Jump to content

17 hmr vs 22wmr til andejakt?


quattro

Recommended Posts

her er noe jeg bladde på nett: Velocity

 

Here are the velocity numbers in feet-per-second at the muzzle, 50 yards, 100 yards, 150 yards (when available), and 200 yards (when available):

 

.17 HMR, 17 grain V-Max = MV 2550 fps, 2380 fps at 50 yards, 1900 fps at 100 yards, 1620 fps at 150 yards, 1378 fps at 200 yards.

.17 HMR, 20 grain XTP = MV 2375 fps, 2051 fps at 50 yards, 1754 fps at 100 yards, 1492 at 150 yards, 1273 fps at 200 yards.

.22 WMR, 30 grain TNT = MV 2200 fps, 1720 fps at 50 yards, 1340 fps at 100 yards, 1080 fps at 150 yards.

.22 WMR, 40 grain JHP = MV 1910 fps, 1610 fps at 50 yards, 1350 fps at 100 yards.

From these numbers it becomes clear just how much faster the .17 HMR really is. At 100 yards the difference amounts to 550 fps between the highest velocity loads for each caliber! Clearly, the .17 HMR is the undisputed speed king.

 

Energy

 

Velocity is an important factor in calculating kinetic energy, but so is bullet weight. We have already seen that the .17 HMR is by far the faster cartridge, but the .22 WMR shoots a far heavier bullet. Energy is important because it powers bullet expansion and penetration, and is a major factor in killing power.

 

Here is the energy of our comparison loads, in foot-pounds at the muzzle, 50 yards, 100 yards, 150 yards (when available), and 200 yards (when available):

 

.17 HMR, 17 grain V-Max = ME 245 ft. lbs., 185 ft. lbs. at 50 yards, 136 ft. lbs. at 100 yards, 99 ft. lbs. at 150 yards, 72 ft. lbs. at 200 yards.

.17 HMR, 20 grain XTP = ME 250 ft. lbs., 187 ft. lbs. at 50 yards, 137 ft. lbs. at 100 yards, 99 ft. lbs. at 150 yards, 72 ft. lbs. at 200 yards.

.22 WMR, 30 grain TNT = ME 325 ft. lbs., 200 ft. lbs. at 50 yards, 120 ft. lbs. at 100 yards, 80 ft. lbs. at 150 yards.

.22 WMR, 40 grain JHP = ME 324 ft. lbs., 230 ft. lbs. at 50 yards, 162 ft. lbs. at 100 yards.

 

 

 

22WMR har mere anslags energi opp til 100 Yards men så detter det raskt, 17 HMR har mere energi en 22WMR etter 100 yards

Link to comment
Share on other sites

Har eg sagt at eg skyter skarv med 22lr??

Nei, det har du ikke, men jeg misforsto vel og trodde du hadde tenkt det... Sikkert fordi du nevner at du har en 22LR fra før. Skal aldri gjenta seg ;)

Uansett så tror jeg kriteriet ditt bør være liten vindavdrift, ikke flat kulebane, om du skal jakte skarv. Det blåser på sjøen, og det er mye vanskeligere å bedømme hvor mye vinden tar enn å måle avstanden.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Og 17hmr har kanskje mindre vindavdrift enn 22wmr pga hastigheten eller

Aner ikke, men du fikk meg til å Google det.

bullet-drift-10mph-wind.png

 

Ser ut som det er 17hmr, overraskende at 22WMR har like mye vindavdrift som 22LR (ikke når en tenker gjennom det, men fra magefølelsen) Det er iallefall j... mye vindavdrift, når holdene drar seg til og en er på sjøen.

Dersom det stemmer vil det ikke være noe nevneverdig lettere å treffe med 22WMR enn med 22LR, uansett hold, og det betyr i praksis at du ender med samme begrensning i maks hold som med 22LR. Det overrasker meg, men jeg har ikke erfaring med 22WMR, bare nokså mye med 22LR.

17 har omtrent 2/3 av vindavdriften til 22, men det er fremdeles mye vindavdrift.

 

K

Link to comment
Share on other sites

17hmr er sikkert bra greier det. selv har jeg jaktet mye ender, skarv , gås , rev m.m en del år med 22wmr.når en and ligger på vannet i bølger og vind i "periskopdybde"så er etter mitt vett 100/200 yards alt for langt hold uansett. 40-70m er min erfaring vanlig på andejakt. på den avstanden er vind avdriften mellom 17hmr og 22wmr egentlig bare teori. energien i 22wmr er veldig god med lite kjøtt ødeleggelse.

Link to comment
Share on other sites

Har bare gode ting å si om 17 hmr, men det eneste som er synd nå er at det er så darlig med ammunisjon å få tak i om dagen. Skal du skyte i mye vindvær noe særlig over hundremetern så krever dette en del trening og erfaring, og da går det fort noen skudd. Får håpe at tilgangen på ammunisjon løser seg omsider, men det har vært et problem over lengre tid nå dessverre.

Link to comment
Share on other sites

40-70m er min erfaring vanlig på andejakt

40-70m er jo haglehold uansett :wink: (seriøst - med noe wolfram/tungsten hagl og litt trangboring så må en snart ha sikter på hagla)

Jeg skjøt en ærfugl på akkurat 50m for noen år siden (jada, jeg målte etterpå), den var stein dau og alle haglene gikk gjennom - var Wingmaster HD og full trangboring.

TS nevner skarv, og 40-70m er veldig kort på skarv - nesten urealistisk. Jeg har skutt noen få på 60-150m, men rundt her begynner de å bli "godt utdannet" og under 200m er igrunnen heldig. Hovedparten har gått mellom 200 og 350m.

 

Det er grunnen til at jeg stresset vindavdrift i forrige innlegget. 200-350m er j... langt med de stoppenåls-skyterene, men du kommer til å se fugl på slike hold, og du kommer til å ville ta dem. = frustrasjon... Det kan hende du er et sted hvor man kommer nærmere, men de lærer fort. Med en 223Rem, så er en skarv på 300 (med litt trening) "click it, pick it".

 

Jeg har jo sost rundt i skjærgården med 22LR, og det går faktisk an etter ærfugl og ender - men man lar minst 2/3 av de fuglene man ser gå, siden de er utenfor skuddhold. Skuddhold med 22LR er vel kanskje 80-90-100m på en grei dag, er det stille og man er i slag så kan man nok strekke det lenger - men det kommer jo an på treningsgrunnlaget... 100-200 skudd i uka året rundt hjelper ;) 70m kan være langt mange ganger uansett.

 

Det jeg vil fram til, vindavdrift nevnt, ammosituasjon nevnt, skuddvirkning ikke enda, men det og - tenk litt på om 223 skal inn i vurderingen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Gode poenger fra M67 her. Jeg jakter ikke skarv eller sjøfugl, men jeg kjenner meg definitivt igjen i dette med avstand og frustrasjon ved å se fugl på hold man vurderer som "for langt". Jeg føler meg kompetent med 17hmr ut til 200 meter avhengig av vind, men jeg har av og til fundert på om ikke jeg bare skulle skaffa meg 223 og satt 22lr pipa tilbake på cz'n. Ammotilgangen forsterker dette betydelig.

 

(når det er sagt har jeg vurdert 17 Hornet fremfor 223, bare fordi jeg er sær og liker riskorna i 17 :) )

Link to comment
Share on other sites

(når det er sagt har jeg vurdert 17 Hornet fremfor 223, bare fordi jeg er sær og liker riskorna i 17 :) )

17. Win Super Mag :mrgreen: - men de løper vel ikke etter deg med ammo til den heller...

 

Jeg slang på noen 223-huller på den sammenligningsfiguren. Ikke fryktelig nøyaktig, men sånn høvelig. Er for 80gr Amax i 800m/s.

Untitled_zpsurrcjz3o.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her har det kommet mange gode argumenter både for og imot.

223 Rem er kommet høyt opp på lista mi.

Når eg jakter på sjøfugl bruker eg mest hagle og 22lr.

Det eg liker best med salongen er det at den er så å si lydløs.

Som regel aner ikke endene kor eg sitter,og returnerer gjerne til lokkeendene mine etter ei stund. Det eg er bekymra for er det at det blir mye smell med større kaliber.

Vil 17hmr,22wmr og 223rem smelle omtrent likt med lyddemper?

Link to comment
Share on other sites

M67- poenget mitt er at ender og skarv liggende dypt i vannet er små blinker. Med vind kommer også bølger. Hvis man da skyter ganske vannrett mot endene,og ikke fra ovente og nedover så er blinken ganske liten og urolig. Derfor mener jeg 100-200 yards er langt skuddhold. Har selfølgelig skutt både ender og skarv på 100m+ når endene har vert stående på land i frisk vind ,og dei har alle tippet momentant med 22wmr og hp. Min gode mp18 baikal enkelløper er jo alltid med så us6 3" er god medisin på 30-40m,enig i det :wink:

Link to comment
Share on other sites

M67- poenget mitt er at ender og skarv liggende dypt i vannet er små blinker

Helt enig.

 

Skarv i vannet er et meget krevende mål med rifle, og nesten avhengig av at en har overhøyde dersom holdet er noe særlig over haglehold. Her er det nesten alltid såpass mye bevegelse i sjøen at rifleskudd mot fugl på vannet i alt annet enn lune viker er bortmot håpløst uansett, derfor tenker jeg ikke på det.

 

Ender og skarv er i grunnen to forskjellige bruksområder. Jeg har skutt endel ender med 22LR, de holder seg i beskyttet vann, lenger inn i skjærgården, der det blåser mindre, og bølger er krusninger - og en kommer seg gjerne innom 22LR- hold. De flyter høyt, og er sjelden på land. Ofte kan en skyte dem fra land, med høyde ovenfra, og lav profil er et poeng. Jeg har nok skutt flere ender med 22LR enn med noe annet.

Skarv er noe helt annet, de holder seg på de ytterste holmene, der sjøen oftest beveger seg så mye at å skyte dem med rifle mens de svømmer er uaktuelt - men de sitter ofte på skjærene sine, spiler ut vingene og sier "skyt meg"... Da er de forholdsvis store, og høyst stasjonære, men utilnærmelige, og må gjerne skytes fra neste skjær, eller kanskje det bortenfor der igjen. Det blir fort meter av det, og det blåser alltid.

 

Denne er ikke enkel, hvor skal du egentlig skyte?

skarv-705x469.jpg

 

Dette er noget mer gjennomførbart.

Omdahl_1D_201203100815.jpg

 

Det kan gå slik faktisk :mrgreen:

IMG_4401.jpg

 

Disse flyter mye høyere i vannet

1926.jpg

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for at dere holder tråden gående med gode erfaringer.

Kan jo nevne at bruksområdet for rifla blir i hovedsak i viker og på holmer.

Har mange store lune viker her i området der mye sjøfugl trekker inn fra havet når det er dårlig vær. Da er det fint å ligge kamuflert på land å skyte seg ein bedre middag.

Link to comment
Share on other sites

Mange vil mene (og jeg er en av de) at dersom bakgrunn ikke er noe problem så er det ingen grunn til å velge 17hmr fremfor 223. I dit tilfelle regner jeg med at det er tilfellet så da ville jeg nok gått for 223. 22lr har du jo allerede som dekker treningsbehovet med en rimelig randtenningspatron. 223 har også fordelen med et rikelig utvalg av kuler og fabrikkammunisjon og muligheten for hjemmelading. Som påpekt her blir det jo også langt enklere med tanke på vind, noe som du sannsynligvis vil kunne måle i antall fugl i sekken etter kort tid (17 hmr går, men utfordringen blir større)

Link to comment
Share on other sites

Chuck Hawks and the Guns and Shooting Online Staff har gjort en test av Marlin, Ruger og Savage 17 HMR rifler

http://www.chuckhawks.com/compared_17HM ... rifles.htm" target="_blank

Nå har jo amerikanske våpentester et rufsete rykte så du får ta konklusjonene med en klype salt. En bivirkning av testen var at en av testerne i etterkant gikk hen og kjøpte en Savage.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Blåser litt liv i denne fine tråden igjen, artig med mange forskjellige erfaringer. Bruker selv 17 HMR på sjøen og må si den leverer til mitt behov. Jakter en del innaskjærs i Telemark, og mye vind har det aldri vært når jeg er utpå. Tror jeg enda ikke har bommet som følge av annet enn skytterfeil og har sett mindre til vindavdrift. Har kamera på siktet som tar opp med 50 bilder i sekundet som gjør at jeg kan dra ned hastigheten og se hva som skjer når skuddet går og hvor det treffer. Skudd som ikke treffer går stort sett på å holde pusten i skuddøyeblikket eller avtrekksfeil :). Noe skal man jo jobbe med. Sitter i høyden 20m. over vannet og får god vinkel ned.

 

Legger ved noen skjermbilder fra årets jakt. Det har blitt mye skarv og noen silender. Avstander fra 70 til 110m. Jeg ser det er ellers mindre fugl på fjorden enn i fjor, hvertfall foreløpig. Det kommer nok mer når vannene fryser på innover i landet.

skudd1.jpg

skudd2.jpg

skudd3.jpg

skudd4.jpg

skudd5.jpg

skudd6.jpg

skudd7.jpg

 

skudd8.jpg

oversikt.jpg

Edited by nooben
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (12 minutter siden):

Kjempekule bilder!! 

Hva er din erfaring med effekten av 17hmr på skarv? 

 

Den ekspanderer og går rett igjennom. Jeg bruker CCI gamepoint og det blir et lite inngangssår og utgangssår på en enkrone-ish. 9 av 10 av de jeg har skutt datt i smellen (den siste var litt dårlig treff så den dykket og kom opp 50m. unna, kunne ikke fly men padlet og dykket litt før den døde).

 

Gjennomskyting og utgangssår.

skarvgjennomskyting2.jpg

 

 

Inngangssår (på en annen skarv).

skarv treffpunkt2.jpg

Edited by nooben
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

aresm skrev (4 minutter siden):

I saltvatn i blant anna Vestland fylke kan kun ungfugl med kvit buk (for så vidt ein regel eg er sterkt ueinig i) skytes. Kan man sjå om det er tilfelle når skarven er på sjøen? Eg klarer det ikkje.

 

Det er det samme i Telemark og Vestfold, den hvite delen av buken går gjerne opp mot halsen så det er deler av fuglen (over vann) man kan se det. Det beste er å se det når de lander i vannet eller stiller seg opp på et skjær.

Link to comment
Share on other sites

Man ser greit at fuglen har hvit buk når den er på land - om man da ikke ser den bakfra... Liggende på vannet er den såpass vanskelig å skyte, at det kan nesten være like greit. En annen ting er vel at det er ca bare ungfuglene som er noe særlig som mat. De gamle kølsvarte er "for spesielt interesserte".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...