Jump to content

Merkel rifledrilling


Skaubjønn

Recommended Posts

Da har jeg handlet rifledrilling, og jeg er storfornøyd!

Jeg har kjøpt og solgt en del drillinger de siste årene. Fulgt med i Tyskland, kjøpt ting jeg selv har hatt lyst på, og solgt etter en stund. Har tjent litt på dette (da kronekursen var lav vel og merke). Jeg solgte min Krigehoff Neptun i høst, og har ventet på at det skulle dukke opp en drømme rifledrilling. Jeg så for meg en i kaliber 2x8x57IRS/20-76. Kravene min var: Lett (under 3,5 kilo), ikke oppspenner, singelavtrekk for begge rifleløpene og gjerne pen. Etter innspill fra Kiwi var jeg sugen på en Mathelon, men jeg så også at Merkel 961L tilfredstilte mine kriterier. Jeg falt ned på to kandidater, og laget en tråd rett etter jul, med tittelen: Mathelon versus Merkel rifledrilling. Den tråden forsvant i oppryddingen nylig, så her lager jeg en ny.

Det er flere fine brukte Mathelon til salgs i Frankrike, og det står noen nye på tilbud hos våpenforhandlere. Det er også tilbud på Mathelon fabrikken. Men ingen svarte meg på mailer på Engelsk. Tore hos Pedersens Vaabehandler her i Kristiansane (våpenhandler som har drevet i samme lokale i tre generasjoner; mye kompetanse der!) har bodd i Frankrike, og sendte mailer for meg til forhandlere, og til Mathelon fabrikken. Heller ikke han fikk svar. Da ga jeg opp Mathelon og begynte å lete etter en fin Merkel 691L. Prisen på disse har gått kraftig opp etter at kronekursen gikk åt skogen. Jeg laget en tråd nylig med spørsmål om noen visste om det sto en til gammel pris ett eller annet sted her i landet, og jeg fikk flere tips om at Beveren sport hadde en i hyllene. En kjapp telefon til Haraldsen, og jeg fikk bilder på mobilen, og betalte med en gang. I går var jeg og hentet skjønnheten.

 

Haraldsen driver Beveren Sport ut fra kjelleren i huset sitt utenfor Kongsberg. Jeg tok et stopp på vei hjem til Kristiansand med toget fra Oslo i går, og han hentet meg på stasjonen. Kjempetrivelig kar! Utvilsomt kompetent, og innstilt på service. Jeg hadde en drøy time i kjelleren hans og fikk se på mange fine børser. Han har noen virkelige skatter i sin private samling.

 

Haraldsen fortalte at min Merkel kjøpte han inn på et besøk på Schou, fordi den var så pen. Hadde ikke sett så pen stokk på en Merkel sa han. Han hadde egentlig tenkt å beholde den selv, så derfor var den ikke avertert på nettsiden hans.

 

Dette er en noe spesiell utgave. Det er stemplet Merkel 96L på løpet. I papirene som følger med står det Merkel 96L Luxus - sonderausführung. Det oversettes med Spesiell Modell. I bruksanvisningen som følger med står det at modell 96L har oppspenner, mens modell 961L har sikring, og begge rifleløpene på fremre avtrekker. Denne har begge rifleløpene på fremre avtrekker.

Det ble reist spørsmål i den gamle tråden min som nå er fjernet om dette er en gammel utgave, som ikke er bygget på en 28 kasse slik 691L er. Denne er bygget på 28 kasse, og veier 2,34 kilo. 691L skal veie mellom 2.2 og 2.4, med så tett treverk som er i denne er 2.34 helt rett vekt. Dette er altså en modell 69L i luksusutgave, med spesifikasjoner som en 691L. Jeg skjønner det ikke, men den har de spesifikasjonene jeg er ute etter så da blåser jeg i hvilken modell det er. Men, Masuer69 her på forumet har en Merkel 691 L Jagd (luksus utgave av 691 L). Han la et bilde i den gamle tråden av gravyren på sin 691 L Jagd. Den er PRIKK LIK min rifledrilling. Min er altså en 961 L Jagd, som er stemplet med 69L, og merket luxus og sonderausführung. Jeg ga gammel pris for min, og ikke 95 som Schou nå selger modell 691 Jagd for. Svært fornøyd!

 

Gravyren på min er dyp og skarp. Ikke noe etsing her!

 

Denne rifledrillingen er i 9,3x74R og 20-76. Jeg hadde egentlig lyst på 8x57IRS, men da ble det 9,3. Den er regulert for 15 gram Vulkan. I følge Norma får denne en utgangshastighet på 780 m/s, som er perfekt til drivjakt. Jeg vil nok lade med mer solid kule til Norsk jakt, det får jeg forske litt på etter hvert. Testskive viser litt høydespredning. Det får jeg også se på.

 

Det er litt usikkert når jeg får testskutt. Følger mer bilder etter hvert som jeg får prøvekjørt frøkna.

 

IMG_0138.JPG

IMG_0139.JPG

IMG_0140.JPG

IMG_0137.JPG

IMG_0136.JPG

IMG_0141.JPG

IMG_0144.JPG

IMG_0145.JPG

IMG_0148.JPG

IMG_0150.JPG

IMG_0136.JPG

normal_20160222_170357~0.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Det der er det ypperste av hva du får av rifledrillinger i dag. Ellers er de alt for stor og klumpete. Den er uten juks av noe slag, nydelig munning med klassisk kile og ikke nymotens løpsjustering. Fri for plast i avtrekkerbøyle og bakkappe - nydelig er den! Ikke noe etsegravering, selv om graveringen er av det enkle slaget med litt bruk av stanse- og elverktøy.

 

At det er porer i veden er helt naturlig. Skal man ha helt ferdigbehandlet valnøtt blir prisen høy. Å pusle litt med valnøtten på lange vinterkvelder er en aktivitet av det hyggelige slaget. Ellers viser ikke testskiva høydespredning hvis jeg ser riktig: 2,5 cm i høyden kan ikke karakteriseres som det - i så fall må hvert løp ha en egenspredning under 1,25 cm. Men, som jeg sa tidligere, ett slik dobbeltskudd sier alene ingenting. Men jeg er helt sikker på at den går godt, og at du får til like gode samlinger med 15g Oryx. 15g Norma fmj blir fin for fugl og småtteri.

 

Du har en mengde kuler til alle tenkelige formål, og du kan glede deg til å laborere frem ladninger med Norma 275 grs Solid og Norma 325 grs Oryx som holder bøffelskallen på 50 meter!

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett Ole Johan. Jeg kan ikke Tysk, men google translate av raster viser at det er et rutenett. Rutene på blinken er altså 1 cm, som gir samskyting på drøye 2 cm på 10 meter på testskiva... Oh yeah baby! :D

Gleder meg til å prøve ulike kuler. Først av alt 15 grams kuler. Dernest får man se.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott børse!

 

Du har en mengde kuler til alle tenkelige formål, og du kan glede deg til å laborere frem ladninger med Norma 275 grs Solid og Norma 325 grs Oryx som holder bøffelskallen på 50 meter!

Jeg tror jeg ville latt være å bruke 325gr Oryx på bøffel. Husker en kuletest i Vapentidningen, der den kula ble testet i 9,3x57, med mye ekspansjon i hastighet på rundt 600m/s. Siden kula ekspanderte "mer enn nok" i ekspansjonsmedia som skulle tilsvare elg, vil jeg tro at denne kula vil ha litt for lite dybdevirkning på en bøffel.

 

320gr Woodleigh RN ekspanderte helt flott i 640m/s når jeg skøyt den i is, men syns kanskje den også vil være i blauteste laget for de største dyrene. Muligens vil 320gr Woodleigh PP eller 300gr Swift A-frame være veien å gå..

 

Beklager at jeg dro fokus over på 9,3-kuler på bøffel, men forhåpentligvis kom vi ikke alt for "off topic"..

Link to comment
Share on other sites

Det ble en litt kort testtur på besøk hos 358 win.... To serier med hjemmeladet 15 grams Vulkan. Samling med åpne sikter på 5-6 cm på 50 meter, Brenneke 20cm under. Så kom det et dobbeltskudd med noen hundredeler mellom hvert skudd... Neste runde satt det en patron dønn fast i kammeret... tydeligvis for lite presset hylse. Børsisen skal få dunke ut den patronen i morgen. Jeg har snakket med Haraldsen på Beveren sport om det dobbeltskuddet, og vi ble enige om at jeg tester litt til. Blir det flere slike skal Schou få se på det.

Rekylen synes jeg var helt greit håndterbar. Vet ikke om det er stokkformen, rekylkappa eller hva, men dette synes jeg var MYE bedre å skyte med enn min gamle dobbeltrifle i 9,3! Ikke noe problem å sitte i benk å håndtere dette. Kjempegod å skyte med!

Jeg var innom Raudnakke på veien hjem, som fikk kikke litt på stokken. Diagnosen var klar: Litt oksidereing, som ble fjernet med varsom hånd og 000 stålull, og så er stokken tøøøøørst... Fylle på med olje, så får man se hva som gjenstår av porefylling når den er mettet. Den er allerede penere/mindre blass, tror dette blir knallbra!

Link to comment
Share on other sites

Gnukker olje inn i stokken. Legger på svært tynt (savidt det blir glans), gnir med håndbakken til det blir varmt, lar den hvile til det er tørt. Så ny runde. Skal bli spennende å se hva som gjenstår av porefylling når stokken er mettet og olja har herdet. Tror det blir minimalt.

IMG_0160.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har vært et par turer på banen, men har ikke fått samskytinngen ti å stemme. Mellom 10-30 cm sidespredning med alle mine ladninger. Så tok jeg av kikkertsiktet. Dette er med en ladning som ble anbefalt fra Norma (i en annen tråd): 61-62 (dette er 61,2) grains 203B krutt bak 15 grams Norma Vulkan, 92mm COL. Hadde flere slike samlinger, som er identisk med reffbildet på testskiva som det ligger bilde av tidligere i tråden

IMG_1280_%282%29.jpg

 

Kiwi har nok helt rett. Det kikkertsikte jeg har brukt er for tungt. Zeiss Diavari 3-1x56. Jeg brukte det fordi jeg hadde det liggende.... Må bytte til et annet sikte. De åpne siktene er for øvrig geniale! Kommer til å bruke de mest.

Link to comment
Share on other sites

Blir interessant å se effekten av et lettere kikkertsikte! Teorien er vel at ekstra vekt på børsa gir endring i rekylbevegelse. I min 9,3x74R byttet jeg kikkertsikte fra en lett Leupold VX-R 1.25-4 til en vesentlig tyngre Schmidt & Bender Exos 1-8, ca 200 gram, men kunne ikke se den store forskjellen i samskyting.

 

Ellers har du jo denne generelle sammenhengen mellom hastighet på kula og treffpunkt for dobbelrifler, fra boken "Shooting the british double rifle", Graeme Wright. Denne sammenhengen stemmer sånn noenlunde, etter det jeg har erfart, men svært vanskelig å beregne hvor mye som skal til for å oppnå god samskyting!

 

normal_DR_impact.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har blitt lite jakt, men i dag fikk rifledrillingen luftet seg. Var i kontakt med fem rådyr, uten å komme til skudd. Men så letta denne og datt på et instinktivt skudd. Det er på slik kombinertjakt at kombivåpen kommer til sin rett synes jeg. Jeg har puslet litt med stokken, synes den begynner å bli fin nå :D (beklager dårlige mobilbilder)

IMG_1939.JPG

IMG_1941.JPG

IMG_1931.JPG

IMG_1930.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg har hatt noen problemer med denne børsa. Først kom det noen dobbeltskudd under trening. Jeg ringte Beveren Sport som solgte børsa, og fikk beskjed om å sende den inn så skulle det fikses. Topp oppfølging og kundekontakt fra den karen! Ville vente til etter jakta. Men, jeg har hatt problemer med samskytingen med kikkertsikte. Først trodde jeg at siktet mitt var for tungt - startet ut med en Zeiss 3-12x56, og alt jeg har puttet i den gikk 30 cm til venstre på andreskuddet. Kjøpte et lettere sikte (Swaro 1.7-10x42), med samme resultat. Jeg har laborert ladninger og forsøkt mye rart, men alt gikk fremdeles med 30cm spredning. Det rare er at det er likt treffpunkt når jeg bruker lette 15 grams kuler, og tunge 18.5 grams kuler. Alt av fabrikkammo samler slik også. Testskiva som følger med viser 2cm spredning i høyden innkutt med test kikkertsikte (Test ZF), så dette stemmer ikke. Jeg var sikker på at det kom til å gå bra når jeg fikk tak i Norma Vulkan 15 grams fabrikkammo, men det gikk helt likt! Jeg tok kontakt med Beveren sport i går, og fikk svar med en gang. Han har kontaktet importøren Schou, som sender børsa tilbake til Tyskland for sjekk og ny regulering på garantien. Fantastisk oppfølging fra Beveren og Schou! Jeg kan be om hvilken ladning jeg vi ha den regulert for, og da velger jeg Norma Oryx 18,5 gram fabrikkammo.

 

Veldig glad nå :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Her er mitt bidrag til tråden.

 

1052vi9.jpg

 

"Må ha syken" blei for stor igjen, så jeg slo til på denne hos Vågsland. Pent brukt Merkel 961 Arabesk i kaliber 8x57JRS-8x57JRS / 20/76.

Satt en 1-4 Kahles på når jeg kjøpte den, men ville ha kikkert med lys. Så da ble det en HT 1,1-4x24 isteden. Oppdaget at montasjen ikke var riktig justert når jeg tok av Kahles kikkerten, bakerste ringen låste ikke til basen. Det forklarer forhåpentligvis spredningen jeg hadde når jeg testet den på lørdag.

Så nå er det bare å test skyte igjen så snart som mulig, og vente høsten. Blir nok mange turer med denne:-)

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da har jeg fått skjønnheten tilbake fra Merkel fabrikken.

+ samskytingen er nå nydelig. Den er regulert med Oryx fabrikkammo. Jeg hadde ikke slike liggende, men fikk samskyting på 1-2cm på 100 meters avstand både med hjemmeladet 284 grains Oryx og 255 grains Geco pluss. Geco treffer 10 cm høyere enn Oryx, men 10 knepp opp når jeg bytter kule er greit å huske på.

- Jeg skjøt to og to skudd. Av 12 serier var det 3 med dobbeltskudd.... (Øm i skuldra i dag! Skjøt med T-skjorte, og da merkes 2x286 grains kule...). Det slo meg i ettertid at dobbeltskudd kom kun når jeg skjøt i benk for å teste samskyting. Jeg har googlet litt og finner at dette kan skyldes brukerfeil. Det er flere som har samme erfaring, og da er det for slapt grep med høyrehanda som er problemet. Fremre avtrekker på min Merkel er singeltrigger for begge rifleløpene, slik jeg ønsker det for drevjakt. Om ikke jeg holder fast grep kan rekylen sette av skudd nr. 2. Jeg kjøpte børsa ny, og den der skutt maks 50 skudd så det er ikke slitte inngrep som er problemet. Den kom rett fra Merkel fabrikken, som har smurt den opp og testet for dobbeltskudd og finner den ok. Jeg tror nok dette er brukerfeil. Skal teste mer etter ferien.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...