Jump to content
holmvaag

VILLREINSJAKTA 2016

Recommended Posts

Reinsmeldingen for Hardangervidda er obligatorisk : http://www.numedal.net/reinsmelding/

I fjor på samme tid var vi på side 10. Har interessen for jakt sunket i år? I så fall: Hvorfor?

Selv fikk jeg ett fritt u/50 i Sølnkletten i dag så nå har jeg totalt 3 kort. Gleder meg, men venter minst en uke før jeg reiser til fjells.

I brevet fra Lesja jeg fikk sammen med kortene står det "Det er inngått fellesavtale med Tunga under hele jakta. Nytt kart med ny østlig grense vil bli lagt ut på hjemmesiden før jaktstart".

Jeg finner ikke noe slikt nytt kart. Noen andre?

Tips til førstegangs villrein-jeger, Hjerkinn Vest

Har kort på fritt dyr på Hjerkinn Vest. Var en tur i helga å sjekket området. Startet fra Snøhetta viewpoint å gikk innover Tverrfjellet. Så flere flokker på 30-50 dyr men dessverre for langt unna. Har skjønt at kjennskap til trekkruter og en god porsjon tålmodighet er nøkkelen til en vellykket jakt. Jeg er svært tålmodig, men mangler kunnskap om trekkruter i området.

Setter stor pris på tips og råd fra folk som har jaktet i samme område. Hvor er det fornuftig å jakte?

Tverrfjellområdet, eller mer mot Snøhetta? Tenkte gjøre nytt forsøk neste helg/uke med Snøhetta viewpoint som utgangspunkt. Andre tips og råd settes stor pris på.

Hvor var flokkene som var for langt unna da? I hvilken retning?

Området fra Tverrfjellet og innover Grisungdalen er å regne som veldig sikkert for rein. Det samme er Einøvlingen (merk ferdselsrestriksjoner i nevnte områder).

Ellers er området rundt Kolla også veldig bra.

Så flere flokker på 30-50 dyr men dessverre for langt unna. Har skjønt at kjennskap til trekkruter og en god porsjon tålmodighet er nøkkelen til en vellykket jakt. Jeg er svært tålmodig, men mangler kunnskap om trekkruter i området.

Kjennskap till trekkruter kan nok være bra for å få se dyrene, men det gjorde du jo uten kjennskapen også.

Vil du komme på skuddhold er det ikke noe som heter "for langt unna", det er bare å slenge sekken på ryggen og gå til et punkt der du bergener at dere kan møtes.

Kjennskap till trekkruter kan nok være bra for å få se dyrene, men det gjorde du jo uten kjennskapen også.

Vil du komme på skuddhold er det ikke noe som heter "for langt unna", det er bare å slenge sekken på ryggen og gå til et punkt der du bergener at dere kan møtes.

Jeg har ingen problemer med å gå. Kan gjerne gå langt og lengre enn langt, men de flokkene vi så, hadde totalt annen kurs enn vi hadde. Vi ville uansett ikke ha nådd frem til eventuelt møtepunkt.

Får gjøre et nytt forsøk til helga i samme område som sist. Tverrfjellet og innover Grisungdalen. Satser på bedre hell denne runden :wink:

Holder med siste taler. Ingen løper seg til villrein...

Deter veldig viktig å kjapt komme seg i forpost når man oppdager dyr og skjønner hvor de tenker seg. De tilbakelegger lang strekning på kort tid!

Hvilken vei er den beste for å komme opp på Vålåsjøhø? Er det fra Nysetra? Eller er det en litt lang og tungvint vei? Ser kortest ut fra hyttefeltet rett i underkant?

Første uke kan beskrives med ett ord.. tåke :(

Setesdal Austhei, Tokke kommune.

Kun en dag med noenlunde sikt, men ingen dyr å se. Hvertfall ikke i vårt terreng.

Støl etter flere dager i telt :wink:

ja været var lite å skryte av, såg heller ingen dyr der, hvor ca på setesdal austhei var du? fikk du nyss i om andre hadde sett dyr og evt hvor?

Jakter i Vendalen

Traff på en fyr som skulle inn til ei hytte ved Bjåen, tror jeg det var. Skulle møte 3 andre som allerede hadde gått inn.

Han må ha gått på dyr i tåka, fordi vi så i kikkerten at de kom tilbake for å hente et dyr dagen etter. Eneste dagen med sikt :wink:

Nå skal det sies at fyren var lokalkjent, og antakelig kjenner hvert dyr personlig, og vet hvor de bor..

Jeg har aldri tidligere skutt i så bratt terreng. Bukken ble liggende vridd runt seg selv.

Ikke var det lett å slakte heller.

014.jpg

Kan jo ha vært en simle. I så fall kunne du gratulert meg, for 60-kg' simler er ikke hverdagskost...

Hadde 50 kg kort så det blir en liten ekstraavgift.

Jeg har aldri tidligere skutt i så bratt terreng. Bukken ble liggende vridd runt seg selv.

Ikke var det lett å slakte heller.

Gratulerer med fin bukk (dog litt vel stor...) !

Sølnkletten?

Mvh Dagl

Om dere har noen minutter til overs, kan dere bli med oss på årets reinsjakt ved å trykke på

linken

Husk på sitteunderlag, hørselvern og ei kanne med kaffe, samt en kopp til å helle opp kaffen i.

Skriver av erfaring :mrgreen:

Mesteparten av råskapen er borte nå. Var færre grenser og mer og mate på med før, for å si det på den måten, men jeg takker jo for betraktningen :lol:

Fantastisk inspirerende! Får forsøke å få tak i bukkekort neste høst.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fin video Kjell! Blitt abonnent jeg også nå.

Begynner alt å glede seg til neste villreinjakt når man ser slike videoer :-)

Takker for støtten karer og ikke minst for at dere abonnerer på kanalen min.

Er flere snutter på gang fremover .....ikke om reinsjakt, men om:

Lokkejakt på rev ( med flere fellinger)

- Kikkertsikte test (nytt spennende sikte på vei inn i heimen)

- Ørretfiske

- Bever (ikke jakt, kun bever)

- Fjellrype

i første omgang

Ble litt OT dette da, men det går vel bra det vel.

Vi tålåst.

Edited by Guest