Jump to content

Viltkamera med tomme bilder


Sølvreven

Recommended Posts

Hei!

 

Har nå satt opp et Uovision UM 565 MMS kamera på revåta.

Jeg har mottatt 6 bilder på 4 timer som er uten vilt. Sensitiviteten står på middels og 15 minutter mellom bildene.

Sørget for å fjerne kvister og kratt som kan utløse kameraet.

Noen tips? Kjedelig å få melding på melding med tomme bilder :D

 

RUJwS0Iw.jpeg

 

PS: Det kan se ut som et øye som blir reflektert til høyre i bildet, men det har vært der på de siste 5 bildene.

Link to comment
Share on other sites

For det første rekker sensoren på kameraet lengre ut enn det blitzen gjør.

Dette medfører ofte at man får bilder hvor man ikke ser dyret da det står utenfor rekkevidden til blitzen når kameraet tar bilder i mørket.

 

I tillegg er bredden på sensorområdet bredere enn bredden på bildet.

Dette medfører at kameraet tar tomme bilder med dyret rett ved siden av bildekanten.

Dyret kan da enten være på veg inn i sonen til linsen, eller det kan også skje at dyret bare vandrer forbi rett utenfor sonen til linsen hele vegen.

 

Jeg anbefaler sterkt at du setter den på bildeserie med 3 bilder.

Slik vil du i alle fall ha store muligheter for å få bilder av dyret på minnekortet.

Du må bare prøve å la være å bli skuffet hver gang du får tilsendt et tomt bilde, for dem må du regne med at du får mange av.

 

Personlig synes jeg at dette kameraet tar dårlige bilder når det er mørkt og jeg er heller ikke imponert over bildekvaliteten når det er lyst.

I skumring er ofte bildene veldig dårlige.

Et 13-14 år gammelt viltkamera som jeg har, som kostet betraktelig mindre, tar ofte bedre bilder, både dag og natt.

 

Det er brukbart til å registrere hvor mye vilttrafikk det er, men kvaliteten på bildene og alt for mange tomme bilder som blir sendt, gjør at jeg synes det har et veldig snevert bruksområde.

 

Til bruk på reveåte kan det vel alltids fungere for at man skal få en viss innsikt i hvor stor trafikk det er på åta, men man må da bare gå ut fra at det er en rev på/ved åta hver gang man får tilsendt et tomt bilde.

Og ikke et annet dyr.

 

Dersom det er tvilsomme antenneforhold der kameraet er, kommer man fort i en situasjon at kameraet ikke sender et bilde hver gang det blir utløst, og man finner da bilder/bildeserier på minnekortet som man ikke har fått tilsendt noen bilder av overhode.

 

I den første tiden etter at jeg kjøpte første MMS kameraet mitt var jeg veldig fornøyd, da jeg syntes det var veldig spennende å få tilsendt bilder på direkten når et dyr ruslet foran kameraet.

Jeg hadde da kjøpt en haug av dem, om jeg hadde hatt råd til det.

I dag er jeg glad for at jeg ikke gikk bananas og fyllte jaktterrenget med MMS kameraer.

 

Jeg synes fortsatt at det kan være spennende å få tilsendt bilder på direkten, men kvaliteten på bildene, mengden med tomme bilder og stadig tilfeller hvor bilder ikke blir sendt, har gjort at jeg synes at det koster mye mer enn det smaker.

Skal jeg kjøpe meg flere kameraer av denne typen, må de bli minst 1000 kr billigere.

Eller svakhetene må bli betraktelig utbedret uten økning i pris.

 

Frem til det, kjøper jeg heller "vanlige" viltkameraer.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar :)

Ser at hvis jeg skal sette på seriefotografering (2-3 bilder pr deteksjon) vil den kun sende det første bilde på mms.

Så da er jeg like langt egentlig.

Kunne et alternativ vært å skrudd ned sensitiviteten? Eller satt på 2-3 min mellom hvert bilde isteden for 15 minutter?

Slik at reven ikke rekker å bli borte igjen før det kan taes et nytt bilde. :) Hvis dette er problemet da.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt unna åta har du kameraet nå?

Mulig det evt. kan hjelpe å ha kameraet noe nærmere åta for å redusere mengden med tomme bilder hvor reven står utenfor rekkevidden til blitzen.

A redusere sensiviteten noe, kan også hjelpe på dette.

 

15 minutter mellom hver deteksjon, er nok litt mye etter min mening.

Selv om det er på en reveåte, så er det mange rever som ikke er på åta så lenge før de forsvinner igjen.

Med 2-3 minutters mellomrom, er det veldig stor mulighet for at du får bilde av alle rever som besøker åta, men samtidig kan du få veldig mange bilder av samme reven om denne velger å bli værende på åta lenge.

 

Om dette evt. er noe problem, avhenger av type abonnement, hvor fort batterier tømmes og hvor ofte du har mulighet til å bytte batterier.

 

Selv bruker jeg et fritidsbatteri som strømkilde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...