Jump to content

Mauser 98 m/22LR innleggsløp.


Vaquero

Recommended Posts

Var hos en bekjent i NROF som har en morsom Mauser 98:

normal_Mauser_3.jpg

normal_Mauser_2.jpg

normal_Mauser6.jpg

normal_Mauser_4.jpg

normal_Mauser_1.jpg

Her ser vi innleggsløpet godt fremme i munningen.

normal_Mauser_5.jpg

Stokken ser litt annerledes ut, den går lenger frem enn det vi er vant med.

 

Rifla havnet hos et HV-Område etter krigen, den er etterlatt etter tyskerne som hadde den i Norge under krigen. Rifla ble solgt den gangen HV solgte riflene til mannskapene for kr.125,- Deretter er den videresolgt fra enken etter sin manns dødsbo til min bekjent som fikk den registrert som salongrifle.

 

Det ser ut som rifla først er den lengre versjonen fra 1918 og senere kortet ned i 1920.

 

Jeg beklager dårlige bilder, jeg fikk nøye meg med mobiltelefonen.

Link to comment
Share on other sites

Den har magasin, ja. Du ser det tydelig på øverste bilde hvor sluttstykket er åpnet og trukket tilbake, magasintoppen. Neste bilde under ser du magasinet stikke litt under. Rett meg den som kan, jeg mener den tar 5 skudd. Selve innstikksystemet er produsert av en ganske kjent fabrikk som heter Erma.

Link to comment
Share on other sites

Dumt at jeg ikke tenkte på det når jeg var der, den har et eget underbeslag tilpasset magasinløsningen. Jeg kan ta et bilde neste gang med speilrefleksen.

Da kan jeg ta et bilde sammen med andre Mausere han har 7,62x63 og 7,92x57. Da ser man også forskjellen på designen stokken har i fremkant.

Jeg kan nevne at .22LR innstikksløp kan elegant tas ut . Den er festet i sporene for det originale sluttstykkes låseklakker. Rifla kunne utmerket vært en komplett 7,92x57, men den er permanent .22LR og registrert som det. Originalt sluttstykke har ikke fulgt denne rifla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et slikt sett.Det følger med 2 magasiner og et verktøy.Alt ligger i ei trekassse.Når det gjelder underbeslaget så er det et eget som er laget til 22 magasinet.

Alt er fint laget og monteres på et lite blunk.Funksjonering med hylseutkast og mating er helt perfekt,men presisjonen er ikke veldig bra,uansett en artig sak som jeg tror det ikke finnes så veldig mange igjen av.

 

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=&p=44624

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...