Jump to content

Klubb Anschütz


jmosbakk

Recommended Posts

Jeg fant ingen egen tråd for Anschütz og velger derfor å lage en.

Her håper jeg vi kan samle bilder, informasjon og kanskje noen tips og triks.

Diskusjoner er selvsagt også velkomne.

 

Jeg vet at det finnes mye bra som er stemplet Anschütz blant kammerets brukere og håper derfor folk tar seg tid til å legge inn noen bilder og forteller litt om børsa.

 

Jeg legger tråden i "Salongen" ettersom jeg går ut fra det er her de fleste børsene passer inn, men er du så heldig å ha en sentertent Anschütz så er du et selvsagt medlem av klubben og bilder forventes.

 

Selv har jeg to stk Anschütz nå.

En 1516 i 22WMR samt en 1827 i 22LR.

 

1516 er ei ren jaktbørse som egner seg bra på alt småvilt og leverer jevnlig presisjon ned mot 10mm på 100m.

Den hadde tidligere lyddemper og et litt større kikkertsikte, men for å få tilbake den gode balansen så tok jeg av demperen og monterte en Leupold VX1 2-7x33. Det som står for tur på denne er en tilpasset gjengebeskytter samt litt mer olje.

 

STlTanR0.jpeg

 

Den andre Anschützen er en 1827 bolt. Dette er ei gammel skiskytterbørse som kom med et slitent skjefte, men meget pent stål.

Denne fikk jeg i posten i dag og er nok mye av grunnen til at jeg lager denne tråden.

Jeg har prøveskutt og påbegynt arbeidet med å gjøre om litt på skjeftet.

Denne fremstår som et kvalitetsvåpen som egentlig overgår alt jeg har eid tidligere.

Den har det råeste avtrekket jeg noensinne har kjent, silkemyk boltgang, god balanse, dyp blånering og fremstår generelt vellaget.

 

Denne er tiltenkt "langhold" og balansen vil nok forstyrres noe, men jeg skal forsøke så godt jeg kan å bevare den.

Skjeftet får form som en MacMillan SSG 300, 25MOA picatinny, demper med M18x1 for å unngå å ta for mye gods i tuten og et egnet kikkertsikte med mil/mil og åpne tårn.

 

Bilder av denne vil komme etterhvert som jeg får rotet meg til.

 

Til sistnevnte prosjekt ønsker jeg forøvrig tips til kikkertsikte og demper.

Av dempere finner jeg egentlig bare Sonic 35 som er slank, lett og leveres med M18 gjenger.

 

Og kikkertsikte, ja det er en historie for seg selv.

Børsa vil bli brukt på 2-400m ser jeg for meg så det er ikke nødvendig med all verdens forstørrelse, da er det viktigere at røret er kompakt.

Drømmen er en NF NXS 2,5-10x32 compact, men da må jeg nok spare en stund. Vortex Viper PST 2,5-10x32 er vurdert og hadde vært veldig aktuell hadde det ikke vært for lysbryteren på okularhuset. Falcon har kommet med et nytt sikte, 4-18x44, som ser litt spennende ut, men synes det er helt i grenseland på størrelse med sine 353mm og 740g.

Såååå, tips mottas med stor takk.

 

Håper de av dere som har en Anschütz stående i skapet tar dere tid til å legge inn bilder og litt informasjon.

Link to comment
Share on other sites

2stk Anschütz 64, "fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk", finfelt, 100m, fornøyde unger

72307546-43EA-4FB1-9524-AA9E50D0526B_zps0a6dntv6.jpg

 

Litt annen versjon, her i bruk på 419m

P1030008_zpsayzzaswn.jpg

 

 

Ingen grunn til å bruke picrail på 22lr.

Det er en veldig god grunn. Da kan man bytte om kikkerter som man vil uten å skru ringene av røret. Jeg flytter en Razor HD fra en Sauer til Anschützen på 2 minutter. Eller omvendt. Trenger ikek bry meg om kikkerten er 1", 30mm eller 35mm, alt passer på alt.

Anschütz dioptret passer på 11mm skinna som er igjen bak picatinnyskinna, det tar også et minutt, så det er nokså fleksibelt kontra å løsne ringene når man skal flytte kikkerten.

Men jeg likte de ringene :wink:

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

YVYzSVNr.jpeg

 

Her er min anny, for anledningen tilpasset små barnehender :)

Dessverre ikke så mye i bruk da skyteinteressen til jentungen gav seg relativt fort. Men børsa får stå i skapet i tilfelle interessen blomstrer igjen.

Et meget presist våpen er det i alle fall.

Brukte den litt selv til miniatyrskyting, men ble fort ganske lei enkeltskudd og kjøpte en Sauer 200 STR i .22

Link to comment
Share on other sites

M67; Montasjer:

 

Vel, hvis man har forskjellige kikkerter ( som av og til krever side og høydeinnstilling i montasjen ) med spesialmontasjer til 11mm spor blir situasjonen omvendt. De fleste av disse montasjene går også rett i 11mm-sporet på STR hvis ikke tårnene på på kikkerten er for langt fremme.

 

Picrail-montasjer er selvfølgelig mye mer robuste men svært ofte holder 11mm for skytebanetjeneste.

Link to comment
Share on other sites

Her var det kommet endel bra ja. Moro å se!

 

 

Jeg har en anshutz 1427 biathlon med demper gjenget 18x1, tofot og kikkert.

 

Hvilken demper har du? Hadde denne originalt 1/2"-20 gjenger som du har boret opp og gjenget på nytt eller er den M18x1 fra fabrikk?

Tror løsninga for min del blir å åpne demperen til 16mm bak og gjenge opp på nytt. Løpet på min er 19mm i munning så jeg får ikke stor nok brystningsflate med M18.

 

Hadde forresten en hyggelig samtale med Jaktkroken i dag og vurderer om jeg skal gi den nye modellen fra Falcon en sjanse. 4-18x44 mil/mil, FFP.

Den har de rette spesifikasjonene til en overkommelig pris. (5190kr) Det eneste jeg må spekulere litt på er at jeg synes den er litt voldsom.

Link to comment
Share on other sites

1427/1827 er vel mye samme børsa.

De er bygget på "54-mekanismen" som er holdt for å være noe av det mest presise som er laget av 22LR.

Torf sitter på mye informasjon om disse og han nevnte vel at bare avtrekket på disse koster 4500kr i løsvekt. Jeg skal ikke sitere han for mye, men hvis jeg husker riktig ble det vel antydet at tilsvarende børse ville kostet nesten 30k i dag.

1827 Fortner, rettrekkeren som tok over for 1827 Biathlon, har vel veil. pris på rundt 28k fra Stenvaag og over 31k fra Landrø.

Hvor sammenlignbart det er vet jeg ikke.

 

Hvis du skulle finne på å selge så blir du vel ikke millionær, men jeg mener disse i god stand er verdt mer enn en ny CZ 455.

Link to comment
Share on other sites

Viktigste forskjell på 1427 ny modell (med 5018 avtrekk/sidesikring) og 1827 er at avtrekkene ikke går om hverandre uten ombygging. Det er også forskjeller på tennstempelet og slagfjær. Sluttstykket går heller ikke omverandre selv om de ser til forveksling like ut.

 

Gammel 1427, slik som min, har vingesikring på sluttstykket og gammelt avtrekk. For å gjøre forvirringen total passer det moderne 5018-avtrekket fra ny modell 1427 på den gamle 1427-modellen med vingesikring.

 

En ny 1907, som tilsvarer en enkeltskudds 1827, koster 24665 idag.

Link to comment
Share on other sites

Her er min Anschütz Model 54 Super Match her om dagen.

Ansch_54_SM.jpg

 

Anschutz1413PosterSm.jpg

 

Børsa er fra 1961, men er nesten ikke brukt. Fikk med "alt utstyr" som var tilgjengelig den gang (i følge selger), til og med vesken den kom i som ny.

 

Planen med børsa er lage ei BR50 børse av den, men mangler stokk :forvirra::(:(

 

 

Vurderer også å bruke børsa til MS og kanskje FT, men trenger da en stokk uten krok.

Ansch_Krok.jpg

Slik ser den ut nå.

 

Ansch_Krok2.jpg

Selve kroken kan en ta av. Er det noen som har prøvd å sette på en "pute" eller vanlig "butt end" i stedet for kroken?

Kunne beholdt alle justermulighetene på den måten.

Kunne evt ta av hele krokmekanismen for å sette på noe mer "sporter-vennlig"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en hausken 18x1 demper. Jeg har beholdt skiskytterreimen da jeg syntes denne er gull på jakt :)

 

Jeg har da en gammel 1427? Har sikring på bolten

80D10C6C-1950-4113-BEB8-5C63C7B22FAC_zpsj9jqmy1f.jpg

 

3514FFCC-35FF-48C9-AA4B-D9D36A8FA1D8_zpswzjj1efa.jpg

 

Når jeg tok av stokken fant jeg en rekylklakk som så veldig lik ut den som står på tikka t3, dette kan da ikke være normalt på en 22lr?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, du må ha en overgangsmodell jeg aldri har sett. Jeg har samme mekanisme men et eldre avtrekk. Det avtrekket du har på denne må være første versjon av 50xx-serien uten sidesikring.

 

Jeg så ikke bolten på de første bildene du la ut så jeg antok at du ikke hadde flaggsikring siden jeg så at du hadde "nytt" avtrekk.

 

Det er jo også mulig at rifla du har har fått ettermontert er nytt avtrekk hvor sidesikring er fjernet.

Link to comment
Share on other sites

Har flaggsikring ja, bestilte ekstra magasin fra landrø idag. Takk for tips :)

Nå er ikke jeg veldig bekjent i matchvåpen verden men har skutt litt rekrutt som ungdom og litt 200str men dette avtrekket skulle jeg gitt mye for og ha på resten av riflene mine

Link to comment
Share on other sites

Er det udramatisk å gjenge opp en Anschutz til demper?

 

Har drevet å puslet litt med tankene på en MRP rifle som kombinasjonegevær til det aller meste innen .22, fra "langholds" trener, via svineskyting til lav-ambisjonsnivå match rifle, med Pictatinny skinne til kikkert, avkortet slik at kikkerten kan taes av og diopteret skyves inn, når det er matchskyting på trappene. Vurderer løpslengde (tror det er noen utgaver som kommer med endel kortere pipe) kontra eventuelt "blooper tube", men føler for at det må være mulighet for å montere demper på en all-round .22.

 

Noe erfaring har jeg med enkeltskuddsutgaver, av både modell 54 frigevær og 64 standard gevær, men har kommet frem til at om geværet skal brukes, må det magasin til. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Er det udramatisk å gjenge opp en Anschutz til demper

Det blir jo endel dreiespon ;) Men dramatisk er det ikke. Min er gjenget M18x1, så alt annet passer på den.

 

fra "langholds" trener, via svineskyting til lav-ambisjonsnivå match rifle, med Pictatinny skinne til kikkert, avkortet slik at kikkerten kan taes av og diopteret skyves inn, når det er matchskyting på trappene.

Den jeg har brukes til langholds-eksperimentering og lekeskyting på langt og kort hold, trening til jakt, i all slags stillinger og til å trene ungene i skyting - mer inspirerende til å begynne med enn diopter og runde blinker.

Guttungen bruker den til DFS-skyting. Bloop-tube er det ikke, men det er enkelt å skru på lyddempergjengene, og skulle jeg skutt den i konkurranse med diopter å hadde den fått det.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Får hoppe på her jeg og. Tok over en enkeltskudd 1813 fra jobben. Denne er tenkt å bli en BR50 børse. Vet ikke helt om jeg skal bygge meg en egen stokk eller kjøpe en til den. Er det noen som har informasjon om hvilken stokker som passer denne? Jeg mener jeg har lest at den er litt "oppgradert" mod 54.

normal_IMG_0150.JPGnormal_IMG_0151.JPG

Link to comment
Share on other sites

Den supermatchen så fin ut!

 

18xx er nest siste serie av 54 mekanismen. Jeg vet ikke hva som er forskjellig på dagens 19xx serie. Tror ikke det er mye.

 

Hadde den Supermatchen vært min hadde jeg ikke kappet pipa før jeg hadde testet den for presisjon. Etter test har man som regel ikke hjerte til å kappe.

 

Når det gjelder skjefter har tubegun-produsenten Elisio en kul greie til Anschutz. I Elisio-skjeftene beddes/limes bakre del av pipa fast til skjeftet. Låskassa er frittflytende.

Link to comment
Share on other sites

Interessant spørsmål som jeg stilte meg selv før jeg kjøpte min 1827.

Har ikke fått sammenlignet så mye presisjon enda så det får jeg komme tilbake til, men 200 STR gir endel ekstra muligheter da. (Flere børser i en)

 

Det avgjørende for min del ble at det koster såpass mye ekstra for muligheter jeg ikke vet om jeg vil benytte meg av så da tok fornuften avgjørelsen denne gangen.

 

Det jeg har sett av presisjon i de nevnte børsene er såpass bra at for mannen i gata så tror jeg ikke det er merkbart.

Men jeg skal forsøke å få tatt en liten test i løpet av vinteren.

 

Edit: Jeg må bare tilføye noe småtteri.

Avtrekket...... Her er Anschutz i en klasse for seg.

Boltgangen er jo som kjent veldig bra på Sauer, men jeg synes 1827 fremstår som enda mer påkostet og forseggjort.

Link to comment
Share on other sites

Til baneskyting ligger Anschutz en klasse over STR. Det er bare å se på OL, VM, World Cup, etc. Den totale summen av skyteegenskaper, uten støtte, er soleklart i Anschutz favør. Hadde noen hatt konkurransefordel med STR hadde de vært sett på arenaene. Jeg har aldri sett eller fått referert at en STR i 22lr har vært brukt i et OL, VM eller WC stevne. Der går det i Anschutz, Feinwerkbau, Walther, Keppeler, Bleiker eller G&E. Anschutz 18XX og 19XX står vel for mer enn 80% av startene.

Link to comment
Share on other sites

Nei, presisjonen kan være lik. 10 skudd innenfor 10mm på 50m er normen. Det er de dynamiske skyteegenskapene i rifla som skiller. Avtrekk, balanse, lukketid, etc.

 

Skulle STR hatt en mulighet burde man starte med ei låskasse i aluminium for å få bedre balanse. Ihvertfall til skiskyting, viltmål og andre grener med vektbegrensning.

 

Til jaktfelt og kulesti med 22lr får man ikke bedre rifle enn en gammel Anschutz 54 med magasin.

Link to comment
Share on other sites

Til jaktfelt og kulesti med 22lr får man ikke bedre rifle enn en gammel Anschutz 54 med magasin.

 

Er dette da en av de "lette" jaktriflene?

 

Hvis du ser litt høyere opp, rabler jeg litt rund mulighetene til å ha en .22 rifle til det meste, med utgangspunkt i MRP, hva er dine tanker om noe slikt?

 

Det er ikke en optimal løsning, men en løsning som kan forsvare prislappen på et slikt våpen i .22 LR.

Link to comment
Share on other sites

Nei, tenker først og fremst på skiskytterrifler, matallsiluettrifler (M54.18rep) og miniatyrrifler med magasin.

 

Når det er sagt leverer Anschutz idag ei rifle som heter 1710 Silhouette heavy barrel med matchavtrekk. 1712 er med "lett" pipe. Dette tror jeg er den fineste salongrifla i salg idag. Så var det prisen da..

Link to comment
Share on other sites

Er det udramatisk å gjenge opp en Anschutz til demper?

 

Har drevet å puslet litt med tankene på en MRP rifle som kombinasjonegevær til det aller meste innen .22, fra "langholds" trener, via svineskyting til lav-ambisjonsnivå match rifle, med Pictatinny skinne til kikkert, avkortet slik at kikkerten kan taes av og diopteret skyves inn, når det er matchskyting på trappene. Vurderer løpslengde (tror det er noen utgaver som kommer med endel kortere pipe) kontra eventuelt "blooper tube", men føler for at det må være mulighet for å montere demper på en all-round .22.

 

Noe erfaring har jeg med enkeltskuddsutgaver, av både modell 54 frigevær og 64 standard gevær, men har kommet frem til at om geværet skal brukes, må det magasin til. :shock:

 

 

Jeg ønsker at børsa mi skal være mest mulig allround, men ett hovedfokus måtte jeg ha for å finne et utgangspunkt og for min del så ble det "langhold" denne gangen.

Planene endres stadig vekk, men dette er oppskrifta pr. i dag:

1827 Biathlon

25MOA picatinny

Gjenge løpet M14x1,5

Atec CMM-4 rimfire

Boyds Pro Varmint stokk

Falcon M18 4-18x44 montert med QD ringer.

 

Pipa er 19mm i munning og for å ha litt å bryste demperen på så måtte jeg uansett gått ned til 17mm. Etter samtaler med børsemakeren kom vi frem til at det mest fornuftige er M14x1,5 da jeg har endel utstyr som passer på dette.

Jeg vet at det har vært diskutert at man ikke bør ta for mye gods i munninga og at det er fy-fy å kappe pipa. Børsemakeren, på sin side, garanterer at presisjonen opprettholdes i mitt tilfelle der jeg ikke skal kappe og ha 14mm diameter og kjører gjerne en før/etter-test. Han hadde heller ingen tro på at presisjonen skulle forsvinne med kapping, men siden det ikke er tema for min del så dro jeg ikke noe videre på den.

 

Ang. børsas potensielle bruksområder så er jeg litt spent. Stokken er vel kanskje det største ankepunktet og da pga det brede forskjeftet som gjør den mindre egnet til frihåndskyting.

Vekt/balanse vil selvsagt også bli kraftig forstyrret så jeg blir ikke overrasket om en liggende stilling blir eneste brukbare for min del.

 

Når det er sagt så støtter jeg meg til at jeg fortsatt har mulighet til å sette børsa tilbake i opprinnelig stand sett bort fra gjenging.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert gammelt nytt for noen, men 1727F har nå kommet som jaktbørse i 22LR.

http://jga.anschuetz-sport.com/index.php5?direkt=News" target="_blank" target="_blank" target="_blank[J]&sprache=1&newsID=995

 

Finner bare 18" løp på Anschütz sine sider, men vet det finnes 23". Muligens eksklusivt for Nord-Amerika?

 

12240943_1023384591017344_2441792149082944863_o.jpg

 

Bildet er hentet fra http://www.rimfirecentral.com" target="_blank.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått med meg at 1727 nå ble produsert i 22lr. Har ventet på det.

 

Her er drømmerifla med 23" tung pipe og 5020 matchavtrekk:

 

9D79F0CCA4C7530285DF70BFECF3D30030828D31.jpg

 

Pris i USA; $3495.......

 

http://www.eurooptic.com/A172722HBX-Anschutz-1727-F-22LR-Match-54-23in-bbl-Walnut-Ge.aspx

 

Sharpshooter:

 

Ikke for å være ekkel men; her er en ny overligger..:

 

http://www.torsbohandels.com/lager/vapen/31513

 

8-)

Link to comment
Share on other sites

Ligger en tråd på rimfirecentral der flere har lagt ut bilder av sine 1727F-22.

Det klør veldig i kjøpefingeren, men det var den prisen da. De ligger på det samme som versjonen i 17HMR, som i Norge koster rundt 27000kr.

Av en eller annen grunn så får jeg hodepine av tanken på å bruke så mye penger på en 22LR, men....

 

Det har jo tidligere vært diskutert at "kinakikkerten er bra nok til salong" og jeg husker at M67 kontret dette med at bra optikk kanskje er enda viktigere på små kaliber som skal prikke små mål.

Et meget godt argument som jeg mener man også kan bruke ang selve børsa, i alle fall hvis man leter etter en unnskyldning for å kjøpe en. ;)

Link to comment
Share on other sites

Om dette med Annie og kapping...

 

Vær oppmerksom på at disse pipene har chocke.

 

Har du testet om/hvor mye dette forringer presisjonen?

Jeg har alltid forholdt meg til at man skal tenke seg om før (og helst unngå) kapping av Anschutz, nettopp pga denne choken.

Det hevdes derimot fra andre hold at dette er en myte og helt uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kapping av 54-matchrifler vet du at du kapper ei pipe som i orginalutførelse har en presisjonsgaranti på 10 skudd innenfor 10mm på 50m. Skiskytterriflene er også kuldetestet for presisjon. Ved kapping vet du ikke om du greier å få tilsvarende presisjon.

 

Jeg har kappet to. Den siste nå i sommer pga vekt/pipetid.(Alurør med vekt foran fikset balansen) Superpresisjonen ble borte. Den ligger nå på ca 15mm med 10-skudds grupper. På viltmål er det greit nok på mitt nivå..

Link to comment
Share on other sites

Det hevdes derimot fra andre hold at dette er en myte og helt uproblematisk

Vet om et par som er kappet uten problemer.

 

Problemet her er jo at det ene ikke beviser det andre. Forresten har jo folk kappet slike og choket de på nytt - det fungerte visst bra det også.

 

Men det må jo uansett, som Torf er inne på, være bedre å ha ei rifle som fungerer bra til formålet, men ikke har superpresisjonen 5mm på 50 intakt (10mm på 50 er det mye som klarer) enn å ha ei superpresis rifle som man ikke bruker fordi løpet er for langt og tungt. Ryker presisjonen, så får en prøve å choke den, og Lilja har jo løp til slike, drop in vel omtrent?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk jo nylig en Anschütz av min farfar. Han hadde ikke brukt den på 20 år, så den er ikke vedlikeholdt på like lenge og ser ut deretter. Hvor han hadde den lagret vet jeg ikke.

normal_20151214_210749.jpg

 

Jeg har googlet litt for å finne ut hvilken modell det er, men det klarer jeg ikke.

 

Det jeg har funnet ut er at den er trykktestet i 1965 i Ulm(?) ut fra stempelet på løpet.

normal_20151214_210758.jpg

 

Jeg blir ikke klok på modellene når jeg ser på nettsiden til Anschütz. Er det noen her som kan hjelpe meg?

 

Som en kuriositet fant jeg også ett skipskompass på jobb tilsynelatende produsert av Anschütz. Er dette et selskap som har produsert andre ting enn rifler, eller er dette ett annet selskap (JGAnschütz og Anschütz).

normal_20151210_131751.jpg

normal_20151210_131806.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...