Jump to content

"Det er nå straffbart å inneha et uregistrert våpen"


ag3

Recommended Posts

Politiinspektør Hanne Plathe Martmann:

"Det er nå straffbart å inneha et uregistrert våpen"

 

Åpenbart ikke sant, og det står skrevet på plakaten som henger på veggen bak Martmann i videoen at det ikke har blitt innført etterregistreringsplikt på hagler kjøpt før 01.10.1990. Hun burde vite bedre. Artikkelen er fremdeles ikke korrigert 48 timer etter at den ble publisert, så jeg begynner å lure - ønsker Politiet at eierne av de anslagsvis 3 - 500 000 lovlige uregistrerte haglene i Norge skal tro at deres lovlige hagler nå er ulovlige? Eller mangler de fullstendig oversikt over regelverket de ikke har noen sperrer mot å uttale seg om? Hvis de ønsker å korrigere innholdet i artikkelen så burde det ikke koste de mange kaloriene å rette opp i det.

Link to comment
Share on other sites

Det er en enkel måte å tvinge politidirektoratet i kne:

 

Hver eneste eier av haglegevær lovlig innkjøot før registreringspåbud og fortsatt lovlig, uregistrert våpen kunne troppe opp på sitt politikammer / lensmannskontor i følge med advokat og kreve våpnet registrert.

 

Med 500 000 våpen på skrankene voille alt arbeid stoppe opp i etaten (pass på å inviter lokal-TV, TV2, NRK, og pressen!)

 

De som jobber i etaten vet at den allerede i dag kneler under trykket av unødvendig papirarbeid i forbindeles med pass og familiegjenforeningssaker fra innvandrere og gjestearbeidere fra Polen. Det er DER ressursene forbrennes, mannskap sitter og knoter på hakkebrettene i stedet for å drive med det de er utdannet for.

 

Så 500 000 hagler på diskene ville være en flott skiftnøkkel i tannhjulene.

 

Tenk etter: er det egentlig noen grunn til at politiet skal HA slike saker overhodet?

 

Innvandrere er et POLITISK skapt problem og alle saker må egentlig løses av politikerne (UDI) og ikke politiet.

 

Våpna - haglene, men ikke bare dem, alle våpen: er det egentlig noen grunn til at akkurat DE skal gjøres til en skjnnsmessig vurdering av en Politimann?

Vi hadde samme system for kjøp av bil fram til 1964, en måtte søke politiet om erverev, heldigvis gikk den hodepinen over, nå kunne man jo kvitte seg med hele migrenenen og få frigitt ressurser til viktigere ting.

 

Alle avisoverskrifter viser jo den begrensede nytten av et sentralt våpenregister til og med: det har liten eller ingen betydning for sakene å vite hvor våpen ideelt SKULLE ha vært.

 

Det det gjelder er å finne den som har misbrukt, og det finner man skjelden i et register....

Link to comment
Share on other sites

Politiinspektør Hanne Plathe Martmann:

"Det er nå straffbart å inneha et uregistrert våpen"

 

Åpenbart ikke sant, og det står skrevet på plakaten som henger på veggen bak Martmann i videoen at det ikke har blitt innført etterregistreringsplikt på hagler kjøpt før 01.10.1990.

 

Når en løgn blir gjentatt ofte nok blir den til en sannhet. (Var det Goebbels?)

Link to comment
Share on other sites

De herja på med samme løgnaktige pisspreiket ved forrige amnesti og. :x

Jeg fikk beskjed om at "du som er jeger og aktiv konkuranseskytter bør reg'e gamlehagla for å unngå problemer..."

Å dum som jeg var gjorde jeg det.

Så nå har jeg allerede full garderobe pga rein løgn fra øvrigheta!

Skjønner at det hadde vært en god markering å reg'e alle ureg'a hagler i landet, men mitt klare råd er:

Ikke gjør det før du er 100% sikker på at det ikke kommer tilbake å biter deg selv i ræva,

slik det altså gjorde med meg... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel ved et par tidligere anledninger mumlet noe om at den nye våpenforskriften nok ikke er det sterkeste incentivet norske jegere kan få for å registrere sine lovlige uregistrerte hagler som ble anskaffet før 1.10.1990. Det omforente høringsutkastet (som ble kastrert av navnløse saksbehandlere) der man gikk inn for pliktig etterregistrering mot at slike våpen ikke inngikk i jaktvåpengarderoben var nok en smule mer fornuftig i så måte.

 

Når det er sagt, kan jeg til en viss grad forstå at politiet forenkler saken når de uttaler seg til BlaBla'- og VeGe-journalister. Jeg ser ikke helt for meg at alle slike klarer å forstå uttrykket "lovlig uregistrert hagle ervervet før 1. oktober 1990" :roll: Men det irriterer selvsagt meg også at det stadig gis inntrykk av at legale våpen er ulovlige og at en haug med norske jegere skal være lovbrytere.

 

PS, @Sammleren: Helt sikkert. Det skjer nok den dagen Gammel-Erik leiker snøballkrig og det innføres haglejakt på flyvende griser :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om det er mulig å avregistrere ei sånn hagle igjen? kansje Vargen kan svare på det da han jobber som politimann??

 

Ja, det har jeg også tenkt på!

Å forklare hvordan man ble forledet til å tro at man brøt loven hvis ikke,

og hvordan dette nå har skapt problemer for meg likevel.

Kanskje et godt argument ved søknad om mitt 6 våpen i garderoben?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...