Jump to content

Noen som har fått klådd litt på GRS Berserk??


AcciDabbi

Recommended Posts

Ser at disse er begynt å forlate fabrikken og sannsynligvis begynt å havne i hendene på kunder.

Jeg har sittet å kikket på "kjøp" - knappen mange ganger nå, men har lyst å høre noens meninger før jeg trekker i avtrekkeren.

Er det noen som har fått prøvd denne stokken og kan dele litt meninger om den?

Byggekvalitet, forbedringer i presisjon, passform osv.

Har prøvd å søke litt rundt på nettet i det siste, men finner ingen omtaler enda på verken norsk eller andre språk.

Supert om vi kan få litt informasjon gjennom denne tråden! :D

Link to comment
Share on other sites

Stokken er kort fortalt akkurat det som har manglet i mange år. Ergonomisk stokk i syntetmateriale. Det første jeg tenkte da jeg holdt den i mine klamme hender var at jeg kanskje burde kjøpe ei Tikka T3 så jeg også kunne få glede av den :D

 

Hadde jeg hatt Tikka så hadde valget vært tatt for lengst.

Endte opp med GRS Sporter/Varmint på Shultzen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt Tikka så hadde valget vært tatt for lengst.

Endte opp med GRS Sporter/Varmint på Shultzen.

 

Jeg har en Tikka T3 Tactical som er ombygget til systemvåpen. Er denne jeg vil ha den på. :D

Har såvidt lest en annen plass også at den skal være ganske god å holde i, det er jo et stort pluss!

Hadde vert veldig spennende å hørt noe fra folk som har fått den montert på en rifle og fått testet litt før/etter presisjon også før jeg bestiller.

For min del står det litt mellom Berserk og McMillan A5 egentlig. Men heller veldig mot Berserk om det ikke kommer opp noe negativt om den :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom Beveren Sport i går og hentet min nye rifledrilling, og Haraldsen hadde en GRS Berserk. Jeg synes den var utrolig god! Passet mine klubber perfekt. Genial enkelt trykknappsjustering av kinnstøtte og våpenlengde. Noen som vet om disse kommer til Blaser?

Link to comment
Share on other sites

BLASPHEMER :shock:

 

Men det hadde egentlig vært litt kule med en drilling med GRS Berserk stokk på.... Kanskje Cerakoat på løpssettet og eventuell gravyre, og syntetstokk.... Sjø-drilling? :mrgreen:

 

There I go again...for å sitere David Coverdale og Whitesnake..

Snart en Merkel dobbeltrifledrilling til salgs :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser at det av og til påstås at originalsyntetstokken til Tikka er så dårlig at det er presisjonsforbedring å hente på å bytte til ettermarkedsprodukt. Er det noen som faktisk har gjort noen skikkelig sammenligning med feks beddet originalstokk mot tilsvarende beddet ettermarkedsstokk? Jeg kan jo se at originalstokken langt fra er ideell mhp ergonomi, så det kan selvsagt være lettere å skyte bedre med en anatomisk riktigere stokk, men bortsett fra det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vurderte Berserk opp mot Magpul Huntet stokken til en Rem 700.

Etter å ha kjent på begge på messen idag synes jeg at Berserk lå langt over i ergonomi og utførelse, grepet er veldig godt for oss med litt større hender, men kanskje litt langt frem?

Kanskje det eneste jeg liker bedre med magpulen er litt enklere design og mer solid beddeblokk.

Men om det har veldig mye å si vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tafset på en Berserk på Camp Villmark; den fristet så absolutt. Om jeg ikke vurderte å selge rifla, hadde jeg nok dyttet på den en Berserkstokk.

 

Jeg liker Magpuls Hunter-stokk godt (har den på 10/22'en), og hadde den kommet til T3, hadde jeg seriøst vurdert den. Justerbarheten i GRS er kjekt å ha, men man klarer seg fint uten.

Link to comment
Share on other sites

Ser også at Berserkstokken dekker til våpennummeret, men grs har ordnet det i produksjonen, men de med den feilen selges vel enda?

Ja, og de tilbyder ikke at udbedre fejlen, det er sidste gang at jeg har købt et af deres produkter..

 

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden jeg startet tråden og nå har fått tak i en Berserk-stokk selv tenkte jeg at jeg kunne si min mening om stokken :)

Kan starte litt med selve riflen den er montert på.

Dette er da en Tikka T3 Tactical cal 223 som er litt ombygget. Den har vert en tur hos Rafdal og fått seg en liten overhaling siden jeg kjøpte den brukt og løpet var rustet pga dårlig vedlikehold!

Det som ble gjort var bytting av løp til Lilja SS 1-8 twist. Kappet på 26", dreid ned til 22mm munning (største jeg fikk inn i demperen) og flutet for å dra ned vekten bittelitt pga det lange løpet.

Det ble borret opp litt lengre fri-flyt enn det som er vanlig for å kunne sette tunge kuler lengre ut og magasinet ble modifisert for å få plass til de lange patronene.

I tillegg ble det montert løps-muffe som gjør at jeg kan skru ut løpet for hånd og sette inn andre tilpassede løp for å bytte kaliber.

 

Litt om mine foreløpige erfaringer med Berserk stokken.

Jeg føler at stokken er veldig solid og god å holde i. Den har gode grep, sitter godt i hendene. Den er noe kraftig i grepet, noe som gjør at den passer mine hender godt! Men har du små hender ville jeg kanskje ha prøveholdt stokken før du kjøper.

Justeringsmulighetene er veldig bra siden du kan få justert både lengde på stokken og høyden på kinnstøtten. Hvis jeg skulle si noe om kinn-støtte er det kanskje bittelitt glatt. Jeg synes at jeg sklir litt nedover når jeg legger godt anlegg. Denne kunne kanskje fått seg en litt mere gummi-aktig overflate. Men det er kanskje bare min mening. Begge disse justeres med en trykk-knapp og er veldig enkelt i bruk.

Det er lagt på et gummi-belegg fremme på stokken der du holder hånden og i pistol-grepet. Dette gjør at du får et godt grep om stokken og føles veldig bra å holde i. Har fått opplyst at disse er limt på med samme lim som Blaser bruker på sine stokker og skal sitte godt på.

 

Så litt over på montering av stokken. Dette gikk veldig bra egentlig, men stokken er litt trang så kan være vanskelig å få den på plass om du bommer litt.

Jeg begynte med å flytte bunn-metallet fra den originale stokken til den nye. (Dette er delen som magasinet går inn i under riflen)

Denne var nokså trang å få på plass men gikk greit. Måtte gi magasinet et lite dunk med hånden for å få det helt på plass i midten.

Rekyl-klakken som følger med stokken er i stål og er limt fast til stokken. Denne er litt tykkere enn det som er på original-stokken så her klarer du ikke å presse låskassen ned i klakken, men må dra den ned med skruene. Det jeg gjorde da jeg skulle sette det sammen var at jeg satt låskassen litt lengre fremme enn det den skulle være. Så presset jeg sammen låskassen og stokken med begge hendene og dunket stokken i gulvet slik at låskassen beveget seg bakover og til slutt falt en liten millimeter ned i klakken. Så satt jeg inn skruene og stokken ble dratt på plass etterhvert som jeg stramte skruene.

Det er viktig å se på det lille hullet på venstre siden av kassen. Dette er en indikasjon på at kassen er på plass i stokken. (se bildet lengre nede)

Skruene ble dratt til med 4nm som er anbefalt fra GRS.

 

Så litt om stokken i bruk.

Det første som slo meg etter første skuddet var at det kom ikke en *spijong* lyd fra denne stokken som det har en tendens til å gjøre på den tynne original-stokken. Ingen vibrasjoner i stokken, bare er rent og fint bakover-trykk. (Ikke at det er så mye trykk i 223, men er litt mere enn vanlig på de tyngre kulene :D)

Rekylen oppfører seg også litt anderledes. Da original-stokken har en tendens til å "vri seg litt og kanskje flytte riflen litt til siden merket jeg en del forskjell her. Riflen beveger seg bare rett bakover og siktet er fremdeles midt i blinken etter avfyrt skudd. Jeg merker at jeg må ha litt tilvenning til den nye stokken da rekyl-opptaket er anderledes og grepet er såpass mye bedre enn det jeg er vandt til. Men desto flere skudd jeg skyter, desto mere liker jeg stokken! De første skuddene var litt rufsete samlinger, men nå etter en del skudd skyter jeg like bra med denne som original-stokken. Presisjonen i original-stokken var ikke dårlig, men Berserk'n er bare mye bedre å skyte med!

Det er støpt inn hurtigmontasjer i stokken til reim. Dette er helt genialt og gjør reima veldig lett å fjerne om du ikke skal bruke den på bane-skyting. Trykk på knappen og reima er løs. Enkelt og tidsbesparende!

 

Her kommer litt bilder. Det ble ikke de beste bildene da det var litt dårligere lysforhold.

 

Rifle fra side

IMG_20160419_205049.jpg

 

IMG_20160419_204718.jpg

 

Her vises hullet i låskassen som skal være i linje med stokken. Dersom hullet er over stokken er ikke låskassen på plass i rekyl-klakken.

IMG_20160419_213808.jpg

 

Jeg trodde at det skulle være helt rett løps-kanal på denne stokken, men det er det ikke. Mitt løp er litt tykkere bak enn orginal-løpet så jeg måtte frem med dremel og pusse litt for å oppnå fri-flyt. Veldig enkel jobb.

IMG_20160419_204753.jpg

 

Bakre del av stokken med justeringsmuligheter.

IMG_20160419_204805.jpg

 

Har ikke bestemt meg helt enda for endelig sikte som skal være på denne riggen, men nå står det på en Vortex Viper PST 2,5-10x32 kikkert montert i en Burris P.E.P.R montasje. Gjør jobben sin, men skulle hatt noe mere zoom for lengre hold.

IMG_20160419_204728.jpg

 

Noen har klaget over at våpen-nummeret ble tildekket av Berserk-stokken. Dette er blitt endret på før jeg fikk min stokk, ingen problemer her.

IMG_20160419_205001.jpg

 

Løpet gjenget M18 og beskyttet med mutter. Gjengene er belagt med kopperfett etter anbefaling fra Rafdal.

IMG_20160419_204934.jpg

 

IMG_20160419_204917.jpg

 

Hurtigmontasje for reimfeste

IMG_20160419_215635.jpg

 

IMG_20160419_215647.jpg

 

IMG_20160419_215734.jpg

 

Her vises litt av løpsmuffe systemet

IMG_20160419_210846.jpg

 

Løpet skrudd ut

IMG_20160419_210943.jpg

 

IMG_20160419_210952.jpg

 

Patron ladet med 77gr Lapua Scenar kule

IMG_20160419_222915.jpg

 

Og til sist et bilde som viser hva rifla er god for. Dette en serie på 7 skudd med Lapua Scenar kule skutt på 100m. Samlingen måler ca 6x12mm

IMG_20160419_223151.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

kjøpte ny tikka x i dag, uten Berserk da den ikke er så anvendelig på jakt, sikkert flott til bane og Wannabe langhold, men ikke noe jeg ville brukt på aktiv jakt. flott av et norsk firma og føltes som kvalitet. men med mye limsøl utover grepsflater osv.....så jeg hoppet lett over denne.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke den letteste stokken, men utformingen er det ingenting galt i. Dersom man jakter lettest mulig rifle kommer den dog til kort. Min rigg (T3 varmint, GRS Sporter/Varmint, Vortex 6-24x50 kikkert) veier fem kilo (+/- et par hundre gram), men oppleves som godt balansert. De fem kiloene har jeg under alle omstendigheter tatt av kroppen, så det er ikke et problem. Armstyrke er den store utfordringen; det løses ved trening, trening, og atter trening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kjempe fornøyd med min Berserk i min Remington 700, .300 winmag.

Har vell skutt 1-200 skudd med den nå, stortsett på bane. Eneste som kansje kan virke litt negativt er som jeg har sett andre plasser, att kinnstøtten er litt "glatt". Er vell gjerne en vanesak da jeg har bare merket mindre og mindre til det.

 

Var og noe kluss med montering av stokken. Det løste seg enkelt med nye bolter. (fremre skjefteskrue var litt for kort).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei! Har noen tips til montering av berserk stokk på tikka t3x? Bunn metallet (i plast) har en tapp bak avtrekker på t3x, ingen hull for den i berserk kolbe. Fjernet tappen, men når bunn metall er presset på plass i stokken, henger magasinlås seg i åpen posisjon, så magasinet ikke klikker i lås. Må pirke låsen på plass når magasinet settes inn. Kan virke som bunn metall klemmes sammen så magasinlåsen går treigt, eller at den tar oppi stokken.

 

Noen som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problem når jeg monterte min. Det som var problemet var at bunn metallet ikke var helt på plass. Jeg satte til slutt magasinet inn og gav det et halvhart slag inn i riflen. Da fikk jeg alt på plass og magasinet gikk som vanlig etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen av dere som har en GRS Berserk stokk som har, har mulighet til å ta eller vet hvor det ligger et bilde av insiden på forskjeftet på Berserken? også lurer jeg på hvor stivt forskjeftet er med tanke på skyting med tofot. burde man fylt den med avstivnings materiale?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...