Jump to content

Klubben for oss med Krag Jørgensen.


Fury

Recommended Posts

Starter en klubb for oss med gamle Krager. Det er forskjellige grunner til å ønske seg én Krag eller 2, og alle er hjertelig velkomne i denne tråden.

 

Selv har jeg en Krag karabin fra 1914 i kaliber 6,5x55 som skal til Rafdal for Custom oppgradering.

Link to comment
Share on other sites

Men skytterkontoret krever vel at du kjøper i grøsselige kvanta.. eller? Jeg har sett at det står "minste salgsenhet 50stk", men det går kun an å bestille kasser på

500 patr.

 

I skytterlaget fikk jeg tak i en neve Lapua 6,5g Scenar-rekrutt til kroner 5 - ja, FEM! - per stykk.

Disse gikk som en stråle, og hylsene er lagt bort med store håp om gjenbruk.. dette var til en meget grei pris.

 

Problemet som oppstår er at etter jeg kjøpte disse to eskene av en annen i skytterlaget så har ikke karen som selger ammo dukket opp.

 

Tanken om å kjøpe en billig enkeltstasjonspresse har slått meg, men jeg har ikke plass, tid, eller penger til det just nu.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk iallefall kjøpt fire (eller var det fem...?) esker til min krag, syntes det ble for mye å legge ut for en hel kasse. Klart, kjøper du kvanta så kan du vel i det minste spare på frakt. Og det går også rykter om at man kan kjøpe ved oppmøte på kontoret, dersom du bor slik til.

Link to comment
Share on other sites

skulle bestille amunisjon til kragen så ble jeg sittende å kikke på låskassen og tenkter på svakheten i kassen, der den sprekker hvis man skyter med for kraftig amunisjon. Så kom jeg på den tiden jeg sjekket oljeutstyr for sprekker og svakheter og hvordan vi fikset eventuelle feil og svakheter i metallet.

 

Jeg kan se at høyre side er utsatt for skade fra press fra kammer, grunnet måten frabrikken har frest ut kassen. kan løsningen være å frese ut hjørnet slik man fjerner svakheten som oppstår i denne 90° vinkelen

QVB4bko5.jpeg

 

Hva mener dere om dette?

 

kassen vil uansett bli sterkere i dette området hvis det freses ut slik som vist på bilde.

Link to comment
Share on other sites

skulle bestille amunisjon til kragen så ble jeg sittende å kikke på låskassen og tenkter på svakheten i kassen, der den sprekker hvis man skyter med for kraftig amunisjon. Så kom jeg på den tiden jeg sjekket oljeutstyr for sprekker og svakheter og hvordan vi fikset eventuelle feil og svakheter i metallet.

 

Jeg kan se at høyre side er utsatt for skade fra press fra kammer, grunnet måten frabrikken har frest ut kassen. kan løsningen være å frese ut hjørnet slik man fjerner svakheten som oppstår i denne 90° vinkelen

QVB4bko5.jpeg

 

Hva mener dere om dette?

 

kassen vil uansett bli sterkere i dette området hvis det freses ut slik som vist på bilde.

Eller få tak i en Steyr-kasse som har en pen radius her.

Link to comment
Share on other sites

Eller få tak i en Steyr-kasse som har en pen radius her.

 

Bruker ikke penger på en krag :lol: billigere å kjøpe ny krag med ster-kasse en kjøpe en løs kasse. Jeg skal frese litt rundt om i kassen både oppe ved utrekker å nede i hjørnene for å fjerne eventuel materialtretthet i kassen som kan føre til sprekker.

 

Finnes det flere svakheter i kassen?

 

Jeg har lenge lett etter bilder av ødelagte krag jørgensen kasser uten hell. :? Finnes det noen tilfeller av alvorlig personskade grunnet skyting med for kraftig ammunisjon der krag kassa har sprukket?

Hvis noen har bilder av ødelagte krag kasser håper jeg dere kan dele bildene med oss slik vi kan se hva dette dreier seg om

Link to comment
Share on other sites

Har selv en M1912 karabin produsert i 1918. Dessverre er stokken kappet, så den ser ikke slik ut som den bør gjøre.

 

Slik skal den se ut:

Krag_Jorgensen_M1912_Norway_zpsshlms1vt.jpg

 

Slik ser min ut:

010-1.jpg

Det vil si, den ser ikke helt slik ut lenger. Strippet lakken og prøvde å få vekk hakk og riper og har oljet stokken. Den er lysere og mattere nå. Ble stygt... Har ikke hatt ork til å gjøre noe mer med den, men får se om jeg får dratt over den skikkelig etter hvert. Blir vel å bruke CCI-pakke som jeg kjøpte til hagla for en tid tilbake. Da blir den blankere og finere, skulle jeg tro. Stålet ser veldig bra ut, egentlig.

 

Hadde vært kjekt å få den så lik original som mulig, men å få tak i stokk er ikke lett. Fant en for et par år siden, en komplett, plombert en, men fem tusen var litt vel drøyt, synes jeg. Enn så lenge får den se slik ut som den gjør. Har i grunn mer enn nok utgifter til de virksomme våpnene og, så Kragen blir nok ikke prioritert på en god stund ennå.

 

Kunne kanskje tenkt meg og skutt litt med den, men den er registrert som affeksjonsvåpen, og da får jeg visst ikke lov. Spurte våpenkontoret om jeg kunne ta noen skudd på skytebanen, men ikke engang det får jeg lov til. Dermed henger den på veggen til jeg kanskje en vakker dag får lyst å omregistere til bruksvåpen. Problemet er at jeg har seks våpen i garderoben pluss denne. Ellers har en børsemaker sagt at dersom jeg skal få presisjon i børsa, må løpet skiftes. Er visst gravrust. Synes det ser blankt og fint ut selv, men en børsemaker har vel hakket mer peiling enn meg.

 

Edit: Fant et bilde av hvordan stokken ser ut nå - ikke veldig pent. Kunne tenkt meg og fått den mørkere og selvsagt blankere.

20130130_194607.jpg

Link to comment
Share on other sites

Når du sier det... Det ser ikke ut som en kappet M1912-karabinstokk. Min har en slags sperre i metall for fremre klemme, noe originalstokken ikke har. Ser at eldre modeller har denne. Overtreet stemmer ikke med ingeniørkarabin, da sistnevnte bare har en liten stubb bak baksiktet, mens min har baksiktet helt bak mot låskassa. Kanskje det rett og slett er en stokk fra en tidligere variant som er gjort om og hvor overtreet egentlig er originalt? Nå mener jeg det står et nummer i treverket også, så det går an å se om det er det samme som på resten av børsa. Mener alt er nummerlikt her, men det kan jo hende jeg har blingset. Ting tyder på at det kan være noe mystisk her også siden overtreet ikke er likt i treverket som resten av stokken. Har stusset over dette før.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en tur nedi kjelleren og fiklet på børsa. Overtreet er nummeret likt med alt av stål. Selve stokken har ingen nummer. Er rimelig sikker på at denne ikke er original. Vil tro den tilhører en "vanlig" Krag og kanskje kan være kappet foran.

 

Har eller gått over med Liberon spritbeis i mahognyfarge. Deretter har jeg gått over med CCL redroot-olje og herder og gnudd fælt. Resultatet kunne sikkert blitt bedre, men jeg synes i hvert fall at børsa nå ble fryktelig mye finere enn før (se bilde i tidligere post). Stålet ellers er veldig bra, uten rust og merker og blåneringen er faktisk ganske bra. I det hele tatt et flott, gammelt våpen. Nesten irriterende at det mangler en del på å være original, for denne hadde fortjent det. :-)

 

Et par bilder av den, etter gnukking. Oppdaget plutselig at overtreet ikke ble riktig montert (gjorde det da børsa lå oppned for å få skrudd i skruene under...), så det har jeg fikset etter at bildene ble tatt.:

2016-03-03%2020.51.23_zpsqnkfpkil.jpg

 

2016-03-03%2020.52.27_zpse8kd4gce.jpg

 

2016-03-03%2020.51.32_zpshgpbrlh3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om jeg tørr å prøve meg på skrustikka for å få ut pipa...

 

Hvis du prøver så ikke glem at krag har links gjenger :wink:

 

Hadde nok ikke brukt ei vanlig skrustikke om jeg skulle ha ut løpet av kragkassa .

Har nettopp vært hos børsemaker'n som skrudde løpet ut av kragen min , og da så jeg hvordan redskap som må til

for å få skrudd ut pipa .

 

Han brukte en diger oljejekk som var plassert i ei stålramme av heller kraftig konstruksjon .

 

La mellom aluminiumbukker som var formet etter løpsprofilen for å få best mulig tak .

 

Jeg pumpet sjøl jekken , og fikk derfor et inntrykk av hvor godt skrudd fast et slik løp er . :shock:

Link to comment
Share on other sites

 

Hadde nok ikke brukt ei vanlig skrustikke om jeg skulle ha ut løpet av kragkassa .

Har nettopp vært hos børsemaker'n som skrudde løpet ut av kragen min , og da så jeg hvordan redskap som må til

for å få skrudd ut pipa .

 

Han brukte en diger oljejekk som var plassert i ei stålramme av heller kraftig konstruksjon .

 

La mellom aluminiumbukker som var formet etter løpsprofilen for å få best mulig tak .

 

Jeg pumpet sjøl jekken , og fikk derfor et inntrykk av hvor godt skrudd fast et slik løp er . :shock:

 

Det er vel sjelden det må så sterk lut til :wink:

Er rørstikke gjør som regel jobben og en vanlig skrustikke går i noen tilfeller.

Mellomlegg på pipa er en selvfølge for å unngå skade

 

 

 

 

hvor godt skrudd fast et slik løp er . :shock:

Spikke spikke.........et løp er ikke skrudd fast :oops:

Link to comment
Share on other sites

Nehei - heter det "å spikke" in og ut et løp , i stedet for å skru fast ?

 

Da har jeg lært noe allerede i dag også .

Takk skal du ha .

Har aldri hørt det før .

 

Forresten rart at jag ikke har hørt den termen før , fordi jeg har vanket i børsemiljøet lenge .

Arbeidet med Kragskjefteproduksjon hos Martin Gransæther i noen år , og han bygget opp banerifler

med hjelp fra en gammal børsemaker, som la inn nye danskeløp og monterte sikter osv , men jeg hørte aldri

at noen av de gamle kara der omtalte løpsbytte i Kragen med det verbet "spikke" ...?

Men takk for nytt ord i mitt vokabular . :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dessverre er ikke Krag av det mest verdifulle som finnes, og det er flere grunner til det:

1: Den er ikke nummerlik

2: Den er ikke sjelden

3: Den er ikke i god/topp stand

4: Den mangler deler (eller mer detaljer)

5: Den er bygget om (DFS, tilpasset jakt osv)

 

Gå inn på Kvf.no og finn ut serienummeret. Da kan du finne både modell og hvor mange det er produsert av den. Årstallet den er produsert står oppå låskassa.

 

Normal pris for en nummerlik, ordinær langkrag er vel omkring tusenlappen. For å ta et eksempel - en strøken og nummerlik M1895 guttekarabin, som ble produsert i 338 eksemplarer, er mer gull enn en sliten M1894 hær-rifle, som ble produsert i 122 800 eksemplarer.

Link to comment
Share on other sites

Affeksjonsverdien er nok høyest @Skaubjønn. Jeg har valgt å beholde min både fordi den er nedarvet og fordi jeg har fremtidige planer for den. Det er mange høster siden min bestefar brukte denne rifla på reinsjakt, og med oppussing og modifiseringer vil den på nytt møte skogen i mine hender. Det kan bli svært kostbart å oppgradere en Krag, men det har jeg valgt å legge til side... Litt vemodig blir det når go-rifla til bestefar er ferdig og skal ut på nye eventyr !

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En kan også lese mer om kragen sin her: http://www.nb.no/nbsok/nb/f46e4f40097ca ... ?index=1#0

Trivelig lesing om norsk våpenhistorie for mørke vinterkvelder.

 

Sjøl har jeg to Krager, en M1951 i 8x57IS, med Hagen diopter. Stor åpning i diopteren, såkalt spøkjekrins. Snerten liten rifle som er morsom å skyte med.

Har også en M25 som desverre er noe ombygd med en tidlig M30 stokk og 19mm pipe.

Begge riflene er nummerlike og i god stand.

Link to comment
Share on other sites

Nehei - heter det "å spikke" in og ut et løp , i stedet for å skru fast ?

 

Da har jeg lært noe allerede i dag også .

Takk skal du ha .

Har aldri hørt det før .

 

Forresten rart at jag ikke har hørt den termen før , fordi jeg har vanket i børsemiljøet lenge .

Arbeidet med Kragskjefteproduksjon hos Martin Gransæther i noen år , og han bygget opp banerifler

med hjelp fra en gammal børsemaker, som la inn nye danskeløp og monterte sikter osv , men jeg hørte aldri

at noen av de gamle kara der omtalte løpsbytte i Kragen med det verbet "spikke" ...?

Men takk for nytt ord i mitt vokabular . :smile:

 

Føler meg ikke helt sikker i hvilken modus du skriver dette men med din erfaring vet du sikkert forskjellen på ett løp og ei pipe :winke1:

Etter det jeg vet så heter vel det som er skrudd fast i front av kassa for ei pipe. Hullet i pipa er vel det som kalles for løp og etter det jeg har sett er ikke hullet skrudd fast noe sted :wink:

Link to comment
Share on other sites

I skytterlaget fikk jeg tak i en neve Lapua 6,5g Scenar-rekrutt til kroner 5 - ja, FEM! - per stykk.

Disse gikk som en stråle, og hylsene er lagt bort med store håp om gjenbruk.. dette var til en meget grei pris.

Skytterlaget har nok gitt deg 2 kr pr skudd i subsidier. Du var heldig der ;)

Link to comment
Share on other sites

For å ta et eksempel - en strøken og nummerlik M1895 guttekarabin, som ble produsert i 338 eksemplarer, er mer gull enn en sliten M1894 hær-rifle, som ble produsert i 122 800 eksemplarer.

 

 

Dette stemmer vel ikke helt. Guttekarabinen er M/1906, og den ble ikke produsert i kun 338 eksemplarer. Det ble produsert 3321 av denne.

Link to comment
Share on other sites

Føler meg ikke helt sikker i hvilken modus du skriver dette men med din erfaring vet du sikkert forskjellen på ett løp og ei pipe :winke1:

Etter det jeg vet så heter vel det som er skrudd fast i front av kassa for ei pipe. Hullet i pipa er vel det som kalles for løp og etter det jeg har sett er ikke hullet skrudd fast noe sted :wink:

 

Ok , løpet er hullet der kula går igjennom på vei ut da man skyter . Men det var faktisk ikke min mening å skryte på meg noe som helst , men det er visst ikke klima til å fortelle at jeg synes det er rart jeg ikke hørte disse gamlekara nevne det ordet som er grunnlaget for det jeg skrev i siste innlegget mitt . Men hvis det er om å gjøre å missforstå , så blir det vanskelig å snakke . Hvorfor er det blitt slik at vi føler oss angrepet ved hver minste ting som kan vris til å ha en tvetydighet ? Jeg vil bare prate okm gamle børser fordi jeg synes det er trivli' , ikke for å skryte eller hakke på noen . Jeg missforsto vel det som ble skrevet om at løpet ikke er skrudd inn- som det ble påpekt over her . Eller var det pipa ..? Omforladels .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å ta et eksempel - en strøken og nummerlik M1895 guttekarabin, som ble produsert i 338 eksemplarer, er mer gull enn en sliten M1894 hær-rifle, som ble produsert i 122 800 eksemplarer.

 

 

Dette stemmer vel ikke helt. Guttekarabinen er M/1906, og den ble ikke produsert i kun 338 eksemplarer. Det ble produsert 3321 av denne.

 

Har blandet kortene litt her... M1895 og guttekarabin er to forskjellige... M1895 uten noe mer navn enn det, ble produsert i 338 eksemplarer. Rett skal være rett! :-)

Link to comment
Share on other sites

Nehei - heter det "å spikke" in og ut et løp , i stedet for å skru fast ?

 

Da har jeg lært noe allerede i dag også .

Takk skal du ha .

Har aldri hørt det før .

 

Forresten rart at jag ikke har hørt den termen før , fordi jeg har vanket i børsemiljøet lenge .

Arbeidet med Kragskjefteproduksjon hos Martin Gransæther i noen år , og han bygget opp banerifler

med hjelp fra en gammal børsemaker, som la inn nye danskeløp og monterte sikter osv , men jeg hørte aldri

at noen av de gamle kara der omtalte løpsbytte i Kragen med det verbet "spikke" ...?

Men takk for nytt ord i mitt vokabular . :smile:

 

Føler meg ikke helt sikker i hvilken modus du skriver dette men med din erfaring vet du sikkert forskjellen på ett løp og ei pipe :winke1:

Etter det jeg vet så heter vel det som er skrudd fast i front av kassa for ei pipe. Hullet i pipa er vel det som kalles for løp og etter det jeg har sett er ikke hullet skrudd fast noe sted :wink:

 

 

Beklager at dette kom helt skjevt ut . Begynte med en feiltolkning og missforståelse fra min side , og utviklet seg til bare tøys dette her . Kan vi stryke dette og begynne på ny frisk ? Min feil alt sammen . Missforsto det med at løpet(pipa) ikke skal være skrudd inn . Vær snille og glem dette her . :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer derimot på om 5,56x55-villkatten til Aannerud her på Kammeret kan funke. Men det virker ikke som om han har særlig lyst til å la meg prøve om den passer i magasinet, har spurt 3 ganger om en dummy mot at jeg betaler for komponenter, tid, og frakt, uten å få noe særlig respons..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...