Jump to content

Sauer 100


RAN

Recommended Posts

Finnes jo i 308win også så det fikser de nok.

 

Men Tore H sa at de hadde tatt inn store mengder 6.5x55 og nå ønsket de å kvitte seg med flest mulig før nyttår for å sminke litt på regnskapet :D

Så kan du klare deg med 6.5x55 så er det tyveri å få denne for 7000-8000 alt etter hvordan man priser Leupolden du får med (står til 3000 kr hos J&F, men XXL hadde de vel for 2000 kr for en liten stund siden).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Klarte det utrolige å sette bolten inn feil vei i dag. Av praktiske årsaker(kolbeforhøyer) har jeg pleid å føre bolten inn opp ned de første millimetrene før jeg roterer den mot høyre og inn som normalt. I dag rakk jeg ikke å rotere bolten så den klikket rett inn med bolten pekende til venstre.

 

For å få den ut igjen måtte jeg demontere rifla og løsne skruene til avtrekket. Etter å ha montert sammen igjen så fungerer ikke avtrekket. Den vil rett å slett ikke fyre av. Bolt går fint og er klar til avfyring. Sikringen kan jeg kjøre gjennom alle tre trinn som normalt. Fant ut at jeg måtte montere avtrekket med sikringen i midtstilling for at avtrekkeren skulle flukte skikkelig med undersiden av låsekassen. Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg kjøpte meg en Sauer 100 i 30-06. Veldig god å skyte med men er en uerfaren skytter så har ikke prøvd. Problemet mitt er klikk på klikk. Spesielt på Norma jaktmatch. Leverte den inn til selger og børsemaker skiftet tenn nål da det viste seg at de kom 1/4mm eller noe sånt for kort fra fabrikk. Testet rifla igjen virker bra med Seller & Belliot men med Norma er det klikk på klikk fortsatt. Testet disse patronene som klikket i mi børse i forskjellige andre rifler på banen og ikke noe problem. Ser at innslaget i tennhetta er mye svakere på min Sauer en på de andre riflene som testet mine kuler.

 

Jakt kuler fra Norma og andre merker går fint men stoler jo ikke på rifla da den klikker av og til. 

Link to comment
Share on other sites

Har ei sauer 100 i 308win selv. Storfornøyd med rifla å er egentlig ikke kresen på ammo. MEN den liker ikke nato ammunisjonen. sender kun av hver 3 eller 4patron. Og dat jeg skulle avlegge obligatoriske skudd så klikka faktisk den ene jaktmatchen. Men det kan ha vært ei dårlig patron..... 

Edited by Fisk42
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 22.8.2017 den 12.39, Chiefen.v-2 skrev:

Bare å levere til selger og si fix eller gi meg pengene tilbake.

 

På 22.8.2017 den 17.29, Chiefen.v-2 skrev:

Jaktmatch i 308win har vi sett mye klikk med i det siste😕 

fikk beskjed at min Sauer skal leveres tilbake og en ny leveres.. jeg håper på det 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 02/19/2017 den 21.26, vux skrev:

Klarte det utrolige å sette bolten inn feil vei i dag.

 

For å få den ut igjen måtte jeg demontere rifla og løsne skruene til avtrekket. Noen tips?

 

Du trenger ikke å demontere noen ting. Du stikker bare en tynn umrako, eller lignende, inn under bolten og du kan da trekke bolten rett ut. Står beskrevet i manualen som følger rifla.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, stokk skrev:

 

Du trenger ikke å demontere noen ting. Du stikker bare en tynn umrako, eller lignende, inn under bolten og du kan da trekke bolten rett ut. Står beskrevet i manualen som følger rifla.

Takk for tips til neste gang jeg rører det til :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på utkikk etter ei rifle i .223. Jeg har sett en del på Sauer 100. Er det noen her som har denne i .223? Kan dere komme med noen tilbakemeldinger?

 

Noen som har vært borti noen gode tilbud på denne rifla; gjerne som pakke med kikkert og lyddemper...

 

Ville dere valgt ei anna rifle for dette kaliberet?

 

-K-

Link to comment
Share on other sites

@K@y Jeg kjøpte en slik i sommer. Angrer på at jeg ikke valgte Browningen som valget stod mellom. Startet med at magasinet måtte byttes og det tok flere uker da Sauer ikke greide å lage magasiner som virket i kaliberet. Nå med det nye magasinet så syns jeg heller ikke det virker skikkelig, mater tregt, tungt å lade og bremser sluttstykkegangen :( Pluss det tar bare 4 patroner. Tragisk når samme våpen i 6,5x55 osv tar 5 skudd. Etter litt bruk har jeg også funnet ut at jeg ikke liker stokken heller, da den er for myk og kommer fort i kontakt med løpet. Håper magasinet går seg til litt og at ny stokk vil bedre inntrykket. Så langt er jeg ikke fornøyd :(

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
På 1.10.2017 den 19.39, Mas-36 skrev:

@K@y Jeg kjøpte en slik i sommer. Angrer på at jeg ikke valgte Browningen som valget stod mellom. Startet med at magasinet måtte byttes og det tok flere uker da Sauer ikke greide å lage magasiner som virket i kaliberet. Nå med det nye magasinet så syns jeg heller ikke det virker skikkelig, mater tregt, tungt å lade og bremser sluttstykkegangen :( Pluss det tar bare 4 patroner. Tragisk når samme våpen i 6,5x55 osv tar 5 skudd. Etter litt bruk har jeg også funnet ut at jeg ikke liker stokken heller, da den er for myk og kommer fort i kontakt med løpet. Håper magasinet går seg til litt og at ny stokk vil bedre inntrykket. Så langt er jeg ikke fornøyd :(


Jeg har slitt med det samme på min... Virker som om vinklingen på patronene i magasinet er feil og den tar ikke tak i bunnen av hylsa men midt oppå.
Det andre skuddet jeg veksler i kiler seg på min (hvis magasinet er fullt) ellers går det greit. 

Fikk du nytt magasin direkte fra Landrø?  Jeg har sendt epost til de nå med problemet, saken ble sendt til børsemaker. 
Om det er kjent for de så bør de fikse det enkelt og raskt. 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, ing-cognito skrev:


Jeg har slitt med det samme på min... Virker som om vinklingen på patronene i magasinet er feil og den tar ikke tak i bunnen av hylsa men midt oppå.
Det andre skuddet jeg veksler i kiler seg på min (hvis magasinet er fullt) ellers går det greit. 

Fikk du nytt magasin direkte fra Landrø?  Jeg har sendt epost til de nå med problemet, saken ble sendt til børsemaker. 
Om det er kjent for de så bør de fikse det enkelt og raskt. 

Samme problemet på den jeg har brukt også. Fikk nytt magasin med en gang. Fungerer akkurat like dårlig.

Virker ikke som Sauer gidder/greier å lage magasin som fungerer i 223Rem. Utrolig!

Link to comment
Share on other sites

Virker som et kjent problem, som kan synes nok så utbredt når det gjelder mange industrielle produkter. Tiden fra et produkt er på tegnebrettet til det skal være I salg er så knapp at det går ut over skikkelig produktutvikling og uttesting. Og jo rimeligere produkter, jo mindre margin for å holde på med det, ser det ut til. 3D design og datasimulering er nyttige hjelpemidler, men kan ikke erstatte tilstrekkelig praktisk testing av produktene. Vises godt I kjøretøybransjen, der tilbakekallinger hører med til dagsorden, etter at det er sluppet nye modeller. Det mest kjente eksemplet er vel "veltepetteren" til Mercedes.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Etter innkjøp av pusseutstyr tok jeg en skikkelig pussing av rifla da jeg stort sett har brukt boresnake tidligere, samt at jeg aldri tok en skikkelig rens når den var helt ny. Demonterte også kikkerten som står på QRW montasjer når jeg alt holdt på. Ble litt overasket av at treffpunktet hadde løftet seg betydelig(måtte justere ned 4-5 klikk på 100m). Det positive var at endelig fikk jeg tette fine samlinger, noe jeg har slitt med tidligere. Blir presisjonen slik heretter må jeg si meg MEGET fornøyd med rifla. Tre serier skutt liggende i snøen med tofot med kikkertjustering mellom seriene. Den ene slengeren var det aller første skuddet.

30232489_2084235551820698_86582829_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

@vux Min kom hjem i KKC stokk her i vår. Børsemaker flyttet over beddeblokken pluss ha den en skikkelig bedding da han trodde ikke det ble bra ellers. Så det å bytte tilbake blir nok bare tull, men jeg tenker har du først byttet til bedre stokk bytter du jo ikke tilbake heller ;)

 

Børsa ble bra den, blir det mulig å få tak i et skikkelig magasin som virker også så blir dette ei god børse.

Edited by Mas-36
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min har aldri hatt problemer med matinga. Virker som det er de med 223 som plages med dette. Har bestilt en ekstra Sauer 100 til nå i 9.3x62 til elgen så da må jeg jo bestemme meg for hvilken av de jeg skal montere kkc stokken på :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Hva som går godt i akkurat ditt våpen må du nesten teste, da selv våpen av samme modell og kaliber kan oppføre seg litt forskjellig. Men etter hva jeg leser foran i tråden er det grunn til å tro at det meste av kvalitetsammo vil prestere godt i en Sauer 100. Jeg har selv en 404 i .30-06, og den er vesentlig mindre kresen i kosten enn en tidligere BRNO med Heym-pipe.

 

Noen starter å teste rifla med billigammo som f. eks. Sellier&Bellot eller Partizan (selges ofte av skytterlagene). Det kan gå godt, men også relativt dårlig. Vil du ha samme treffpunkt med trenings- som med jakt-ammo er det lurt å prøve med samme kulevekt, f. eks. 150 grs. Damas A-bolt i .308 går likt med S&B FMJ 147 grs, Hornady SP 150 grs, samt Oryx 165 grs.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...