Jump to content

Lyddempereffekt og løpslengde


vest

Recommended Posts

Er det nokon som kan svare på følgjande :Om ein har to løp i 308win eit på 50cm og eit på 56cm kan ein da klare seg med ein lettare og mindre dempar til det lengste løpet, altså ein som dempar mindre og likevel oppnå samme effekt som ein større og meir dempande dempar vil ha på 50cm løpet? Eg går utifra at eit kortare udempa løp støyer meir enn eit lengre løp difor spørsmålet. Ein anna ting er balansen og at det difor er ønskelig med ein lettare dempar på det lengste løpet. Finns det nokon formel eller er det gjort berekningar som viser støyforskjellen på ulike løpslengder?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ladeboken utg 7 har en egen seksjon på side 188 og 189, med målinger og tabeller, som omhandler det du spør om. Konklusjonen er grovt sett at mye av vinninga kan gå opp i spinninga da frontvolumet på demperen må økes for å kompensere. Og så skal en ikke glemme hastighetstapet.

 

For de som er interessert, er I hele tatt forhold rundt pipelengde, hastighet, valg av krutt og demping gitt god plass i denne boken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg leste om noen som kuttet løpet en del, tror det var i 308 og som etterpå prøvde forskjellige raske kruttyper for å få bedre hastigheten med kort løp, han ble litt skuffet for det gikk ikke så lett å kompansere for kortere løp. Derimot, som er positiv overraskelse gav raske kruttyper mindre munnings glimt/smell og til og med mindre rekyl i korte løp sammenlignet med langsomt krutt (i kort løp). Kruttet rakk å forbrenne mer med det noe kortere løpet. Så om man kapper løpet og man er litt usikker på hvilken ladning man skal velge, ta den med raskest forbrenning.

Link to comment
Share on other sites

Nja. TS tenker vel å bruke demper så glimt og smell blir jo redusert uansett. Det kruttet som gir best hastighet ved normal lengde vil gjerne gi best hastighet ved kappa pipe også, og tap av hastighet er jo den største ulempen ved kapping i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

For å svare mer konkret, det finnes en vitenskaplig undersøkelse på løpslengde og støy i .223

 

Se kurven som viser sammenhengen mellom trykk og lydtrykk.

 

http://www.dtic.mil/ndia/2010armament/W ... pDater.pdf

 

De fikk en økning i støy på bare 2db ved å gå fra et 24 tommers løp og ned til 10 tommer, det er knapt hørbart. Dette var i 223, men jeg tror du neppe vil høre noen forskjell av betydning på å gå ned til 50cm løp.

 

Selv har jeg forkortet et løp i 9.3 ned til 43 cm, det første jeg ble overrasket over var at jeg ikke synes det bråket noe særlig mer. Jeg kunne derimot se at jeg hadde større munningsflamme. En skytekompis sa at han hørte at rifle ble dypere og høyere når han var ved siden av å skjøt.

308 tåler fint å bruke litt korter løp.

Link to comment
Share on other sites

 

De fikk en økning i støy på bare 2db ved å gå fra et 24 tommers løp og ned til 10 tommer, det er knapt hørbart.

 

 

Nå kan jo oppfattelsen av lyd være ganske individuell, men decibelskalaen er logaritmisk, og en økning på 3 db er en dobling av lydstyrken...

Link to comment
Share on other sites

Per-S, er en opplyst herremann.

 

Har drevet profesjonelt med lydmåling. Tar du en måler med ut i guds frie natur, setter deg en vindstille dag ute på en lysning i skogen, tja da har du en 37/43db(A). Øker du dette med 3db(A), skal du være god, for å høre noen nevneverdig forskjell. Rusler du den samme dagen ned til en vei, og det passerer en kar som trår som bare f... på en sykkel, måler du sånn ca 75/77db(A). Lydkrav på kjøretøy varierer, men la oss si at noen skal tilfredsstille 74, andre 86 db(A), beroende på alder. OG en godt preparert Harley, kan fort bråke en sånn ca 98/100db(A). Øk dette med 3db(A), da kan du høre en dobling av lydtrykk, som får øran dine til å vrenge seg.

Lyd er noe dritt. For måleren liker å jukse deg. Har du en støykilde, og dytter inn en til, så det blir to, og de ligger innenfor 10db(A) og nærmere hverandre. Tja da blir du lurt, for måleren måler lyd den, mens stakkaren av kjøtt og blod hører ikke forskjell. Ingen doblingen i lyden, som måleren viser deg.

Skal du måle lyd fra noe, PASS på at du er nok langt fra gjenstander som vi på dårlig norsk, kan si gir gjenklang.

 

Blei lei av det tekniske nå, men har du feks 22/24", og kutter til(vi må være i nærheten av lovlig lengde, må vi ikke? Så jeg har selvfølgelig ikke kutta et gammelt Sauer løp nesten helt ned til kammeret. Så ikke spør! MEN jeg vil gamble på at store riflepatroner gir deg bakoversveis) 16", med samme demper(la oss si en BR reflex T8, som er en av de jeg har prøvd med), Hører du bittelitt forskjell , målern er ikke enig.

En gang jeg kjedet meg, fant jeg ut at jeg skulle test en "haug" med forskjellige dempere fra store magnum til små nusselige 22lr dempere, på en 22lr boltrifle(brno mod2 med full lengde løp). Ja da må du dreie overganger med indre/ytre gjenger, mange ganger. De bråker lite i utgangspunktet, så den er fin til en dum dummere dummest test. Gjett om du hører PINGGGGG, i selve demperen, når den er laget av stål(men ikke så mye med lydempersokk på)!

Og lille 22lr demperen fra SAK, er billig og bra. A-Tec si 22lr, er heller ikke dum. Joda det er flere. Men nå vil jeg ikke mere.

Link to comment
Share on other sites

Ser det har blitt litt meir aktivitet i denne tråden min fra ifjor. I mellomtida har eg kjøpt Ladeboken nr 7. Vel konklusjonen på spørsmålet mitt blir vel kanskje at om ein har ei rifle med 50cm og ei med 56cm og dei andre faktorane ellers er like så vil ein i praksis ikkje oppnå like god demping om ein brukar ein mindre dempar på det lengste løpet. Sannsynlegvis vil ein ikkje høyre (særleg) forskjel med samme dempar heller.

Det som er interessant er kor mykje forskjell må det være i decibel før ein høyrer forskjell, og vil dette oppleves forskjellige på ulike avstandar? 3db auke vil seie dobling av lyden,men vil ein oppleve dette som nokon særlig forskjell? Eg veit ikkje korleis dette skal målast ,men det hadde vore interessant og testa ut dette med ei gruppe folk for eksempel på 100m avstand uten at dei fikk vite kva slags dempar som var på rifla . Ein kunne godt prøvd med ulike demparar som for å sjå om dei klarte å merke forskjell,men da måtte ein sjølvsagt ta hensyn til om det var 1. 2. eller 3.skot (innafor eit kortare tidsrom før demparen var fri for røyk/gass)dei skulle legge merke til ,då som kjent demparen normalt virkar dårlegast på 1.skuddet. Ein anna ting er at det antakeligvis og er vanskeligare å merke forskjell om det er for eksempel 5 minutt mellom kvart skot om det ikkje er veldig stor forskjell på demparane. Mitt tips er at det er lettare å høyre forskjell på avstand der skotlyden ikkje blir så "overveldande".

 

Eit anna kanskje litt dumt spørsmål: ein lyddempar reduserer også som kjent rekylen,men følgjer effekten i lyddemping og rekyldemping kvarandre? Under ellers like forhold (våpen,ammo.lyddempar osv) vil eit våpen med ein dempar som reduserer 3db mindre ha dobbelt så stor rekyl? Mitt tips er nei.

 

PS! Kom på ein ting til. Testar har vist at forskjellen på løpslengden har liten innvirkning på støynivå. Vel, kvifor trudde eg då at eit kort løp laga meir støy enn eit lengre løp? Ikkje berre eg ,men også mange andre trur dette. Vel då sjekka eg korleis testane i Ladeboken 7 var utført, og der står det at målaren var sett vinkelrett ut frå demparmunning. Då går eg utfifrå det samme skjedde ved løpsmunning då dei testa uten dempar. I forhold til korleis skyttaren og eventuelle medskyttarar på sidene opplever dette så blir det ikkje heilt samanliknbart då eit 50cm løp kjem nærare skyttaren enn eit 56 cm løp. Ved måling er munningen like nær målaren uansett om løpet er 50 eller 56cm. Kanskje er dette feil,men kan 6cm gjere at folk merkar forskjell på smellet sidan smellet kjem nærmare skyttaren dess kortare løpet er?I motsetning til decibelmålaren der avvstanden til munning er lik uansett løpslengde?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Der er lidt misforståelser i diverse indlæg omkring dB

3 dB giver en fordobling af "lydenergien"

3 dB er netop den forskel, som kræves for at man sikkert kan høre forskel

10 dB er den forskel som skal til for at man "subjektiv" opfatter en lyd som dobbelt så høj

 

Lydenergien er det som ødelægger din hørelse ikke selve dB tallet.

 

Samme dB tal indeholder forskellig lydenergi, alt afhængigt af frekvensen på lyden.

Hver gang man halvere frekvensen på en lyd med samme dB tal, øker man energien til det dobbelte

 

Riffelskud har sin højeste lydstyrke (dB tal ) i det lavfrekvente område

 

En lyddæmper reducere primært den lavfrekvente lyd, og omdanner den mere til højfrekvent, men ved en meget lavere dB værdi

 

Hørselsværn, er primært meget effektive ved højfrekvent lyd.

Mange hørselsværn dæmper bare mellem 10 og 14dB i det lavfrekvente område < 1000HZ

Men er ekstremt effektive på lyd > 2000HZ

 

Den lyd man oftest opfatter som mest generende, er ofte højfrekvent Støy, men det som reelt tar knækken på din hørelse er den lavfrekvente lyd, da det er den som har højest "energiindhold" ved en given dB værdi.

Tinnitus udløses ofte af højfrekvent lyd. (Tinnitus er generelt ikke en reduktion i selve evnen til at opfatte lyd, men derimod en form for psyskisk tilstand, hvor hjernen selv generere en pipetone, uden egentlig mekanisk grund)

 

Lydpåvirkning med høj energiindhold, er det som mekanisk ødelægger selve hørelsen (oftest ved at de små sansehår inde i selve høresnejlen slides i stykker, eller brækker af)

Ofte vil en støjforårsaget hørenedsættelse opfattes som at lydbilledet bliver mere og mere "grovkornet" så man har sværere ved at opfatte indholdet, mere end at man ikke kan høre lyd. Men oftest ender det med at man opfatter lyd som en masse støj, men at man ikke opfatter detaljen/meningen

Man kan i rimelig grad sammenligne et ungt menneskes hørelse, som et "superskarpt" og meget detaljeret fotografi, med meget høj opløsning. I modsætning til gamle jægeres hørelse, som mere minder om et "dårligt" avisbillede

Link to comment
Share on other sites

 

 

Ikke store forskjellen egentlig, men slik som de jeg skyter med oppfattet rifla som kraftigere i lyden spesielt fra siden og på avstand kan jo tenkes har med at rifle oppfattes som dypere i smellet. Det kan være at mer lyd blir reflektert fra bakken og veggen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...