Jump to content

Idiotspørsmål: Zeiss Victory HT 1,1-4x24 vs 1,5-6X42


Kverk

Recommended Posts

Jakta er over og jeg skal kjøpe meg ny optikkk, fordi jeg kan og har lyst.

Skal ha coating ala Loutec, så Zeiss er øverst på lista.

Jeg skyter elg og hjort på drivjakt. Har aldri skutt på større forstørring enn 6x. Har aldri skutt når det er mørkt.

Jeg ønsker meg et sikte som er rendyrket for jakt i dagslys.

Så da skal jeg velge mellom 1,1-4x2 og 1.5-6x42.

Ser at førstnevnte gir synsfelt 38 m på 100 meter, mens sistnente gir ca 24 meter.

 

Noen som har meninger på hva jeg burde velge?

Link to comment
Share on other sites

Var i samme situasjon som deg tidligere i høst, valgte HT 1,1-4x24.

Jeg har ikke angret et sekund, kikkerten er klokkeklar og fordelen er som du skriver det større synsfeltet kontra 1,5-6x42. Kikkerten står på 1 hele tiden når jeg jakter og skrur opp hvis jeg trenger. Men valget kommer veldig an på hvordan dine poster er, jeg bruker dette siktet kun som hundefører og på trange poster. Noen poster er det greit å kunne skru opp til større forstørrelse, da kan 1,5-6 være et greit kompromiss hvis en ikke vil ha flere sikter til samme våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme utfordring, så løsning ble:

1. Aimpoint miro ( for trange poster <50meter, hundefører, drivjakt)

2. 1,5-6x42 Victory ellers

 

Dette er helt ok da jeg har Blaser og kan skifte mellom siktene på under 1 min.

 

( Har også et Z6i 2-12x50, men det blir stående på et annet løp)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd at det fort blir lite lys med en 1-4x24.

Den ideelle kikkerten for meg har større frontlinse og større forstørrelse, da har du litt mer å gå på når det blir lite lys.

Samtidig er minste forstørrelse på 1 beste valget på trange poster.

1,1 - 8 høres ideelt ut.

Link to comment
Share on other sites

Jakta er over og jeg skal kjøpe meg ny optikkk, fordi jeg kan og har lyst.

God grunn det :mrgreen:

 

Skal ha coating ala Loutec, så Zeiss er øverst på lista.

Har lite peiling på dette med coating, men har vært fornøyd med de siktene jeg har hatt med Lotutec. Opplever dog ikke at fukt/vann er noe problem nå som jeg stort sett har gått over til Z6i.

 

Jeg skyter elg og hjort på drivjakt. Har aldri skutt på større forstørring enn 6x.

Det skuddet / de skuddene på 6x, kunne du også tatt de på 4x om du ikke hadde mer tilgjengelig? I så fall er valget enkelt. Størstedelen av de dyrene jeg har skutt har vært rådyr på drevjakt, og jeg har definitivt misset fler skuddsjanser pga for dårlig oversikt / for stor forstørrelse enn jeg ville ha misset pga begrenset forstørrelse. Har fått fler dyr forbi på kort hold og ikke kunne skyte med 3-12x56 Zeiss, og også måttet lete en stund etter et dyr med dårlig treff da jeg ikke så annet enn pels i siktet i skuddøyeblikk. Har mellom 10x og 15x tilgjengelig på siktene jeg bruker mest i dag, men har typisk kikkerten på laveste (1,7x-2,5x i Z6i, altså bredt synsfelt ifht forstørrelsen) forstørrelse og justerer først rett før skudd, som da typisk skjer et sted mellom laveste og 6x; de ganger jeg skyter på mer forstørrelse er det mer "kjekt å ha" enn "må ha". Og rådyr er betydelig mindre enn elg/hjort...

Har akkurat kjøpt meg in andre 1,7-10x42 som alroundsikte, og merker at jeg egentlig har veldig lyst på en 1-6x24. Grunnet prisen på disse overveier jeg dog kraftig en Zeiss HT i stedet, da den er såpass mye billigere (billigere med ny Zeiss enn brukt Z6i) da jeg fint kunne levd uten den øverste forstørrelse.

 

Har aldri skutt når det er mørkt.

Jeg ønsker meg et sikte som er rendyrket for jakt i dagslys.

Da er iaf en Zeiss HT 1-4x24 uproblematisk mtp lysgjennomgang/utgangspupill.

 

Så da skal jeg velge mellom 1,1-4x2 og 1.5-6x42.

Ser at førstnevnte gir synsfelt 38 m på 100 meter, mens sistnente gir ca 24 meter.

Stor forskjell i meter, men kanskje enda større i "oplevelse". Min 1,7-10x42 har iflg produsent 25,5m @100m og jeg opplever en meget stor forkskjell på denne og når jeg har lånt en 1-6x24 som har 42,5m @ 100m.

 

Noen som har meninger på hva jeg burde velge?

Om du vil ha Zeiss HT så ville jeg gått for en 1,1-4x24, med mindre du virkelig tror du vil miste skuddsjanser ved å ha 4x som maks forstørring. Samtidig vil in personlige anbefaling være å sjekke ut en Z6i 1-6x24 selv om denne ikke har Lotutec.

Link to comment
Share on other sites

Litt rart det med synsfelt, det er ofte oppgitt på minste og største forstørrelse, men jeg har lagt merke til (ved å teste en Docter kikkert i mot zeiss) at Docter hadde bedre synsfelt på rund 2-3 X, men ikke så bra på 1.5X så på papiret så den underlegen ut, men i praksis ble det litt annerledes. Men om prisen ikke betyr så mye er jo Victory 1.1-4 veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...