Jump to content

Noen med Norma N4 bokser her?


høggern

Recommended Posts

Med alle skytterlagskrutt. Samme volum krutt, varierer i grain`s, mellom de forskjellige lottène.

Det gjør det i grunnen med alle typer krutt, selv om Norma er blandt de konvensjonelle kruttene, som varierer minst(ikke skytterlagskrutt). Når de tester en "lott", baserer de seg på trykk, deretter hastighet. Dvs, max ladning, og hastighet stemmer ikke fra lott til lott. De tester 3 ulike "kaliber", ser på trykk, og hastighet. Hastighet kan IKKE variere mer +/- 12m/s. Stemmer ikke dette, selges det ikke som krutt på boks(skytterlagskrutt igjen), MEN brukes i EGEN produksjon av patroner(så, min venn. Ikke tro at når du kjøper jaktpatronen din ett år, er det den samme patronen, året etter. Ta noen gamle, og skyt sammen med dine nye. Gå frem og se på blinken din.) Ingen vet hvilket krutt, som er i en gitt patron av samme type, år etter år.

Pokker å, livet er ikke lett, ikke lettere enn vi gjør det til, iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Neida, verden er ikke enkel...... Kjøper helst fra den produsenten, som til enhver tid er billigst....

Stort sett får Norma Sverige kruttet sitt fra Bofors, men testes for "jevnhet", av Norma Sverige.

MEN, og det er ett MEN. Opplysningene er fra 8/6/2004. Og verden(eierskap), har forandret seg side dengang, vet jeg.

De som har skutt pistol en tid, husker kanskje Norma P4? Spurte du Norma Norge, sa de at du må ringe Norma Sverige for komplette laddedata. Tja, Norma Sverige har aldri godkjent det kruttet. Sverige sa at Norma Norge, fikk "tappe" det på boks av Bofors.

Men lykkelig og glade, ja det er vi. Vi skal jo bare ladde, og skyte.

Hmmmm, mon to, om ikke denne tråden er i fred med å spore av?

Gutter og jenter, fortsett med å sende "bilde "av etiketten på N-4)

Link to comment
Share on other sites

... brukes i EGEN produksjon av patroner(så, min venn. Ikke tro at når du kjøper jaktpatronen din ett år, er det den samme patronen, året etter. Ta noen gamle, og skyt sammen med dine nye. Gå frem og se på blinken din.) Ingen vet hvilket krutt, som er i en gitt patron av samme type, år etter år.

Hvilket krutt som er i patronen har lite å si så lenge hastigheta og kula er lik.

Da vil de treffe såpass likt at det er vanskelig å si hvilket kulehull som er fra hvilken lot.

Et godt eksempel på dette er militær 7,62 nato som ble produsert i 35 år på raufoss. Relativt stor forskjell på kruttlotene (over 4 grain forskjell i ladevekt fra den loten med tregest krutt til den loten med raskest krutt jeg har sjekka,) men hastigheten var ganske lik, og treffpunktet på 100 og 200m var ganske så likt fra lot til lot.

 

Et annet eksempel er hjemmeladd ammunisjon med skytterlagskrutt. Hvilken lot man bruker er ikke viktig om man klarer å få hastigheta lik nok, da får man tilsvarende treffpunkt og vanligvis presisjon også. :)

Link to comment
Share on other sites

Litt nysgjerrig her Høggern. Hva skal du bruke dataene til ?

Ser jo tendensen, og variasjonen etter hvert som bildene dukker opp. Men hva så ??

 

Skal bruke det til å se hvordan nyere loter N4 er, i den hensikt å oppdatere erfaringsgrunnlaget mitt. :)

(Jeg har nemlig ikke hatt en N4 boks av nyere dato enn ca 10 år i hus, da jeg gikk over til N19 istedenfor N4 da N19 kom på markedet,N15, N19 og N11 har jeg rimelig god kontroll på hvordan har vært de siste årene, N4 er det litt værre stilt med.)

 

.

Link to comment
Share on other sites

Ahemmmm, var vel meg som begynte å spore av denne tråden(så da fortsetter jeg litt til), det er ikke bra.

Høggern ønsker å øke sitt erfaringsgrunnlag(og jeg tror han kan ladde med hvilken som helst krutt, og treffe blink). Trenger man en konklusjon, egentlig?

Må man være postmann, for å samle på frimerker?

Æ "samle" blant annet på alle "lapper" fra bokser med krutt, som har laddedata trykt på boksen(samt det meste av gamle laddebøker).

Konklusjonen, er at det er variasjon mellom lottene? Og så?

Ser jeg en nyprodusert lott, med stort sett samme "data" som en lott jeg fikk til å gå bra for en stund siden, ja, da kjøper jeg en 1 boks. Er den bra, kjøper jeg en 10-15 kg av den(kom nå ikke draende med den dærre: jammen, har du samme løp, som dengang da?. Du får nemmeligen rett).

Kanskje bare en feilkobling oppe i jærnen?

Tja, blir jeg en bedre skytter av alt dette(skulle egentlig brukt tiden på å trene istede, mohhhaa)?

Og det var ett spørsmål om Norma bruker samme produsent krutt hele tiden?

Tror ikke det. Norma bruker i sin diamond line felt, ett sveitsisk krutt. Eneste de fikk sine "høye" hastigheter med.

Æ trur jula har gjort mæ sløv og dorsk. God (rom)jul, alle sammen.....

Link to comment
Share on other sites

Her er lot 65040 - kjøpt på XXL i september 2008.

 

2cifg2q.jpg

 

og lot 75045 - kjøpte flere av denne våren 2009.

 

4lxkx.jpg

 

Og til sist - kanskje ikke slik Norma-4 du er på utkikk etter, for denne tror jeg er ganske gammel. Jeg fikk boksen og brukte opp kruttet.

 

28r1mq9.jpg

 

mvh

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

For å spore enda mere av..

Og svaret jeg skal frem til kan jeg selvsagt teste meg frem til selv..

 

Men mange som lader med N4 skyter vel 6.5x55 og kanskje Norma DL også ?

 

Erfaring? Lader dere stige hver gang dere kjøper ny lot eller har dere funnet en sweet spot ang lading? Eks minimumsvekt går godt, 1gr over min? Eller full pupp til felt?

 

Merkelig som kanskje, men kjører på uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Flott, slik svar jeg var ute etter.

Har bare kjøpt et parti N4, har ellers stort sett brukt N150.

Fant 2 sweet spots, et lavt og et høyt på skalaen, det er vel helt normalt. Ellers så samla det jo greit hele veien.

Men om det stort sett funker slik på alle lot'ene så er det jo ingen problem at kruttet ikke er likt fra lot til lot

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Gammel tråd dette, men jeg tar sjansen på å gjenopplive den. 

 

Skal begynne å lade litt igjen. Bakerst i våpenskapet sto det to bokser med Norma N-4 fra rundt år 2000. Kruttet har vært lagret inne i originalbokser, og i tørre og tempererte omgivelser.

 

Det burde vel ikke by på noe problem å bruke dette kruttet nå. Noen som har noen meninger om dette?

Link to comment
Share on other sites

Ang den gamle kruttboksen til Sigurd. Der er det oppgitt 42,8 grain for 9,1 grams kule i 800 msek, og 42,9 grain for 8,4 grams kule i 820 msek. Dette er jo relativt moderat i forhold til nyere N4. Jeg har prøvd tilsvarende lot for et par år siden. Brukte 800msek ladninga for 9,1 gram og det virka definitivt ikke som en maxladning iallefall. Er det mulig norma hadde litt mer moderate data på 90 tallet for n4? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...