Jump to content

223Rem til langholdsskyting


M67

Recommended Posts

Langholdspatronen 223Rem? Swedish intelligence? håpløst iht. mange, men er det det?

 

I disse dager så er man jo ikke noe til kar om man ikke daglig skyter på blink på 1500m, og er man der, så er det bare å folde inn og trykke på Forumets hovedside. Denne tråden er ikke for deg.

 

Det har vært spørsmålstråder oppigjennom, for eksempel denne: Langholdskyting med 223 rem, og med råd og tips og " ja dette går an". Derfor tenkte jeg at jeg skulle lage en liten "How To", 223Rem, long range DYI :roll:

 

Det første jeg må innrømme, er at 223ens lille "pling" langt der borte ikke er like imponerende som f.eks. en 190gr 308-kule som rocker gongen skikkelig, "dinget" får bøndene til å se på klokkene og lure på om det er kirketid NÅ? Men det viktigste er at man treffer, og det gjør man - ballistisk kan man være par med, eller bedre enn 308Win.

 

Jeg har tenkt å ta for meg de viktigste faktorene i ammunisjon og rifle, og så litt om hva som er spesielt med å skyte 223 på langhold, både positivt og negativt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjon, kuler

 

Det som gjør jobben i all skyting er kula, og en kommer langt med å definere følgende før en begynner å velge komponenter: hva skal kula gjøre?

Til langholdskyting på blink påstår jeg at det er "å komme fram til målet med høy presisjon, og minst mulig vindavdrift". Presisjon i rifle og kuler er litt utenfor topic her, men vindavdrift er omtrent hovedpoenget når det kommer til 223 og lange hold. Ofte skyldes det at folk er vant til den store vindavdriften til 55gr kuler i 1000m/s - og de har jo rett, de er ikke gode valg til langhold...

 

Jo lenger det er fram, jo lenger skal kulene henge i lufta, og jo viktigere blir BC. Den kommer med vekt og form, spisse kuler med boattail er greia. De lettere prosjektilene har lav BC, og høy fart hjelper ikke. Vindavdriften er jo proporsjonal med hvor mye fart kula mister

 

Drift(sideveis) = Vindhastighet x Tidsforskjell (tid den faktisk bruker - tid den ville brukt uten luftmotstand)

Ei kule som bremses raskt, vil ha mye vindavdrift - så vi vil ha kuler som ikke bremses raskt...

 

Berger%20224-kuler_zpshcehogvk.jpg

Berger har en rekke kuler som er tilpasset forskjellige riflestigninger. Den nyeste, 80.5gr, har fått mye skryt. Skal en skyte mye over 6-700m er nok 90gr VLD et bedre valg, iallefall bør en prøve den. Den har rykte for å være vanskelig å få til å gå godt, men når den gjør så leverer den fullt ut på ytelse, og setter en opp ei egen rifle i 223 for langhold så bør en etter mitt syn gå for 1:7" riflestigning, så en iallefall kan prøve den.

http://www.bergerbullets.com/products/target-bullets/

 

Jaktdespoten :wink: har normalt disse inne.

 

Det er igrunnen ingen kuler som kan konkurrere med 90gr på ytelse, men siden den er kilen, og dyr, så er etter det jeg kan se Hornady A-MAX et veldig godt alternativ. Den har ikke den BCen, men man får mer fart på den, og den er rimelig og lett tilgjengelig. Her 80gr, den fungerer i 1:8" riflestigning og krappere.

IMG_3193_zps0x7f6jel.jpg

 

Ellers så har jo både Lapua, Nosler og 75 eller 77gr kuler som virker i løp med 1:9" riflestigning. 80grainerene må normalt ha 1:8, og 90gr MÅ ha 1:7 eller helst 6.5. 70-something klarer seg med 1:9". Lapua og Nosler er også rimelige kuler.

Mye bra her:

http://www.accurateshooter.com/cartridge-guides/223rem/

 

Der har jeg hentet denne:

riflestigning%20224_zpsnyviuwkx.png

 

Selv har jeg nesten utelukkende brukt 80gr A-MAX, men har skutt noen hundre 90gr VLD, og noen få andre kuler. Samt noen hundre 69gr Scenar som fabrikkammo.

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fin tråd.

 

I cambrium silur, dvs på begynnelsen av 80-tallet, fikk jeg installert ei 66cm 223-pipe med 1-10"(det kan ha vært 1-9") i en CG1900 Sporter hos Norma i Sverige for feltskyting og "langhold". Den eneste tunge kula den gangen var RWS 74gr Kegelspitz SP og FMJ jaktkuler til 5,6x57. Dette fungerte fint ut til 500m i 223. Eneste ulempen dengang var at RWS-kulene var svindyre og det begrenset bruken.

Link to comment
Share on other sites

Takker for den Torf,

 

Ammunisjon, krutt

 

Amerikanerne sverger til Varget i 223, så det virker nok. Jeg gidder ikke styre med amerikanske krutt, vanligvis er de dyre, og så plutselig er de ikke å få tak i.

Jeg bruker derfor nesten utelukkende Vithavuori og Norma krutt. De kruttene jeg har erfaring med til 80 og 90gr kuler er VVN550, og Norma 19. Til lettere kuler, 62gr Berger FB og 62gr Barnes TTSX brukte jeg N540.

 

Ser en i Lapuas tabell, så går den til N540. De lister ikke N550, men det fungerer veldig bra. Mange påstår at en får for komprimerte ladninger med det, men det er ikke tilfelle - maksladningene blir bare såvidt komprimerte med vanlig CIP patronlengde 57mm. (90gr VLD må ha minimum 62mm patronlengde) Med lang freebore, og lange patroner så er det ingen komprimering.

Ladedata%20VV%20223_zpsxdxefe1r.jpg

En av mine favorittlenker denne http://www.vihtavuori.com/upload/guide-and-brochure/vihtavuorireloadingguideed13_2014engwww.pdf

 

Maksladning med N550 er omlag 1gr mer enn maksladning med N540. Den ladningen jeg bruker nå er N19, og noe over N550 maks, men samme ladning med N19 som med N550 er et godt utgangspunkt.

IMG_3190_zpsl6caae4v.jpg

 

Jeg har tunet og eksperimentert litt, men med unntak av 90gr VLD, som er kresen på friflukt (den vil ikke ha det), så har jeg forsøkt flere settedybder, og laget ladestiger, men 80gr Amax bare går, uansett. Så jeg har valgt den hardeste ladninga som ikke sliter unødig på hylsene.

I 55cm løp gir den bra nøyaktig 800m/s, jeg kjørte litt hardere i det forrige løpet, 830m/s, og det gav heller ikke problemer, så det er en god del å gå på.

IMG_3189_zpsin9tdtiw.jpg

 

Med 90gr har jeg nok ligget litt nærmere maks, jeg har regnet 1gr mindre med 90 enn med 80gr, og da fått ca 30m/s mindre. Dataene til Lapua er igrunnen utfyllende nok.

 

K

Link to comment
Share on other sites

IMG_0127_zpsgavexnpy.jpg

Nice sak, nokså lik min faktisk :wink:

 

Med 1;9" stopper kulevekta for boattailkuler rundt 75gr. Som du ser over så lister Berger både 75gr VLD og 80.5gr "Fullbore" (når ble 223 "Fullbore"?) med "Minimum Twist 1:9". I fotnoten sies det:"Minimum Twist: This is the minimum twist recquired for good accuracy"

Tradisjonelle 77 og 75gr kuler. Hornady 75gr Amax, men ikke 80gr Amax. Lapua 69gr Scenar, mest sannysnlig 77gr Scenar - den er en tradisjonell HPBT, ikke VLD. 73gr Berger har godt rykte i 1:9" løp.

69gr Match Burner, men ikke 77gr, samme med NCC, 69gr, men ikke 77gr - iht. produsentene selv.

 

Jeg har hatt gode resultater med 69gr Scenar ferdig ammo. Du henter inn litt av vindavdriften på enestående presisjon, og på at det er mye lettere å gjøre det du skal uten rekyl, men blåser det mye så har du ikke mye rom for feil vindbedømming.

 

Vetle bruker noe ferdigkjøpt ammo som er 75gr, og som går bra på 5-600m i ARen hans, men jeg husker ikke hva det var.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ser jeg ikke helt poenget med .223 rem og langhold annet enn at det går ann hvis man absolut vil og må :wink: Eneste fordelen er null rekyl, som også fort gir deg problemer den dagen du skal skyte med noe annet, siden man egentlig aldri lærer seg å takle rekylen :wink:

 

Men nå skal det i rettferdighetens navn sies at jeg har aldri vurdert å sette opp en .223 rem for kunn langhold, så mine erfaringer med kaliberet er noe begrensett. Jeg har riktig nok en Sako i 223 med 1:8 twist som jeg egentlig bruker til småviltvakt og baneskyting. Den får av og til være med på "langholdsbanen" stort sett med det resultat at den lager hodebry og frustrasjoner :roll: Selv om jeg forer den med 77 gr MK som kommer ut i 800 m/s (kort løp) så er vindavdriften brutal når man prøver å treffe på 6-700 m.

 

Det er for så vidt greit nok. Ballistikken er nå det den er, ladningen utnytter ikke kaliberet maksimalt med tanke på langhold, men det jeg plages mest med er høy ES. Av en eller annen grunn så er kombinasjonen N11, Lapua match el. Norma hylse, Federal primer og 77gr Sierra MatcKing el. Lapua Scenar kule (COL:57,5 mm) en kombinasjon som gir en ES på +/- 10-15 m/s. Jeg har ikke forsket så mye på dette da rifla egentlig skal brukes til jakt innefor 200 m, hvor den samler greit innenfor minute of rype. Under 20 mm på 100 m på det jevne, etter bedding og kapping av løp. Fra fabrikk var den helt jævlig og nesten umulig å få til å gå under 25 mm.

 

Men det som er spørsmålet mitt; Er det noen som har erfaringer med kombinasjoner som gir lav ES som er verd å prøve til langhold? (Magasinet setter begrensninger på 58 mm COL og løpstwist på ca. 80 gr kule.)

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ser jeg ikke helt poenget med .223 rem og langhold

Mnja.

Min motivasjon er rett å slett å kunne treffe lenger ut. Til noen ting, som jakt på fugl, så er 223 hensiktsmessig - og vips - da må en jo kunne treffe på lengst mulig hold. Tror det er en genfeil :wink:

Andre har kanskje kun en 223, og vil prøve litt langholdsskyting. Hovedgrunnen til å skrive denne tråden er kansje disse. De som har eller skal ha en 223, og som har lyst til å skyte litt langhold - og som får fortalt at det kan de bare glemme, at de må ha en 6.5, eller helst en 7mm RM...

 

siden man egentlig aldri lærer seg å takle rekylen

Noen liker jo ikke rekyl, enten de takler den eller ikke. Eller man vil ha ei lett rifle, og må ha ned rekylen for å få denmer skytbar. En grunn til å bruke en 223 er jo nettopp å redusere feil som introduseres av rekyl, og derved skyte bedre. En kan også motvirke skytterfeil som følge av rekyl (og smell) fordi kroppen ikke venner seg til at himmel og jord settes i bevegelse når man skyter - blir litt som når DFSerne skyter 22LR, du trener inn gode avtrekk langt bedre med 22 enn med 6.5, og jeg tipper du gjør det med 223 kontra 338LM.

 

Ikke alle liker rekyl

74897169-81D2-4F3A-B55C-6F35B3D0735E-1500-0000020C221DC0D5_zpsed30b5da.jpg

 

 

så er vindavdriften brutal når man prøver å treffe på 6-700 m.

So deal with it ;) Det er veldig stimulerende for de deler av hjernen som jobber med å følge med på vinden, og kanskje bidrar det til å utvikle ferdighetene som er knyttet til vind. "To learn the wind, shoot the wind" - du lærer nok mer om vind av å skyte 77gr kuler i 800m/s over myra enn av å treffe midt på hver gang med 338en, for ofte må en virkelig skjerpe seg. Men klart, like tilfredsstillende er det ikke...

Vi har oftest et makshold på 660m, vi kan skyte kun på 1000, men da er det kun 1000, så det blir mye 660. Og en lærer ikke mye om vind av å planke den gongen med 338LM.

 

Jeg pleier å kalle den "trumfkortet", sliter vi med å treffe fordi det blåser, så henter jeg den ut av bilen, og det går som regel på samme måten. 338LM på 600m er trumf, bankers og amen i kirka. Artig å la folk prøve også, skru det som skal til, og de treffer, alltid. (nesten da)

 

300m

IMG_5442.jpg

 

Ikke alt langhold er ikke langt, og da trenger en kanskje ikke de store kanonene? Og allerede på 300m er det STOR forskjell på 223 og 223, etter hvilken kule man bruker. 300m kan være fryktelig langt, eller trivielt, bare av den grunn.

 

Så er det lettvint med 223 - og bedre for miljøet™, jeg lader (ærlig talt mye mer slurvete da) minst 4 ganger så fort i 223 som i 338, bruker under 1/3 av kruttet, kulene koster 1/3 - og kanskje mest moro når en først skal skyte - løpet blir jo "aldri" varmt.

 

Om ES så har jeg ikke mye data, men ES på 20, altså ±10 er jo ikke ille, og mer enn nok til å treffe gonger på 600m. Jeg har ikke kronografert mye 223 etter at jeg kjøpte Magnetospeed.

 

Standardtriks er jo å gå litt opp eller ned med krutt, eller endre litt på patronlengde og se - gløding av hylser kan være en ting, vektsortering? Planen er å si litt om slikt når jeg kommer til hylser, og rifle.

Hittil så har jeg ikke ofret ES en tanke innen 223 ladning, den er nesten uansett bra nok til 5-600m skyting. Men du fikk meg altså til å se i loggen fra Magnetospeeden.

N550 (har ikke ladningen her, men tipper det er 25.5gr) gav 16m/s over 20 skudd, dette var fra rent løp, og den starter lavt og klatrer til et nivå etter 5-6 skudd. ender på 797.

N19 (25.5) gav 22 over 20 skudd, men der er førsteskuddet helt hinsides, fra skitttent kaldt løp, så 8 om ser bort fra det ene skuddet. Ender på 775.

 

Den største forskjellen her er nok tennhettene, serien med mest variabel ES er med noen RUAG tennhetter, mens den andre er med CCI200. Nå er dette alt for lite data til å si noe som helst egentlig (og den ene er fra nypussa løp, den andre fra løp som burde vært pussa) , men skifte tennhetter er jo faktisk også et av "triksene i boka" for å få ned ES.

 

forslag til hvilke kuler man kan bruke da?

Som Bly sier, igrunn alt opp til 77gr bortsett fra et par VLD kuler. Bergers 80,5gr tror jeg også du kan sette til std. lengde. Jeg merker at jeg lurer på hvorfor man må bruke magasinet? Greit nok til jakt og krig, og i konkurranser der man skyter serier - men av en eller annen grunn så bruker jeg aldri magasinet, på noen rifle, når jeg bare ligger og skyter et og et skudd. er magasinlengden et problem, til langhold, så lad enkeltvis. Noen kuler går jo også mye bedre uten friflukt, og ikke minst, ofte får en lavere ES uten friflukt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bly:

 

Fordelen med 223 kontra grovere kalibre er at når man er ferdig med innskyting i benk eller på 2-fot er den mye lettere å kontrollere i felt til alle former for skyting hvor den lovlig kan brukes. Alle vet at 6,5 eller 338 lapua er bedre enn 223 på 600m. Samtidig kan man regne med at treffprosenten blir omvendt hvis skytingen foretas stående uten støtte med tidspress på en halvfigur på samme 600m med ei mobil rifle.

Link to comment
Share on other sites

så er vindavdriften brutal når man prøver å treffe på 6-700 m.

So deal with it ;) Det er veldig stimulerende for de deler av hjernen som jobber med å følge med på vinden, og kanskje bidrar det til å utvikle ferdighetene som er knyttet til vind.

Jeg er egentlig ikke uenig, men ser for meg at de som skyter på et forblåst sted fort kan bli en smule frustert :wink: Jeg tenker det er greit at de som ønsker å prøve har en realistisk oppfatning av hva de går til. Man skal ikke lengere opp i kaliber enn til 6 mm før man ser en praktisk forskjell :wink: Nå tenker jeg ikke på de som allerede har en rifle i .223, men mere på de som ønsker en rifle med lite rekyl til langhold. Stikk fingeren i jorda :wink:

 

Min motivasjon er rett å slett å kunne treffe lenger ut. Til noen ting, som jakt på fugl, så er 223 hensiktsmessig - og vips - da må en jo kunne treffe på lengst mulig hold. Tror det er en genfeil :wink:

:lol::lol: Om det er en genfeil, så er du helt sikkert ikke alene om å ha den :lol:

Jeg har også lyst til å kunne være i stand til å skyte ryper på langt hold, det er bare så synd at sjansene sjeldent byr seg. Det er ikke ofte jeg kan "skryte" av og ha skutt ryper over 200 m, selv om jeg av og til har gjort det også.

Det er ikke helt tilfeldig at jeg har en .223 med 1:8 twist og skyter med 77 gr kule som jeg tar meg bryet med å lukke tuppen på. Men hadde jeg ikke vært fiksert på størrelse og vekt (som sikkert også er en genfeil :lol: ) på rifle og ammo, så hadde jeg garantert brukt et annet kaliber :wink:

 

Fordelen med 223 kontra grovere kalibre er at når man er ferdig med innskyting i benk eller på 2-fot er den mye lettere å kontrollere i felt til alle former for skyting hvor den lovlig kan brukes.
Veldig enig. Det er ikke et dumt valg til jaktfelt f.eks :wink:, hvis man driver med det.

 

, men ES på 20, altså ±10 er jo ikke ille, og mer enn nok til å treffe gonger på 600m.
20 er jo så vidt innenfor når jeg skyter på rund 30 cm gong på 650 m, mens 30 vipper meg glatt utfor uten at jeg selv bidrar. Jeg synes egentlig 20 også er litt i meste laget :wink:
Link to comment
Share on other sites

Glitrende tråd, har en 222 med tung 1:9-twist som nok kunne brukes på litt lengre hold enn 100m. Selv om den ikke er optimal har jeg jo den, så hvorfor ikke? Og langt hold er jo et relativt begrep, selv om mange er opptatt av antall meter kan det være like stor utfordring å skyte på kortere hold om en velger riktig (altså feil) patron. Feks er subsonisk "langhold" på 2-300 meter hysterisk morsomt (fopp............................................................................................................KLASK).

Link to comment
Share on other sites

Maling er for jåler

CDCCF598-2367-41E7-8415-70666F5C358D_zpsv3gfio0o.jpg

 

Gunnerside,

Jeg har ikke prøvd 77gr Black Hills.

 

Ferdigrullet 75grs Partizan er det jeg bruker, K. Landrø har.

Bly, når jeg ser hva Vetle gjør med en slarkete AR og Partizan på 600m, så tror jeg ikke ES alene kan forklare at du bommer på 650. Det må være noe mer.

Med det 6.5x55 løpet som jeg nå tar ut av bruk har jeg ES på over 30m/s. Det vant NM UNL 500m for under 200 skudd siden. Helga før jeg målte det, skjøt jeg ei 10skuddssamling på 1000m som målte 32cm, og samme dag ble det skutt to 10 skuddssamlinger under 100mm på 500m med det, og en like over 100mm, den siste av en 11-åring.

Men ja, det er høydespredninga som ødelegger samlingene både for voksne og barn (100mm på 500m er jo ødelagt :roll: ) så noe er det - og to nye løp ligger klare til testing. Uansett så tror jeg ikke ES alene forklarer at du bommer på en 30cm gong, når Vetle treffer med økonomipatronene sine.

JonnyVang, her er en jobb for WEZ-programmet ditt. Snakker jeg tull, eller er det fornuft i det?

 

Man skal ikke lengere opp i kaliber enn til 6 mm før man ser en praktisk forskjell

6mm yter mye mer. Punktum. Men som 6.5x55 så har 223Rem nokså store logistikkfordeler. En finner all slags kuler overalt, de er billige, og XXL har patroner, osv.. Og den smeller og bråker mindre, som du selv sier, når en skal ha ei lita og hendig og lettskutt rifle, og lettskutt får pri over ballistisk ytelse. Folk er uansett alt for opptatt av ytelser i våpen og patron. Summen av rifle og skytter er det som teller. Ta gode avtrekk, så ordner mye seg 8)

 

ser for meg at de som skyter på et forblåst sted fort kan bli en smule frustert :wink: Jeg tenker det er greit at de som ønsker å prøve har en realistisk oppfatning av hva de går til

Sant. Men igjen, langt de fleste som "prøver" langhold med sine eksisterende rifler sprer i størrelsesorden 4-gangen på alt som kan forklares av vind, våpen og ammo. så har en i tillegg de som insisterer på å skyte Jaktmatch eller Rekrutt siden den er så presis på 100m...

når ungene på bildet i forrige post treffer 30cm gongen på 500m, så bør voksne som bommer lete andre steder enn i værmeldinga etter årsaken.

 

Men poenget mitt i tråden er ikke hvorfor, det er jo helt unødvendig uansett, alt vi driver med :mrgreen: - jeg skal ikke tvinge eller overtale noen. Dette er noe som går an, og jeg prøver å vise hvordan man kan gjøre det best mulig, og forsøke å buste myten om at 223 er ubrukelig såsnart holdet er over 100m. Så kan enhver gjøre hva han vil med det.

Så er det som alt annet i skyting, fordi en har lyst.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

De Partizanpatronene er ikke så uefne, har skutt en del FMJ 55grs ut av min 222. På 450 meter traff jeg enkelt små steiner i fjellsider når vi ble lei av at det ikke var fugl i fjellet enkelte dager.

 

Edit: Vi gafla de dit etter å ha antatt bc på de, vi kom frem til at den måtte være rundt .295 hvilket stemte med de andre holdene vi skjøt på. Om jeg husker rett, dette ble ikke skrevet ned eller memorisert i større grad.

Link to comment
Share on other sites

Bly, når jeg ser hva Vetle gjør med en slarkete AR og Partizan på 600m, så tror jeg ikke ES alene kan forklare at du bommer på 650. Det må være noe mer.

Jeg skal selvfølgelig ikke skylde absolutt alle bommene mine på ES. Jeg er ikke ufeilbar, men nå treffer jeg jo også, bare ikke så ofte som jeg ønsker. Jeg synes det er helt greit med bom sideveis, men ikke i høyden.

 

Nå skal det sies at det er sjeldent jeg skyter under slike forhold som vi ser på de videoene du har linket til. Det er bare ikke vindstille ofte der jeg skyter. I hvert fall ikke lenge om gangen. Jeg tror min og din forståelse av vind er to forskjellige ting :wink: Der jeg skyter er det ingen trær med størrelse som tar av for vind. Terrenget er kupert med sine merkelige særegenheter, været kommer stort sett fra havet, enten fra den ene eller den andre siden :? Egentlig blir jeg litt misunnelig av å se på slike videoer :|

 

Men for å si det slik, så er jeg i stand til å skyte 5 skudd grupper med rifle og ammo under 20 mm på 100 m 9 av 10 ganger. Så egentlig har jeg ingen andre fornuftige forklaringer for bom over eller under enn ES. Jeg har dessverre ikke kronografert nok til å kunne trekke sluttninger på annet grunnlag, selv om det selvfølgelig kan være noe jeg "gjør feil". Jeg skal ikke være for påståelig, kan jo hende jeg driter på draget :wink: Nå har jeg tilfeldigvis en Magnetospeed, så kanskje burde den stå på løpet neste gang jeg prøver langhold med .223. Den gir jo tross alt fasiten med en gang :mrgreen:

 

Har du testet ut Black Hills 77 grs ?

Det er jo egentlig ikke noe annet enn 77 gr MatchKing som du kan kjøpe hvor som helst :wink:

Link to comment
Share on other sites

Schou hadde 77grs Black Hills i nettbutikken (som forhandlere har tilgang til) i fjor/tidligere i år. Aner ikke ståa nå. At den ikke er synlig på Schous ordinære side er jeg klar over.

 

Jeg fikk en del Mk262 for noen år siden som ble liggende igjen av USAMU etter et norgesbesøk, det var good shit.

Link to comment
Share on other sites

JonnyVang, her er en jobb for WEZ-programmet ditt. Snakker jeg tull, eller er det fornuft i det?

 

77grs MK i 800 m/s. Skytter kapabel til å skyte 0.75 moa. Målet er 30x30 cm på 650 meters hold.

 

15fps_std_dev_77mk_800ms.png

25fps_std_dev_77_mk_800ms.png

 

15 fps standardavvik tilsvarer ca ES på +- 10 m/s

25 fps standardavvik tilsvarer ca ES på +- 15 m/s

Link to comment
Share on other sites

Fint program det der jonnyvang! :D

 

Resultatet ser ut som det bilde jeg hadde i hodet. Legg til rundt mål og litt variasjon i vind som en ikke er i stand til å oppfatte så begynner treffprosenten å bli lav. 50%?? :wink: Feiltolking av vind med fullverdi på 0,5 m/s flytter kula ca 20 cm på 650 m, så her skal man ha tunga beint i munnen. I mitt hode er ikke dette gode odds for treff. Hvis man legger til en og annen småfeil i fra skytter i tillegg så blir det ikke mindre bedrøvelig.

 

Nå betyr ikke det at det skal være noen hindring. Ammoen kan helt sikkert tunes til en lavere ES. Det burde være mulig å komme ned i +/- 5 -7,5 m/s. Da sitter man stort sett igjen med kun vind. Slik som det egentlig bør være i mitt hode :wink:

 

@VeT|Us; Har du kronografert den 75 gr Partizan ammoen du bruker med tanke på ES? Den kan sikkert være bra? Men synes ikke den var helt billig! Nesten 6,5 skytterlagsammo pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 223 med 1/7" løp med der jeg skyter 80grs A-max med v0 på 840 m/s. Denne er veldig enkel å skyte godt med og rifla med skytter går nesten i kategorien "0.5 moa rifle".

Har også en tacticool 308win der jeg skyter 175 grs Nosler CC med v0 på 800 m/s. Med denne kombinasjonen så ligger jeg i underkant av 1 moa på 100m

 

Kjørte for moroskyld en simulering av disse to kombinasjonene i et scenario med lik variasjon i utgangshastighet og vindusikkerhet på ca +- 1 m/s.

 

223:

80amax_840_650m.png

 

 

308win: (har brukt 175grs MK som kule da denne er rimelig lik 175grs nosler cc)

175mk_800_650m.png

 

Dette stemmer bra med min egen erfaring. I Forhold til å treffe plata pga vind så oppleves ikke store forskjellen. Men treffer en plata så gir 223'en bedre samlinger. 308win'en er derimot litt enklere å komme seg inn på plata med på oppfølgingsskudd da det er lettere å se nedslag i myra. Til skyting på istapper er 223'en helt konge for da er det enkelt å se innslag fra kula og er vinden noenlunde stabil så kan en plukke ganske så smale istapper med god treffsikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke kronografert dem med tanke på ES. I og med at det er en variabel jeg ikke kan endre (gitt fabrikkammo) er det ikke interessant.

 

Det lengste jeg har prøvd er 700m og det var ikke særskilt problematisk. Ballistisk er det som å skyte med en 308 med NATO omtrent.

 

20151128_112311.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en lang økt på banen idag. Ikke veldig effektiv, og ikke veldig god skyting. Men jeg fikk gjort det jeg skulle og jeg fikk noen gode nullpunkt/innskyting på 3 rifler.

Og fikk testa et 6.5-løp som jag har tvilt på. Og som de sier, er det tvil, så er det ikke tvil...

 

En liten kommentar, det er fint at folk er på, og svarer og diskuterer, det er jo det som er gøy - men please la det være borderline relevant til 223?

 

Litt skyting på 100m

 

223 skytinga idag var helt på slutten, og jeg hadde satt opp med alt av dill for å holde børsa stødig. eneste ulempen er at vi skjøt på elektronikkskiver, og jeg var for lat til å sette opp papp. Det gav noen irriterende fluer, men trendene ble klare, og innskytingen god nok.

5C7CB559-EC2F-421A-BAFD-1C523EFFD04E_zpsjwy9sez5.jpg

 

FEFEC460-2BA0-42C6-81D8-833B7000AFEE_zpsre8n8v8f.jpg

 

Ferdig innskutt, og satt merke på ETTMS-systemet :wink: "Electrical Tape Turret Marking System"

B427ED58-78EF-4CA6-86E5-BA596D6ACD72_zpsgwmc96nv.jpg

 

Jeg var litt frustrert, testen av det gamle 6.5-løpet gav ikke veldig fine serier, og litt jaktfeltaktig ståendetrening gav IALLEFALL ikke fine serier, selv om mye gikk i svarten...

Med 308 løp innskrudd i Saueren (det tar 11 minutter å bytte, på banen, når en blir plaget med å få ut gammelløpet) var jeg heller ikke fornøyd, selv om litt stramming på fremre skjefteskrue hjalp en god del, og fikk de to siste samlingene under 20mm.

 

223...

Happiness!, det er lett å skyte, og rifla er tross alt påkostet og fungerer upåklagelig. da jeg var ferdig innså jeg at jeg ikke hadde bilde av noen serier, og skjøt 5 for kamera. :(

Siste skuddet var jeg rett og slett så kjepphøy, og så overmodig at jeg ikke gadd å sikte ordentlig engang, og det gikk som det måtte gå...

3050FBAB-2F94-41EB-8471-7906CE78E254_zpswxxw90mz.jpg

 

Rifla er det iallefall ikke noe feil med.

 

Det har vært diskutert mye ES i denne tråden. og jeg kronograferte alle skuddene idag. Alle.

7E707BAA-DB5A-4B89-8D14-DB3B0E9152E9_zpsmeuune6g.jpg

 

De 20 første jeg skjøt med 223en gav ES på 33 og SD på 8, Snitt på 779. Ser jeg bort fra de to første, så er det 18, 5 og 781.

Ikke veldig bra, og ubrukelig ift enkelte, og i WEZ-programmet ikke nok til å treffe 30x30 på 650m. Skulle gjerne sett det på 500, siden det er der jeg skyter mest. Forholdet mellom ES og SD er forbløffende likt det JonnyVang antok, så man kunne forledes til å tro at han har tenkt litt på dette før :wink:

Det er skutt med 80gr Amax, satt til 65mm, i Lapua hylser, CCI 200, og 25.5gr N19. 7°C varmt, og regn. Løpet var pussa type "Episk Rent"©, og det er ingen overraskelse at de to første skuddene skilte seg ut. De gav imidlertid samme treffpunkt - idag.

 

Kronografresultatene

Untitled_zpsfkwdtptd.jpg

 

Siden jeg kronograferte 6.5LH ammoen min, 308LH ammoen min, og 223 LH ammoen min i samme slengen, og igrunnen alltid har trodd at 6.5 hadde mye mindre vindavdrift enn 308, og 223 ca samme som 308 - så laget jeg en sammenligning i Shooter

 

0F6AB492-8D16-40FA-8971-AB1A02BC3351_zpsfmea9r8c.png

 

Iht denne så har altså 308 og 6.5 omtrent samme vindavdrift, men 223 omtrent det dobbelte? Hva gjør jeg feil? Andre har også nevnt at 308 og 223 har omlag samme ballistikk?

Nå lader jeg visst 223 slapt, men allikevel?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lader du 175 gr SMK til 860 m/s i .308 ?

Det er et godt spørsmål (det var det med å diskutere 223 da :oops: ).

Nå lader jeg ikke 175 SMK, men har vekslet mellom 175 Scenar L og 175 NCC. Gnager meg vel innpå 1000 avfyrte skudd med denne ladningen nå - etter vekta på Lapua-eska å dømme.

Bruker også en del 190NCC, men de får jeg ikke 860m/s på... De er faktisk mer presise - så det blir litt forskning inn mot 190NCC, siden de også er vesentlig billigere. Ulempen er kulebanen, den blir krum.

 

Men 175gr ladningen, her er loggen fra kronografen:

 

Series 40 Shots: 21

Min 847 Max 871

Avg 862 S-D 5.8 ES 24

 

 

847

859

860

865

860

862

861

858

859

868

865

866

869

871

867

863

867

864

854

856

 

Er fra rent løp, og uten førsteskuddet er ES 17 og SD 4.5, og gjennomsnittet 862. Så ja, jeg lader 175gr kule til 860m/s. Våpenet er en Sauer 200STR, og det er ei original Sauer pipe, 70cm lang. De 10cm ekstra legger meg faktisk akkurat oppå VV sin maksladning, 822m/s (i 610mm) + 40 for 10cm til ~ 860-ish.

Ladningen er 49gr N550 i Palma hylser, og med CCI450, patronlengde er 72mm. det er ingen trykktegn.

 

Presisjonen på 100m er ikke noe å skryte av, men den har fungert bra på langholdene.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med den ladningen i .308 så begynner avstanden mellom 6,5 og 308 å nærme seg :wink:

860 m/s høres spenstig ut. Men det jeg ikke helt skjønner er hvorfor du får dårligere ballistikk på 6,5 i 880 kontra 308 i 860? Det rimer ikke helt.

 

Angående 223 kontra 308, så har jeg bestandig tenkt at en "ekstrem" 223 kommer på høyde med litt mere normal ladning i 308 (- langt løp og palmahylser for ekstra trykktoleranse).

Å surre med 77 gr SMK i 800 m/s slik jeg gjør blir nokså langt fra 308 ytelser.

Link to comment
Share on other sites

Det rimer ikke helt

Det er noe med spindrift og at jeg brukte fattige 1m/s.

 

308 kula har mer spindrift, og derved mindre vindavdrift på 650m enn 6.5-kula som knapt har spindrift på det holdet - tror jeg, ellers så er det en bug... Men jeg fikk motsatt resultat når jeg snudde vinden til kl 9 istf. 3. Var interessant uansett.

F49E8E75-47D9-4FCC-B6A7-C7E086660CFB_zpso8y9ykla.png

 

Prøv forresten å plotte avdriften for 308-kula med 1m/s fra kl 1.

 

Du har jo selvsagt rett uansett - man kan twiste og tweake en 223 til bli ca en std. 308. Og så kan man twiste og tweake en 308 til å bli ca en std 6.5. men så begynner vi å gnu på gode gamle 6.5... 8)

 

Det hadde vært artig om flere hadde delt sine erfaringer med 223 på litt hold? Jeg vet jo den har vært brukt på F-class stevnene våre, og sikkert mange DSSN skyttere som har påket litt rundt 300m og forbi?

 

K

Link to comment
Share on other sites

308 kula har mer spindrift, og derved mindre vindavdrift på 650m enn 6.5-kula som knapt har spindrift på det holdet

Av gammel vane uten å sjekke en kalkulator ville jeg tenkt spin 6,5 - 0,1 venstre og for 308-0,2. For 223 ble jeg egentlig litt usikker, kanskje det samme som 308?

 

Så må jeg sjekke kalkulatoren. 175 gr 308 i 1:12 twist spinner 0,1 på 650 m.

Avdrift på vind 1 m/s kl.1 gir korreksjon 0,1 høyre.

Avdrift på vind 1 m/s kl.11 gir korreksjon 0,3 venstre

Det stemmer i mitt hode med spin inkludert. Jeg brukte Lapua sin kalkulator.

Link to comment
Share on other sites

For å fortsette litt:

 

Jeg har en Remington 700 SPS som jeg har slitt litt med å få presisjon i. Jeg har litt ulike planer for modifisering, men det første jeg gjorde var å erstatte den originale plaststokken med en Bell & Carlson Medalist. Den passer meg bedre, har innlagt alu-skinne, og har løpskanal for evt. framtidig utskiftning av ei litt mer solid pipe med fex. 1:8 i stigning.

 

I dag har den 1:12, noe som gjør den uegnet for kuler med god BC. Men jeg har funnet ei ladning med 52grs Nosler Custom Competition og Vihtavouri N-130.

 

Uten demper fikk jeg til dette (se bort fra treffpunktet, jeg har skutt inn med demper):

 

normal_NCC52_u_demper.JPG

 

Demper kan i mange tilfeller være presisjonsfremmende, og for ei stund tilbake kjøpte jeg en eldre A-tec av Raudnakke som etter montering kan synes å bekrefte denne påstanden :)

 

normal_NCC52_m_demper_1.JPG

 

Så til diskusjonen om riflestigning og stabilisering av tunge kuler i .223. Rett etter at jeg kjøpte rifla, var jeg fullstendig uvitende om denne problemstillingen. Jeg kjøpte noe billigammo i begynnelsen: Barnaul, Wolf, Fiocchi osv. uten at det ga meg noen presisjonsmessig tilfredsstillelse. En gang tok jeg den med da jeg skulle besøke en kompis, og da begikk jeg den store synden å gå tom for ammo. Den lokale sjappa - ei kjellerstue på en gård i Telemark - hadde mildt sagt begrenset utvalg i kaliberet, og jeg måtte ta til takke med noen Remington-patroner med blyspiss - husker ikke typen, men jeg tror vekta var 62 grs. Aldri har jeg hatt så dårlig selvtillit som etter å ha fyrt av to serier med den. Jeg skjønte ingenting. Jeg tror ikke det ble ti høl i skiva engang. Og sååå dårlig skyter jeg da ikke.

 

Vel, med dette i minnet var jeg litt engstelig for elektronikken da jeg skulle teste noen 69-grainere som jeg fikk av en kar på skytebanen. Men jeg ble beroliget av M67 som mente at jeg da for f... måtte treffe skiva. Joda, det gjorde jeg, men resultatet taler for seg selv:

 

normal_69gr.JPG

 

Men oppløftet av resultatet over, tar jeg utfordringen og skyter neste LH-trening med NCC52 i .223 med demper :smile:

Link to comment
Share on other sites

Men oppløftet av resultatet over, tar jeg utfordringen og skyter neste LH-trening med NCC52 i .223 med demper

 

Jeg har nettopp lagt .223-en på hylla til fordel for rifla i signaturen, men jeg begynte min spede langholdskarriere med .223 med stigning på 1:12. Det er ikke lett, men i Oslo-området så er vi ikke så ofte plaget med mye vind, så det går.

 

Mitt beste resultat på langt hold er dette:

 

500_UNL_223_55-gr_Berger_Match_Target.jpg

 

Det er ti skudd på 500 meter og samlingen er på 280 mm. Og det er skutt med Berger Match Target 55 gr. Den kula gikk godt i min X-bolt, så den kan jeg anbefale deg å teste ut!

Link to comment
Share on other sites

Etter 2 uker med svart drittvær, ble det plutselig hull i skydekket og lyset tittet frem. I hvert fall for en liten stund, så jeg bestemte meg for å forske litt på .223 og langhold :wink:

normal_image.jpeg

Været var ikke så verst, men litt blåste det.

normal_image~0.jpeg

Tempereing av ammo fra en varm bil/sekk

normal_image~1.jpeg

All langholdsskyting starter på kort hold. Jeg rigget meg til på 100 m for å teste at alt var slik det skulle.

normal_image~2.jpeg

Skytinga skulle foregå feltmessig. Ingen tofot, kunn sekk og bakstøtte. Kanskje ikke helt optimalt for langhold, men det er slik jeg bruker denne rifla. Det er ei jaktrifle.

 

Første 5 skudd serie ble skutt uten Magnetospeed montert for å verifisere at alt virker slik det skal. Lappen er 30 mm, og jeg skyter med 10x forstørrelse.

normal_image~3.jpeg

Som vanlig treffer jeg der jeg skal, inkluder kaldskudd. Jeg er innskutt litt høyt med vilje. Kikkerten har 1/2 MOA klikk.

 

Så to kjappe serier med Magnetospeed.

normal_image~4.jpeg

normal_image~5.jpeg

Ser ut som om treffpunktet flytter seg litt opp og til venstre, men ingen ting å bry seg om for testen sin del. Samlingene ble i hvert fall ikke forskjellig, de er alle godt under 20 mm som jeg forventer av rifle og ammo.

 

For å si litt om ammo, som kanskje er vesentlig for testen. Landinga er 23,9 +/-0,1 gr med Norma 11 i helpresset Norma hylse. Federal hette, og 77 gr Sierra MK satt til COL 57,5 mm for å passe magasinet. Igjen jaktladning :wink: Vo mente jeg skulle ligge rundt 790 m/s i +5 grader. I dag var det -10 grader og farten lå nærmere 780. I tillegg var trykket unormalt høyt 1035 hPa. Det ligner ikke Nord-Norge på denne årstiden i det hele :lol:

Vel, det som er poenget med denne testen er å finne ut av hvordan høydespredning påvirkes av ES. Den ladningen jeg skyter har ES på 30 m/s, noe som i mine øyne er mye hvis man alvorlig tenker langhold. På 100 m ser vi at ES ikke har spesielt stor innflytelse på samlingene.

ES på 8 kontra ES på 24 gir ingen nevneverdig forskjell :wink: I hvert fall ikke under praktisk bruk.

Link to comment
Share on other sites

Mørket kommer fortere enn man ønsker, men heldigvis er man da forberedt på slikt.

normal_image~6.jpeg

 

normal_image~7.jpeg

Jeg tøyer en kortholdsbanne så godt det lar seg gjøre, og klarer å få 413 m mellom meg og skiva. Det ble ikke så langt som jeg hadde håpet på. Jeg trodde jeg skulle klare 500 m, men den gang ei. DFS i gamledager med 600 m bane. Det var tider :wink:

 

Skytinga blir nå enda mere feltmessig.

normal_image~11.jpeg

Nedoverbakke på skrå :? Ja, ja rypeura er i hvert fall ikke bedre.

 

For å ha en ide om hvor kulene mine lander i papiret bruker jeg sprittusj med forskjellige farger, som jeg tusjer kulene med.

normal_image~8.jpeg

Jeg har fire farger, det holder til en femskuddsgruppe. Det jeg nå gjør er å skyte skuddene mine i kjent rekkefølge samtidig som jeg måler farten. Forhåpentlig vis vil jeg da finne en sammenheng mellom høye og lave treff i forhold til fart.

 

normal_image~10.jpeg

Blinken er den lysende prikken :mrgreen: Det er egentlig mye mørker enn det ser ut som.

Jeg bryr meg ikke om vinden da jeg ikke har noen markører å se på. Det er heller ikke veldig mye vind. Skuddene går. Farten blir målt.

normal_image~9.jpeg

ES på 11 m/s :? Det var skuffende lite. Jeg hadde håpet på noe ala 20 +++

 

Så var det resultatet da.

normal_image~12.jpeg

Ikke så uventet ble det en værmelding. Det var sikker variasjon med nesten 2 m/s fullverdig vind mellom skuddene. Uansett var det ikke det som var poenget med denne testen.

Det jeg ville se, var jo om høy fart gav høyt treff og lav fart lavt treff.

 

Ikke vet jeg helt hva som skjedde, men ett av skuddene gikk høyt i skiva. Kanskje var det dagens bubu. Det var i hvert fall ingen sammenheng mellom det høye treffet og farten. 781, 782 og 783 ligger innenfor samme høyde som 775. Alle 4 i en høyde på 3 cm. Det er ingen god grunn for at 786 skal ligge 14 cm høyere enn resten???

Egentlig er hele testen inkonklusiv eller så har M67 rett i at fart betyr lite eller ingen ting. Jeg tenker at 5 skudd er for lite og egentlig bør nok avstanden være lengere enn 400 m. Når jeg sjekker ballistikk kalkulatoren, så vil en ES på 11 m/s gi en høydeforskjell på 0,1 mil. Det er 4 cm. Så bra skyter jeg tydelig vis ikke at jeg kan trekke sluttninger på så lav ES og så kort avstand. Bilde rimer bare ikke.

Tusjing av kuler kan selvfølgelig også være en feilkilde, men jeg var i hvert fall passe sikker på at jeg fant tilbake skuddene i pappen :?

 

Konklusjon; det er bare og vente på lysere tider. Får gjøre testen på lengere hold når sola kommer 8)

Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant innlegg av Bly, og jeg skulle prøve å være vitenskapelig idag... Snødrevet gjorde det åpenbart at papp fikk være igjen i bilen. stål ble det.

Jeg starta med å la guttungen skyte, for da ser jeg bedre hvor kulene går (man kan se kulespor/spotte seg selv med lite rekyl, men ikke i snødrev), Magnetospeed montert.

 

1. skudd var mot 465, og kula gikk 30cm lavt omtrent, jeg så på ham - "var det et godt skudd?", han trodde det, og jeg så på kronografen: 750m/s, ok skyt igjen. det gikk nede i hjørnet av gongen, og plinget kom som bestilt.

Jeg overtok, og skjøt noen skudd på 500m, på en THLR-gong, og hadde god samling, litt bred, og litt lav igrunn, jeg brukte "sommertabell", og måtte opp to klikk for å være sentrert.

Det stemmer godt med hva Shooter sier når jeg kommer hjem - det er to klikk mellom 0 og 17°C.

Men jeg fikk ikke nok skudd mellom vindkastene til å si noe om presisjon, og gikk over til 308 - som gikk enda verre, treffprosenten var OK til å begynne med, og jeg skjøt meg ut til 570, stilte for 660 og bomma - og nå traff jeg ikke på vei inn igjen heller - lett frustrerende.

 

Iallfall fikk jeg verifisert 223en pånytt til 500m og sett at det går an å skyte i vind med den, og kronografert 33 skudd. Magnum hetter (CCI450 vs CCI400) gav 10m/s høyere gjennomsnitt i dag, 778 vs 768m/s, men ikke mindre ES, heller ikke mer. Uansett er det unødig daft ladd, så blir nok å jazze opp litt. Jeg har ikke brydd meg om å korrigere ladning mellom lotene, og denne N19 loten er sikkert langsommere enn den forrige.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Spørs om det blir noen avslutning (håper ikke det) Rifla har vært brukt jevnlig av Jr. På et F-class stevne i våres, og på 2 UNL stevner i høst - med godt resultat, og på flere treninger opp mot disse.. 12åringen slo Knut Erik på det ene, og meg på det andre, og et par andre ringrever på det siste, han var fornøyd nok. Alt med 80Amax og 25.5gr N19.

 

Rifla har vært med på litt smålanghold, og litt sjøfugljakt i høst - men er nå bygd om til 7mm WSM for litt lengre langhold.

Pipa er konservert, og kommer fram igjen ved behov/lyst. Gjetter fram mot neste høst, eller om Jr. finner 6.5mm "for meget" til vinterens UNL. Men først skal tung pipe, og langt langhold med 7mm prøves litt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Syntes hele prosjektet og tråden var veldig interessant. Jeg har en ganske nyinnkjøpt x-bolt(med "8 stigning i 223, og valgte dette kaliberet fordi jeg ikke har planer om elgjakt.

Bruker den bla til and, gås, hare, og kråke. Men nå har det seg slik at langholdsskyting virker veldig interesant, og der er flere aktive i mitt nærområde som sysler med denne sporten. Da var denne tråden veldig lærerikt og oppklarende mtp begrenisninger og muligheter, og så pass at jeg nok kommer til å forsøke meg ut til moderate avstander på 4-5 hundre meter.

Skal igang med lading snart for optimal presisjon, men ser allerede bra potensiale med fabrikkrulla fiocchi med 69gr match king kuler.

Tror du det er vits å prøve 80gr A-max på "8 løp? Ser det er i grenseland sånn tabellmessig, men har lyst å prøve )

P-E

Link to comment
Share on other sites

80 A-max bør gå, i en ekte 1:8". Det er iallefall det de sier, både kalkulatorene og de som har prøvd. Til 4-500m er 223 utmerket. Jeg bytter pipe for å skyte >1000m med denne rifla.

Legg gjerne litt tid i å få det til å gå skikkelig bra på 2-300m, det er et godt grunnlag utover. Mange 223er kan gå helt fantastisk bra, mye bedre enn de samme riflene i grøvre kaliber, pga. mindre rekylpåvirkning og vibrasjoner og svingninger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar og gode tips.

Ble litt nysgjerrig da du skrev "ekte 1:8" Er der noe fabrikater som jukser med slike ting, eller runder ned etc? Jeg finner det vanskelig å måle snurren med pussestokken, men løper et merket 1:8. og dette løpet skal være nytt av åre fra Browning pga ønske om 1:8 fra nordiske kunder.(nordic light black)

Kjente jeg ble litt nervøs nå :overrasket:

P-E

Link to comment
Share on other sites

Ble litt nysgjerrig da du skrev "ekte 1:8" Er der noe fabrikater som jukser med slike ting, eller runder ned etc?

Det er visst noe avrunding ute og går, men først og fremst er det tydelig at noen (ikke mange, men flere enn endel) har kjøpt rifler med en annen stigning enn de trodde.

Dette mange årsaker, vanligst at fabrikantene har flere bortimot like modeller med forskjellig riflestigninge, og forhandlere som driver med ønsketenking, tror at alle rifler de får inn er iht det som står i den siste katalogen, eller noe sånt - jeg vet ikke.

 

Kunden spør en usikker selger som helst ikke vil at dette skal komme fram, "er det 1:8", så svarer selgeren gjerne "ja det er det", istedenfor "aner ikke, (hva er riflestigning forresten)" :wink:

 

Det har iallefall vært folk som f.eks. har påstått at akkurat deres 1:9 ikke stabiliserer 69gr kuler, for så å finne ut at det var 1:12 - og det har vært en del folk som har misforstått, og trodd at deres 1:9, var 1:8. Ofte står det ikke på, oftest tror jeg - jeg har ingen rifler der stigningen står på.

Så jeg tror ikke det er mye "juks", men misforståelser og "tro" har gitt endel rare diskusjoner. Om det står på, så stemmer det nok ganske sikkert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ofte står det ikke på, oftest tror jeg - jeg har ingen rifler der stigningen står på.

Sako og Tikka stempler løpene med 8" i hvert fall, så der bør det ikke være tvil.

Tror du det er vits å prøve 80gr A-max på "8 løp? Ser det er i grenseland sånn tabellmessig, men har lyst å prøve )

Problemet med 80 gr'ere er at du ikke kan lade de til 57,4 mm som er standard lengde for 223. De fleste fabrikater av rifle har laget magasinet for denne lengden, og ikke en mm mere :trist: Skal du skyte 80 gr'ere blir du derfor ofte nødt til å mate de en og en siden patronen fort blir 62-65mm lang avhengig av friflukten i dit kammer. Jeg er usikker på Browningen, men tror nok magasinet er for kort i den også. Det er jo en ekstra kort kasse?

Sakoen jeg har med 8" twist stabiliserer 80 gr SMK, så jeg ser ingen grunn til å ikke prøve 80 gr A-max. Men det er sikkert lurt å ikke kjøpe 1000 stk ++ med en gang :wink:

Jeg ville prøvd 80 gr SMK også var jeg deg. Den har litt dårligere BC, men koster mindre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips og innspill.

Magasinet mitt er 61mm så det blir nok for kort, men ett og ett skudd går greit til denne bruken. Har ingen indikasjoner på friflukt, men det blir spennende å se når jeg får målt den med A-max`n

 

 

80gr SMK skal også testes, og da går jeg får små kvantum kuler til jeg har testet dette ut takk for tipsene.

 

P-E

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...