Jump to content

Merkel rifledrilling


Skaubjønn

Recommended Posts

Hehe noe o.t her... men helt greit det 😊
 

Sitte og teste er genialt med dobbeltrifler. Rekylopptak blir som for stående skyting. Det var derfor Heldal bygget denne benken 😊😜
 

@boble, jeg har bestilt Oryx som den er regulert for og satser på å finne en god ladning. Trenger neppe andre kuler lenger. Men takk. 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, M67 skrev:

Når man bruker 80-talls teknologi, så blir det vel fort mer komplisert enn vi er vant til i dag... 

 

Det er ikke 80-tallsteknologi, det er helt normalt også i dag at antall valg er begrenset. Men ingen har tatt arbeidet (les:kostnaden) med å lagre en bløtkake av abstraksjonsnivå etter abstraksjonsnivå mellom bruker og FW, og da blir det slik. 😉

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, boble skrev:

 

Det er ikke 80-tallsteknologi, det er helt normalt også i dag at antall valg er begrenset. Men ingen har tatt arbeidet (les:kostnaden) med å lagre en bløtkake av abstraksjonsnivå etter abstraksjonsnivå mellom bruker og FW, og da blir det slik. 😉

Nå er vel nettopp antallet abstraksjonsnivå mellom skive og bruker et av de 2-3 store problemene med Megalink-skivene
- de bruker noe som ser ut som steinalder-elektronikk, med batterilader via batteri til strømforsyning, disse svikter flere ganger i året, og kretskortene tåler ikke fukt.

- selve skivemekanikken er helt hinsides mikk-makk-komplisert, skifte band framkaller MYE bannskap med små plast og alu-dingser, og hele gummien går vel knapt an å skifte. På FH-skivene virker "fallfigur" plata sjelden mer enn noen få ganger mellom vedlikehold.

- brukergrensesnittet er basert på flere programmer som sender data mellom hverandre, og bruker må passe på at dette skjer. Idag ville (og er, hos andre systemer) alt dette vært i en app.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, boble skrev:

Ah. Skjønner. Vi har Kongsberg, og enten er det mye smoothere eller så er jeg blind på å herje med heksadesimal maskinvarekode. :mrgreen:

Det er SYKT mye smoothere. Brukergrensesnittmessig. Mekanisk, hardwaremessig får jeg litt mark av begge. De bærer preg av at (80-talls) softwarefolk har designet hardware... Spesielt 15m-skivene er balle mekanisk.

Men KTS har modernisert brukergrensesnittet, og "testpersonene" (jeg, og min 13 år gamle datter, uavhengig av hverandre, samt alle andre som har prøvd) har ingen problem med å lage et stevne og sende inn resultater, etter litt knoting og et par oppslag i bruksanvisning. Megalink (vi har begge) er det vel bare et par personer i hele skytterlaget som kan sette opp et stevne i, og jeg klarer ikke å bruke det med datamaskinen på engang (kun "monitorer i treningsmodus"), på grunn av alt som skal krysses av dypt inne i mengden av tilsynelatende unødvendige menyer, og alle programmene som skal sende data til hverandre.
Men dette var OT...

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har funnet ut at jeg bør ligge så nær patronen den er regulert med som mulig.
Min er regulert med RWS UNI 180 grs vo 860m/sek i 60 cm pipe, 
Jeg har prøvd RWS EVO 184 grs med vo 840m/sek i 60 cm pipe
Denne er godt innafor det jeg krever av ei dobbeltrifle.
PÅ jakt er nok samlingene bedre en på bana, på bana skal du true rødprikken i senter med dårlige avtrekk som følge og med dobbeltskudd malende i bakhodet så er ikke altid avtrekket blir godt.
Driver å venner meg til avtrekket på denne, da den ikke er av det lette slaget.
Jeg sendte mail til Merkel vedr dobbeltskudd, og jeg fikk telefon fra Vågsland om å levere børsa til han han hadde fått beskjed fra Merkel om å fikse dette.
Han hadde brynet inngrepet på venstre hane slik at det ble litt bedre, med påfølgende gram tyngre avtrekk også, samt rensing av mekanisme og rensing og sjekk av dobbeltskuddsperra.

Tanken min om dette er at et våpen til 100000,- så er det ikke akseptabelt at man opplever dobbeltskudd, dette burde Merkel ta seriøst og fikset. Singeltriggerprinsippet er i og for seg genialt.
En annen kjepphest er at på et slikt våpen som er produsert med drivjakt som bakteppe, burde den absolutt hatt ejektorer. pga rask omlading på drivjakt.

Jeg elsker børsa med en fantasisk balanse og kvalitet ellers.

 

Edited by villreinjegeren
Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet hurtig omladning, og fant at dersom man vipper pipene oppover faller de brukte patronene ut. Altså beholde grepet rundt fortreet med venstre hånd og pipa oppover etter skudd, vippe stokken ned, la hylsene renne ut og så putte i nye. Jeg har sett film av jegere som går med to nye patroner mellom fingrene på venstre hånd, klar til å slippe de i kammeret. Det har jeg testet under prøveskyting men da treffer jeg for dårlig. 
jeg skyter for øvrig mest på et jorde der jeg jakter. Blinker på ulike hold, og mulighet til å teste Brenneke og sånt er en fordel. Det blir en del rusleturer frem og tilbake til blinken, men det er en del av kosen 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Villreinjeger Shou sendte den gamle rifledrillingen min til Merkel for regulering. På garantien. Det var en møysommelig prosess, fordi våpenet må eksporteres ut av Norge, og importeres til Tyskland, for reparasjonen. Så må det gjøres omvendt for å sende den hjem iglen. Forstår godt at de velger en smed her på berget. 
 

jeg ser den med ejektor. Men egentlig, dersom men vil ha mange hurtige skudd så finnes det jo halvauto? Jeg hadde med rifledrillingen på drivjakt i Polen. Veldig gøy! Helt til det kom et grisetog... året etter stilte jeg med halvauto med 10 skudds magasin....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du skyter bedre med forhøyet kolbekam, ikke bedre fordi den er hevbar. 
 

Alle er vel enige i at å ha en høy nok kolbekam slik at man har kinnkontakt når man skyter gjør at man skyter bedre. Det er flere måter å få til det på, én er å få saget i stokken, én annen er å ha noe man setter på. 
 

Jeg foretrekker å sette noe på, men om du skal få saget i stokken, er det mye penere om man får saget ut et langt stykke, mange børsemakere sager ut kort, av gammel vane, siden man  trenger plass foran kolbekammen til sluttstykke på, vanlige rifler. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert å bytte til en lavere kikkertmontasje? Evt. kan du også montere et kikkertsikte med 1 toms mellomrør og få midten av kikkertsiktet 2.3 millimeter lavere. 
Dette gir vel mye av den samme effekten som å forhøye kolbekammen.

 

Uansett kan du jo først prøve med å feste noe på kolbekammen slik at du vet hvor mange millimeter du vil øke høyden på kolbekammen. Du kan jo også prøve å feste et kikkertsikte med tape/strikk for å se effekten av lavere høyde opp til midten av kikkertsikte.

 

Skal du benytte en kolbekamsforhøyer i lær/gummi spiller det antageligvis liten rolle om denne eksempelvis er 5, 10 eller 15 millimeter. Likevel er det nok en øvre høyde for hva som oppleves som greit.

 

Jeg er klar over at du spurte om justerbar kolbekam og ikke det jeg har anført over. Prøv først å få testet et tilsvarende våpen hvor dette er montert, før du bestemmer deg. Jeg tror at du får mer glede av et våpen som passer best mulig.

 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, amatør skrev:

Klippe:
 

Alle er vel enige i at å ha en høy nok kolbekam slik at man har kinnkontakt når man skyter gjør at man skyter bedre. Det er flere måter å få til det på, én er å få saget i stokken, én annen er å ha noe man setter på. 
 

 

Det kommer nok an på hvordan man bruker kikkertsiktet. Jeg kjenner til at noen jakter med siktet på hele tiden, og det er jo mulig med et et sikte som går ned til 1x forstørrelse. Da kan man tilpasse noe til å sette på, som gir tilstrekkelig kinnkontakt. Jeg bruker ikke kikkertsiktet slik. Jeg har det av når jeg smyger. Og jeg har skutt tiur og annen fugl under smygjakt på rådyr, og en hel del rådyr med åpne sikter. Ved posting, eller jakt med hund på åpne poster, setter jeg på kikkertsiktet. Da vil jeg ikke begynne å styre med remmer og annet for å få kinnkontakt. Jeg synes det er genialt å ha mulighet til og hurtig kunne justere kammen, slik at den gir god kinnkontakt. Ulempen er at det sages i pen ved. Og at man mister potensielle kjøpere ved et eventuelt salg, fordi de synes hevbar kam er ramponering av våpenet. Men jeg tilpasser det til meg og mitt bruk, uten å tenke på hva andre synes. Og for meg og min bruk av børsa er hevbar kam overlegent til praktisk jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Det spørs om jeg bør bytte montasje, eller snarere deler i montasjen min.

Var på skytebanen nå og skjøt inn Aimpointen på Merkelen, det gikk som bare fy, høyrepipa satt i passerhullet på rådyrfiguren, venstrepipa satt 3-4 cm til venstre, skjøt også ned lerduer som jeg hengte opp på staurer, så den gikk helt nydelig, og det med patron som den ikke var regulert med, Brukte 13 grams RWS Kegelspitz med vo 800 m/sek.
den er regulert med 11,3 grams UNI med Vo 860m/sek.
Så dette lover bra.
Etter at jeg har skutt 2 skudd så er den veldig tung å åpne, må bruke makt, antar at det kommer av at det ikke har gått veldig mange skudd igjennom denne.

 

 

Edited by villreinjegeren
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, amatør skrev:

Slike kolbekamforhøyere fra akah, har bare én trykknapp. Den er like rask å ta av og på som noen justerbar kolbekam. 

 

 

Det er da åpenbart feil. En ekstradings som må settes på, versus å trekke opp selve kammen.

 
jeg hadde en slik akah i flere sesonger. Gikk grundig lei av den. Funker ok på soldager, men det er enda en ting å holde orden på og bruke tid på. På regnværsdager ble den søkkvåt, tørket sent og om den ble stående på for lenge trakk fukten inn i stokken. 
enhver får selvsagt bruke det man vil. Jeg for min del foretrekker hevbar kam. 

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, villreinjegeren skrev:

Målte høyden på montasjen og den er 16 mm fra underside fot til underkant kikkertrør.

Jeg vet ikke om det går å få tak i lavere montasje.

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Her synes ikke de åpne siktene, men jeg greide å se dem på det forrige bildet ditt.

 

Om jeg gjetter at siktelinja er 5 mm høyere enn basene til montasjen for de åpne siktene, da er siktelinja igjennom kikkertsiktet, 26 mm høyere enn for de åpne siktene.

 

Passer kolben til de åpne siktene? Du finner ikke montasjer som er 26mm lavere enn de du har i dag.

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Skaubjønn skrev:

enhver får selvsagt bruke det man vil. Jeg for min del foretrekker hevbar kam. 

Selvsagt,

 

men om man vil få saget  i stokken, så husk, som jeg skrev, å sage langt. Jeg har sett brekkvåpen, hvor børsemakeren av gammel vane, har saget som på ei boltrifle hvor kammen ikke kan være lengre frem en det boltvandringen tillater.

 

9dd6ca971efb6c4363343b752bf0e9fc-image.j

Link to comment
Share on other sites

Selv om det av andre årsaker kan være ønskelig, trenger vel ikke øyet være sentrert med midten av kikkersiktet for å unngå sort felt i nedre del av kikkerten. Det er hverken mulig å finne en montasje som er 26 eller 16 millimeter lavere. Jeg tror heller ikke at du trenger dette. SLB anga at hans ringer var 12 mm høye. Jeg vet ikke, men jeg antar at det er mulig å finne enda lavere ringer.

Har du prøvd å legge 12 millimeter blokker under kikkerten for å se hvordan 4 millimeter lavere oppleves? Hvis ikke dette er nok senkning, hvor mye lavere må kikkerten være? Du angir at det ikke er mye til før du får kontakt mellom kinn og kolbe. 

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut for meg av bildet, at siktet er Conquest V6 1-6x24. På høyeste forstørrende (som er 6,5x) er utgangspupillen 3,7 mm, da vil man merke det når øyet allerede er 1-2 mm ute av sentrum, avhengig av lysforholdene ute. På laveste forstørring er utgangspupillen ca 10mm, så da kan man være 3-5 mm ute av sentrum. 
 

dvs øyet må være så godt som i midten. 

Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stemmer det Amatør, med åpnesiktene passer det perfekt med høyden på kolben.           

jeg satte på Aimpointsiktet i går bare for å prøve, den er såpass lav at det gikk også veldig greit.

så jeg må nok vurdere kolbeheis, da er denne fleksibel til alle typer sikter.

skjøt forresten kjempebra med Aimpoint siktet på.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...