Jump to content
Adventspatronquizen 2018 er i gang Read more... ×
afleskhe@gmail.com

åte til mår feller

Recommended Posts

Har brukt rype skrog og honning kokt med anis. Er mye gris og smøre på honning i -20 så kokte honning med anis og slo på termos. Og tømte på hver gang jeg sjekket fellene. Fikk mår i fellene med den kombinasjon

Min svoger har brukt honning med godt resultat! Mener at han ikke brukte anis, men har hørt fra andre at komboen som nevnes over (honning og anis) er godt egnet som åte.

Hei og velkommen som fangstmann.

Har sjølv brukt firstprice tamponga som har trekt godt og lenge i eit oppkok av honning, rosiner, sviske og anisfrø/olje.

Det er raskt og billig å masseprodusere åte for ein heil sesong. Brukar å lage porsjonar der eg frys ned samme antall tampongar som eg har feller. Så tek eg berre opp ein ny pakke annakvar veke eller når forholda tilsei at åte bør skiftast.

Dei brukte tampongane heng eg i nærleiken av fella for å tiltrekke mårens oppmerksomheit.

Honning i pose av nylonstrømpe fungerer bra. Honningtamponger også. Og diverse kjøtt. Honning har lengre holdbarhet i mildvær.

På Haugenfellene bør du være obs på at de kan være tunge på avtrekkeren. lett for måren å ta åtet da. Kan være lurt å file litt så de blir lettere.

Sableoil er luktestoff. Ta litt på bomull, tøystykke, skjegglav eller lignende og heng like i nærheten av fella.

Er d noen som har oppskrift på lukte stoff? Ser at de bruke å koke bever kjertel med fiske olje,fiken og anis i usa! Noen med erfaring?