Jump to content

Ikke legge an rifla i mot hardt underlag?


marlin95

Recommended Posts

Jeg har også blitt fortalt dette. Men jeg klarer ikke helt å se noe vitenskapelig bak det. Hva er forskjellen på anlegg mot trestamme og en to-fot? I min verden skal ikke det ha noe å si så lenge man har frittliggende pipe. Kan huske om det faktisk har blitt treffpunktforandring på banen på mine rifler...

 

Noen må gjerne argumentere mot min påstand :)

Link to comment
Share on other sites

Men jeg klarer ikke helt å se noe vitenskapelig bak det. Hva er forskjellen på anlegg mot trestamme og en to-fot?

Av erfaring - uten dokumentert empiri - har jeg opplevd at en hard glatt trestamme har mindre friksjon mot en riflestokk enn en fastmontert tofot. Når jeg legger hånden mellom børsestokken og trestrammen blir det bedre samling på treffene. For den som oppleveer dette spiller det ingen rolle om det lar seg forklare vitenskaplig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Den vitenskapelige forklaringen er at løpsvibrasjonen kan endres dersom forskjeftet ligger mot noe hardt. Forskjeftet kan ikke flekse nedover, og det påvirker treffpunkt. Tofot på hardt underlag kan gi samme effekten, prøv å skyte gode samlinger på hardt underlag, og legg så noe mykt under tofoten og prøv.

Legger du våpenet inntil en trestamme kan det gi sideveis avvik.

Link to comment
Share on other sites

Det blir kanskje til det enhver foretrekker. Så en på skytebanen som la rifla på hardt underlag, og presset oppå løpet med venstre hånd omtrent ytterst på fortreet. Det jeg tenker er at det blir vanskelig å gjenskape nøyaktig det samme presspunktet ute i en jaktsituasjon.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at vekta på rifla , og hvor stor rekyl rifla gir har betydning. På min 10/22 betyr underlaget ingentig. Og 223 kråkerifla er også ganske forgiven. Når 2 fot og lyddemper er montert på den, kan godt underlaget være en stein med to foten innfoldet. Treffpunktet er ganske likt. Men Mauseren i 8x57 , som er relativt kortløpet slenger kulene i en annen retning med hardt underlag .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...