Jump to content

vurderer innkjøp av videokamera.


wobbern

Recommended Posts

er helt sikkert noen her inne som sitter inne med mye kunnskap angående videokamera.

jeg var så uheldig å ryke på ei drone med 4k kamera under black Friday og etter å ha flydd litt og laget noen videosnutter så melder lysten seg på å kjøpe ett videokamera.

dette skal brukes til å filme jakt og fiske.

er veldig populært med 4k om dagen men er dette egentlig nødvendig ? ser potensialet men det krever ganske heftig pc angående redigering og man må jo ha 4k tv for å få utnyttet formatet.

 

jeg har tittet litt på noen kameraer og kanskje noen her kan mer om dette enn meg og kan anbefale ett av dem ? eventuelt andre som er i samme klasse.

 

de jeg har tittet på er.

 

Panasonic HC-X920 og Panasonic Lumix HC-VX870 sistnevnte er ett 4k kamera og har høyere optisk zoom.

 

noen som kjenner til disse kameraene ?

Link to comment
Share on other sites

Hei, for bare et par år siden, var 4k-tv'er meget dyre, skjermer i samme oppløsning til pc var det få av, og ting å se på i 4k var det lite av. Nå kan man få en brukbar 4k'tv for under ti lapper, pc-skjermer er det mange av til gode priser, og det begynner å komme mer og mer. Om enda noen år, vil det bare være enda mer vanlig, og til slutt vil det ta over for 1080p.

 

Du spør om det er vits å begynne å filme i 4k, og om du må ha 4k'skjerm/tv til det. Det er noen grunner til at det å filme i 4k, og vise det på en HD-skjerm er bedre enn å filme i 1080p. Første grunn er pga "Chroma Subsampling", man får bedre farger, (bra forklart i denne filmen:

). For det andre er hvis du filmer i 4k, kan du beskjære bilde og ta ut en mindre del og fortsatt ha full-HD på delen du tar ut. Også kan du utnytte det større bildet til å stabelisere bildet med software, slik at klippet blir stabilisert i 1080p.

 

4k kommer uansett til å ta over etter hvert, så da kan det være kjekt å filme i 4k, rett og slett fordi at da har du klippene dine i denne oppløsningen til senere.

 

Ser at du har sett deg ut noen videokameraer. Mitt tips er at hvis du først skal legge litt penger i kamera, er det kjedelig å sitte med et i full-HD om noen år, når 4k har blitt mye større. Ang videokamera, er både Panasonic og Sony gode merker, og Sony har et "rimelig" 4k-kamera, FDR-AX33.

 

For å oppnå den beste kvaliteten, lønner det seg å filme med systemkamera. Det har tatt av de siste årene. Fordelen med det, er at man kan bytte optikk. Optikken er bortimot det viktigste når det kommer til kvalitet. Skal du filme mye med kameraet, kan det være kjekt å kjøpe et systemkamera som filmer i 4k, som f.eks Panasonic Lumix G7 som filmer ved nesten samme kvaliteten som det velkjente Lumix GH4, men til halve prisen. Man kan få det til ca. 8k med to objektiver inkludert. Her er ikke den beste optikken inkludert, men det kan man oppgradere senere.

 

Ser at du skal bruke kameraet til jakt og fiske, så da kan det bli litt vanskelig med systemkamera. Selv om f.eks G7 har en form for autofokus, vil ALLTID manuell forkus være det beste. Også et problem er at hvis du vil ha et skikkelig skarpt objektiv, er ikke et med mye zoom veien å gå, de er ofte dårligere enn de med lite, eller uten zoom i det hele tatt. Så til ditt bruk høres det ut som om et dedikert videokamera kan være mest praktisk, selv om det ikke vil gi like gode bilder som et systemkamera.

 

Her er det en norsk filmproducer som har et Panasonic GH4 med god optikk. Se filmen fra ca. 3:45 og fra ca. 10:15 (i full-HD eller 4k) så ser du litt hva som er mulig med et systemkamera.

 

Håper dette var litt til hjelp.

 

Mvh Christopher

Link to comment
Share on other sites

Har en slik Panasonic. Slett ikke dårlig bilde på den, men størrelsen gjør at du er helt avhengig av støtte. Det har den forsåvidt til felles med de fleste kameraer som er i samme størrelsesklasse. Bildestabilisatoren hjelper en god del, men den har jo begrensninger den også.

 

Jeg filmet litt med panasonicen og en Canon 7d mk1 på safaritur, og rett fra kamera synes jeg at bildene er like gode. Lyden er på den annen side like dårlig. Du er i praksis avhengig av ekstern mikrofon for å få brukbar lyd.

 

Til ut i naturen-filming ville jeg gått for et systemkamera, enkelt og greit fordi du da også har muligheten til å ta veldig gode bilder. Et godt stativ er uansett alfa og romeo. Og du kan spare MYE penger på å kjøpe brukt, det er ikke vanskelig å finne utstyr som knapt har sett dagslys til halv pris.

 

Og som man kan lese mellom linjene i testen som det har blitt linket til, det er veldig mye som er viktigere enn oppløsning når du skal ha videokamera (eller fotoapparat, for den del). Antagelig er det bedre å bruke samme sum på et mer avansert kamera brukt, enn en "laverestående" modell ny.

 

Om jeg hadde samme kriterier som deg, ville jeg kjøpt et pent brukt systemkamera med fem-seks år på baken og en pris da det ble kjøpt i området 10-15 000. Jeg endte opp med før nevnte Canon 7d til 4000. Godt fotokamera, fullt brukende videokamera.

Link to comment
Share on other sites

takker og bukker for veldig mange gode tips.

 

ser dere nevner systemkameraer og sjekket ett av kameraene det ble linket til. det lignet veldig på ett speilreflekskamera i mine øyne.

jeg har ett eos 400 d speilreflekskamera som kun kan ta bilder, har ett par dyre linser til det.

er det sånn att det finnes 4k kameraer som jeg kan bruke disse linsene på eller er jeg helt på jordet ?

Link to comment
Share on other sites

De fleste som filmer i 4k, bruker kamera fra Panasonic nå (Lumix GH4), og mange av de bruker optikk fra Canon. Man kan bruke adapter. Det finnes atapter som ikke er elektriske, som er det, og adaptere som gir mindre "crop factor" og gir mer lys. I den siste filmen jeg linka til, var det brukt Canon-optikk (Canon-feste) på et Panasonic-kamera.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er alltid greit å ha ekstra batterier uansett. Man får batterier til en liten slant på ebay. Har brukt både orginalbatterier og ebay-batterier, og merker ikke forskjell på de, bortsett fra at man kan få batterier med mer kapasitet enn orginalene på ebay.

Link to comment
Share on other sites

Det er et par andre faktorer som også spiller inn ved siden av formatet (4K vs1080) Selv har jeg valgt Canon XA 25 Dette kameraet har relativ stor linse og slipper inn mye lys, dette er viktig på naturfilmer, Jeg snuste på 4K når jeg var i innkjøpsmodus for litt over 1 år siden, men valgte vekk dette formatet da det krever datakapasiteter som er hinsides.. selv har jeg en Imac 4 GHz Intel Core i7 Retina 5K 27" med 3 TB fusondrive og denne blir lite når vi snakker 4K opptak...Dette var ikke en helt billig maskin og hakket større var egentlig utafor all farbar veg..

 

For å få gode opptak, opp mot broadcast kvalitet er stabilitet viktig jeg har flere forskjellige stativ deriblant en DJI Ronin som gir veldig snasne opptak og kan fjernstyres ;-)))

 

Kvalitetsmessig er optakene med dette kameraet ganske på høyde med mye dyrere og mer krevende utstyr, en jaktkompis som tilfeldigvis jobber i statskanalen med film bearbeiding, var meget imponert over kvaliteten på opptak dette kameraet ga, hovedsakelig filmer jeg i AVCHD format, men kameraet filmer også i MP4 om jeg vil.

 

Størrelsen er hendig, avtagbar topp med XLR innganger ( extern mic er helt avgjørende for lyd..) jeg bruker hovedsakelig RØDE NGT2 eller Sennheiser MK400 som er en veldig liten og god mic

 

Canon XA 25 har 2X SD card lagringsbrikker, bruker 64 GB 80MB/s ut over dette har dette kameraet HD- SDi utgang som gir deg mulighet til å filme i PRORES inn på en feks Atomos recorder. Dette er noe jeg ikke har benyttet ennå...

Link to comment
Share on other sites

Er vel en fare for at det der er en tanke over budsjettet til trådstarter, med tanke på at det er tre ganger så dyrt som det dyreste kamera han linket til, før man begynner å tenke på tilleggsutstyr.

 

For øvrig vil en helt vanlig PC fra komplett.no i samme prisleie som en imac gi betydelig mer kraft for pengene. Man kan også få en riktigere PC til sitt bruk ved å bygge selv, men det krever at du kan sette sammen både en IKEA-hylle og et Lego Technics-sett på rappen uten å svette. En pent brukt gaming-PC med mye RAM er også kurant, om man er villig til å ofre litt tempo for å få lavere innkjøpspris.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange gode tips.

har tittet på maaange youtube filmer i det siste og står igjen med 3 valg.

 

Sony FDR-AX33

 

Sony HDR-CX900E

 

Canon Legria HF G30

 

Ble anbefalt canon av fotovideo når jeg skrev hva jeg skulle bruke det til.

 

Hva tror dere ?

 

Takker for den hjelpen jeg har fått, er moro når man får så mange svar.

Link to comment
Share on other sites

må nesten tilføre ett kamera til som dukket opp blant kandidatene.

 

canon eos 70D

 

dette er jo ett systemkamera som har autofokus ved filming.

hva tror dere eksperter om dette ?

 

de linsene jeg har per i dag er

 

ef 28-135mm f3.5-5.6 is usm

ef 100mm f 2.8 usm makro

og den orginale linsa som fulgte med kameraet som jeg aldri har brukt. 18 til 38 eller noe i den duren.

 

er håpløst å bestemme seg for detta greiene her.

 

er dette linser som er verdt å bruke på ett eos 70d til filming og foto ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...