Jump to content

Klubb Anschütz


jmosbakk

Recommended Posts

Da har man fått rasket sammen en mulig løsning.

 

Slik var utgangspunket:

 

IMG_0510.jpg

 

Jeg begynte å beise for å prøve å bevare noe trestruktur, men dette ble ikke bra i det hele tatt. Problemet var at treverket var så dødt som jeg ikke har sett det før sånn at jeg ikke fikk noe som helst trestruktur i finishen.

 

Så da...

...etter litt sag, slip, puss, lakk:

 

IMG_0518.jpg

 

IMG_0519.jpg

 

IMG_0520.jpg

 

Bomma litt med vinkelen på versa-pinnen, men skylder på at den er riktig hvis man tenker å legge mye press på den.

 

 

Tror kikkertsiktet kommer i posten i morgen også satser jeg på at den blir gjenget for demper før jul.

Link to comment
Share on other sites

Melder meg på med min 1740 i .222 REM. Det finnes

en og annen der ute i andre kalibre!

Felles er at de er pene, har supre avtrekk og høyere presisjon

enn eieren. I alle fall i mitt tilfelle!

Mvh

Ptarmigan

 

Har også en 1740 i 222 rem. Og er helt enig med deg. Presis, pen og med nydelig avtrekk. Holdte på å selge den i høst, men kjøper syns det ble for dyrt så jeg fikk beholde den :mrgreen: Angrer ikke på at jeg lot være å selge den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan fortelle litt eller har noe erfaring om model 1363 i 22LR? Har mulighet til å køpe en slik for en billig penge og lurer på om jeg skal kjøpe den eller noe annet? TOZ er også gode våpen om ikke så pene og godt tilpasset. Men de er rimlige og presise :wink: Men å nevne noe slik her er vel nesten som å banne i kirken :roll:

Link to comment
Share on other sites

54 ja. Uten magasin.

Har en CZ452 fra før, som jo er temmelig presis, men totalt uegnet til baneskyting med billig 3-9x42, Schnabel-avslutning på fortre og bayersk kam.

Skyter såpass mye på bane med .22 når jeg først er der at en mer passende Anschütz med god stokk, diopter, og mer tynge ville vært en hyggelig investering.

Apropos investering.. hva i all verden er det rimelig å betale for en slik? Med diopter, reim, en liten samling hullkorn, og i tilsynelatende god stand?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tenkt nøye gjennom at det er greit med enkeltskudd så er det ikke noe å tenke på.

Ei slik bør du vel få til 2000-2500kr mener jeg.

Hadde selv en Match 64 enkeltskudd og til baneskyting var denne helt suveren.

Ble litt smålei av å mate den, men det gikk helt greit ettersom den var så ufyselig presis.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Okey.....

 

Mine erfaringer så langt:

 

Forut for kapping, fikk jeg fremdragende resultater med en eneste patron, en gammel Lott med SK (vannskadet til og med), disse ga grupper på under bueminuttet gjentatte ganger.

 

Nå, etter kapping, går den også fenomenalt med CCI standard OG en ny og inntakt Lott med SK standard pluss.

 

Resultatene vil jeg tro forutsetter temperaturer på ca 0 grader og oppover, i -10-15, blir presisjonen forringet, jeg vil tro dette skyldes fraværet av chocke.

 

Jeg skriver "tro", for jeg v-e-t ikke, bare spekulasjoner med utgangspunkt i de erfaringene jeg har gjort med min Anchutz.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det går fint. ENten med orginale deler eller ved å tilpasse CZ-magasiner.

 

 

Kappet min mod 54, ingen merkbar forskjell på presisjon før og etter; men den likte high speed bedre ette kapping.

 

Om noen vil forske videre på et kappet løp; sjapper som lager hydraulikkslanger har hydrauliske presser som kan presse litt choke i løp..

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...

Da har jeg hentet en 1427 til test, med vingesikring på bolten og "Made in West Germany" på siden.

 

Komplett med 3 ti-skudds magasiner, og skiskytterrem dingsebomser både her og der, samt OEM dioptersats. Litt rufs på stokken, nydelig stål. Kommer bilder etterhvert.

 

Det blir guttungen som kommer til å bruke den i DFS som den er, så tar jeg den over på sikt når han går lei eller over på Sauer. :D

 

Eneste som "behøves" er vel strengt tatt gummibelgen rund diopterokularet, resten ser ut til å være på plass. Junioren har ytret ønsket om større hull i baksiktet, og jeg kan være enig med ham i det, er vel litt slik tynn synål hull der nå. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!

 

Jeg har maken. Ikke stram skruene for hardt på disse. Skjeftet kan sprekke på langs innvendig. Vanlig feil på disse. Mitt gjorde det så jeg måtte lime og bedde. Det er slett ikke umulig at beddeblokken til Stennvaag passer. Gjør den det er det en nobrainer på disse.

 

http://stenvaag.no/beddeblokk-til-anschutz-1827-fortner-vanlig-og-sprint-.aspx

Link to comment
Share on other sites

Bilder som lovet:

 

1427_left_side.jpg

 

1427_right_side.jpg

 

1427_underside.jpg

 

1427_Diopter.jpg

 

 

Første skyting gjennomført, kontrollert og boresightet av meg, som også skjøt de første skuddene slik at junioren ihvertfall skulle slippe å skyte noe i stykker om farmann ikke hadde gjort jobben ordentlig. Det var ikke noe stort problem, stacket en haug med åttere med CCI standard ned til høyre før jeg begynte å skru vilt og hemningsløst, aner ikke hva kneppene er på diopteret, men skrudde vel noe sånt som 25-30 opp før den la seg i tieren, det er ikke akkurat grovknepp ute og går her, også er det slike tyske knepp som sier høyre og går venstre så det var mye flytting før jeg rett og slett la meg på med gafling som en annen artilerist... :mrgreen:

 

Denne er morosam, for store og små... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

1827 anbefales pga avtrekket.

Begge er bygget på 54-kasse og vil levere fantastisk presisjon.

 

Du blir ikke skuffet hvis du tar utgangspunkt i en 1427 heller og hvis du ikke allerede har en eller begge av disse så er det såpass langt mellom de at du kan måtte ta til takke med det som dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 months later...

Snekra sammen en skytebenk her om dagen.

Simpel sak laget av paller og vannfast kryssfiner så får ikke fordelen av vekta, men den er mobil.

I utgangspunktet tiltenkt for innskyting på 100m, men fant en trelegg som var 57m unna så tok en testserie med Anschutzen.

 

5 skudd med SK std+.

IMG_20180724_203005.jpg

 

Tok noen serier med noe gammel SK sub HP først, men får ikke denne til å samle stabilt.

Var overbevist om at det handlet om operatørfeil, men tror nesten ikke det når jeg landa den avbilda serien på de 5 første skudda etter bytte av ammo.

 

Bilde av børsa slik den er oppsatt i kråkesesongen.

 

IMG_20180724_203711.jpg

Edited by jmosbakk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da fikk jeg endelig has på en 1827 skiskytter rifle. Blir et lite høstprosjekt å pusse litt stokk, så mye bra inspirasjon her! 

 

Håper jeg ikke trenger legge til for mye på kolben, for likte godt den mørke oljelooken på stokken. Skal ikke akkurat ut i krigen denne her ;) 

Blir en "langhold"/bane/kosebørse.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke se bort fra at det er samme skjefte som jeg har. Junior trolig.

Du må helt sikkert flytte avtrekkerbøylen helt frem og forlenge skjeftet noe. 

Jeg brukte plater og kolbekappe fra 200STR. De stemmer ikke 100% med formen, men det blir greit hvis det slipes til slakke overganger.

Finishen din ryker da, men du kan jo selvsagt finne kappe som er oversize og slipe til.

Link to comment
Share on other sites

Skutt på 50m.

Tofot og bakstøtte fra et vinglete utebord.

Halverte samlingene når jeg begynte å trekke kolben godt inn i skuldra fremfor å være helt avslappet.

Noe begrenset av 9x forstørrelse kanskje, men er nok mer å hente på egne ferdigheter enn så lenge.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Melder meg inn i klubben med en modell 1415-1416 i links. Kjøpte den for en slikk og ingenting hos J&F. Usikker på alderen, men den er merket med et betryggende "Made in West Germany". Mulig dere kjennere kan fortelle meg litt mer om disse? Er stemplet med nummer 1330627. I dag er det jo bare 1416 en for kjøpt. Finnes det en tidslinje for disse modellene? Når begynte 1416 og når sluttet 1415? All info er bra.

Selve riflen så litt trist ut, luktet utrolig av gammel tobakk (reimen fikk innreiseforbud av min samboer), men har blitt veldig bra med litt kjærlighet. Null rust og tull, men ganske seig i gammel olje og grease, som lot seg fjerne greit.

Prøver meg med en Vortex Viper PST gen2 3-15x44 på toppen, og beholder inntil videre montasjen som stod på originalt. Har ikke turt å kappe, men gjenget for demper.

20180826_205630.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Flott langpang du har der. 
Hvis du sender en henvendelse til Anschütz med spørsmål om alder så bruker de å være behjelpelige med sånt.

Det er ikke stort jeg vet om disse, men det er en 64-mekanisme. Hadde en 1416 i 22WMR som var meget presis.

Hvilket avtrekk den har håper jeg noen andre kan svare på. Er det justerbart?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...