Jump to content

Home Made Låsekasse


Aannerud

Recommended Posts

De er enkle å handle med. Ect. gjennom Dolpin Guns eller HG Firearms. Jeg sier ikke kopier noe som helst - men det er ideer i alle. Rekyklakken til Barnard er midt under kassa, en skrue/pinne bare. Den er nok mindre jobb å lage enn å frese en hel. Ser tvilsom ut, men virker supert. Picatinny får du heller ikke. på dem. De er i det hele tatt enkle, men fungerer veldig bra.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, prøver litt på best of all worlds her men priser på komponenter er jo en faktor og! Litt av motivasjoken for å lage kasse selv er jo att jeg slipper å bruke 20k på en handen;) Skulle jeg handla 2 s&l bolter og 2 TRG magasiner er jeg vel oppe i 17k bare der, også skal man ha avtrekker og underbeslag i tillegg:p 

 

Størrelsen på hver klakk ja, men jeg vet ikke helt hva det gir meg i andre enden, kontra 3? Rekyl klakk midt under kunne jo passa greit på kassa mi sånn den er nå, men hvordan løser de det sammen med magasin tro? 

 

Integrert klakk kan jeg lage da jeg driver 1stk produksjon men det er jo idiotisk dyrt ift til å ta en rundt bolt for de som lager mange selvsakt.. 

 

Edit: leste en gang til å forsto hvorfor flere klakker.. Kobla ikke helt da jeg har tenkt fat bolt hele veien.. Men, I see! 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke gi faen i hele låskassa og lage et opplegg ala Mauser 66 eller Blaser R8.

Kopier R8 innfesting av løp til skjefte/chassis, magasinbrønn og avtrekk i skjeftet, permanent picrailskinne på kammerdelen av pipa og en eller annen sleidemekanisme for å styre sluttstykket.

Alternativt kunne du jo starte fra skratch med deler fra en M66.

 

sp66c.jpg

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

44 minutter siden, Torf skrev:

Kan du ikke gi faen i hele låskassa og lage et opplegg ala Mauser 66 eller Blaser R8.

Da må jeg lage ei avansert pipe hver gang jeg skal ha ny pipe eller nytt kaliber da, det gidder jeg ikke..

Da liker jeg bedre tanken på å gjenge og kamre på vanlig måte å flytte over ei hylse! 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

 

10 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Lag deg en sluttstykkebærer à la M66 eller R8, så kan du ha forskjellige hoder til forskjellige støtbunner. Et sluttstykkehode er uansett mye mindre enn et helt sluttstykke. Modulariteten lenge leve ;) 

Ja, har tenkt en hel del på utskiftbare sluttstykkehoder! Men da er jeg igjen tilbake på å lage sluttstykke selv å det gruer jeg meg litt til.. Men får se når andre ting faller på plass om det er litt mer aktuelt:)

 

4 minutter siden, M67 skrev:

Hylse.

 

K

Ja, det blir jo litt det jeg gjør her? Kassa blir jo bare en enkel sleide for sluttstykke?.. Egentlig blir kassa sånn vi tenker ganske simpel om det er tanken med R8 tankegangen..
Ei, hylse med låseklakk og feste for kikkert skinne blir ganske mye det samme som ei kasse med låseklakk og feste for kikkert + ett hull gjennom;)

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Er forøverig ikke super begeistra for denne låseklakk hylsa heller og idielt sett ville jeg hatt god gammeldags skrudd pipe kanskje med AI løsningen.. Men for og gjøre det hele mulig og lage med det vi har av utstyr er dette en akseptabel løsning for min del.. Sauer lås med muffe innfesting ala. rafdal og heen på løpet er jeg ikke spesielt gira på..

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Syns det ser ut som det bør gå like fint på Sauer som S&L👍

 

S&L

 

CD8B53DE-84D7-49D0-AD13-B83813558058.jpeg

 

Sauer 200

 

EE195778-6ADF-4D18-9850-296D890412C6.jpeg

 

Dette ble veldig aktuelt nå! Eneste forskjellen er att kasse blir litt lengre i løps enden om vi skal presse inn låseklakkene til Sauer og skru pipa utenfor..

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

At avtrekket på Saueren ikke holder mål er vel strengt tatt en internettmyte av verste sort. Du har skutt mye sammen med folk med Sauere, og jeg kan bare lure på om du har sett mye problemer?

 

Først, så tenkte jeg, hvorfor finne opp Saueren på nytt. MEN, så tenkte jeg, om du lager et kasse, som tar Sauer sluttstykke, og kan bruke Sauer løp - OG har Remington 700 "fotavtrykk", så har du faktisk et veldig interessant produkt. Plutselig kan jeg ha en "Sauer" i en McMillan A6, eller i hvilket som helst chassi... Og med dobbeltradsmagasiner. En bedre ide muligens, er å gi den T3 fotavtrykk. Mitt ønskemagasin er enten "ekte" AI eller TRG.
Ulempen, fra din side - er at 200STR sluttstykket neppe er tykt nok til å ha magnumpatroner i.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om kravet til magnum patroner er så absolutt kanskje? Når man ser deletilgang og pris taler vel Sauer bolt etc en sterk sak. Målet er vel ikke å spare enorme summer, men kjedelig å gjøre det dyrere og vanskeligere enn nødvendig. Kan jo komme et godt stykke med 280ai, 6,5prc etc.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har bare lest noen ganger att avtrekket har svikta pga. grus. Eller svare til de som lurer er ofte att det sikkert er ett grus korn i avtrekkeren.

Men jeg er ikke veldig bekymret.

 

Vi får se, det blir jo egentlig ikke sånn att man kan bruke sauer løp, og avtrykket er jeg usikker på, den blir jo garanter ikke rund..Men 700 eller tikka

- radien kunne jo vært noe..? Jeg lager jo bare en til meg selv med lite/ingen tanker om att det kan bli ett produkt noen andre har interesse av så

det spørs hvor appellerende sluttproduktet det blir for hvermannsen;)

 

Veldig usikker på om man kan få lurt inn en magnum der ja, men ut fra bilde ser det jo veldig likt s&l sluttstykket, å med erfaring fra M98'n er det ikke

mye til kan som skal til..

 

Konstruert ideen inn  nå så får vi jobbe litt med det! Sluttstykket er vesentlig kortere en s&l da, og skal en del lengre inn så det blir litt spennende. Bare ett utkast!

 

 

Sammenstilling-0095_Sauer1.jpg

Sammenstilling-0095_Sauer2.jpg

Sammenstilling-0095_Sauer3.jpg

Sammenstilling-0095_Sauer4.jpg

Sammenstilling-0095_Sauer5.jpg

Sammenstilling-0095_Sauer6.jpg

 

 

1 time siden, M67 skrev:

Først, så tenkte jeg, hvorfor finne opp Saueren på nytt.

Som så mye annet jeg driver med, fordi det er gøy og lage noe selv å så lenge jeg ikke regner på timene sparer jeg penger på att jeg ikke trenger å kjøpe

det jeg går å har lyst på;)

 

7 minutter siden, msteiro skrev:

6,5prc etc.

prc er Magnum.. Men det er omtrent den hylsa jeg vil ha (saum)

 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Når du først lager ei hylse, så kan du jo like godt lage den med samme mål som et Sauerløp. Da slipper du tilogmed å lage den, du kan få 4 av meg...
Alternativt lager du den vesentlig større, Se på Barret sin MRAD.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jatakk! Åja det er planen, den grå hylsa jeg peker på her er avkappet fra sauer pipa og inneholder klakkene, den gullfargede er ei stål hylse for å presse sauerklakk hylsa inn i og deretter skru pipa inn i med M27x1.5 gjenger.. Da planen er alu kasse må vi ha en stål hylse både for montering av sauer klakk hylsa og for å få en solid kant mot alu kassa som tar opp kreftene og å skru fast pipa i.. Så har du utslitte piper å avse er jeg veldig takknemlig for det om vi går for denne løsningen! Da kan jeg lage 3-4 hylser da den igrunn blir ganske simpel å lage. 

 

Edit: Ja, vi kan jo lage en egen hylse som tar ett sauer løp, har allerede vært inne på tanken, men funderer litt på hvordan vi evt. Skal feste løpet i den hylsa for så feste hylsa i kassa..?  

 

Hvor langt er innfestings partiet på sauer pipa?

 

 

 

1195A0D2-11ED-4ED7-AF39-39DC8E7D6185.jpeg

F12B3F1C-3227-4CAF-A68A-70D908F521E4.jpeg

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hva du skal med den ytre (gule) hylsa? Kammerenden av Sauerpipa har nok gods til å bore ut og gjenge pipe i. Men det er klart, det er sikkert mer solid om du f.eks. krymper den gule hylsa utenpå dette igjen. Da får du ei hylse som du kan skru piper inn og ut av, som klemmes fast i løpet. Hylsa trenger ikke å splittes.

Du kan godt få noen utslitte piper av meg, men jeg må ha en godkjent våpensøknad. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan man ikke handle piper i samme kaliber som man har våpenkort på uten å søke? Evt. kan men vel kanskje sage av bakenden;)

Hoved grunnen til den Gule hylsa er att jeg trenger en solid brysning mot alu kassa(Eller vil ha). Og ellers det samme som du skriver..

 

Jeg tror jeg må splitte hylsa ellers får jeg ikke strammet fast sauer pipa på noe vis? 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, M67 skrev:

At avtrekket på Saueren ikke holder mål er vel strengt tatt en internettmyte av verste sort.

Den myten kommer vel av at DFS skyttere skyter noen titusener med skudd og produserer nok messingskav fra hylsene til å fylle avtrekks huset. Så går det galt!

Sjekk ut videoen til John Olav Ågotnes om vedlikehold, så fikser du problemet før det inntreffer helt selv:

https://www.youtube.com/watch?v=Ag_2Bn4RMIg

 

Angående design av kassa;  Når jeg sitter å ser på tegningene så lurer jeg på hvorfor du ikke bare lager låsingen til løpet identisk med STRen. Du designer en haug med løse deler som ikke gjør noe annet en de tre klemskruene STRen har. Skal du ut med løpet slik du har tegnet så må du løsne alle delene slik jeg tolker tegningene dine?  Bruker du rett type aluminium i låsekassa, elokserer den og monterer helicoil i gjengene så skjønner ikke jeg at det skal være noe dårligere enn det stålet en STR "låsekase" er laget av.

 

  

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Den myten kommer vel av at DFS skyttere skyter noen titusener med skudd og produserer nok messingskav fra hylsene til å fylle avtrekks huset. Så går det galt

Det man vanligvis finner i 200STR avtrekk som "ikke vil", er plastspon (store plastspon altså) fra PH pussestaven som er "DFS-standard". Uten pussestokkinnfører høvler sluttstykkestopperen lange spon av denne, og de kan havne i avtrekket...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ho! 1000+ :) Her må det feires 

 

Men altså, jeg tror det er en god ide å bruke låsingen fra 200STR. Det er vel heller ingen problem å frese et spor på sida (ala Barnard) i et Sauer-sluttstykke, så det kan styre på en tapp på sida. Så kan du bruke de avtrekk du vil. Avtrekket er jo bra, og ikke for dyrt, så det er vle neppe et stort poeng, men dog.

Magasiner er jo for mange "begrensningen" med Saueren, jeg ser ikke helt problemet med 5 skudds, men har jo begynt å like 10-skuddsboksen til TRGen - som dessuten knapt er større enn 5 skuddsmagasinene til Saueren, og faktisk akkurat like stor som 5 skuddsboksene til AICS, som jo har blitt standard ved Remington-oppgradering. Er det egentig ei oppgradering?

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Låsing fra Sauer eller s&l blir vel ett fett om man fjerner den økonomiske biten? Man kan gjøre akkruatt det sammen med låse delen av løpet til s&l som Sauer?

Tilgjengeligheten på utskutte piper blir jo ikke den samme da, og prisen på fabrikk ferdig piper selvsakt! (uten att det betyr så mye for min del) jeg betaler det samme uansett 

+ litt arbeid..

 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...