Jump to content

Klubb Anschütz


jmosbakk

Recommended Posts

Takk for det jmosbakk. Endte med å gi 3100,- for riflen, og da er det ikke noe lure på. 

 

Tok et bilde av avtrekket. Virker å være en 64 ja. Ser i alle fall to justeringsskruer.

 

Har en 10/22 med mye mods og dill, og konstaterte lett at det jeg trodde var blitt et OK avtrekk for en salong, fortsatt er søppel etter en runde på banen med "Annie". (Det sier kanskje mest om hvor hatefullt original-avtrekket er på en 10/22..)

 

Plukket opp noen nye skiskytter-magasin som passet fint, så nå må en bare teste hvilken ammo som går best.

 

Fikk tips om at SK standard+ skulle være bra. Noen som har erfaringer med hva som går godt i deres Anschütz'er?

PSX_20180909_192655.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hei da har jeg også fått meg anschutz

fikk den av en i skytterlaget, var da sliten og støvete og ikke vært i bruk på mange år

skrudde den fra hverandre og shinet den, og slipt ned stokk og gitt to runder med olje

synes den ble himla fin i treverket

 

blir moro  å prøveskyte den på lørdag 

PC5AMK69TyqiBSvshPLlMg.jpg

p%gL4JRkRqOfnFo4oll+bw.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Noen med tips til hvordan fjerne forsiktet på en skiskytterrifle?

 

Meldt meg inn i klubben med en 1827. Godt brukt, men i bra stand og 3 magasiner, gleder meg til å teste! Må bli en ny stokk etterhvert, men juniorstokken er grei i kaldt vær og dunjakke :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Var innom Landrø i går for å se på anschutz. Bynner å bli på tide at lillebror arver Cz 455-en min så da må man jo oppgradere. Fikk vite at anschutz kommer med ny låskasse med løpsbytte for 22lr, 22wmr og 17hmr. Startpris skulle vist være rundt 13 000,-. Hadde bestemt meg for at jeg egentlig var ferdig med løpsbytte på salongen etter eierskapet av 455en men denne fristet litt. Synes magasinløsningen på 1416 så penere ut en den nye 1761, men man blir vell vant til alt.

https://jga.anschuetz-sport.com/index.php5?produktID=1558&menu=106&sprache=1&produktShow=detail

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hiver meg på her med en 1415/1416. 

Er med i den lokale JFF foreninga og her har vi noen salongrifler som først og fremst brukes til ungdomsaktiviteter.  Hadde fra før4 stk Brno mod2 , så når det dukket opp en brukt Anschutz til en rimelig penge så var det bare å slå til.  Fin i både stål og treverk, men noen små bruksmerker her og der må vel forventes.  Kolbekappa mangler feks en bit.  Kikkerten som står på er en Miroku 4x40

Den går godt, men til sitt tiltenkte bruk så funker nok Brnoene bedre - magasinutløseren på denne er tung nok å betjene for en voksen, enda være for en 13 åring. Mens brno sin utløser betjenes greit med en hånd.  Ser det er "extended mag release" å fa tak i til denne også - får se om det kan skaffes. 

eN3n4dS1vw1KSDsQ3ICYOJ6qmp4GxLYFwdr8VsjarXFVoeEhZO7ezsSoLgef4XSTlGyAi74ZHF8xjFbZBS99dHWday0X1iO-56twhvxbbM7ujIQ0fXLA75pZ4eJFeieDymcJEwe3USAelbmGmy7df7wC1nRnrbxgdA_jzIR0hEgy7bIZURA95BokDWRqTkM_Mi0r8oPeRFiOlY4AsxFIVkNATwEduGXwhxM9PKvDvkC3SV3vQBAQR7deFdw8YutKvCEHrZI_M4mhRSw_GZZfrc13d6kXzkmttoaK9xJbzlCKWl1k19MIy9ALG5vI5OObHmesgcJYRSRWdiV2GBYey-labUUBlff5mTbXZndptaT5qbBTuxf7A0eTHKAOP5k0rBONo6sFNWJV4H9yA3jBnSCTIeGuXKiJEAdTOMr8rN1S-ShjHzSxgMoTYwo02IzWlOVw_ANkC49RusDcgn-1qhNBAb7rUfO3qV4lDhTYzSbKKnpp5aJG3IU618T1f6Dfiedif_oQV3mSFmeZK7MrwXQg60cW5FeWXI_5BYXCu-ey0CQm8kYyfyaxXxViVdEVKLkHByPwybDCMLMP6OcV4qSeIwip1_65ypZXWkoZ7R5y7_2kK87NRcPlMgni62ooiTZKd3CyBpz5tP1cTWqnBpAALXx8TLZSeYO_tdnrRuzExuyNsjq7oA=w1418-h392-no

 

Men hadde den i bruk på ungdomsaktivitet forrige helg - da begynte den å oppføre seg merkelig - avtrekket ble tungt som fy.   Tok den hjem for en sjekk, og fant ut at skruene som holdt avtrekkermekanismen i kassa var helt løse. Skrudde de på plass og avtrekket var slik det skulle være igjen.  😊

 

Hadde den på banen igår for test, og syns matinga ikke var så smooth som den burde være.  Spesielt på siste skuddet fra magasinet.  Og etter ca 100 skudd

begynte magasinet å "stovepipe" eller hva det kalles..?  Måtte sette i magasinet med bolten framme for å få matet de siste seriene. 

Nytt magasin er lokalisert, men det får jeg ikke prøvd før om etpar uker

 

sCZaw00zA-r3vZYbV8wELKXuvkESuMVa3GIxq5JTc4x76ivKWRomaLICQ3aGmN4bV_Q0itCC2tLpHMdRammqW01XyiMupVXnyPDjCOD289oa-CsSC5iiel5rLf6xBMGsweY8dgnOPsPqoCKUiqIqDjUtQrEfd9wmu3qnbbTJveqNuEiega5eNCubRx3Kl1dEeStZ_WIKrsPpk9zScOaovLBddUkrFbb6nuYf82Eb5FoMDxn0zqpczv3d9UzmS1tQcM_HPkzh9Y7lDt-j0YhkzP5pg7-Cx-t--maMojnm7F0o2cPMIgChoS_gBKgBM_PcKgIMsmHMr1GdLDsrNIr6KaF2H6giFJ1cugfEGN6ahdKAUHg9ryEx-qRndB6ocRBWk_WSZAGIWH4Do0_vYttEsFJuC9Yyz4b5ZQF6u68qnP20iV2kZy3rbQCzYbTX3u5GKvnAZuzzVkviVngJH4CipcvJ6fbbRHAZCTqFtTQ-bHnzeP7XFTYinWdBZlKaO3x0CKoLVlRcgI6JcuiBLHvmRz7M016Rx9RNnmiIJ7gZ6xwBXLAf9EX_-cjMAiCKsoRuQA8k-_UTpSH1UFNMr9kQErQfF9eM3YNVbQYaSvyFVvWOenaGGwj8eNEgXoJksrzjdlM1rk_9DCjZ6rtAYArfr-DNVyJIY5n583DhFQrDSaCHa70SToJECA=w1282-h920-no
 

Ellers, tips og kommentarer mottas med takk :) 

Edit:  
må legge til at det ikke er like gøy å skyte med min noe opphorete 10-22 (tungt løp + pro varmint stokk)  etter å ha blitt kjent med avtrekket på denne .. :D

Edited by ivara
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

 Slenger meg på her med to nyinnkjøpte Anschutz’er fra Landrø som kom i posten her en dag.  
 

Den ene er en 1416 i 22lr med totrinns-avtrekk og tommelhullstokk med en PST gen II 3-15x44 på toppen,  og den andre  en 1517 i .17 HMR med Zeiss V4 3-12x44


Har fått skutt litt med 1416’en, og det lover meget bra mtp presisjonen så langt. Testet div ammo, og ser ut til at den likte best RWS rifle match, så da er det bare å få i hus en større mengde av samme lot nr!

 

0264F5F4-92FC-48B5-A785-970DD4523334.jpeg.af69ac8a4e0a9659523413cbfa55ac8f.jpegE168F156-4069-44D0-AD07-2984F92C8D43.jpeg.bd8db003bbc22c28561b35e7e2e9cd67.jpegBAE79D7A-B228-404F-B77D-D2F8D4279C3D.jpeg.9ea1beaf7cafe78888d250067da64454.jpegF8C73F02-4901-4A41-AF0E-2810D3BF8B39.jpeg.52ee62e73363737cc87a45a34213ba6b.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Melder meg inn her. :)

Akkurat kjøpt en Anshutz Match 54 fra 1973. Vises nesten ikke at den er brukt, sannsynligvis stått mesteparten av tiden i et våpenskap, da det var rimelig mye støv i kriker og kroker på stokk og mekanisme. Såvidt prøvd den med 100 skudd på 50 mtr. Meget lovende presisjon.

Rifla er i hovedsak tenkt brukt til BR50, men også noe innendørs trening på 15-mtr elektronikk. Da kommer spørsmålet/dilemmaet. Tror jeg har avtrekk type fjærvekt. Nytter ikke å stille det så tungt som jeg vil ha det(skruen på sida av avtrekkshuset) til innendørs skyting. til BR er det jo perfekt, men... 

 

Ser for meg at jeg må bytte fjærer for å få et tyngre avtrekk? Er det det som er greia her? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har nylig kjøpt en 1427 Biathlon og har et spørsmål: Hadde flere feilfunksjoneringer, og det var mating fra magasinet som var problemet. Patronene hadde en tendens til å "reise" seg, eller "stove pipe" som de sier i USA. Har andre slike erfaringer? Brukte CCI Standard, for det var det jeg hadde. Det fulgte med fem magasiner, og samme problem med alle. 

 

På fohånd takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, samuelcolt said:

Har nylig kjøpt en 1427 Biathlon og har et spørsmål: Hadde flere feilfunksjoneringer, og det var mating fra magasinet som var problemet. Patronene hadde en tendens til å "reise" seg, eller "stove pipe" som de sier i USA. Har andre slike erfaringer? Brukte CCI Standard, for det var det jeg hadde. Det fulgte med fem magasiner, og samme problem med alle. 

 

På fohånd takk for svar.

Kansje du finner noe brukbar info her?   Maintenance Tips - Anschutz North America

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Heisann gode forummedlemmer. Jeg er nå på utkikk etter min første salong og kom over denne anschutzen. Er det noen som vet noe om denne og har noen fornuftige tanker om pris og nytteverdi for en fersk skytter?

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=236288150

 

Selger sendte meg også dette bildet som ikke ligger i annonsen

D23551DD-D78A-43F3-9C3A-C6A5BFC2C757.jpeg

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei godtfolk. Har en kompis som ønsker å selge sin 54 Match enkeltskudd, men strever litt med å finne ut av hvorfor den ikke alltid vil spenne opp når en tar ladegrep. Av og til kommer den rød tappen i bakkant av sluttstykket ut og den kan avfyres, og av og til ikke. Flest ganger går det ikke. Hva kan dette skyldes? Den er minimalt brukt siste 25 år og har stått lagret tørt og mørkt. Svært pent brukt før det. Usikker på årsmodell, men det er "made in West germany".🙂

Link to comment
Share on other sites

Fikk samme problem på Saueren under konkurranse i fjor. Den ville ikke spenne opp tennstempelet til slutt.
Resepten var å plukke ned avtrekket for full rengjøring. Problem løst.
Avtrekket var fullt av gammel seig olje blandet med kruttslam.

Det du sier om at det knapt har vært brukt på 25 år kan tyde på at gammelt smøremiddel har stivnet eller forsvunnet med tiden.
Et Anschütz 54-avtrekk inneholder mye leamikk og fjærer, så i første omgang kan man prøve å rense uten å pille det fra hverandre.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Da får jeg endelig melde meg inn her da det kom en ny 1761 i 22lr inn døra i går. Jeg har bare sjekket at den smeller da jeg enda mangler sikte. Det var med en utskrift fra fabrikkens testskyting, hva mener dere om den samlingen, kunne vært bedre? 

 

 

DSC02559.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er usikker på om disse testskytingene fra fabrikk er presisjonstest, eller om det er mer å anse som funksjonstest. Har en CZ 455 i .17 HMR med testskive som viste 5-skuddsamling på 28 mm på 50 m. Første serien jeg skjøt med den havnet på rundt 15 mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ønske om en anbefaling. 

 

Jeg har en ide om at en 22LR Anschütz av litt eldre årgang må være et utmerket alternativ til jaktrifle (rype i vinterfjell, en og annen kråke). Jeg er er ukjent med modellnumrene og versjoner, men har lest denne tråden og et par på RimfireCentral.com uten å bli så mye klokere.

 

Hvilken modell bør jeg gå for?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei dere, jeg blir en lykkelig eier av en Anschutz 1761 i 22 WMR imorgen, og lurte på om noen her hadde noe å anbefale av ammunisjon. Våpnet skal brukes til fuglejakt og rekrasjonsskyting på 250m +.

Å det er rekrasjonsskytingen jeg tenker mest på her. 

Tenkte også å gjenge for lyddemper, hvis ikke det ødelegger harmonien i løpet?

 

Setter stor pris på alle innspill

 

Hilsen Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 12/10/2015 at 3:22 PM, jmosbakk said:

 

Hentet nettopp en 1827 og har prøvd å finne Picatinny-skinne til denne - 11 mm spor og som passer låskasse som er buet - det må også være utsparring over utkastet. Noen som vet hvilken skinne jeg skal ha, og eventuelt hvor den kan kjøpes?

Link to comment
Share on other sites

@Akto

Akto skrev (14 minutter siden):

 

Hentet nettopp en 1827 og har prøvd å finne Picatinny-skinne til denne - 11 mm spor og som passer låskasse som er buet - det må også være utsparring over utkastet. Noen som vet hvilken skinne jeg skal ha, og eventuelt hvor den kan kjøpes?

jeg har montasjer som passer direkte på sporet. Slipper utsparing da. Spesielt dersom sporet er buet. Har brukt denne montasjen 1 års tid. 

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

@Akto

Akto skrev (6 timer siden):

Ja, men jeg liker å bytte på med kikkertene, har hurtigmontasjer som går overens på alle våpnene mine, skulle gjerne hatt det på denne også.

 

Ok, Landrø + en haug med andre har picatinny for 11 mm spor. Landrø sin har utsparing, se under.
https://www.landro.no/anschütz/109558/anschutz-picatinny-rail-for-model-1761

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg er på jakt etter et løp til en Anchutz mod 525(Halvautomat)Jeg har kjøpt en pent brukt s-rifle med kappet løp og litt boret

i løpet av hvilken grunn jeg ikke kjenner til?Kansje noen som ville prøve noe nytt??Har en enkelskudds eldre modell men der er løpet

gjenget og kan ikke byttes til Mod 525??

 

 

Helge

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (På 13.7.2023 den 13.58):

Boyds har vel bare til modell 64? Har sett litt på Boyds siden prisene på Anchutz i 22 WMR er ganske lave, men stokkene på de riflene ser ut til å være designet for elefantmannen.

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...