Jump to content
Skaubjønn

Merkel rifledrilling

Recommended Posts

Hehe noe o.t her... men helt greit det 😊

Sitte og teste er genialt med dobbeltrifler. Rekylopptak blir som for stående skyting. Det var derfor Heldal bygget denne benken 😊😜

@boble, jeg har bestilt Oryx som den er regulert for og satser på å finne en god ladning. Trenger neppe andre kuler lenger. Men takk. 

9 timer siden, M67 skrev:

Når man bruker 80-talls teknologi, så blir det vel fort mer komplisert enn vi er vant til i dag... 

Det er ikke 80-tallsteknologi, det er helt normalt også i dag at antall valg er begrenset. Men ingen har tatt arbeidet (les:kostnaden) med å lagre en bløtkake av abstraksjonsnivå etter abstraksjonsnivå mellom bruker og FW, og da blir det slik. 😉

3 timer siden, boble skrev:

Det er ikke 80-tallsteknologi, det er helt normalt også i dag at antall valg er begrenset. Men ingen har tatt arbeidet (les:kostnaden) med å lagre en bløtkake av abstraksjonsnivå etter abstraksjonsnivå mellom bruker og FW, og da blir det slik. 😉

Nå er vel nettopp antallet abstraksjonsnivå mellom skive og bruker et av de 2-3 store problemene med Megalink-skivene
- de bruker noe som ser ut som steinalder-elektronikk, med batterilader via batteri til strømforsyning, disse svikter flere ganger i året, og kretskortene tåler ikke fukt.

- selve skivemekanikken er helt hinsides mikk-makk-komplisert, skifte band framkaller MYE bannskap med små plast og alu-dingser, og hele gummien går vel knapt an å skifte. På FH-skivene virker "fallfigur" plata sjelden mer enn noen få ganger mellom vedlikehold.

- brukergrensesnittet er basert på flere programmer som sender data mellom hverandre, og bruker må passe på at dette skjer. Idag ville (og er, hos andre systemer) alt dette vært i en app.

K

Ah. Skjønner. Vi har Kongsberg, og enten er det mye smoothere eller så er jeg blind på å herje med heksadesimal maskinvarekode. :mrgreen:

40 minutter siden, boble skrev:

Ah. Skjønner. Vi har Kongsberg, og enten er det mye smoothere eller så er jeg blind på å herje med heksadesimal maskinvarekode. :mrgreen:

Det er SYKT mye smoothere. Brukergrensesnittmessig. Mekanisk, hardwaremessig får jeg litt mark av begge. De bærer preg av at (80-talls) softwarefolk har designet hardware... Spesielt 15m-skivene er balle mekanisk.

Men KTS har modernisert brukergrensesnittet, og "testpersonene" (jeg, og min 13 år gamle datter, uavhengig av hverandre, samt alle andre som har prøvd) har ingen problem med å lage et stevne og sende inn resultater, etter litt knoting og et par oppslag i bruksanvisning. Megalink (vi har begge) er det vel bare et par personer i hele skytterlaget som kan sette opp et stevne i, og jeg klarer ikke å bruke det med datamaskinen på engang (kun "monitorer i treningsmodus"), på grunn av alt som skal krysses av dypt inne i mengden av tilsynelatende unødvendige menyer, og alle programmene som skal sende data til hverandre.
Men dette var OT...

K

Etter all HW og SW prat,

Er det slik att vi er feilinformert ang skade på mikrofoner og feil på anvisningen?