Jump to content

Villsvinjakt og tilbydere


mortenbohmer

Recommended Posts

Hei

 

Er ute etter erfaringer fra folk som drar på jakt til svergie.

 

Selv har jeg vært på samme plassen 4 ganger i 2015, stort sett har vi sittet 3 netter på etablerte åteplasser. På en av disse nettene har jeg sett gris, men da ikke på skuddhold. Optimist som jeg er har jeg dratt tilbake for å skyte grisen som jeg så den første gangen, gang på gang. Bonden som driver stedet er en svært hyggelig kar, vi få gjøre som vi vil når det gjelder jakt på andre arter, untatt rådyr og elg, han har ikke kamera eller annen type oversikt over sitt terreng. Det er også naboer som driver med villsvin jakt, som vi etterhvert har oppdaget da de har skutt flere ganger, mens vi har vært på post.

 

Tenker nå at vi har brukt nok tid og penger på den plassen. Lite spøkefullt sier folk at det er nok ikke gris der i det hele tatt, vi har sjekket åteplassene i dagslys og nysnør, det er mye rådyrspor og det er også det vi stort sett ser på natten på åtene. Kunne sikkert skutt 2-3 rådyr hver natt.... I følge bonden blir det skutt gris der, senest bare noen uker før jeg var der sist, noe jeg synes kanskje er litt tett opptil mitt avtalte opphold.

 

Som fersk villsvinjeger så er jeg ute etter å høre andres erfaringer, er det sansynlig å sitte 11 netter på åte og ikke få ut noe mer enn en streifende gris i skogen? For å utelukke det, jeg klarer å sitte stille og sitter hele natten, om det er mulig. Vi har gjerne sittet 12+ timer på åtene.

Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver er veldig dårlig, både oppfølging av bonden og besøk av villsvin. Til det siste er det etter min vurdering uakseptabelt å ikke regelmessig ha besøk av gris. Med det mener jeg stort sett besøk hver natt. Det første stedet jeg jaktet villsvin ga uttelling hver tredje natt. Det synes jeg er for dårlig/kjedelig. Nå har jeg besøk på åtet stort sett hver natt, og ofte flere ganger fra ca kl 18 til kl 08, og mest hyppigst besøk av gris mellom kl 21 og 04. Å ikke ha kamera eller annen aktivitetssensor forteller meg om en bonde som ikke tar oppgaven som jaktutleier veldig tungt. Jeg ville definitivt funnet meg et annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takk for svar. Bonden er nok forholdsvis laid-back ift det hele, men han tar på en annen side nesten ikke betalt for opplegget heller. Så det er jo positivt, men det hjelper lite, når det er såpass lite uttelling.

 

Leter aktivt etter nytt sted og har noen muligheter, om det er folk som vet om aktuelle steder i svergie, så tar jeg gjerne en PM :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hei

Har selv vært på villsvinjakt en del ganger i Sverige,med ok resultat og noen ganger dårlig.

Snakket akkurat med mitt søskenbarn som har vært med en gruppe på 10 drevne jegere i Sverige denne helgen(4 jaktdager),de fikk altså 4 villsvin,1 rådyr og 1 grevling..for dette betalte de 75000kr..Var helt tomt for villt der de var,de så 1 dåhjort det er alt..Så kanskje du og alle andre burde styre unna denne plassen.Nordisk jakt heter firmaet..ville nok sett etter noe annet.De som var der hadde med seg 3 gode hunder,men det var altså ingenting noen plass..

Håper du får en fin tur til Sverige..,og det de sier om at det kan bli fryktelig kaldt stemmer...

Link to comment
Share on other sites

Hva kjøttet i kjøledisken koster er totalt irrelevant når en diskuterer priser på jakt.

Kjedelig å betale mye for jakt i vilttomme marker. Nå kan jo det bero på uflaks, men jeg har en mistanke om at noen grunneiere, ikke bare i utlandet, selger jakt som er overpriset ift viltbestanden.

Snakket nettopp med en som har flere jaktfelt med åteplasser for gris nede ved Falkenberg og pga godt år for eikenøtter var det knapt gris på åtene (mais) der nede. Om noen selger slik jakt vel vitende om at grisen ikke er på åtene er det rett ut sagt lureri.

Link to comment
Share on other sites

Vi var en gruppe på 9 stk. som skulle å jakte i regi av Skandinaviska Jakt og Fiske. Opplegget virket veldig bra med åtejakt torsdag og fredag kvelden og drivjakt på lørdag og søndag. 2 dager før vi skal reise får jeg beskjed at det er ulv i området så turen må kanseleres. Får høre i ettertid at det er 14 dager siden det ble oppdaget ulv så jeg mener han burde ha kansellert dette med en gang og funnet et alternativt opplegg til oss. Fire av oss var veldig innstilt på å reise på tur denne helga og finner en alternativ tilbyder hvor vi får 3 dager med åtejakt. Resultatet ble en rådyrbukk. Litt skuffende, men nå fikk vi i vert fall prøvd det ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er mange muligheter for hvorfor det går galt her.

For det første må det fores konstant, slik at noen gris får for vane å møte opp på denne plassen. Hvis han setter på mating kvelden før dere kommer, rekker ikke grisen å oppdage det.

Sjekker dere postene når der ankommer, på dagtid ???? Hvor mye spor er det på stedet ? Har de skrubbet seg på tjære ? Er det snudd på steiner? Andre spor etter gris?

Hvis dere ser at det er gris der, og ikke får dem frem, er det noe annet galt.

 

Kamera på åteplassen er ikke viktig. Har den vært der natta før, ser du sporene. Om han har et bilde av en gris fjorten dager tilbake, er det ikke noe hjelp i det. Det som noen ganger kan være greit, er ei stoppeklokke med snorutløser på tjærestubben. Enkelte griser kan ha rare spisevaner.

Det krever i det hele tatt mye av den personen som skal vedlikeholde en villsvinpost med foring. Det er ikke sikkert det er noe i veien med viltbestanden, det kan rett og slett være at grisen foretrekker de postene der det fores jevnt.

 

Vindretning ? Selv om du sitter i tårn, er grisen ofte veldig mistenksom.

 

Lyd, lyd og lyd. Thermos og Jervenduk ? Da kan du glemme grisen.

 

Lys. Skru av mobiltelefonen.

 

Ikkeno pissing rundt tårnet.

 

Jeg har hatt stor hjelp i å bruke elektroniske hørselvern. Selv de nettene da jeg ikke skyter, hører jeg ofte gris. Kameraten, som hører litt dårlig, hører ikke gris.

 

Å sitte 12+ timer på en post høres mye ut. Hvordan kan du sitte stille så lenge ????? Vi har skutt et 30-talls gris på noen år nå. Bonden vi jakter hos har skutt flere hundre. Vi sitter fra rett før det mørkner, og til midnatt - ish.

Skulle jeg lage en statistikk, tror jeg vi ville kommet frem til at grisen blir skutt mellom 2130 og 2330, uansett årstid. Kameraten har sittet ute noen hele netter, men det eneste som kommer om morran er rådyr, grevling, dåhjort, elg osv.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett enig med Mikko, bortsett fra det med lyden. Min erfaring er at villsvin ikke er så vare for lyd. Lukt og vindretning derimot er alfa og omega.

 

Et element jeg vil legge til er at villsvin lærer fort, og skytes det for ofte på et åte unngår de plassen. Seriøse tilbydere av villsvinsjakt bør derfor ha begrenset jakt og minimum 3-4 uker mellom hver jakt. Der vi jakter villsvin er det 5-6 åtejakter pr år og vi skyter i snitt 4,5 villsvin pr jakt over 2 kvelder med 4 mann.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...