Jump to content

Swarovski z8i


308nm

Recommended Posts

Syns de har gjort det helt rett med å beholde 30mm og en kompakt innpakning. Det er jo jaktsikter. Plenty justeringsområde likevel.

Spennende å se hvor bra de blir optisk. Neppe dårlig :)

Litt skuffa over at de ikke fikk vekta litt lavere, men fortsatt er de jo lettere enn v8 og leica magnus.

Link to comment
Share on other sites

Jakt & Friluft operer med følgende på finn, levering ca Juni:

1-8X24 18000.- vekt 515 gram

1,7-13X42 21200.- vekt 620 gram

2-16X50 22100.- vekt 675 gram

2,3-18X56 23800.- vekt 725 gram

 

(Kilde: http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=72093452)

 

Ellers ser det ut til at 1.8x24 har samme synsfelt på 1x som lillebror z6i, dvs 42,5m på 100 m?

Link to comment
Share on other sites

At det ikke er 1,5-12x42, men 1,7-13 er helt ræææva, æsj og pøkjj 8)

Ønsket meg en kikkert som var superanvendelig, det er den ikke når man får den teipet på jaktfeltstevne.

Så nye hype som det har vært før denne lanseringen....... jeg er litt skuffa, swaro har forespeilet oss en "optisk-revolusjon", og leverer "Zeiss-light" :!:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt svart hvitt når noen påstår mellomrøret ikke påvirker optikske egenskaper.

 

Zoom mekanismen sitter i rettssystemet som avbilder fra første til andre billedplan. For å ikke få for dårlig bilde må man for del laveste forstørrelsene forminsk bildet, og for de høye forstørre. Men man kan ikke forminske bildet så mye man vil. Tilslutt er bildet for lite i første billedplan, slik at om man forminsket mer, vil man se innersiden av røret, SVs dorulleffekt..

 

1:1 avbildning er den letteste, og som normalt gir best bilde. bildet blir dårligere med hvor langt unna man er dette. Det virker som om de bare har tatt z6 og tynet forstørrings i rettssystemet litt opp, uten å gå noe mer ned. Derfor blir det 1,7-13 og ikke 1,5-12.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Swarovski oppgir lysgjennomgangen på alle sikta og viss dei brukar lik målemetode på alle sikta så er det tydeleg at noko har skjedd utover større zoomområde. Z3 modellane ligg på 90%, det samme med Z5. X5i ligg på 90-91%, Z6i 90-91%, Z4i 92-93% og alle Z8 på 93%. Om det stemmer at dei brukar samme målemetode på alle så må dei og ha gjort litt med coatingen, eventuell brukt anna glass eller gjort noko anna enn på dei andre modellane.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er i alle tilfelle viktig å holde seg til 30mm rør med tanke på at siktet skal kunne monteres på absolutt alle rifler. Det er ikke tilfelle med 34- og 36mm. Videre er det i all hovedsak snakk om sikter til jaktbruk, og da er vekten også viktig.

 

Jeg mener og tror at Swarovski leverer bedre sikter for jegeren enn hva Zeiss gjør med sin V8. Hva fremtiden til Z6 angår, så ser jeg ingen grunn for at serien skal bestå etter Z8.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så sikker på at 8x zoom er bedre enn 4, eller 6.

Hva er det vi mister når vi går fra 4x til 8x?

Til jakt bruker jeg mye 1-4 eller 1,5-6 kikkerter.

For meg er ytelsen mellom en og to ganger forstørrelse det viktigste med en slik kikkert. Så stort objektiv som mulig for å lette øyeplasseringen er også et moment.

 

Muligheten for å skru helt opp til 8x tror jeg blir lite brukt

Link to comment
Share on other sites

Huff! Syns ikke de hadde noe sælig mer og gå på der med Z6, den er i grenseland.. Må si jeg syns Swaro har kommet litt bak de store gutta i det siste.. Sånn jeg forstår så har de valgt en "billig"/enkel løsning med z8 med og tyne Z6 kikkerten, og X5... Hva i allverden var det..? Vi får vente på testene, en dårlig kikkert er det garantert ikke..

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det er blitt en del sammenligning mellom swaro og zeiss

Min mening er at kompensatoren til zeiss er mye bedre enn swaro sin.

Med v8 har zeiss løst problemet med lysbryteren. Så zeiss begynner på bli et fullgodt sikte på alle måter.. Men så var det dette med vekten da..

Link to comment
Share on other sites

For raske skudd er det stort synsfelt, liten dassrulleffekt og stor utgangspupill som er viktig,

På våpen for drivjakt og storviltjakt i skogsterreng er det ikke behov for mer enn 3-4x forstørrelse.

Da er nok både Swarowski og Zeiss med 8x zoom dårligere kikkerter enn de tidligere modellene.

Det viser seg at man ikke kan få både i pose og sekk, det må gjøres et valg.

Link to comment
Share on other sites

For at folk ikkje skal misforstå kvarandre; er de enige i denne begrepsbruken: Dorulleffekt=på minste forstørrelse så minskar synsfeltet og ein får ein tjukkare mørk ring rundt synsfeltet. Om sikte er ein 2.5-10x så opptrer dette normalt frå ca 3x til 2.5x. Skrur ein opp frå 2.5 til 3 så blir denne ringen tynnare mens synfeltet enten blir like stort eller større. Mens synfeltet sjølvsagt blir mindre på enda større forstørrelse så forblir den mørke ringen rundt bildet like tynn.

 

Nokon kaller dette tunneleffekt,mens for andre er tunneleffekt at uansett forstørrelse så har synsbildet ein forholdsvis tjukk mørk ring rundt seg. Eit sikte med tunneleffekt kan ha dorulleffekt i tillegg,men ikkje nødvendigvis. Her bør det og nemnast at etter det eg har sett så kan denne mørke bilderingen som nokon sikter har i heile forstørrelsesområdet variere mellom ulike sikter. Og at det ikkje er nokon klar grense for kva som er tunneleffekt eller ikkje.

 

Eller er eg heilt på viddene med denne begrepsbruken?

Link to comment
Share on other sites

Sånn rent estetisk skal jeg ikke uttale meg, men jeg syns det er helt topp att de øker mellomrøret så lenge det har optiske fordeler! Det er ett område på rifla det har null praktisk betydning om

str. øker lity(da sett bort fra vekt..) Men det er også ett valg hver enkelt må ta:) men jeg velger lett 150-200gr ekstra for bedre optikk!

 

Primær sikt mitt har 40 mellom rør så det er nok en het kandidat i "styggest sikte diskusjonen" deres;)

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en V8 det er helt sant at det er en stygg kikkert!

Merker ikke noe forskjell sammenlignet med HT, bortsett fra mere klikk og at jeg skru til mer enn 12x

Også har den en en bedre lysbryter enn HT

 

Men dette handlet vel egentlig om Swarovski. Når jeg ser vekt og forstørrelse opp mot Z6, så ser jeg ingen grunn til å ikke velge Z6 til jaktkikkert

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er ikke ett enkelt spørsmål å svare på. Det kommer an på bruken, og hvor godt geværet passer. Det er spesielt sikter som starter på ca 1x dette er viktig. Spesielt om man har ett slikt i en hurtigmontasje på f.eks en kombi, og man også bruker åpne sikter, slik at stokken er tilpasset disse.

Link to comment
Share on other sites

Så på en 1-8 på messa, den er fryktelig kilden på øyeplassering

 

Jeg fikk samme inntrykk også. Z8i kikkertene var en god hakk bedre en Schmidt&Bender sine 8x, men merkbart dårligere etter min mening enn Zeiss V8 serien. V8 er unektelig stor, og koster vel bittelitt mer, men der følte jeg at fordelene til V8 oppveier bakdelene ifht Z8i...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...