Jump to content

Sauer 200 STR - Årsmodeller - "Forbedringer"


Precision

Recommended Posts

Serie nr er E400
Da er det vel ikke en 200str levert i Norge?

De har vanligvis serienr som begynner med Y eller Z

Jeg tipper den låsekassa er solgt som en del i fra Magne Landrø' date=' og ikke som et komplett våpen. Jeg har også en låsekasse i den serien, som jeg tror ble kjøpt i 2007-8?

 

Nope. Snakket med selger (Sauer Service) og han pleide å banke inn nr i tillegg om eier ønsket det. Nå er det kanskje ikke all verdens slitasje nedi det sporet heller. Er jo ikke noe gnikk og gnu... Men selvsagt noe skit om det blir utydelig/ borte.

Den orginale merkinga er så dårlig at om du sandblåser og lakker kassa så er den vekk :wink: Egentlig er jeg litt overrasket over at de selges slik for jeg trodde det var krav til dybde/"synlighet" i merkingen på våpen?

Link to comment
Share on other sites

løs låskasse og en haug reservedeler ;)

 

Det må da bli usannsynlig dyrt. Hvorfor blir dette gjort?

 

Si ikke det! Hvis man ikke hadde bruk for stokken og diopter, kunne man for noen år tilbake spare en tusen lapp eller to på å kjøpe STRen i deler. Det er sikkert mange som også kjøpte en komplett STR for så å selge stokken, evt. diopter. Men jeg tipper at de ikke tjente noe på dette kontra å kjøpe bare delene som de hadde behov for i utgangspunktet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja. Ny sauer 200str koster ca 16K? Jeg vet ikke hva delene koster i dag, men for 2 år sia kostet en låskasse med skruer og splinter og deler ca 4000, sluttstykket kostet vel 2000-2500, avtrekket det samme, løpet koster nærmere 4000, magasinene 3-400 pr stk (man får 2 stk magasin med et kompl våpen) da er du oppe på ca 13000

Tipper man glætt får 3000,- eller mer for det nye skjeftet og forsiktet i dag. (jeg hadde kjøpt det tvert om noen bydde det nye skjeftet og forsiktet til meg for 3000,- i alle fall)

Så hva som blir billigst kommer litt an på :)

 

 

 

Edit, skirvveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så mye plunder er det nå ikke! Det er ikke verre enn å ta en telefon til Landrø og si at man skal ha alt unntatt stokk og diopter :wink: Er man lur så ber man om å få med noen reservedeler pluss ei picatinnyskinne. Da er man oppsatt for en dårlig dag eller to i tillegg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Komplett sauer koster 16450,- i dag. Jeg fikk ikke kjøpt fra skytterkontoret. Litt fordi jeg ville ha 7,62 (Ikke på lager), og fordi søknaden gikk på jakt. Da ble det litt vanskelig selv om jeg var medlem i skytterlaget aldri så mye. Men jeg ville også ha 500g avtrekk, og ikke gidder jeg å styre med å selge avtrekk, stokk og diopter. 13500,- er hva jeg betalte for komplett kasse, bolt, 500g avtrekk, 21/74 sauerpipe (Bestilte blaser, men får den ikke før utpå 2017 en gang) og ett magasin.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Så om man selger skjeftet og forsiktet så kan man komme billigere ut. Fotutsatt at man vil ha 67cm pipe og jestiller juniorvåpen. Det koster under 16k i prislista. I tillegg hadde man fått enda et magasin og en våpenkoffert og litt verktøy med på kjøpet ;)

Er ikke "så mye plunder" å montere det sammen, men tipper jeg ville klart selge kolba og forsiktet for tre tusen spenn på kortere tid enn jeg ville brukt på å skru sammen delene. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hadde du solgt avtrekk like fort, Høggern? Jeg hadde selvfølgelig kjøpt fra skytterkontoret om de hadde hatt rifla på lager[WINKING FACE] For å spare litt tid, brukte jeg en godkjendt søknad som allerede lå her. Kunne fint ha reist på kontoret å endret den...men poenget falt bort når de var tomme, vøtt[WINKING FACE]

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på hva du klarer selge delene for om det blir billigere eller dyrere. Tallene jeg nevnte er priser jeg nok ville klart å få på timen. Ca 4500-5000 for forsikte, skjefte, avtrekk ... i tillegg kunne jeg vel solgt kofferten og verktøye og ekstra magasinet for ca en tusenlapp....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 7 months later...

Er den "ikke mer enn 10 år gammel" har den serienr som er ca Y24-25000 eller høyere ;)

Forresten er det vel egentlig ikke no særlig forskjell om børsa er 6, 10 eller 17 år gammel. De kan være gått 200 skudd, eller 20 000 skudd(eller mer). Det er ingen skuddteller på børsa. ;) 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 4 months later...
  • 1 month later...
På ‎21‎.‎09‎.‎2018 den 3.42, vingemutteren skrev:

Noen som vet hvilket årstall 200str ble levert med "Nye" Busk diopter?

 

Og om der er noen grunn til å ønske seg det ene eller andre diopteret på 200str?

Det er minst 3 utgaver av sauerbusk. 

fra 1989 til ca 2002 var det 6 hullsskive på diopteret og "små gjenger" for irisblender.  

fra 2002 til 2014 (eller noe rundt der) var det uten hullskive men med faste diopterhull på de samme "små gjengene"

De siste årene (etter ca 2014) har det vært større gjenger for irisblender/diopterhull. 

Jeg vil tro at den nye utgaven med større gjenger er bedre om man skal montere irisblender da det virker mer solid, men om man ikke skal ha irisblender ville jeg valgt et gammelt sikte med 6hullsskive. :)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

V- og Ø-Tyskland ble til Tyskland igjen den 3. oktober 1990, så i mitt til tider meget simple sinn burde W.-GERMANY utelukke produksjon etter 2. okt '90. Nå kan det selvsagt hende de har "brukt opp" verktøy for å gravere serienr. og produsentmerker og pipa er lagd lenge etter, men jeg tipper den er lagd senest høsten '90.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...