Jump to content

Klubben for oss med Krag Jørgensen.


Fury

Recommended Posts

  • 10 months later...
  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Har fått tibud om å kjøpe en så si strøken krag m1894 med org løp og alle deler nummerlike bortsett fra sluttstykket. Eneste er produksjonsåret. Den er fra 1920. Hørt at stålet brukt i kragen under disse åra var dårligere. Er det noe å bry seg om? Den kommer nok til å bli brukt en del om det blir et eventuelt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Da blir det endelig krag på meg. 
Slo til på en banekrag med Stormoen stokk. Hadde mest lyst på langkrag, men har ikke plass til en skapdronning  som jeg tror den ville blitt.
Så det fikk bli en jeg kan skyte med på DFS banen "i eget tempo"  og kose med der i ny og ne. Kan være artig å ta en serie med den mens løpet på .308 Weatherbyen kjøler seg ned. 

Kan muligens være litt spesiell låsekasse på denne. Da jeg ut fra bilder og serienummer, inbiller meg at den kan være bygd på en Krag M/1904 Ingeniørkarabin produsert i 1906-08. 
Men har den ikke i hende men formen på sikring og magasinsperre-hendel (avrundet) , stemmer med karabin. Og modellnumeret  er på høyre side ved avtrekkeren slik den var på disse karabinenne da overtreeet dekket oversiden av kammeret der modelnumrene sitter på f,eks langkragene. Og serienummeret stemmer med serienummer fra M/1904 karabinen. Men jeg er ingen ekspert på Krag. 

Så selv om det er en ombygd en, blir den artig å ha. Krysser fingrene for at løpet ike er utskutt....men med en pris på 500 kroner er det ingen katastrofe. Da har jeg en morro å ha rifle, og blir garderoben full, kan jeg gi den videre til noen. Ønsket meg Krag lenge, og jeg styres ofte mer av hjertet en av hjerne. :-D

Bilder kommer når posten får knødd den i hende. 






 

Edited by Tjukkas
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her kommer dokumentasjon på kvalifikasjon til medlemskap. 
IMG_20210525_104602.jpg.0aeb84e7362a914e5be82c2c387b7432.jpg

Hurtiglader var en fin bonus. 
Betalte 500 kr pluss frakt for hele herligheten. Og for en aksjon, jeg kommer til å sitte dagen lang å åpne og lukke sluttstykket. IMG_20210525_111523.jpg.61a06797d1879f2a04fcf8611247104c.jpg
Låsekassen tror jeg er fran M1904 Ingeniørkarabin, på karabinene sitter modellnummeret på siden av låsekassen ved hevarmen mendener skjult bak festet til diopteret. 
Så jeger ikke sikker, men som dere ser av bildet 2 er armen til magasinsperren vinklet, og sikringen er avrundet, som også sier Karabin, og serienummeret 9566 tilhører en nummerserie brukt på M1904, som ble produsert  i ca 2700 eksemplarer. Så det syns jeg er litt artig, selv om dener ombygd til skytterlagsvåpen, og dermed ikke lenger orginal. 

Men et spørsmål. 
Var det vanlig at man måtte av med diopteret for å ta ut sluttstykket? Kan jeg forvente å beholde treffpunkt om jeg gjør det?

Og herregud hvor mye bedre man ser rustflekker, slitasje  og skit på bilder enn med det blott øye. Men den skal få en ordentlig rens før testskyting. 
Ifølge ier har den vært lagret og ikke skutt med siden 1998. Jeg gav 500 for den og får vel mer for hurtigladeren og reima alene om jeg selger. 
Men nå er jeg nyforeslka så den tanken har jeg ikke :-)




 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Det der er en rifle for spesielt interesserte, nydelig klassisk jaktrifle med mange elegante løsninger, satt sammen av kompetente folk. Brukskunst om du vil, noe som er laga for å være helhetlig pent å se på samtidig som det er veldig funksjonelt.

Målgruppa er nok folk som skyter flere dyr i løpet av én sesong enn du noensinne kommer til å gjøre sammenlagt.

 

For øvrig, hvis alt du gjør her inne er å gå inn i tråder om ting du ikke bryr deg om, for å si hvor dritt, ubrukelig, jalla, og idiotisk det er - kanskje det finnes andre steder hvor det diskuteres ting du faktisk er interessert i?

 

Ole

  • Like 15
  • Thanks 2
  • krenk 1
Link to comment
Share on other sites

Da er det jaggu rart at du selv ikke klarer annet enn å åpne tråder for å kun skrive hvor idiotiske folk er som eier Krag, kombier, drillinger, brytevåpen, hva som helst av montasjer som ikke er Picatinny, 8x57IRS, kal. 20, og jevnt over patroner som ikke er blant de 3 store. For det er nettopp det du har gjort, så hvis du blir butthurt og syns det er personangrep når jeg pirker borti din mangel på erfaring, for all del.. da er det vel det. Og det står jeg for, for utgiftene til forumet må jo da dessverre også dekke lagringsplass for det pisset du lirer av deg når du forsøpler tråder.

 

Du kan jo kanskje gå på banen og sjekke hva de desidert mest ivrige - altså folk som har jakta i mange tiår og har oppimot flere hundre hjort og elg bak seg, flere turer til Afrika, osv - jakter med. Det er ganske få av dem som kun eier 1 stk T3 i 308w og jakter i goretex fra Sport Outlet.

Så at de "profesjonelle" kun skal velge helt basic greier faller på din uvitenhet og mangel på erfaring.

 

Btw - vi er ikke i et amerikansk kommentarfelt nå, hvor du kan late som du er såååååå erfaren mens du kaller folk idioter som jakter med noe annet enn rustfri rifle i plastkolbe ;)

 

Ole

  • Like 11
  • Thanks 4
  • Haha 2
  • krenk 1
Link to comment
Share on other sites

Aasbø skrev (På 22.9.2023 den 22.33):

 

Eneste "stilbruddet" på denne er 30mm kikkertmontasje og kikkert.

Her burde det vært 1"26mm montasje med kikkert vridd 90 grader mot klokka for å sikre bedre hylseutkast og "stil". 8)

 

Synd ikke Zeiss kan starte opp produksjonen av førkrigs/krigskikkerter med moderne optikk og innmat for rifler som denne. Jeg tror markedet er stort nok med tanke på alle M98K snipere.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og nøyaktig hvor står det at den selges ubrukt noen uker etterpå? Er det en kontekst jeg ikke har fått med meg?

Det eneste jeg tolker annonseteksten som er at den selges til 40k nå, uten at det står noe om når denne ble bygga. Skulle du bygget en identisk i dag med prisøkning, tilgang på komponenter, økt timespris på arbeid osv ville det bikka 70k.

 

Kan jo også legge til et par andre eksempler på Krag som ikke akkurat er billige, men er likevel laga som funksjonelle OG pene jaktvåpen for folk som bruker dem aktivt til jakt:

https://www.rafdal-vapen.no/customkrag-9075s.html

IMG_0751.JPG

IMG_5096-1.jpg

 

Og det er ikke akkurat "idioter" som har fått bygga disse, den ene vet jeg hvem som eier, og den har vært brukt MYE.

 

Ole

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 9/24/2023 at 3:04 PM, lolinski said:

noe som du trenger egentlig bare å kjøpe en gang i livet pga det blir ikke slitt ut.

Da kan man egentlig greie seg med en m98 til 2500,- på riflefronten da, om det kun er et uslitelig arbeidsjern man er ute etter? Eneste som slites er løpet. Eller en Star Baikal 12/70. Hvorfor bruke 100K på ei hagle? Du snakker litt imot deg selv her.

 

On 9/24/2023 at 3:04 PM, lolinski said:

Hvis den børsa var så god/nyttig som den var pen hadde ikke den vært solgt ubrukt til 30k i tap. Hvorfor hadde forrige eier investert 70k i et proft verktøy for å selge det noen uker etterpå til halv pris?

 

Fordi noen har et litt mer lidenskapelig forhold til våpen, enn hva du har og driter i om det ikke "lønner" seg. Noe mer sjelløst enn en Blaser/Tikka med plaststokk skal man lete lenge etter, og likevel er det folk som bruker 100K+ på en R8 med tilhørende optikk og utstyr. Alt koker ned til fornuft og følelser her. Noen driter i børsa de bruker og ser på det kun som et verktøy, andre har litt mer forhold til selve verktøyet og det er en stor del av hele interessen/hobbyen. Om de har råd, så "taper" de glatt flere bunker med laken,for å få det verktøyet de har drømt om eller ønsker seg.

 

En Krag som vist på bildene over har mengder med sjel og historie og blir et minst like funksjonabelt verktøy som hva som helst annet "moderne" i såkalt "rustfritt stål" og bøtteplast.

Eie-glede er kanskje et stikkord her. Men skjønner at du ikke skjønner det, ærlig sak det også, men respekter at andre har et annet syn på saken.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fant ikke nå, men det var en på kammeret som hadde en nedkortet Krag med helstokk, den var nydelig. Ligget i bakhodet i mange år, tror en slik ombygging ligger utenfor mitt budsjett. Meeen, kommer til å arve en Stomperud-Krag fra bestefar via min far, den hadde det vært en glede å gjøre noe pent ut av og gi videre til mine unger.

 

Våpen kan være så mye mer en et bruksjern, skapet mitt er delvis fyllt opp av mer eller mindre ubrukelige greier som jeg finner glede i.

Link to comment
Share on other sites

Takk til Aasbø som la ut linken til customKragen. 
Den kommer til å bli mye brukt. 
 

Har forøvrig hatt både plast/rustfri børse og "moderne" våpen som f.eks Blaser. Er ferdig med det. 


Husker ikke hvem som opprinnelig sa det, men "life is too short to hunt with an ugly rifle"

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Min "billett" til klubben...😁
Kongsberg årgang 1917, med Bredvold laminatstokk (etter min mening den peneste av standardstokkene), Hauges Hålsikte, og hjemmesnekra reim i sort lær. Helt ypperlig til mitt bruk, som er å tasse rundt til skytebaner med campingvogn og konemor på slep, og skyte stevner i kl.1.

image.jpeg

2023-09-06 22.20.071.jpg

Edited by FalconClaw
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...