Jump to content

Gjenget for demper - skyte uten?


csharp

Recommended Posts

Hei!

 

Mulig dette er skikkelig teit n00b spørsmål, men lurer på om noen kan svare likevel :-P

 

Jeg har lyst på en slik rifle:

http://schouvapen.no/produkter/vapen/ri ... win-10-sk/

 

Ser den er gjenget for demper, men jeg har ikke lyst å ha på demper så lurer på om det er OK å skyte uten, og om det evt. finnes en slags "mutter" som man kan skru på gjengene for å beskytte dem og samtidig gjøre at det ikke ser så dumt ut?

 

 

Takk for alle innspill :-)

Link to comment
Share on other sites

Om det du spør om er hvilken flammedemper som er bra så kan jeg ikke svare på det. Jeg antar også at de kan fås med samme gjengestigning som på norskproduserte dempere, om det er det du mener, da disse stort sett kan leveres med den gjenge du måtte ønske.

Link to comment
Share on other sites

Det var da svært til interesse :crazy: Jeg skal ikke bytte, jeg hadde lyst på en til.

 

Fant en jeg vil teste mens min T-3 er til coating. Rent kosmetisk vil det se bedre ut når den flukter med løpet. Både i fargenyanse og utførelse.

 

http://www.blaser.de/index.php?id=182&L ... d16f9b1387" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Noe mer du lurer på? :yawn:

Link to comment
Share on other sites

Ser du blir brydd av at noen er interessert i mest mulig om produktet, så skal ikke "plage" deg mer :?

Hadde gjerne sett at du også med tid og stunder hadde kommet med dine erfaringer med den nye, men det skal du slippe.

Må vel være andre steder å hente erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri sett noen fornuftig grunn til å montere Flamme/rekyl demper på normale jakt våpen. Sett på en kompakt demper så har du bedre virkningsgrad i alle forhold du skyter under. Og du unngår å bli plassert på ytterste fløy på skytebanen.

Støy og støv spruter er ok på 50bmg. Men normale jakt våpen er og blir det en fantastisk unødvendighet.

Link to comment
Share on other sites

Disse flammedempere fra Terminator products er det bare å be de sende mot betaling ? Hva koster disse?

 

 

Du vil nok få oppgulp og sure kommentarer fra høyre og venstre flanke på skytebanen. Men som sagt i denne posten, ingen lovgivning.

 

For egen del syns jeg harmonien og balansen blir ødelagt med lyddemper. Er sikkert en smakssak, men personlig foretrekker jeg brems framfor demper.

 

Hvis du kontakter produsenten direkte, vil de nok gi deg en pris på 280 NZD. Etersom disse selges på enkelte amerikanske nettbutikker til ca 250 usd, brukte jeg dette som referanse. Betalte 240 NZD, noe som tilsvarer ca 1400 nkr.

 

Ville helst betale via PayPal. Produsenten foretrakk Cc.

Link to comment
Share on other sites

 

Du vil nok få oppgulp og sure kommentarer fra høyre og venstre flanke på skytebanen. Men som sagt i denne posten, ingen lovgivning.

 

 

På flere baner vil du nok oppleve at du må skru av dingsen vis du vil skyte. Muningsbrems er noe av det mest hatete elementet som eksisterer på skytebanene.

Link to comment
Share on other sites

Også kalt munningsbrems, ja. Da er jeg med. Smellforsterker har jeg også hørt. Eide en gang i tida en 338 Winchester Magnum med kort løp og smellforsterker. Rekylen var behagelig, men kan skrive under på at det ikke er behagelig for sidemannen. Det vil si, hvis noen orker å ligge ved siden av deg. Litt til siden for deg kan smellet formelig kjennes som et fysisk slag.

På banen der jeg skyter mest er det merkelig nok også en del som ikke har hørselvern, de opererer med gule propper i øra og ikke noe annet. Jeg vil tro at om en av dem ligger vedsiden av deg sliter han etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Takk for nyttig informasjon Wildbeard -

 

Jeg er ikke noe fan av lyddemper fordi de ser helt håpløse ut og endrer ofte balansen i børsa negativt. Jeg satte en lyddemper på en Rem 700 i 270W som jeg hadde kappet løpet til 50 cm i et håpløst gramjakt prosjekt. Børsa havnet etterhvert bak i skapet og montering av lyddemper var en deperat handling for å gjøre børsa attraktiv igjen... tenkte vel som så at da kunne jeg trene med den i omgivelser hvor lyd var en utfordring.

 

Denne demperen ble så varm at det ble helt håpløst å skyte etter 5 skudd i forhold til mirage at jeg ga opp den bruken, og børsa rykket igjen tilbake til reservebenken i våpenskapet. Men denne børs har disse fæle gjengene som kanskje kunne dekkes av noe penere enn en stygg plasthylse så da tenkte jeg flammedemper - uten at jeg egentlig ser behovet for å redusere rekylen i 270...(jeg jakter med 9,3x62 i en Sauer 202 uten demper eller andre remedier og trives greit med litt rekyl) - så det var vel kanskje et innfall snarere enn et sterkt ønske... men fikk lyst å prøve.

 

Jeg har stått ved siden av en kar med flammedemper på en 223 og det var som beskrevet over relativt plagsomt - så jeg ser den. Men på drivjakt kunne det være nyttig når det blir behov for raske oppfølgingskudd..?

Link to comment
Share on other sites

Her er test av flammedemper, utrolig stor forskjell.

 

 

Jeg har hatt en ganske lik og med kort løp, det gir ganske høyt smell hos de som er på siden av rifla, jeg fikk lagd en enkel tut som demper lyd og flammer litt. Det var bare en hylse med inner dia på 25mm og 8 cm lang.

Link to comment
Share on other sites

Også kalt munningsbrems, ja. Da er jeg med. Smellforsterker har jeg også hørt. Eide en gang i tida en 338 Winchester Magnum med kort løp og smellforsterker. Rekylen var behagelig, men kan skrive under på at det ikke er behagelig for sidemannen. Det vil si, hvis noen orker å ligge ved siden av deg. Litt til siden for deg kan smellet formelig kjennes som et fysisk slag.

På banen der jeg skyter mest er det merkelig nok også en del som ikke har hørselvern, de opererer med gule propper i øra og ikke noe annet. Jeg vil tro at om en av dem ligger vedsiden av deg sliter han etterpå.

 

Mulig jeg har misforstått her, men det er vel forskjell på rekylbrems og flammedemper? Når jeg tenker flammedemper, så tenker jeg ala det som står på f eks en AG3, hvor stort sett eneste funksjon er at den redusere omkresten av munningsblåsten. En rekylbrems/munningsbrems har en annen utforming.

 

Jeg har selv ett kort 308 løp, og får en enorm munningsflamme når jeg ikke bruker demper.. Så jeg ser absolutt nytten av noe som reduserer denne hvis jeg skal på banen - uten at jeg ønsker bivirkningene til en rekylbrems (grusomt å ligge ved siden av). Men ikke stor nok nytte til at jeg gjør noe med det :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...