Jump to content

Dusj av valp


Bronebakk

Recommended Posts

Hunder steller ikke pelsen slik som ulv og rev gjør. Alle ville pelsdyr er svært forsiktige med å skitne seg til, og bruker timer daglig på pelsstell. Tamhunden har mistet mye av de opprinnelige egenskaper pelsen hadde, og bryr seg ikke en døyt om renslighet og pelsstell. Her må altså hundeeieren ta jobben...

 

Valpen må dusjes når den er skitten eller stinker, men også for treningens skyld selv om den ikke direkte trenger det. En gang i uka er kanskje oftere enn nødvendig, mens en gang i måneden blir for sjeldent m.t.p. tilvenning. Bruk en hundesjampo.

 

Ikke glem regelmessig børsting. Da får du skitt og flass ut av pelsen og unngår toving. Tamhundene har som regel også kommet helt ut av naturlig røyting og pelsskifte vår og høst - de røyter gjerne hele året eller til alle tider. De trenger derfor hjelp med børsten for å bli kvitt gammel død pels slik at ny får gro ut.

Link to comment
Share on other sites

Hvor ofte hunden bør dusje er veldig varierende alt etter rase og pelstype. Når det er sagt så er det lurt å venne valpen til å dusje. Gjerne en gang i uken og uten hundesjampo. Selv om hundesjampoen er laget slik at den ikke tar det naturlige fettet som er i hundepelsen så er overhyppig bruk ikke å anbefale. Har selv en tervueren og hun trenger ikke spesielt mye hjelp til pelsstell, lukter godt og røyter bare to ganger i året :smile:

Å hevde at hunder ikke steller pelsen sin er forøvrig bare tullprat. De steller den slik ulv og rev gjør men ikke som katter gjør :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har vasket bikkja i lunka vatten nå og da når han har vært borti noe råttenskap eller dritt. Aldri brukt noe såpe eller sjampo. Han klarer seg fint og lukter ikke. Vask får han hvis han føler han trenger det. Da ruller han seg i snøen eller hopper i tjernet.

At mange hunder sliter med røyting heile året kan kanskje heller tilskrives at mange eiere - meg sjøl inkludert - har bikkja inne og sparer den for årstidenes skiften. Men det er nå bare min egen lommefilosofi...

 

- Ja det mjen a no!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vasker vår Flatcoated retriever når den begynner å bli fet i pelsen, bruker hundesjampo kjøpt hos veterinær og da blir som regel vannet nesten svart....vasker kanskje 3-4 ganger i året..

 

Men han er jo ikke noen valp men en 12 år gammel herremann ;)

Link to comment
Share on other sites

Min hund er fire år, han har enda ikke dusjet.

 

Foretrekker han boblebad? :mrgreen:

 

Vasker bikkjene ca 1 gang/mnd, eller ettter behov. Når de er valp er det viktig å venne hundene på dette, husk at det skal være en positiv opplevelse å bli vasket. Lunkent vann, mye skryt, bestemt uten kjeftbruk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ville tro dette var veldig forskjellig fra hund til hund.

Måtte vaske/dusje ene hunden min noen ganger når han var valp fordi han syntes det var kult å rulle seg i dritt..

Men sånn ellers så blir de vasket hvis de er skitne, noe som utrolig nok er veldig sjeldent.

Den andre hunden tar seg av og til gjørmebad når det er varmere ute, som oftest ingen tegn til gjørme/møkk når vi kommer hjem igjen.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sjelden skikkelig dusjing, men tar de med i dusjen og spyler unna dritt når de er møkkete. Münstern har så glatt pels at der detter alt av når det tørker med den kasterte jaktspanieltispa krever noe mer vedlikeholdsspyling. Såpe bruker jeg bare under løpetid e.l.

Det beste er egentlig å ha et lett oppvarmet (for å få ut fukt) hunderom som bikkjene kan tørke og stelle seg i når de har vært ute, en times tid der og de burde være helt rene og klar for huset.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke dusjet bikkja siden rett før jul... Vinteren her omkring er vanligvis hvit og lite møkkete. Ellers blir det gjerne etter hver jakttur, feks søndag kveld. Det kommer egentlig an på hvor sølete det er. Forrige gang hadde han rullet seg i fersk hundemøkk, feks...

 

Det er alltid et salig styr når han skjønner at noe er på gang. Går jeg inn på badet og kommer ut i t-skjorta, ja da løper han og gjemmer seg under spisestuebordet og filtrer seg innimellom bord- og stolbein og flytter seg etter hvert som jeg nærmer meg... Så må det tisses litt på gulvet, før jeg får dyttet fyren med hengehue inn i dusjen. Det går veldig fint når vi først er i gang, men det er det samme sirkuset hver bidige gang! Det virker egentlig ikke som om han noen gang kommer til å vende seg til dusj. Han er ikke akkurat så fersk lenger, men har rukket å bli en valp på fem og et halvt år.

 

Ellers får han ALDRI gå ut i båndet på terrasen/i hagen rett etter en dusj. En gang jeg gjorde det, ville han ut "og tisse". Et minutt etterpå kom en gjørmete dust og ville inn. Ny runde i dusjen... Da han ville ut etter det igjen, veeeel... Nei... :lol:

 

Slik er det som regel når fjompen skal bli ren:

http://vid173.photobucket.com/albums/w68/ko-stens/12009464_10153547604286181_1669052880_n_zpsex9wtscy.mp4

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mine blir dusja/spylt hvis de er møkkete - aldri ellers. Pelsen deres er ganske selvrensende og de er ikke plaget med dårlig lukt eller stygg pels.

Hvis jeg vil bli få røytinga til å gå fortere så er det greit å vaske og shampore for da slipper resten av pelsen fortere.

 

Men generelt så trenger ikke bikkjer å bades / dusjes i utrengsmål.

 

Dvs. er det langpelsa dyr som skal holdes i utstillingskondisjon så er det noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Svaret på spørsmålet er at en "dusjer" ikke hunder; en spyler de (eller lar de bade i ferskvann) ved behov. Stort sett er det utrolig sjelden behov; selv en skikkelig gjørmegris trenger ikke noe annet enn å bli tørr og en rask børsting så er den ren.

 

Folk som forteller meg at de "må" dusje og shamponere og tøve fordi hunden lukter eller det blir så møkkete hjemme osv kikker jeg enten rart på eller forteller de at gullfisk er dyret de burde ha.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...