Jump to content

jaktfelt


pettern

Recommended Posts

nå er det bare og glede seg til første stevne,har ikke sett noe terminliste enda,byne vel med og skyte i opppland,og der etter blir det hedemark og nm er toppen,kunne tenkt meg at vi kunne bynt tidlig i januar med skytinga,det første pleier ikke og byne før i slutten av januar,ellers så håpe jeg arangøra bytter litt på hold og skiver der det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Fint vi begynner i februar, så kaaanskje jeg rekker å trene litt! Blir skummelt å skyte i klasse med "De store kara"!

 

Tror ikke du skal bekymre deg for mye om det. Med den skytinga som du har vist tidligere så er det vel noen av de "store" gutta som har grunn til og skjelve litt i buksa. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
30nov ja,få høre om sniper arne er klar da.er ikke så langt til oslo.ja nå står det over før jeg er ferdig med elgjakt for i år.da blir det trening så det holder,du hyper klare deg vel bra mot gutta,hvordangår det med bygging av bana i vang,

 

Er klar je! Vi får blåse nedover en tur, vel. Er plass til deg også Hypr.

Link to comment
Share on other sites

Her er Hordaland.

 

Jaktfelt

18. januar 10 Åsane JFF Birte Nydal 91510232 Jonahola, Gaupås

1. februar 10 Åsane JFF Birte Nydal 91510232 Jonahola, Gaupås

1. mars 10 Bergens JFF Per Steinsland 99101615 Kismul

8. mars 10 Os JFL Nils Henrik Rød 92697103 Ulven

19. april 2,8,10 Nordhordaland JFL Svein Hjelmtveit 91175845 Hope

26. april 1,8 Karmøy JFNF Jon Vedø 91616760 Blikshamn

10. mai 10 Fusa JFL Einar Bolstad 90044671 Holdhus

16. august 10 Nordhordaland JFL Svein Hjelmtveit 91175845 Hope

30. august 10 Os JFL Nils Henrik Rød 92697103 Ulven

 

 

Jaktfelt kal .22

25. januar Bergens JFF Per Steinsland 99101615 Kismul

1. mai Bergens JFF Per Steinsland 99101615 Kismul

 

 

Elgskyting

14. juni 2,8 Åsane JFF Jan Erik Løland 98246162 Jonahola, Gaupås

28. juni 1,8 Eid JFL Jan I Klepper 48033510 Tua

 

 

Nordisk Jaktskyting

Link to comment
Share on other sites

30nov ja,få høre om sniper arne er klar da.er ikke så langt til oslo.ja nå står det over før jeg er ferdig med elgjakt for i år.da blir det trening så det holder,du hyper klare deg vel bra mot gutta,hvordangår det med bygging av bana i vang,

 

Er klar je! Vi får blåse nedover en tur, vel. Er plass til deg også Hypr.

Tjaa..

Litt usikker, hadde vært moro, men er skikkelig ute av trening!

Tar som regel noen stevner før en er oppe igjen! :P

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål; på sittende stilling så er det en liten "kubbe" på standplass til å sitte på eller skyttere har med egen. Er det noen minste- eller maksmål på denne "kubben" eller kan man sitte rett på bakken eventuelt med en liten plate å sitte på?

Mener å huske at det tidligere var et krav om at arrangøren måtte stille til rådighet en kubbe å sitte på som skulle ha visse mål. I nyere regelverk har så vidt jeg kan se disse målene blitt tatt vekk.

Det er med andre ord ingen krav til kassen ut over det som står å lese i reglene om sittende og knestående stilling;

 

8.4.2 Sittende stilling

Ved sittende stilling er anlegg med albuene på begge ben tillatt, og det er

tillatt å sitte på kubbe eller kasse. Stillingen er likestilt med knestående

stilling, og skytteren kan fritt velge mellom disse to stillinger. Egen

kasse/kubbe er tillatt brukt. Det skal være synlig lysåpning mellom

brystkassen og overarmen.

8.4.3 Knestående stilling

Ved knestående stilling skal fremre albue ha støtte mot kneet, mens den

andre armen må være fri. Stillingen er likestilt med sittende stilling, og

skytteren kan fritt velge mellom disse to stillinger. Det er tillatt å benytte

medbrakt pøl.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg som har lagt løypa for FM 30. november, tilpasset egen høstform så klart, så detta blir ikke`no vanskelig!

 

Det får nok greie seg med to stående hold, og Elg på to hundre som skillemål. Kort sagt: en herlig treningsdag!

 

Tron

 

Ja ja Trond, vi for vel tjuvtrent på lørda`n :lol:

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å hive meg med på noen jaktfelt stevner. Har lest en del på regelverket hos NJFF. Har jeg forstått det riktig at det ikke er satt noen krav til type ammo (les helmantel kontra "jakt" skudd) Og selvfølgelig er det ikke tillatt med noen form for skytterreim...??

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å hive meg med på noen jaktfelt stevner. Har lest en del på regelverket hos NJFF. Har jeg forstått det riktig at det ikke er satt noen krav til type ammo (les helmantel kontra "jakt" skudd) Og selvfølgelig er det ikke tillatt med noen form for skytterreim...??

Behøver ikke bruke jaktskudd nei. Selv bruker jeg rekruttammo og Golden Target (helmantel). Du kan ikke bruke rem.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål; på sittende stilling så er det en liten "kubbe" på standplass til å sitte på eller skyttere har med egen. Er det noen minste- eller maksmål på denne "kubben" eller kan man sitte rett på bakken eventuelt med en liten plate å sitte på?

Mener å huske at det tidligere var et krav om at arrangøren måtte stille til rådighet en kubbe å sitte på som skulle ha visse mål. I nyere regelverk har så vidt jeg kan se disse målene blitt tatt vekk.

Det er med andre ord ingen krav til kassen ut over det som står å lese i reglene om sittende og knestående stilling.

 

Fint, det var det jeg hadde kommet frem til også.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det var 5 skudd da jeg var med Graahund og glana i vår.

 

Det er overveiende 6 hold a`5 skudd. Sittende og stående. på NM har de gjerne et liggende hold også på et par hundre meter. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
det var et prøveprosjekt på NM i jaktfelt i 2007, der det ble skutt 10 serier à 3 skudd. Dette krevde enormt mye folk til å gjennomføre stevnet, og det ble med den ene gangen. Så nå er alt tilbake som før, 6 serier à 5 skudd.

 

Det er virkelig synd, det var et av de beste NM jeg har deltatt i. Velarangert og spennende. Selvfølgelig krever det mye mannskap, men en stor klubb burde klare det i likhet med de som hadde NM på Lyngna. Stor ros til de som gjennomførte dette. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
det var et prøveprosjekt på NM i jaktfelt i 2007, der det ble skutt 10 serier à 3 skudd. Dette krevde enormt mye folk til å gjennomføre stevnet, og det ble med den ene gangen. Så nå er alt tilbake som før, 6 serier à 5 skudd.

 

Det er virkelig synd, det var et av de beste NM jeg har deltatt i. Velarangert og spennende. Selvfølgelig krever det mye mannskap, men en stor klubb burde klare det i likhet med de som hadde NM på Lyngna. Stor ros til de som gjennomførte dette. :D

Det er jeg enig i.Lygna var et kjæmpe stevne.spikern og alt virka mer profft en løten egentlig.Klart det fordre flere folk til og aransjere med 3 skudd serier og 10 hold.Men det er mer til felt meine nå jeg.men det er ikke alltid godt og få til manskaper, det har jeg forståelse for.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt presisjonshysteriet i jaktfelt, hva gjør det om ammoen går 10 eller 20mm når en skyter stående med lang arm? - Opplys meg, for her er det noe jeg ikke har forstått.

Det sitter i hodet, rett og slett.

Skuddet skal sitta der en avfyrer det - sånn er det bare =)

Link to comment
Share on other sites

Er det flere som kunne tenkt seg STORVILTEN på jaktfelt stevnene.Likt det som er organisert i BOJ, Da får jo jakt klassa og konkurert i egen klassse og. Dette er noe jeg syns er litt artig i BOJ .Blir likksom en konkuranse oppat på det ordinære stevne. Er det noen som har noe meininger om dette inn på her.evt noen som aransjere stevner som synns noe om dette. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Angående jaktfelt, noen som vet om disse albuebeskytterne er lovlige? https://www.norma.as/anschütz/104358/albuebeskyttere-med-topgrip-og-remmer

Er usikker på om det er lovlig i det hele tatt med albuebeskytter.

 

Utdrag fra regelverket:

7.3.2  Bekledning Det er ikke tillatt å bruke spesielle skytejakker/skytebukser/skytedresser/ skytehansker/albuebeskyttere som har indre eller ytre polstring, eller som har andre anordninger som har til hensikt i virke som støtte under skytingen. Tvil vedrørende bekledning avgjøres av stevnets jury.

 

Definisjon ;-)

Polstre, stoppe (møbler) med mykt stoff; dekke, kle med mykt stoff (f.eks. polstret celle).

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...