber 20 i haglepipa. Liker best lodda piper og doble avtrekkere.

 

Synes i så måte italienske kombier gir mye for pengene.

 

Har faktisk vurdert rizzini 20/76 7x57r. Dog ligger den litt høyere i pris enn andre

Link to comment
Share on other sites

Har noen en anbefaling til en grei kombi?

Det jeg skrev om min kombi, må da være et bra forslag. :) Er nok ikke så mange i samme prisklasse, som er bedre. Men det er jo også noe smak og behag. Flere bra kombier, men en må kunne bruke dem.

 

Editt: Det har vært mulig å kjøpe et ekstra hagleløp (dobbelt) også, så da har en både kombi og en over/under hagle. Har som mange andre, en hurtigmontasje (lav) for kikkert montert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en BRNO ZH 304 (7x57r over 12GA), som fungerer svært godt. Den har også en fiffig løsning rundt løpsinnfesting, som gjør at man kan bruke ZH 301-løpssettet (OU 12GA) om man skulle ønske en ren hagle. Den har fått en Leupold-kikkert i hurtigmontasje, samt en kolbekamforhøyer i skinn, for bedre å kunne bruke nevnte kikkert. Presis og god.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som sammenligner en kombi (og drilling) med en skarpskytter rifler, er vel på "viddene". En kombi et ikke et pressist langtholdsvåpen, det vet alle. Hvis dere har fokus på varmegang, da undrer jeg på dere som jegere. Det er førsteskuddet som teller! At noen basserer seg på div., oppfølgene skudd, sier mye om dem både som jegere og skyttere.

 

Etter min mening, er det i første rekke egenspredning på første skuddet, som er viktig og dernest egne ferdigheter. Men selvfølgelig skal en vite hvor oppfølgende skudd går, hvis uhellet er ute. Men en dyktig jeger kjenner våpnet, samt egne begrensninger og vet da når han ikke bør skyte!

Link to comment
Share on other sites

Enig med forrige taler !

Dessuten så er det ekstremt få kombi/drillinger som klatrer noe særlig mer enn 5-7cm på skudd nr.2.

Noe som gjør at selv skudd nr.2 vil treffe ca. der skytter peker.

Som regel skudd nr.3 som gjør at folk ikke klarer storviltprøven (om de sikter midt i ringen)

Og ett enkeltskuds brekkvåpen med ekstraktor (som 99% av våpnene har)er ikke heller ikke ett våpen beregnet for raske oppfølgingsskudd !

Link to comment
Share on other sites

Til dere som sammenligner en kombi (og drilling) med en skarpskytter rifler, er vel på "viddene". En kombi et ikke et pressist langtholdsvåpen, det vet alle. Hvis dere har fokus på varmegang, da undrer jeg på dere som jegere. Det er førsteskuddet som teller! At noen basserer seg på div., oppfølgene skudd, sier mye om dem både som jegere og skyttere.

 

Full circle, høna og egget.

 

Du sikter kanskje til meg så jeg svarer, siden jeg tydeligvis må være enda tydeligere.

 

Klart man er på viddene om man sammenligner direkte, og klart at man på jakt skal treffe på første skuddet, og det er her jeg prøver å gjøre et poeng. Hvordan blir man en god skytter med et aktuelt våpen når man i praksis ikke kan trene med det omtalte våpenet fordi treffpunktet klatrer? Trene avtrekk med en .22, og rekylopptak med en .308? Der begge har litt forskjellig dralengde, vekt, avtrekk, siktemidler og rekyl enn drillingen man skal bruke på jakt? Nå er jeg ingen rabiat dyreverner, og jaktlisensen har jeg, men jeg synes det blir en litt for nonchalant holdning til utstyret sitt. Hvis man skyter inn børsa i -20 grader, og jakter i +20, hvor havner treffpunktet? Jeg vet ikke. Kanskje er det ingen forskjell, men det handler også litt om det å være trygg på/kjenne eget utstyr, slik M67 skriver over. Kanskje legger jeg vél mye i det, men enn så lenge ser jeg ingen overbevisende argumenter for et slikt våpen, foruten det rent praktiske ved å ha en rifle og en hagle i étt. Mange skriver jo også at "min kombi klatrer ikke", og om så er tilfellet, da faller mitt argument. Tren masse, bli en god skytter og legg ned dyret på første skudd! Tut og kjør!

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte på å kjøpe en "billig" kombi brukt på finn, for jeg har fått det anbefalt av noen venner som driver med rådyrjakt.

Snakket litt rundt dette i en butikk i dag, men selgeren nærmest slaktet kombi. Skal ikke gå inn på detaljer, men det var virkelig alt av det motsatte jeg har hørt.

 

Jeg vet at rifledelen ikke er like presis som en ren rifle, men den er da presis nok? Meningen med det i mitt hode er at rifleløpet er en greit alternativ hvis dyret kommer for langt unna til å kunne bruke hagleløpet. Jeg hadde ikke akkurat tenkt å ligge på 200m :)

 

Hva er deres erfaringer?

 

føler at vi må tilbake til starten på eventyret... som jeg leser inlegget så har trådstarter rådspurt venner som driver med rådyrjakt. da tenker jeg at det er rådyrjakt,eller en slags blanda jakt han tenker å bruke kombien til. ikke jaktfelt,konkuranse skyting etc. heller ikke skeet,trap baneskyting. bare jakt? siden billig kombi var et ønske så er baikal kombien uten konkuranse prismessig både som ny,eller brukt. så var det klatringa.. det hardeste jeg har skutt 12/76-308w kombien min er 15 skudd seriene på oppskyting. da klemmer jeg bare i vei med skudd,bryt lad,skyt. pipa blir varm,men den billige russer klatrer altså ikke.

billig,bra jaktverktøy m.a.o. hvis ikke kombi var det rette for trådstarter så er jo "penge"tapet ved salg/destruksjon av børsa lav.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale Kombi, hadde Sabatti Forest light 12/70 7X57R som veide 3,1kg med aimpoint micro. Kjempe fint på smygjakt og jakt med hund. Har og skytt double på Hjort med den, så alt er mulig, bare å ha flere patroner tilgjengelig i lomma :D Byttet senere kikkert til en 1,25-4X24 Leupold for å ha mulighet til lengre hold. Samlet godt og klatret ikke siden den hadde frittliggende rifleløp. Samlet best med S&B :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har en Merkel B4 kombi. Den er med oppspenner og er dermed veldig sikker i bruk. Den klatrer noe fra skudd nr. 3, men som flere har påpekt, så er dette jo uansett ikke våpenet for mengdetrening.

 

Synes B4 er veldig behagelig å skyte med og kan anbefales.

 

Et alternativ er B3 hvis man vil ha et raskt andre skudd. Da spennes begge fjærene på en gang. Merkels B3/4 kan enkelt bytte til O/U hagle eller O/U dobbeltrifle. Da ville jeg utvilsomt gått for B3 varianten.

 

Synes en kombi eller drilling bør være et standardvåpen hos enhver seriøs jeger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, opptil flere ganger før, skrevet at Zoli-kombien i 20/6,5 er det våpnet jeg bærer mest på jakt. Det er mange årsaker til det, men først og fremst fordi jeg går på "jaktturer", som er mer tur enn jakt, og dessuten er jeg litt "viltoppsyn" i vårt bestandsplanområde (tidligere også i et større naboområde). Da er det greit å ha med et våpen, som kan brukes på alt fra trost til elg, hvis et aktuelt (eller skadet) vilt skulle dukke opp. Og som kan deles og pakkes i sekken, hvis jeg ikke gidder å jakte mer. Den veier 3750 g med reim og kikkert, har haglepipa på fremre avtrekker (og et dårlig rifleavtrekk på bakre, men det merker man bare på skytebanen), og går "midt i" med all ammunisjon jeg har prøvd. Det siste skyldes nok at den loddete haglepipa virker som en "stabilisator" på den tynne riflepipa. Det gjør til gjengjeld at den "klatrer" under skyteprøven, men på jakt holder det oftest med et skudd med 9 g A-frame.

 

Riflekaliberet 6,5x55 er selvfølgelig noe herk. Jeg kjøpte dette våpenet på et "konkurssalg" (visstnok fra et svensk konkursbo?), og kunne derfor ikke velge riflekaliber sjøl. Velg"R"-kaliber, hvis du kan!

Link to comment
Share on other sites

At jeg hovedsaklig benytter drillingen når jeg beveger meg i terrenget, og heller velger boltrifle ved postering, er nok helst en slags psykisk sperre.

En kombinert mistro til drillingen på lange hold og en idé om at jeg MÅ ha minst 2 ekstra skudd i magasinet til oppfølging.

Og dette til tross for at drillingen fra benk setter første skudd i innertieren både med kikkertsikte og jernsiktene!

At jeg ikke har testet på 200 meteren kommer vel helst av at det til nå ikke har vært mulig å benytte den avstanden på "min" skytebane.

Joda, drillingen min klatrer, tidligere var det ikke merkbart, men de siste årene (med nytt kikkertsikte( har det blitt merkbart.

Altså har jeg ofte valgt å skyte storviltprøven med åpne jernsikter.

Og den treffer der den skal, ikke verst av en snart 50 år gammel børse. :wink:

 

Forøvrig grubler jeg litt på dette:

 

Til dere som sammenligner en kombi (og drilling) med en skarpskytter rifler, er vel på "viddene". En kombi et ikke et pressist langtholdsvåpen, det vet alle. Hvis dere har fokus på varmegang, da undrer jeg på dere som jegere. Det er førsteskuddet som teller! At noen basserer seg på div., oppfølgene skudd, sier mye om dem både som jegere og skyttere.

 

Etter min mening, er det i første rekke egenspredning på første skuddet, som er viktig og dernest egne ferdigheter. Men selvfølgelig skal en vite hvor oppfølgende skudd går, hvis uhellet er ute. Men en dyktig jeger kjenner våpnet, samt egne begrensninger og vet da når han ikke bør skyte!

 

Om man ser forskjellen på "skarpskytter" og langholds "sniper" så er det vel at skarpskytteren (i likhet med jegeren) lever etter regelen: "Make your first shot count!" mens en langholds sniper er mer som en artillerist å regne med innskyting og forlagt siktepunkt inntil man endelig treffer målet.

 

Om vi alle er enige om at det er førsteskuddet som teller, og man ikke har noen egenspredning på det første skuddet, så vil en kobi/drilling være fullt brukbar til det aller meste, også som "skarpskytterrifle" om man føler det behovet og klarer seg uten påmontert tofot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...