Jump to content

Trenger hjelp til identifisering av samekniv


Vincent

Recommended Posts

Er det noen her som kan hjelpe meg med identifisering av denne kniven? Jeg vet ikke annet enn at den er minst 25 år gammel (kan godt være mye eldre), og mest sannsynlig ikke er fra Finland (den tidigere eieren har i hvert fall aldri vært i Finland).

post-196087-0-75130500-1447615411.jpg

 

Det eneste jeg finner som kan minne om produsentens logo er dette:

post-196087-0-66380600-1447615430.jpg

Jeg vet bildet er dårlig, men jeg klarer ikke så tyde det så mye bedre med det blotte øye heller. Kan muligens stå "FN", "FI" "NI" eller "IN"...eller noe helt annet.

 

Jeg har forresten prøvd meg på en liten restaurering. Ikke helt ferdig.

11qlpft.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei.

Av det eneste bildet jeg ser, så kan ikke jeg som er same selv, se at det ligner på en ekte samisk storkniv.  Dette pga treverk og spesielt selve bladet. Om du fremdeles er medlem her inne, å kan du prøve poste de andre bildene på nytt, så kansje vi finner ut av det :)

 

Fjernet unødvendig sitering av ovenstående innlegg.

Ei tohi varjata - mod

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Hikrisa skrev:

Av det eneste bildet jeg ser, så kan ikke jeg som er same selv, se at det ligner på en ekte samisk storkniv. 

Kan være interessant å høre hva det er med treverket og bladet, som gjør at ikke dette er en vanlig og tradisjonsrik stor samekniv (eller ekte storkniv), produsert over hele nordkalotten i minst et tusen år. :)

Link to comment
Share on other sites

På 29. desember 2015 den 9.36, Vincent skrev:

Er det noen her som kan hjelpe meg med identifisering av denne kniven?

Samekniven kan ha vært produsert av flere her i Norge, eller Sverige og Finnland. Uten å spkulere for mye, før du kommer med minst et svar og bilde, så minner kniven mistenkelig om en Strømeng kniv. Ser kun en detalj, som skiller seg ut og det er formen på skaftet. Fra denne vinklen, ser skaftet ut til å være svakt kileformet (mindre dim, nær bladet, enn motsatt), men rett! På de 7", 8" og 9" Strømeng knivene (jeg kan huske, uten søringsperre) også min egen 8", så er skaftet tykkere på mitten, enn forran og bak. Ellers er både bladets form/størrelse, skaft og messing, som på en Strømeng kniv.

 

Jeg har sett denne skaftformen (på en tilsvarende kniv), minst en gang. Om det er en bekjent som har den, eller en jeg har truffet tilfeldig (ved jakt, friluftsliv, o.l.), eller om jeg kun har den fra bilder vet jeg ikke. Kan ogå være en "gammel" strømengkniv. Men det er vel ikke så mange år siden, at Strømeng begynte på merke knivstålet, noe som peker i andre retninger.

 

Men har du slira, vil den ofte gi svaret. Så har du bilde av den, kan muligens jeg eller neon andre her hjelpe deg.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

9" Strømeng fra 1978. Messingholken på min er vel noe kortere enn TS sin, men ellers er de veldig like. Ingen merking av stålet på denne. 
P.S. Strømeng hadde tlf nr 229 den gang, ser jeg det er preget inn på slira.

 

DSC_8771~2.JPG

Edited by Jeger'n
utvidet info
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

De knivene fra Mikkelsen som jeg har sett, mine inkludert, har hatt messingplaten på skaftenden festet med to messingstifter / skruer i tilegg til klinken av tangen.
De fra Strømeng har kun tangen klinket.
Bladformen er også annerledes.
Mikkelsen sine er mere rette, mens Strømeng har litt større "buk" på bladet.

Slirene er preget med produsentnavn både hos Strømeng og Mikkelsen, så om en har originalsliren blir alt mye enklere.
På bildet er det Strømeng øverst og Mikkelsen underst, her ser en tydelig forskjellen i bladformen.
Feste av messingplate på skaftet;  Mikkelsen til venstre med ekstra stifter og Strømeng til høyre.

Nå kan det naturligvis være laget mange varianter over mange tiår, så dette er ingen fasit, men et lite tips.

skaft 2.JPG

skaft.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

I tillegg til særtrekk ved A. Mikkelsen sine kniver som @seawolf nevner,har eg bete meg merke i at  dei også har korte skaft, kortere skaft enn t.d. sameknivene frå   Helle,  I. Strømeng og finske J. Marttiini.  I tillegg til å studere bilder har eg og teke mål på knivene eg har sjøl.

Edited by brisen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...