Jump to content

Sauer 200 STR - Årsmodeller - "Forbedringer"


Precision

Recommended Posts

Det er noen minimale forskjeller på skjeftene, som større/mindre, mer svulstig, eller kant under pistolgrepet. Står vel ikke SIG på de gamle.. Så er det et skruehull eller to oppå låskassa som er eller ikke er litt tilfeldig tror jeg, og som passer eller ikke passer den utgåtte US Optics picatinnyskinna.

Største forskjellen er vel hvor mye tidligere eier(e) har dratt til løpsskruene, om den er beddet, og hvor mye messingspon som er i avtrekket eller 15 år. det siste er jo enkelt å fikse.

Det er svært iten forskjell på dem. Og mange vil hevde at de var bedre før, men det var jo alt :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om Sauer 200 STR har vært uforandret siden den kom på markedet? Vurderer en 2001 modell, er det noen forskjell på den og en 2015 modell?

 

Den har stortsett vært uforandret siden 1988-89. Det som har skjedd av endringer siden 1989 er at i 1990 ble skjeftelaminatet endra til krysslaminat, og det kom en forsterkning i pistolgrepet, i 1990 begynte skjeftene å bli oljet i stedenfor lakk og pistolgrepet ble litt slanket. Rundt 1995 begynte sauer levere forsikte med klemring i stedenfor 2 skruer rett i løpet, rundt 2000-2002 ble 6 hulls skiva på buskdiopteren borte, en gang mellom 1995 og 2005 kom det en ekstra skrue på låskassa (som M67 nevner), rundt 2005 ble pistolgrepet endret igjen til slankere og mer bakover, rundt 2014 kom hurtigustering på kinnstøtta.

 

 

Så den største forskjellen på en 2001 og en 2015 modell er vel at 2015 har hurtigjustering på kinnstøtta og litt annet pistolgrep(slankere og litt mer bakover). Mulig 2001 modellen enda hadde 6 hulls skive på buskdiopteren (i dag er 6 hulls skiva vekk, den forsvant rundt 2000-2002 engang) og jeg er usikker på om det hadde den enkstra skruen på låskassa som M67 nevner, den husker jeg ikke når kom.

Link to comment
Share on other sites

Bruktpris på en 200 str er vanligvis "nypris i dag minus prisen på et nytt løp". Hva børsa kosta da den var ny har lite å si. Bruktprisen på en 1991 modell er sånnnsett lik prisen på en 2009 modell.

I mine øyne er bruktprisen vanligvis alt for høy, men markedet bestemmer jo. Jeg ville ikke kjøpt en brukt børse om jeg ikke fikk den "skammelig billig", jeg ville kjøpt nytt.

 

 

Det som følger med er på et nytt våpen er div unbrakonøkler, miragebånd, reimfester, 2 magasiner og våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mye god informasjon. :D

Tror det beste blir å gå for en helt ny når bruktprisene er som de er. Da får en også de siste forbedringer med på kjøpet. Nytt løp må en nok regne med å kjøpe ved et bruktkjøp selv om de fleste brukte Sauere har gått "ca 1000 skudd". Da koster det brukte plutselig like mye som alt nytt med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg betalte 8500 for en STR med nummerens 308w løp og kasse fra 1989 med 22lr kit fra 90/91.

 

308w løpet blev kortet fra 74 til 49cm - til jakt.

 

3700kr for nyt 6.5 Sauer match løp og man er klar til lidt længere hold :winke1:

 

Jeg har kun monteret 10moa rail, Sonic 45 (10 moduler) og en Bushnell Elite 6500 4.5-30 x 50.

 

Jeg er tilfreds med presisjonen jeg får.

 

6.5 presisjon med 130grs Norma DL og skyttekrutt. 4-sk. grp.

STR%20Norma%20DL%20Test.png

 

49cm 308 løp presisjon med 167grs Scenar. 3.sk. grp.

Sk%C3%A6rmbillede%202014-10-22%2013.10.25.png

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har noe vitenskapelig svar Erlend, så har jeg hatt samme saueren siden ca 2003.

Den har vel spist seg gjennom en 5-6 løp tenker jeg, så er jo relativt ubrukt i forhold til mange andre sauere, men finnes ikke spor av slitasje som jeg klarer å finne ihvertfall.

 

Det eneste problemet jeg noen gang har hatt med den var faktisk når jeg dro frem børsa for gang nr 2 i år. (På LS)

Da datt plutselig sluttstykket fra hverandre midt i feltløypa..

 

Det var visstnok kun en fjær som hadde takket for seg, så etter besøk hos børsemaker fungerte den utmerket igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde et røverkjøp på en STR for et par uker siden, fikk den i posten i går å følelsen av røverkjøp er helt borte, angret på jeg ikke kjøpte ny.

Pipa skulle gått maks 2500 så tenkte at med ny kroning kunne man ha jakt pipe noen skudd til men var om trent ikke bommer igenn i pipa, værste jeg har sett.

Ja har ny pipe klar men kunne vært praktisk med ei litt lettere å kortere når man trenger det.

Stokken er knekt i pistolgrepet, henger sammen men legger man på litt press så ser man sprekken nesten helt i gjennom.

Ga 7000 for den noe som er god pris til å være STR men legger man på ny pipe å ny stokk så er man på ny pris, ikke snakket med eieren men litt trekt må jeg nesten innrømme.

Link to comment
Share on other sites

Gik man så i stedet fra 1 rørsplit til en massiv stift ?

Der var da mig bekendt en del som slap tændstiftet under de første år.

Vet ikke om det var rørsplint. Mine sauersluttstykker fra juni 91 (serienr 5xxx) og januar 92(serienr 7xxx) har massive stifter. Våpen produsert før 91 har jeg ikke finstudert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde et røverkjøp på en STR for et par uker siden, fikk den i posten i går å følelsen av røverkjøp er helt borte, angret på jeg ikke kjøpte ny.

Pipa skulle gått maks 2500 så tenkte at med ny kroning kunne man ha jakt pipe noen skudd til men var om trent ikke bommer igenn i pipa, værste jeg har sett.

Ja har ny pipe klar men kunne vært praktisk med ei litt lettere å kortere når man trenger det.

Stokken er knekt i pistolgrepet, henger sammen men legger man på litt press så ser man sprekken nesten helt i gjennom.

Ga 7000 for den noe som er god pris til å være STR men legger man på ny pipe å ny stokk så er man på ny pris, ikke snakket med eieren men litt trekt må jeg nesten innrømme.

Hvorfor trekt? Halv pris av vanlig bruktpris er jo billig i mine øyne. Du har altså betalt 7000 for komplett låskasse (4000), avtrekk (2000), bolt (2000), buskdiopter (2000), forsikte (700), x antall magasin til 400 pr stk, tja. Nypris over10 000 for det.....

 

Forresten er et løp selger sier er skutt 2500 oppbrukt. De kan ryke på så mange skudd, og det er safe for selger å si de er skutt så mye. Han har ryggen fri da. Er det et heymløp by the way? De har små bommer.

Link to comment
Share on other sites

Nå når frustrasjonen har roet seg ser jeg at det var litt tullete å legge ut her :roll:

Rifla var meget godt pakket inn så var ikke under transport den er knekt, var nok et annet uhell som har gjort det før jeg fikk den.

Hvordan løp er jeg usikker på, er rød lakkert, bommene er runde så er nok rimelig oppbrukt men kan jo være det ser verre ut en det er hvis det er ei heym pipe.

Jeg skal bygge meg en PRS rifle ut av denne så tanken var å selge stokk å det som var på rifla men det slipper jeg.

Har fått meg en låskasse til en helt grei pris, får slå meg til ro med det.

Hvordan er det å finne ut alder på disse kassene ?

Link to comment
Share on other sites

Ah, du skulle få delene du skulle bruke nesten gratis ;) God plan :) Men når noe virker for godt til å være sant, så er det ofte nettopp det. Selger visste kansje at stokken og løpet var slitent, og prisa børsa deretter. Rødt løp er S&L. Jeg forstår egentlig ikke hvor slitt det løpet er. Er muligens nyanseforskjeller på "runde bommer" og "omtrent ikke bommer igjen", det første er helt vanlig etter par tre tusen skudd om det er heite ladninger, det andre høres ut som et løp som er skutt tre ganger så mye, minst.

 

Serienr forteller omtrentlig alder for noen som vet litt om dette.

Link to comment
Share on other sites

"nye" kasser har ekstra skruehull som nevnt tidligere. Og kansje noe mattere parkerisering/blånering.

Jeg har en fra 91, en fra 09 og en fra 13. De to siste er mattere i overflaten, men det kan og være at de er mindre slitt enn den som er 20 år eldre..

Forresten er de øvrige forskjellene som er på kassa bagateller som hvordan nummeret er lagd, typebetegnelse, osv.

Link to comment
Share on other sites

Bruktpris på en 200 str er vanligvis "nypris i dag minus prisen på et nytt løp"

På en måte gir det mening, for hvor mye slites egentlig låskasser? Folk bruker jo mævsere fra krigens dager, så hvor mye har egentlig en Sauer-kasse tapt seg etter 10-20 år?

Kassa blir egentlig ikke særlig slitt på 10-20 år, det er eventuelt overflateslitasje, slitasje om folk har hatt sand på sluttstykket, eller rust pga dårlig pusserutiner.

 

En ting som kan være en problemstilling er om noen har "overstramma" momentet på løpsfesteskruene. Det skal være 7-8 NM, noen stramma med 10-12 NM før, men om noen har stramma mer enn det kan det vre en prøblenstilling. Vet om kasser som har blitt "strekt" og øvdelagt pga overstramming.

 

Det som kan være slitt på en gammel kasse er deler i avtrekkeren, spesielt sluttstykkesperra og styrepinnen til sluttstykket. Det er de to delene jeg har bytta et par ganger hver på min nå snart 25 år gamle sauer 200str, i tillegg til 2 tennstempler(det ene tennstempelet gikk av etter ca 1 år, det neste etter 22 år) og snart 20 løp. ;)

 

Dvs at etter ca 100 000 skudd har jeg byttet 3 slitedeler 2 ganger hver (om jeg ser bort fra løp), det er deler for under en tusenlapp tilsammen. :)

Link to comment
Share on other sites

Om det er kun låskasse man er ute etter koster den ny ca 8000,-

Nye sauere har det siste året hatt en rekke problemer som for tykke magasiner,treg sluttstykke,hylser som sitter fast,dårlig mating.Ser ut som kvaliteten på STR er sunket betraktlig etter at produksjonen ble flyttet til en annen fabrikk.

DFS har tatt dette opp med fabrikken,som har lovet å se på problemet.Skulle jeg kjøpt ny sauer idag hadde jeg heller betalt 12-13000,- for en pent brukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 sauer 200str

1 som er ca 10 år gammel, denne er meget god.

1 som er ca 4 år, god denne også

1 som er ca 6mnd gammel, denne virker ikke like god, sluttstykket gikk ikke som smør når den kom i esken (dette er .22) måtte demontere og montere den igjen før sluttstykket gikk som det skulle, blåneringen på både løp og låsekasse virker dårligere enn på de andre sauerene jeg har. Men presisjonen er slik den skal være :)

Men det virker kanskje som kvaliteten har blitt dårligere, eller så har jeg bare vært litt uheldig med den siste

Link to comment
Share on other sites

10-12 NM var anbefalt moment i starten. Min eldste har alltid fått 10 NM, går jeg lavere kaster den.

 

Ang kvaliteten: I skytterlaget har vi sett en del tull med nye sauere det siste året, fra sluttstykker som må rett på service til reimbøyler som ikke går i og låskasser som ikke passer alle løp. Jeg tror noen trenger å stramme opp kvalitetskontrollen sin litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 8 months later...
Kjøpte en ny sauer her om dagen. Fire siffer, svakt, lasergravert i bunn av "boltsporet" Hvor lenge er dét synlig tro? Samma for meg egentlig, men trodde det var nøye at nummeret forble på kassa...?

 

200str?

 

Dette har jeg sett på 200str låsekasser som er solgt løst, og på 202'er

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...