Jump to content

Home Made Låsekasse


Aannerud

Recommended Posts

Neste prosjekt må vel bli en egen konstruert kasse, kanskje får jeg satt den til liv, kanskje ikke.. Men jeg kommer uansett til å konstruere den.. Jeg tenker:

- Fatbolt

- 3 låseklakker

- Integrert 20moa Picatinny skinne

- Langt Gjengeparti for pipa

- Magasin mating

Liker godt Tac kassa til Schultz & Larsen så utformingen i hode mitt er inspirert av den:) Må også vurdere og kjøpe bolt da det er noe herk og lage..

 

Skal ikke ha noen BR kasse men ei solid stiv kasse som ikke veier mer enn att jeg kan ta med meg rifla på jakt med rett pipe og stokk.

 

Tenker det er mange her med tips og forslag så fyr løs!

- Lengde på gjengeparti og hvilke gjenger?

- Tykkelse på bolt?

- Dim på kassa?

- Rekylklakk?

 

 

 

Er så vidt i gang..

HJacSVj.jpg

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke stikke likevel :wink:

 

Poenget er ikke nødvendigvis å replikere en heen-muffe helt, men å legge inn styring foran og bak for å redusere treffpunktsendringer ved løpsskifte. Designer man kassen for dette fra bunn bør det ikke øke lengden mye. Når det gjelder gjenger ser jeg ikke noe stort poeng i veldig grove gjenger, tvert i mot gir fine gjenger større styrke.

Link to comment
Share on other sites

Fat bolt, tre klakker, kjøpe bolt? No brainer for meg er å kjøpe 202 sluttstykke til 243/22-250. En annen fordel her er at du slipper køddet med å lage lukkekammen i kassa siden den er på låseklakkene.

 

Sylinderføring er fint, men bør være i begge ender av gjenga, trenger ikke mer enn 3-5mm lengde. Til std patroner ville jeg valgt M25x1,5. Da får du akkurat brukt sauer piper. 1,5mm gjenger fordi det er mer robust enn 1mm mtp slag og håndtering. 20mm gjengelengde er vanlig.

 

Sauer har på husken ca 4,2mm patronutstikk fra pipeende. Kjekt mål å ha når du skal plassere ut setet til klakkene.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer egentlig S&L i bolt str. Og magnum, men mulig sauer sin er like bra..? Men jeg er redd bolter som er laget for og låse i pipa blir lange når de skal låse i kassa..? Blir både magnum og std. I denne. Tenker og tilpasse lengden på kassa til lange wsm/rsaum patroner= tunge kuler, også må jeg ha 6,5x55 til den selvsagt;) Att man får brukt sauer piper er en god målestokk.:) Jeg har også trua på 1,5 gjenge stigning fremmfor 1 til dette egentlig.. Sylinder føring må jeg se litt på ja..

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

At Sauer-piper passer er nok lurt ja. Men hvordan behandler du egentlig pipene dine om du er så redd for slagskader? Har brukt 1mm stigning til demper i noen år uten å ha skadet de, låskassegjengene er vel mindre utsatt? Men det er vel smak og behag, om man satser på nøkkelbruk er nok 1,5mm gjenger helt passe.

 

3-5mm styring i begge ender er akkurat det jeg ser for meg også. Det koster veldig lite ekstra å legge det inn i designet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville brukt samme system som AI bruker, en låseskrue for å holde løpet på plass slik at det ikke skrur seg ut av seg selv. Da kan du kaste hele løpsstikka i søppelbøtta. Alt du trenger er en umbrako/torx eller hva du velger å bruke. Mye bedre og enklere enn muffer og annet fjas. Skru inn for hånd, fest med låseskruen og alt sitter fast.

Link to comment
Share on other sites

Flere som har linket den til hansen, men ærlig talt har jeg bare sett de runde hansen kassene så det er nok tilfeldig.. Har sett litt på panda og s&l.. Men er vel grenser for hvor mange variasjoner det får blitt? Runde eller ikke:p jeg skal forøverig ha 3 låseklakker mot hansen sine 2 og kommertil og prøve meg på AI patenten som er nevnt over her for enkelt pipe bytte.. Også blir det ett kjøpt sluttstykke. Holder en knapp på s&l:) har ett hjemme jeg skal prøve og modelere inn i mårra. Så får vi se hvordan det passer:)

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Er ikke AI-systemet med låsing i pipa...

AI låser i kassa. Kassa er limt i et aluminium chassis. AI påstår for så vidt at de er oppfinnere av chassis.

Jeg har ikke fått sett på løsningen de bruker med låseskrue, bare sett den beskrevet. Jeg prøvde å finne patenttegningene, men fant bare teksten. Uansett synes jeg det er en god ide og kombinere tradisjonell skru og klemlåsing :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis AI låser i kassa er det greit nok, man må bare få relevante dimensjoner så en slipper å forske frem løsningen helt på nytt. Problemet er at flanken på gjenger er koniske, altså vil kraften forover (størrelsesordenen 3-4 tonn i normaltilfelle) utvide mutteren (låskassen). Dette setter klemskruen i spenn, og dimensjonerer en ikke den riktig vil bolten flyte og forårsake at innfestingen løsner. Selv om alt kan beregnes er dette en detalj som lett blir komplisert å dimensjonere, så jo mer en kan hente ut fra fungerende design jo bedre.

 

Personlig liker jeg ikke å splitte en bærende konstruksjon på denne måten, men AI har vel bevist at det kan gjøres trygt og pålitelig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, med låsing i kassa vil det lett bli såpass. Normal belastning kan beregnes etter maxtrykk ganger innvendig diameter, ved hylsefeil vil den fort bli mangedoblet.

Normal belastning regnes ut fra maxtrykk og innvendig hylsediameter, for 308 blir det ca 35kN. Ved hylseseparasjon vil arealet øke betraktelig, og selv om en må forvente en reduksjon i trykk vil det likevel belaste konstruksjonen med langt mer enn dette.

 

Strengt tatt vil normal belastning være maxtrykk ganger innvendig areal minus strekkfastheten til hylsa, men siden kammerklebing er en veldig usikker variabel foretrekker jeg å ikke regne med den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siden jeg aldri har holdt og pillet på en AI med denne løsningene, kan det jo hende at splitten ikke er skjært i gjennom hele gjengepartiet til pipa. De bruker kunn en stykk "liten" M4 for å klemme ting sammen. Jeg vet jo egentlig ikke hvordan dette ser ut :wink: Det er sikkert noen her på Kammeret som har en og kan ta et bilde eller to..? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mange kasser har eroderte spor. Evt sprekker i en slik overflate er ikke relevant siden alle belastede flater er maskinert videre etter gnisting. Har du tilgang til prosessen til hyggelig pris er det en no brainer å lage noe annet enn feit bolt. Et sluttstykke er forøvrig ikke så komplisert å lage, tar bare noen timer mer enn å kjøpe ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner! Ja her er det tilgang på det meste, og valuttaen er kjeks, twist og sjokolade;) Selve sluttstykke er vel grei skuring, tenker mer på ssmåtterie som skal inni og virke mot avtrekkeren.. Men vi får se. Leker litt med tanken på og maskinere så mye vi kan i maskinene vi har hjemme:) en dreiebenk og gammel verktøy fres..

 

Lage noe annet enn feit bolt? Hvorfor?

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Her er innspill til en 180grader:

 

IMG_2963-1024x682.jpg

 

Hva med en "straightline tubegun". Tenk MG34. De fleste tubeguns har bakskjeftet under senterlinja men jeg ville hatt det i rett linje som MG34 ( har skutt veldig mye med den i HV ) og forhøyet kikkertmontasje. Bruker man STR-komponenter slipper man mye tenking rundt låskassa som i en tubegun er "rund" både utvendig og innvendig i tillegg til at pipe/sluttstykket håndterer hoytrykket. Tuben ville jeg nesten ha frem til munning slik at 2-foten kommer langt frem slik som på MG34.

 

-STR løp

-STR sluttstykke

-STR avtrekk

 

Underbeslag:

Magasinbrønn for AG3-magasiner i 308-familien, 5 og 20-skudds.

Magasinbrønn for ZB26/ZB30-magasiner for 6,5x55, 20 og 30-skudds..

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Så har man havna på kjøret igjen å tatt oppigjen denne:) Med litt nye ideer ser prosessen ganske så gjenomførbar ut👍

 

Erlend Meyer var litt inne på løsningen vi ser for oss tidlig i tråden her, vi tenker å lage ei hylse man skrur på løpet der låsingen for sluttstykke også sitter, dett gjør maskineringen veldig mye enklere å man får i tillegg ett enkelt pipe bytte system.. Som tidligere planlagt tenker jeg fortsatt bruke s&l bolt å vil da kun trenge ett Ø21 hull gjennom hele kassa.. Med en sånn løsning åpnet også muligheten for å laga kassa i aluminium(7090) å man kan dimensjonere ting uten å bekymre seg for mye om vekten.. grunn utseende blir noe i samme gata som kassa jeg allerede har begynt på oppe i tråden her. medium lenge 80mm så jeg kan kjøre 6.5x55 og saum/wsm kaliber. Legger ved noen bilder av drodle skissene og kassa jeg er inspirert av. kanskje får jeg begynt å Modelert litt i morgen, gira nå med alle ideene ferskt i minne👍

 

 

 

Aannerud

 

01BECDB0-6DC4-43E2-91BB-45BDD516A079.jpeg

 

ADCA86B6-3DF1-4338-BA16-B169031F912B.jpeg

F139A43C-DF46-4DEE-907C-C1B66155AE5F.jpeg

3EEDAC43-0E8A-4B6B-9836-ADE6347D4296.jpeg

EB25F45E-0B91-4103-91ED-34FBE79DD9AA.jpeg

Edited by Aannerud
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nope, det er noe herk å maskinere i med gamle maskiner uten kjøle anlegg.. Blir glass hardt så fort det blir for varmt.. Aluen vi bruker har egenskaper tett opp møt titan og👍 En liten strek i regninga var prisen på s&l sluttstykke:/ 4500,-.. ellers har jeg fått konstruert litt i dag👍

 

 

F0C9C8B2-D29B-4D4B-8D56-712F5980D020.jpeg

AECE47AC-7F2D-4F37-A92C-73D7B6FBD92B.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Funderer litt på hva som er beste løsning på låsing av løpet i kassa.. kommet frem til denne men usikker på hvordan jeg skal gjøre det med låseklakken isåfall? Man 

endrer jo mot beddingen når man strammer..  Konstruerte også pipe for få ett litte inntrykk av utseende. 70cm langt, Ø21 i munning og konisk inn til 10cm fra kassa

der den går sylindrisk inn med dia Ø34 som er samme dim som hylsa.

 

Sammenstilling-0095.jpg.e3ca96894657a9f04f6222915fec508a.jpg

Sammenstilling-0095#1.jpg

 

Sammenstilling-0095#2.jpg

 

Sammenstilling-0095#3.jpg

 

Siden av en Rem 700 SA

Sammenstilling-0095#4.jpg

Sammenstilling-0095#5.jpg

Sammenstilling-0095.jpg

Edited by Aannerud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror det kan funke! Men ser jeg får en liten utfordring med innfesting av 700 underbeslaget da kassa blir spittet der.. Men det er en bagatell i det store å hele;)

Tipper denne blir i en egenkomponert stokk inspirert av McMillan A3.. Vi laget denne A3 inspirerte stokken (Øverste) til en av Mauserene mine som jeg er veldig

fornøyd med!

 

 

Ett Chassis til den kan det jo og hende man får lyst på etterhvert og, har lenge lekt med tanken på å lage ett nytt og forbedret chassis av det jeg har(Nederst).

 

Øverste..

2xM98.jpg

 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Aannerud,

 

Jeg vet jo ikke hvor mye du har studert andre låskasser (utover M98 ;) ) Men før du lager din egen. Ta en M98 og en Rem700 - og kast dem så langt du kan...

Så studerer du AI, Barnard, 200STR og S&L, og kanskje Panda, jeg har sikkert glemt noen, jeg bare innbiller meg at du vil ha fat bolt, 3 eller 6 låsklakker og utbyttbart løp. 

 

Det er et par ting jeg tror du er tjent med å unngå - det ene er boltstopp under, slik som 200STR har, det er bedre å ha boltstopp slik som Barnard. Du sparer en bevegelig el, og den er solid, og skraper ikke spon av hylsene. Pipebyttesystemet til AI er nok både det enkleste og beste som er.

 

JEG (og vi er ikke like, men jeg) ville tenkt hardt og lenge på å plassere låsklakkene bak. 6-9 klakker bak gjør dem mindre, og med mindre diameter enn med bare 3, og plassering bak gjør sluttstykkegangen kortere. Fatbolt er da vanskelig å få til, men se på en TRG22, tynnere sluttstykke sparer jo også vekt, i  sluttstykket. Sammen med kortere vandring bør en kunne få gode ladegrep.  Mine 2 øre bare.

 

Samme med magasinbruk. Se på enten TRG magasiner, (selv om de er dyre) eller ekte AI magasiner (ikke AICS). Se evt på G&E eller Tanner eller Bleiker magasiner - og for den del på låskassene - de er litt mer framtidsrettet enn mye vi ser til daglig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er stor fan av skrudd pipe og pipestikke!! Men i dette tilfelle forenkler man alt med og lage en løps hylse med låsingen for sluttstykke.

Enkelt løps skifte får man på kjøpet.. Nå blir kassa en firkant med hull gjennom. thats it.. Hylsa har kort vei til alt som skal maskineres..

 

 

Kikka litt på Bernard i går, de er faan så nice! Men noe hansen kassse med fat bolt er de ikke.. Får de vel ikke med integrert rekyl klakk og Pic.

skinne. Noe som vaffal appellerer til meg;) Tror forøvrig Hansen har en Ø21 bolt på gang, men det skjer vel ikke i morgen..

 

Hvordan er det egentlig å handle Bernard? sluttstykke dems kunne jeg godt tenkt meg!

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

M98'n blir ikke brukt som noen referanse her nei, ikke Rem heller for uten footprint og str. forhold.. Så langt er nok kassa mi mest lik S&L sin 

løsning på pipe innfesting og hansen sin i utvendig utseende.. Har jo som tidligere nevnt tenkt jeg å kjøpe s&l bolt da bolt er noe herk å lage 

for min del.. 3 klakker! 6 blir håpløst for min del maskinerings messig! Hva er man tjent med 6 klakker egentlig? Bolt stopp har jeg ikke tenkt 

så mye på enda men det begrenser seg vel litt det og med s&l bolt uten att jeg kjenner den helt..

 

Låsing bak har vi vært innom og tenk en del på men da må vi lage bolten selv osv, osv.. 

 

Vekt aspektet blir også ett ikke tema om vi går for alu. kasse..

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...