Jump to content

Gode tips lade treningsskudd i 308w.


Thomashogg

Recommended Posts

Heisann.

Jeg er helt rykende fersk som hjemmelader, venter faktisk på å få ladesettet i posten enda..

Har bestandig skutt med fabrikkammo fra norma både til trening og jakt.

Men tenkte å kanskje bruke nosler custom competition til trening, har forstått det som at det er rimelige kuler som går godt!

Er det noen som vet å skaffe ladedata til nosler custom competition i 308w, 155,168grs..

Må også få lov å spørre om gode tips til hvilke tennhetter som er å Anbefale :wink:

Jeg har et par hundre e gangsskutte norma hylser som jeg skal bruke til å begynne med :)

Takknemmelig for alle gode tips og råd, er også åpen for tips om andre gode kuler til både trening og passende kuler til elgjakt!

 

Mvh thomas

Link to comment
Share on other sites

normal_Norma-11.JPG

Veldig enkelt med Norma-11, billig og tilgjengelig. Du kan bruke samme data på Noslerkulene du nevner. Du bør uansett ikke starte med maksladning.

Du må uansett sette deg inn i andre ting også, håper du har lest en ladebok om prosessen for øvrig. Start med treningsskudd først og ta jaktkuler senere når du blir fortrolig med ladninger generelt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet å skaffe ladedata til nosler custom competition i 308w, 155,168grs.

Vithavuori har ladedata på nett, det er veldig gode data, og mange kuler er omfattet.

http://www.vihtavuori.com/upload/guide-and-brochure/vihtavuorireloadingguideed13_2014engwww.pdf

 

Må også få lov å spørre om gode tips til hvilke tennhetter som er å Anbefale

Det er egentlig ett fett, Federal, Remington og CCI er vel de vanlige og ingen av dem er det noe feil med, RUAG, og et par østeuropeiske merker er også vanlige og de fungerer helt topp - RUAG sine er vel blyfrie, det vet jeg ikke om de andre er? Etterhvert vil mange like en av sortene over de andre, men meningene varier - så kritisk er det ikke.

 

Noslerkulene er rimelige, og bra. En kan lage veldig presise ladninger med dem, i mine rifler, akkurat like presise som kuler som koster det dobbelte eller mer. Men ofte liker de ikke de aller hardeste ladningene, iallefall er det et inntrykk jeg og mange har. Det er nå også unødvendig som regel (annet enn for å lete etter bedre presisjon) å lade så forbanna hardt.

 

Du vil spare hylsene dine lenge ved å holde ladningene på et nivå der du slipper å helpresse dem, og generelt presse dem minst mulig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Forresten så har jeg bestilt dier til helpressing av hylser, forstod det slik i ladeboka at de anbefalte det for å hindre at det kan bli vanskelig etter et par ladinger å få sluttstykket i lås?

Har jeg heller skulle ha bestilt die for å halspresse, siden alle hylsene jeg har er skutt med eget våpen??

Det jeg ikke har helt klart med tennhetter er om det kan bli trykkforskjell ved de forskjellige typene hetter, eller er det ett fett hvilken type, bare det er et annerkjent merke?

Takker for tips om hvor å finne ladedata! Og tar gjerne imot flere tips for sammenligning :)

Link to comment
Share on other sites

Du bør minst ha helpressingsdie, men die for halspressing er ikke dumt å ha med i tillegg.

 

Jeg lader 175 grs NCC foran 39 grs Vihtavuori n140, med CCI no. 200 hetter. Den kombinasjonen går bedre enn hva jeg klarer å tyne ut av den for det aller meste; jeg har skutt to femskuddsserier på 200 meter og papp der det var raggete hull i senter av blinken...

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips :D

Bare for å være på den sikre siden, det er til 308w den ladingen du du ga meg tallene på?

Har du evt noe min og maks tall med krutt, også totallengde på patron?

Høres ut som en oppskrift jeg kunne tenkt meg å prøve :

Eller har du en tabell du har hentet det fra som du vet hvor jeg kan finne?

Supert med så mange gode forslag!!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gjør dere det med tanke på halspressing å helpressing?

Er det slik at dere halspresser et vist antall ganger før dere helpresser?

Eller er det noen som helpresser hver gang, eller er det forskjellig fra person til person?

Er ikke noe langhold og snipertendenser her, så det er stort sett til vanlig trening og jakt det skal brukes :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på hvor mye du vil skyte, men erfaringsmessig blir det atskillig mer enn før du begynte å lade.

 

Jeg tenkte også jeg skulle klare meg med "riktig delpressing" i helpressedie den gang da ladeboka var lest og utstyr skulle handles inn, men etter fire omladinger og to-tre tilhørende trimminger skjønte jeg at dette var uholdbart i hylsebudsjettet. Jeg har ikke rørt helpresserdia siden Lee halspressa kom i hus.

Nå skal det sies at jeg også ble mer og mer kresen på hylsene, så jeg handla inn en mengde Lapuahylser til jaktfeltbørsa. Det betyr at selv om jeg har ei eske som jeg "tester grensen" med, så har ingenting blitt lada mer enn 15 ganger hittil. Kun med halspresse.

 

En del av de som har halvauto, har noe rart med kammeret, aldri gadd å prøve halspresse eller bare liker å smøre, skvise og kappe ting holder seg til helpressing.

 

 

PS. Men misforstå meg rett, helpresse bør en også ha. Jeg gleder meg til dagen jeg kan smøre, skvise og kappe hylsene i testeska mi. Kanskje jeg lader så lunkent at det aldri vil skje. I mellomtiden plukker jeg hylser på banen kun for å helpresse noe, brukt blir de nok aldri.

Link to comment
Share on other sites

Det har kommet mye bra tips her som jeg kjenner meg igjen i:

Når det gjelder ladedata så er det Norma http://www.norma.cc" target="_blank" target="_blank hvis du går for deres krutt. Du har også fått en link til Vihtavuori, samt er det noen tabeller i Ladeboken. For å komme i gang så har du det du trenger av tabellkilder. Det letteste er å gå for en av disse nordiske kruttprodusentene i førsten og bli kjent og fortrolig. Når det gjelder Norma-11 så er dette et skytterlagskrutt som vi sier, og tabellen står på boksen. Denne tabellen endrer seg fra lott til lott, produksjonspartier. Det kan lønne seg å ta vare på den tomme boksen til du har kjøpt en ny, og sammenligne hvordan produsenten har endret ladningen, som regel små avvik. Når det gjelder N-11 så ligger jeg som regel 2 -3 grain under maks, det er ingen ting å hente på maks for min del.

 

Når det gjelder kuler for mengdetrening så er Sierra Match og tilsvarende Nosler NC stort sett like av konstruksjon og trykk.

Ikke bland ladedata til disse med hardere kuler/homogene kuler osv. Når det gjelder Sierra 150 grain eller Nosler/Sierra 155 grain så bruk tabellen på boksen (Sierra 150gr) minus 2 - 3 grain fra maks og du er trygg.

 

Pressing av hylser:

Det kan ofte bli veldig individuelt i forhold til ditt kammer og ditt Die-Sett, toleransene på disse to kan spille litt inn.

Jeg har en kompis som jeg lader for, en eldre kar med lavbudsjett på ting, men skyter ca.500 skudd før jakta. Han har to rifler i .308 Win. Begge er like Brno. Kammeret på disse to er ikke like, og han blander hylsene til disse to, jeg gjentar stadig prøv å hold disse adskilt, nei da, alt kommer i en pose med god blanding. Hvis jeg halvpresser for ikke å stresse/presse hylsene for mye så er det en av disse to riflene som en og annen patron ikke vil kamre. Derfor må jeg helpresse hver gang med påfølgende trimming. Derfor lader jeg ikke disse mer enn 3 ganger, da skriver jeg på boksen hans: Skyt & Kast.

 

Når det gjelder min egen KV-59 så plukker jeg Norma eller Lapua hylser på banen (engangsskutte). Helpresser første gangen og trimmer. Deretter kun halspressing. Jeg har 50 skudds bokser hvor hylsene har fast adresse hvor lade og hylsehistorie oppdateres hver gang jeg lader om. Etter ca.10 omladninger kaster jeg uansett, 308 hylser er lett tilgjengelig.

normal_KV-59.JPG

KV-59. kaliber 7,62x51 (.308 Winchester.)

 

normal_Mosin_Nagant.JPG

Mosin Nagant mod.44, kaliber 7,62x54R:

Til denne har jeg ikke halspresse-die, kun et vanlig sett fra Lee. Her er samspille mellom Die-Sett og kammer som hånd i hanske på et vis. Jeg lader glatt Lapua-hylser 20x med kun 3 trimminger av hylsa. Jeg ser ingen grunn til å lade dem over 20 ganger likevel, hylser er å få tak i innenfor en akseptabel pris.

Jeg har også ladet 7mm. Rem.Mag. ca. 15x med halspressing. Jeg holder meg helst til 10x uansett.

Link to comment
Share on other sites

Ja; de ladedata jeg oppgav er de jeg lader treningsammunisjon i 308 på. Dette etter testing på ladestige fra 36 til 41 grs; alt basert på QL-beregninger som mente rødlinja gikk høyere enn så. Fikk ingen tegn på overtrykk på noen av lottene, men 39 grs samlet best for meg i min rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...