Jump to content

PGM Ultima Ratio 308w - erfaringer så langt


UltimaRatio

Recommended Posts

Dette er mest en oppfordring til andre om å presentere langholdsrifla si - det har vært snakk om brukerreportasjer på Barrett MRad og DSR-1 osv., så jeg tenkte å gå frem med ett godt eksempel :D

 

Kjøpte en PGM Precision Ultima Ratio i 308w direkte fra fabrikk i Frankrike for noen år tilbake og har nå tre originale løpssett til denne - alle i 308w. Ultima Ratio'en må sies å være en klassiker, selv om den ikke er så kjent som Arctic Warfare rifla fra AI. Den har gjennomgått flere små endringer gjennom årene og har vært kopiert av Brugger & Thomet i deres APR rifle. Navnet Ultima Ratio er tatt fra inskripsjonen "Ultima Ratio Regum" på kanonene til Louis XIV, og som betyr "final argument of kings".

normal_PGM_Ultima_Ratio.jpg

 

Selv om rifla har ett spesielt utseende så er selve mekanismen i prinsippet veldig lik en Sauer 200STR, bare Ultima'en har låskasse i aluminium, mekanismen er en god del feitere og løpet klemmes fast med 4skruer som er lett tilgjengelig:

normal_Ultima_Ratio_4.jpg

Løpsbytte tar omtrent 30 sekunder og du trenger en umbrakonøkkel.

 

Rifla veier mellom 6kg og 7,5kg avhengig av konfigurasjon, den har foldekolbe som folder "feil vei", solid monopod bak og Parker hale lignende tofot permanent festet foran. Stillbart trykkpunkt avtrekk, som kommer innstilt fra fabrikk på ca kiloen. Puslete å komme til for å justere selv. Eget matchavtrekk er tilgjengelig og kan stilles inn til ca 500gram. Solid bolt med ekstremt kort boltgange, tre låseklakker og svært kort lukketid på tennstiften. Sikringsfløy på venstresiden og kammer kan tømmes (kan ta ladegrep) for ammunisjon selv som sikringen er på. Rifla bruker 10 skudds løse magasiner - ligner svært på AI sine magasiner. Silkemyk boltgange. Hele låskassa sitter på en meget solid skinne av aluminium. Kan fåes med både plastskjefter eller treskjefter.

 

Ultima_Ratio_6.jpg

Avbildet på original drag-bag (bilde hentet fra nett)

 

Ultima_Ratio_8.jpg

ultima_ratio_9.jpg

Forskjellige konfigurasjoner :D (bilder hentet fra nett)

 

Ultima_Ratio_5.jpg

På jakt!

 

Har nå testet ut litt forskjellige våpen og jeg er svært tilfreds med PGM'en, det er gøy å ha noe ikke alle andre har og den står ikke tilbake for de andre når det kommer til presisjon. Den går like bra som AI'er og TRG'er. Løpene er match løp fra Walther. Bruker den til F-Class og dette blir hovedrifla til 500m Benkeskyting selv om den bare er i 308w. Har som sagt tre løpssett - Intervention med kjøleribber, Commando 1 med hurtiggjenger for demper og heldempet løp for trening og ja, fuglejakt :mrgreen:

 

Det kommer mer, men nå er det middag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk i like måte:-)

 

Her er ett bilde fra jakttur med heldempet løp. Bæreselen er helt fantastisk - TAB-Gear!

image~53.jpg

 

Med subsonisk ammunisjon er det bare ett lite "popp" :mrgreen: og ett klask :mrgreen:

 

Her er bilde av lyddemper med grove gjenger utenpå rekyldemper. Den er ikke spesielt lett, men demper bra syns jeg. Spesielt noe jeg ikke har sett på andre dempere er at PGM har bittesmå hull i ytterrøret på demperen. Det siver kruttgass ut av disse etter skudd.

quick-mount-silencer-308.jpg

Link to comment
Share on other sites

1-8 ja

 

Bra stigning det. Lader du selv sub eller kjører du godsaker fra Lapua?

 

På min AI AWS er det 1-9 stigning. Skyter for det meste full power gjennom den. 7.62x51. Nato det den er laget for.

Og den demper utrolig bra og fine samlinger.

Med Lapua sub 200 grs så er det bare ett lite klakk.

Bolten støyer mere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har til nå brukt å lade selv. Rifla fungerer bra med Lapua 200gr sub-kule og 10,7gr N32c. Bruker Lapua hylser og magnumhetter. PGM anbefaler 240gr. Fungerer bra med vanlig ammo også, men det er liksom ikke like morro he he poff-klask og skyte uten hørselvern med 308w er veldig morro!

Link to comment
Share on other sites

Hehe poff klask faktoren er det noe med. Men den har en veldig krum kulebane da ut mot lengre hold.

Det er derfor jeg skyter FP 7.62 Nato på gåsa ut mot 300-400 m

Og egentlig så trengs ikke hørselvern da den demper godt.

 

Så hos meg så blir det ett ett større 'Doff"....og klask :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 months later...
  • 1 month later...
På 7.9.2017 den 19.32, Simmi_ skrev:

Bare ett spørsmål fra en våpen elsker.

Hvordan var prosessen for å få den igjennom til Norge?

 

Spørsmål på grunnlag av en barndomsdrøm om å få kunne ha denne riflen hengende på veggen hjemme!

 

Søk på vanlig måte men opplys om import og fyll ut ekstra importskjema - våpenkontoret kan veilede deg. Husk - du får søknaden i engelsk utgave. Beregn å måtte vente ca 3mnd på eksport tillatelse fra franske forsvarsdep og tollvesenet i Frankrike. Veldig greie å handle med PGM 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...