Jump to content

Elendig med skogsfugl i grensetraktene øst for Oslo?


jarwe

Recommended Posts

Jeg har jaktet mye i de traktene og i "gode gamle dager"(20 år siden) var det bestandig fugl å se. Gikk man en tur etter fugl så ble som regel med en hjem, og man så ihvertfall 15-20 fugl på en dags støkkjakt.

 

I de siste 10 årene har det blitt mindre jakt enn før, men jeg får som regel lagt inn et par turer i terrenget i løpet av høsten. Det har blitt mindre og mindre fugl å se for hvert år.

I helgen nå gikk jeg en runde innom alle de gamle godplassene. "Der" tok jeg en tiur, "der" double på orrhane og "der" gikk det opp orrfugl til alle kanter av det krattet....Minnene om hvordan det var før strømmer jo på og man blir myk i knærne og sniker som på strømperesten når man nærmer seg disse.

Alle har sine godplasser regner jeg med.

 

Men denne runden i går var det ingen fugl å se. Vanligvis finner man møkk/fjær etter skogsfugl selv om man ikke ser noe. Nå var det helt tomt. Ingen fjær, ingen møkk og veldig lite tegn til toppbeiting.

20 år siden var det ikke uvanlig med over 50 orrhaner i flokkene på vinterstid mens i de siste årene er man heldig hvis man ser noen svarte prikker i furuene i det hele tatt. På orreleiken på våren for 2 år siden telte jeg 15 fugler pluss noen som jeg bare hørte på den samme spillplassen.

Så noe fugl burde det da være...

 

Andre bønder og jegere i området som jakter jevnlig i området sier det samme: Det blir stillere og stillere for hvert år. Elgkvota klarer man ikke å fylle lenger til tross for jakting langt inn November og lagene gir opp. Antall småfugler ser også ut til å ha gått ned drastisk da det er veldig stille i skogen, og på fuglebrettet er det mindre enn før.

 

Jeg lurer på om dette er et lokalt fenomen øst for Kongsvinger, eller om det oppleves slik andre områder på Østlandet også?

I såfall hva er det som skjer med naturen? Hvordan skal man kunne høste av noe som ikke lenger er der?

Har det vært slike perioder før historisk sett, og er slike svingninger da normalt?

 

Jeg er frustrert men faktisk aller mest bekymret. Det kan være kjekt å høre om andre opplever det samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever det samme litt lengre nord på Hedmarken. Joda, jeg ser en og annen fugl, men i år har jeg ikke løsnet skudd. Faktisk har jeg stort sett "jaktet" uten å ha med børse denne høsten. Det har blitt dårligere og dårliger for hvert av de siste årene i de områdene hvor jeg jakter.

 

For noen år siden var det en kjempeinnsats for å skyte mest mulig rev. Selv om det ble tatt ut mye rev ser det ut til å ha liten effekt. Samtidig ser jeg stadig oftere spor etter mår og jeg observerer mink på steder hvor jeg ikke har sett dem før.

 

Jeg er for en lengre fredning over noen år for å se om det kan hjelpe. Mange påstår at dette ikke vil ha noen effekt siden de er av den oppfatning at jakten har liten innvirkning på bestanden. Samtidig innføres det "tiltak" i form av baglimit og det oppfordres til å spare hunnfugl. Akkurat her brister "logikken" for min del...

 

Jeg er i hvertfall overbevist om jakttrykket vil være avgjørende at den dagen man skyter de to siste fuglene...

Link to comment
Share on other sites

Har også merket nedgang de siste årene, men helt fugletomt har det ikke vært. Likevel er jeg nesten overrasket over at det enkelte steder ikke er fugl, selv om terrenget er aldeles perfekt til både orrfugl og storfugl. Jeg jakter fugl sør i Trysil, og der er det en og annen storfugl, mens orrfuglen er borte. Så et kull i et tre i fjor. I Løten er jeg med på elgjakt, samt at jeg tar en tur i ny og ned med hagla, men der er det også færre fugl enn i fjor. Langt fra krise, sies det, men slettes ikke mye fugl. Jeg har sett et par tiurer hver tur omtrent. Ingen orrfugl å se, bortsett fra en hane i full flukt over elgposten min tidligere i høst.

 

Så det jeg har merket meg, er at jeg nesten aldri ser orrfugl lenger. Andre jeg har pratet med, sier det samme. Det har stort sett vært greit med storfuglen. I år har jeg som nevnte sett èn hane. Hører aldri orrhanespilling på myrene lenger heller. Det hørte jeg mye av før.

 

Er vel mange årsaker til nedgangen, men klimaendringene bør vel nevnes... Villere og våtere vær om våren tror jeg er den største synderen. Denne våren/forsommeren var jo aldeles utrolig dårlig og ødela nok veldig mye for årets kyllingproduksjon. Har sett èn ungfugl i år, ei røy som passerte fem meter unna meg. Ellers har jeg sett nesten bare stor tiur.

 

Har selv satt en egen baglimit for jakta i Trysil. Èn tiur for hele sesongen. Dette er et område på ca 7 000 mål som jobben eier. Det er omtrent bare jeg som jakter der. I fjor var det nokså bra med fugl der. Blant annet hadde jeg ni fuglesituasjoner med hunden på et par timer. Som regel så jeg et par, tre fugl på småturene mine, og jeg gikk stort sett de samme rundene. Mye fugl var det ikke, men i det hele tatt var det ikke så galt. Skjøt for øvring ingen fugl der i fjor. I år har jeg sett ca fem forskjellige fugler, tre tiur og to røy. Ingen orrfugl. Altså en god del verre. Nå kan det selvsagt hende de har flyttet på seg eller at de har trykket så dårlig at de har reist uten at jeg merket det, samt at bikkja har vært terrengløper fremfor jakthund i høst og dermed har støkket i vilden sky uten at jeg har sett noe. Tomt er det uansett ikke, og terrenget tåler nok et par fuglefall, men jeg slutter å jakte der om jeg får tiuren min. Har kun èn helg igjen å gjøre det på, så det ser ut som om samtlige fugler går vinteren levende i møte! Egentlig helt greit.

 

Får inderlig håpe på en mild vinter og fin vår neste år!

 

Edig: Var en tur til Sundvollen nedenfor Hønefoss på lørdag og hentet meg en ærverdig gammel hagle. Det ble naturlig nok bittelitt jaktprat med selgeren. Han jakter i åsen på oversiden av der han bor, ved Krokkleiva. De har baglimit på fire eller fem fugl for sesongen, men han visste ikke om noen som har fylt den kvota. Altså er det ganske så dårlig der og. Mener å huske at denne karen sa han var leder av den lokale jeger- og fiskeforeningen. Han hadde i hvert fall god oversikt over hvordan det stod til med både jakt og fiske.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok et sammensatt bilde av hva nedgangen på skogsfugl skyldes.

Vær, tilgang på mat, predatorer, jaktpress etc etc...

 

Angående predatorer så har det vært veldig lite jakt på disse også de siste 10 årene der jeg jakter.

Før så ble det skutt haugevis med kråkefugl og det datt en rev i ny og ne.

Til tross for lite jaktpress på kråkefugler så er også denne bestanden lav.

 

Bestanden på rev i området nå er jeg ikke sikker på men på sporsnø så finner man jo spor.

Mår tror jeg det faktisk har blitt mere av. Tidligere var fellefangst vanlig blandt bønder men det er en tradisjon som ser ut til å dø ut da nye generasjoner overtar gårdsbrukene.

 

Finnes det noen offentlig statistikk som viser de samme trendene som vi jegere ser?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg hørte for en tid tilbake en historie om noen som hadde kjøpt en hytte i et skogsområde. De reagerte på at det ikke fantes fuglekvitter eller spor etter fugler i området. Dette var også et område som den nye eieren mente det yret av liv da han var ung. Her var det visst katter som laget problemet. Etter å ha fjernet kattene, våknet skogen til liv igjen.

Katten er en uhyggelig effektiv predator.

Kanskje dette kan være problemet på her også?

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Opplever det samme i de områdene jeg går i.

 

Har vært en del nedi et område i Østfold jeg har brukt en del tidligere. Der spruta det orrfugl høyre og venstre, og man så gjerne 2-5 tiur på en god dags mars. I år: Ikke en eneste orrhane. Fikk et løft med to orrhønekyllinger for tre uker siden, og brente av et skudd i ren refleks hvor den ene orrhøna gikk i bakken. Innså ikke at det var brunfugl før det var for sent :evil:

 

Utenom det har jeg felt 1 tiur i O-dalen i år, og der så jeg også årets eneste orrhane.

 

Har hatt en 5-6 turer i høst, hvor et par har vært i O-dalen, noe i østmarka (sett kun 1 tiur der), og en del i Østfold og en tur på Hurum-landet (så 1 voksen tiur).

 

Generelt sett: Helt begredelig!

 

Planen til neste år er å ikke ta ut noe særlig i Norge. Kommer til å reise en tur til Nord-Sverige tenker jeg, og heller forsøke meg på fasan-jakt i sør-Sverige for å spare litt fugl på Østlandet.

 

En ting jeg vil bemerke: Jeg har sett noe vanvittige mengder med kråke i år! Aldri vært borti makan faktisk. På tur ut i feltet i O-dalen i år måtte jeg omtrent brøyte meg igjennom tusenvis av kråker på riksveiene før man kom til feltet. Det kan umulig være særlig bra!

 

Jeg tipper dette er en god kombinasjon av elendig vår, mye predatorer og klimaforandringer. Jeg forventer i grunn at det kommer til å bli en del reguleringer på skogsfugljakta i årene som kommer, og håper så inderlig på gode skuddpremier på predatorer.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det nevnes predatorer her. Jeg tror faktisk reven får ufortjent skylda for veldig mye som går i kråke,Ravn og nøtteskrika. Husker da jeg var liten og var med på støkkjakt da var det så man gikk klar hele tiden. Nå om dagen pakker jeg på meg div lokkefløyter og prøver predatorjakt i stedet. Nøtteskrika tror jeg faktisk er nesten den værste. Tidligere i høst så man fire og fem på en gang men det virker som det har brått blitt mindre av den også der jeg driver. En dag i høst jeg satt å lokket nøtteskrike ble jeg nesten angrepet av hønsehauk. Noe er nok mulig klimaendringer. Men det mangler hvertfall ikke på predatorer.

Link to comment
Share on other sites

Kråkefugler har nok en god del skyld ja.

I området jeg snakker om så datt det mellom 30-40 nøtteskriker hver høst i mange år og innimellom en kråke eller to. De aller fleste datt på åte med hagla eller salongrifla.

Nå er det knapt noen som jakter på de.

 

Og tidligere gikk man som du sier, Sakomann, klar hele tida. Må si jeg savner den tida da man faktisk kunne forvente å se fugl.

 

Til helga så blir det tur til Åsnes i Hedmark så det blir spennende å se om det er anderledes der enn i hjemtraktene mine!

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men var på vestlandet og jakta i familieterrenget nå i høst. Bestanden av fjellrype har vært tidvis god, men lirype, hare og skogsfugl har bare gått nedover. Etter å slitt oss oppover i 2 timer i altfor bratt vestlandsterreng, så kom vi endelig opp i jaktterrenget......bare for å observere 4-5 ørn, og 6-7 falk sirkle rundt over oss på samme tid :? Så predatorer er det definitivt nok av over hele landet.....

Link to comment
Share on other sites

Hehe, var på ingen måte noen oppfordring til å gjøre noe, bare for å understøtte at hele økologien i det er komplisert :smile:

Var forsåvidt ett artig scenario, såpass mange ørner og falker som slåss om maten.

Men når det gjelder firbeinte, så observerte jeg sikkert 4-5 mink løpende rundt hytteveggen.....hadde det vært litt mindre tettbygd så skulle de fort ha blitt ett skjerf :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Vi ser mye ørn og hauk her i midtre Nordfjord også. Har ikke observert at mårbestanden har tatt seg opp men ser at minken iallefall ikke har blitt nevneverdig redusert. Det har kanskje blitt noe mindre orre i skogen her men rypene er her fortsatt i omtrent samme tetthet som for 30 år siden - kanskje litt mindre av de også. Reven har kommet tilbake etter å ha blitt kraftig desimert grunnet skabb for noen år siden. Litt balanse er det i rovdyrenes verden også. Da reven måtte gi tapt pga skabb så fikk vi en kraftig oppblomstring av mår. Nå er reven tilbake og måren har mest sannsynlig gått tilbake i antall akkurat av den grunn.

I sommer observerte vi endel hekkende fiskeender i nærområdet - det vi derimot ikke registrerte var and unger.

Link to comment
Share on other sites

Hovedårsaken til den sviktene fuglbestanden er feilslått yngling etter en ekstrem våt og kald vår og sommer i store deler av landet. Vi har langt på vei mistet en hel årsproduksjon. Det har resultert i at mange jaktterrenger er stengt i år. Det skal være nok stamfugl til at vi kan håpe på et normalår til neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, var på ingen måte noen oppfordring til å gjøre noe, bare for å understøtte at hele økologien i det er komplisert :smile:

Var forsåvidt ett artig scenario, såpass mange ørner og falker som slåss om maten.

Men når det gjelder firbeinte, så observerte jeg sikkert 4-5 mink løpende rundt hytteveggen.....hadde det vært litt mindre tettbygd så skulle de fort ha blitt ett skjerf :twisted:

 

Kan du ikke klemme opp noen feller da? :S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...