Jump to content

Home Made Låsekasse


Aannerud

Recommended Posts

Ja, det var det da:p jeg heller nok mot stål og minst mulig mikkmakk men far min er gira på alu. Å jeg tenker som så, på alu’n kan vi gjøre alt selv men på stål kassa må det byg. 14 til.. Men egentlig er det kun fresing/errodering av låseklakkene som ikke kan gjøres på maskinene hjemme. Så ja takk begge deler kanskje..?;)

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

En god gammel build-off ;) 

 

Kanskje et dumt spørsmål i forhold til maskineringen, vil det ikke være enklere å feste en picatinny blank permanent enn å frese ut av kassen?

 

Da kan man slipe toppen toppen av kassen helt flat, eller et spor i bredde tilpasset skinnen, og så sveise eller lodde fast en picatinny blank som er tilpasset så man får tilt hvis ønskelig?

Link to comment
Share on other sites

Absolutt å det blir nok skrudd skinne og med mindre CristerM her har lyst til å frese;) Det er ikkenoe vi begir oss ut på med maskinene vi har hjemme.. Men jeg liker tanken på alt integrert! Ingenting som beveger seg👌 Å om den blir integrert blir den laget med 20/30moa tilt..

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Eller man kan frese skinna.. Det er definetivt enkelere maskineringsmessig med skrudd skinne! Det er vel derfor vi stort sett ser det på det meste av kasser.. Rund kasse, løs rekyl klakk og skinne = billig produksjon! Alt integrert og flat bunn er = dyr produksjon å det er definetivt ikke en ulempe;) 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg ha laget noe ville jeg valgt AI innfesting for hånd med låseskrue.

455109524_AIls.jpg.125ea62b80a73716b5bc43c485b08258.jpgAIgjenge.jpg.ddce71faa52aabc3571e2bbd691df31f.jpg

Jeg hadde blåst en lang marsj i "Rifle Accuracy Facts", "Spiralock" og annet fjas. Når AI kan gjøre alt "feil" så kan det sikkert ikke være så galt. Jeg synes forresten gjengetesten til Harold R.Vaughn er noe tvilsom sett i dagens lys, selv om teorien sikkert stemmer. Mannen jobbet tross alt med Remington rifler gud vet hvilken optikk og skuddsamlinger som de aller fleste ville tendert til å vær misfornøyd med i dag. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aldri vært borti noe annet enn att løpet sitter igjen i kassa jeg, men det er kanskje ett tema på andre rifler enn M98?

 

vis løpet sitter såppass løst kan man jo bare lage ett nøkkelspor på pipa så har man både enkelt løps skift og en løsning på avskruing av lyddemper;) 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Når du skrur inn pipa med håndmakt og lyddemperen med håndmakt..., så blir det litt tilfeldig hva som kommer løst først. Det er i hvert fall min erfaring. Nøkkelspor i pipa er et verktøy mere enn en umbrako/torx som passer til alt annet på rifla også.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, ser den! Men litt av grunnen til att jeg vurderer å droppe enkelt pipe skift er att jeg har  kassenøkkel og pipestikkedet på 2 rifler i dag å jeg bytter pipe på 5 min med det, å jeg har igrunn ingenting å utsette på systemet da jeg bytter pipe 1 eller 2 gang i året.. 

 

Men hvorfor skrur jeg til pipa for hånd egentlig vis jeg da får med pipa når jeg skrur av demperen?;) 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er kanskje noe noen gjør.. Rifla jeg transporterer oftest i sekken i dag er 1.40 lang å kan faktisk kortes ned 40cm med å løsne en unbraco skrue men jeg har aldri tatt meg bryet:p

 

I konkurranse sammenheng NMLH og MSRC vet jeg da søder om jeg hadde turt å begynne å skru ut pipa hver gang rifla skulle ned i sekken igjen heller, er da jaggu nok annet jeg begynner å lure på er i orden under disse konkurransene og om ikke pipa skulle ut og inn 10-12 ganger ila. Konkurransen i tillegg:p

 

Men jeg liker AI låsen godt, den er igrunn genial så kanskje:) 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Tja, det skulle ikke være noe hokkuspokkus dette.. Men hva slags skrue dim. bruker AI på sin? Og er det sånn patenten ser ut tro? Vet ikke helt om man vil klare og stramme sammen noe sånn dette ser ut?

 

M25X1.5, 20mm langt med 2.5mm sylindrisk parti foran og bak på Ø25..

1298060827_Action_Steel-0090_AI2.jpg.f2f876b49f63e8405b70aa662e5c7f19.jpg

 

Spor på 2mm, M3 Gjengehull på strammeskrue

677330065_Action_Steel-0090_AI1.jpg.805b3c0a60371cc08c59382afba94336.jpg

 

Pipe med M25x1.5 20mm langt og 2.5mm sylindrisk parti foran og bak Ø25

1636612655_Pipe-0090_AI1.jpg.95774254829bb57f903d54599c4d1c1e.jpg

Pipe Med magnum kammer (saum)

1520015407_Pipe-0090_AI2.jpg.1f24112c081406c6f51e713e9f512536.jpg

 

 

Aannerud

 

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Spiralock, self lock og sikkert en drøss andre varianter over samme tema er bare hundrelapper unna et innvendig 16 størrelse skjær. 

 

Disse fungerer ved at topp av ene konvensjonelle 60gr gjenge klatrer på en rampe i motstående gjenge og således fordeler forspenning jevnt over hele gjengelengden og dermed gir en sterkere og stivere forbindelse. En vanlig gjenge tar opp i str orden 80% av lasten på de tre første gjengene. Kjenner godt til bruk av self lock der strekklengden av bolten er for kort ift vibrasjonsbelastningen og vet det funker. Pipeinnfesting er nettopp en slik type forbindelse. 

 

Runde gjenger brukes av andre grunner, Feks til kulemuttere og næringsmiddelgjenger. Type ikke egnet til låskasse. 

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, da henger det mer på greip👍 Takk for linken Bly! Så ikke helt hvordan det skulle kunne fungere sånn jeg hadde gjort der, men var ikke så langt unna da;) Men nå får jeg vel AI på nakken om jeg reklamerer noe mer for bruk av patenten deres😳

 

Vi får se om det blir spiralock ja, skjær kan jo alltids  skaffes👍

 

 

 

Aannerud

 

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Aannerud skrev:

 

Alu. Kasse med hylse. 

Stål kasse med Tradisjonell innfesting 

F50A3046-5E6C-44BE-92E2-49070A055916.jpeg

Aannerud

 

 

Interessant tråd dette og artig og følge med på. Kjempeinitiativ. Spent på hva sluttresultatet blir👍

Har "klippet og limt" litt i snitt skissene dine litt lengere opp i tråden her Aannerud .

 

Kan det være at teksten er byttet om og snudd på hodet og at det øverste snittet viser stål kasse med tradisjonell innfesting......og at den nedre snittet viser Alu kasse med hylse......for meg ser det slik ut, men alternativet kan jo være at gamle Castor ikke lengere er istand til å tyde teksten😊

 

Du vet hvordan det er her på forumet......her må alt dokumenteres og strekkbelastes ned til minste lille gjenge og skrue før det er akseptabelt.

Mange "hakkespetter og papegøyer" her på forumet😀

Link to comment
Share on other sites

Han mener vel at det er litt enklere å slå gjenger på ei ny pipe, enn å produsere ei ny låskasse tenker jeg.

Fordelen med prøv og feil er at man lærer ut av det og at mkII versjon uten unntak blir bedre enn mkI😊

 

Om du evt bestemmer deg for spiral lock og legger den i låskassa, kan du ta høyde for feil, ved å gå opp et hakk på utvendig dim på låskassa, slik at det blir mer gods tilgjengelig om det skulle gå i vranglås.

 

Personlig ville jeg gå for enkle og utprøvde løsninger, framfor å finne opp kruttet på nytt, men det er meg.

Igjen.....dette er et spennende prosjekt og følge med på. Kudos for det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finner du ut at du vil ha en helt vanlig 60 graders std gjenge så er det kunn pipa og ikke låsekassa som må maskiners om. Mye mindre arbeid å få til det på ei pipe enn ei låsekassa. Når du først er i gang, og for vitenskapens skyld, kunne du også lage en pipe med hver. En som har std 60 grader og en med lock ett eller annet TM. Test de ut og se om det faktisk er noen forskjell, eller om det bare er teoretisk tullball. Personlig tror jeg at på den AI designen kommer du ikke til å finne noen forskjell, men man vet jo aldri? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da er jeg med👍Spørs om jeg kjører safe så langt det lar seg gjøre så jeg ikke sitter med en stål kladd med hull i til slutt;)

 

Men funderer litt på å få den registrert, noen som har erfaring? Må man ha løyve for å lage kasse eller kan hvem som helst gjøre det? 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Aannerud skrev:

Da er jeg med👍Spørs om jeg kjører safe så langt det lar seg gjøre så jeg ikke sitter med en stål kladd med hull i til slutt;)

 

Men funderer litt på å få den registrert, noen som har erfaring? Må man ha løyve for å lage kasse eller kan hvem som helst gjøre det? 

 

 

Aannerud

Det er ganske greit å få kassen registrert, du må levere søknad som vanlig på våpendel og oppgi på søknaden at du skal lage den selv. Så snart søknaden er godkjent er det tut og kjør. Når kassen er ferdig merker du den med navn og nr som du vil og fører dette på søknaden og sender den tilbake.
Når jeg lagde min så fikk eg tilleggspørsmål tilbake etter at søknadne var levert der de ville vite hvilken kompetanse jeg hadde for å bygge selv og hva jeg hadde tenkt. Sendte inn et kort svar med bakgrunn og erfaring og en skisse på det jeg ville lage og så var alt i orden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

22 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Meg bekjent er det ekstremt sjeldent at løp løsner fra kassa,

Problemet er vel ikke at pipa «løsner og skrur seg ut av kassa». Det er, slik jeg forstår det, siden std gjenge «bærer og sentrere kunn på de første gjengene», et problem som kan oppstå ved varmskyting at pipa teoretisk kan skifte retning i vinkel med aksen og forårsak spredning siden den sitter «løst i gjengene bak». Det er vel noe ala STR og olje mellom løp og kasse som ved varmskyting kan gi merkelige resultater på papiret.

Vektor kan helt sikkert utrede det bedre! 

Jeg tror nå dette er mere et teoretisk problem enn praktisk, men skal man ha det ultimate? Tja, da må man vel gå all inn for sjelefredens skyld 😂 

 

Link to comment
Share on other sites

På 22.9.2018 den 10.49, msteiro skrev:

Hva med en vanlig settskrue istedenfor løsningen til AI? Trenger bare et lite flatt parti på gjengepartiet.

Jeg tror ikke det er en spesielt god design. Når du lager et flatt parti så har du bestemt hvor pipa skal «bryste/låses» i rotasjonen. Normalt skal denne stoppen være fronten av låsekassa og ingen andre steder. Med en settskrue risikere du låsing en annen plass i rotasjonen. 

Om settskruen låser mot noe rundt ville det vært bedre, men en klemme ala AI sin er bedre.

 

1 time siden, Erlend Meyer skrev:

men om jeg må kjøpe en hel pakke blir det fort råflott.

HSS og frihåndsliping 🤗

Link to comment
Share on other sites

Noen som har studert hvordan løpet/hylsa er festet på Tubb Gun? Han har alu. Kasse, løpshylse/muffe og ett meget pressist våpen! 

 

9BB90E50-2B5D-4AA1-9494-8BD8494B1ACC.png.11eab25294df1236c2b64f0b573f865a.png

 

 

3 timer siden, Torf skrev:

Her er Anschutz nye 54.30.

Her er det vel plass til settskrue mellom gjengepartiene.

 

Match5430_vergleich.jpg

 

Hvorfor gjør de det sånn tro? Med to delt gjenge parti..? 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Null kjennskap til AR greier, men noe kjent presisjons våpen er de jo ikke.. Men ser ut som Tubb sitt system fungerer! Mye hylser å greier stablet i hverandre ser det ut til..?

 

 

Vi kommer forøverig til å lage ei kasse i alu. uansett hva jeg kommer frem til med stål kassa, dette i hovedsak fordi da kan vi gjøre det meste selv(å det er jo gøy;) også går vi bort fra å implementere noen andres pipe innfesting(les sauer s&l) å lage en custom hylse så vi får en så robust som mulig hylse(ref. Tegning nedenfor) Så om noen har innspill der fyr løs, det gir oss mye spillerom når vi designer hylsa selv👍

 

704407C6-09CE-4E20-A616-1D7C69DCE686.thumb.jpeg.322ba470f36a5e26cf1d1fecb66adf65.jpeg5ABFFA26-9641-4AF6-90EF-2AD759FABBC8.jpeg.c9ab7c23ad8bdc608f93b31c509e9e31.jpeg

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Deg om det. Tror du skal lese deg litt opp på AR før du slenger ut slike uttalelser. En moderne AR kan være svært presise, og direct impingement er en av selvlademekanismene som har minst masse i bevegelse i skuddøyeblikket (stempel med kort slaglengde som HK416, lang slaglengde som AK47, eller rulleforsinket sluttstykke som AG3 har mye mer som skal bevege seg). Sjøl G3 er jo presise om de vil, og PSG-1 var lenge den mest presise halvautoen som fantes.. husker jeg ikke feil skulle 50 skudd sitte på under 80mm på 300m. Det er vel under 1 MOA?

 

Hva Tubb har endra på AR-oppskriften vet jeg ikke men på AR er det enklere.

its-tactical-diy-ar15-upper-part-3-2.jpgrs2.jpg_thumbnail0.jpg

BarrelNutCutaway.jpg

ARs største fordeler er at all rekyl går vannrett direkte bakover. Rekylfjær, sluttstykke, patron, og pipe ligger på samme akse som jo er presisjonsfremmende. På en AR låser sluttstykket i pipeforlengelsen, altså ei hylse som er gjenget på pipa, og har låseklakker integrert. 

Link to comment
Share on other sites

Åja, da er vel AR presisjons våpen da, My bad! 

 

Vi har faktisk vært inne på en utvendig mutter mellom pipa og hylsa. Blir veldig i samme gate som vi tenker.. Men er vel ingen grunn til å ha utvendig mutter i vårt tilfelle..?

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan lage svært presise rifler på AR-15 plattform og det beste er at man kan gjøre det på et langt mindre budsjett enn med andre utgangspunkt.

 

I NRA High Power Rifle skyter man ut til 600 yards og AR-15 dominerer totalt selv om 5.56x45 er langt mer kilen på lange hold enn 7.62x51. Grunnen er at kostnadene med å tune en M1A er langt høyere enn å lage en AR-15 med tilsvarende presisjon.

 

AR-15 er også mye brukt til Varmint jakt og det nytter lite med dårlig presisjon når man f.eks. jakter jordrotte på et par hundre meters hold.

Link to comment
Share on other sites

De fleste orginale tubeguns for seriøs baneskyting har ei Rem 700 kasse limt inn i tuben. Nå får om også helt runde "M700-pattern" kasser spesiallaget for tubeguns.

 

Elisio lager tubechassis for "Rem700", Barnard, Anschutz og Tikka. Anschutsutgaven bruker frittflytende låskasse ig innfesting til tuben på pipa:

 

Pierce "M700" tubegun låskasse:

1352000601_5363255_TUBE%20GUN%20ACTION-1 

 

Elisio tube med Pierce låskasse:

 

1350001794_6775362_EP-243-01_1.jpg

 

bat3lug01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...