Jump to content

Hotchkiss mod.1885, prod.1916.

Vaquero
 Share

Recommended Posts

3,7cm. Hotchkiss eller 37/85. Vi snakker om tilbake til 1880 årene:

" target="_blank

Jeg finner ikke helt ut av denne, hvis jeg forsøker å surfe på nettet finner jeg mye rart av konstruksjoner.

Etter det jeg kan se er at patronen skal være brukt av følgende nasjoner: USA - TYSKLAND - ENGLAND - FRANKRIKE - RUSSLAND.

Når jeg fikk den ble det nevnt marinen - 37mm. autokanon, 1st.verdenskrig. osv. Her kan man gå seg litt vill, uansett en gammel sak.

Det ble nevnt en gammel "sveive-kanon".

normal_37-85_a.JPG

Hylsa måler 95mm.

normal_37-85_b.JPG

Bare så det er nevnt: den er tømt for alt eksplosivt.

normal_37-85_c.JPG

Det som er sikkert er at den er produsert i 1916.

Etter det jeg kan forstå så står 37 for 37mm. og 85 for Hotchkiss mod.1885.

37-85_d.jpg

Britisk treff på patronsøk.

37-85_e.jpg

Hvis jeg ikke tar feil så er patronen tilbake til noe slikt fra 1880 tallet et sted?

Er det noen som vet mer om dette emne?

Et bilde av noen av de bunnmerkingene på jeg har på disse hylsene, har aldri bevisst samlet slike men synes de er litt artige. Lorenz og Karlsruhe er jo det som senere kom til å hete DWM. ellers så er der to RP - Raufoss Patronfabrikk 1911 og 16 samt en ganske sein til høyre fra 1936.

Burde hatt kritt i flere av merkingene ser jeg nå.

PC060004_zpscetxaoej.jpg

Takk for mye oppklaring Veidinn :P

Det ble i det minste for min del en lærerik tråd med en side av Raufoss og norske forsvars historie. Ammunisjon man som sivil ikke har så mye med å gjøre. De som avtjener verneplikt eller tjeneste som befal kommer ikke i kontakt med alle våpensystemer. Men denne patronen/granaten er for de fleste av oss i dag ukurant og omfatter ting som er utfaset for lengst. Det er ting som passer fint i samling, forutsatt at de er frigitt som ufarlige og klarerte objekter.

Så en episode av family guns eller hva den serien heter. Der fikset de opp en slik Hotchkiss revolver kanon. Artig sak. Mener de lagde dreide alukuler til den og testet. Gikk selv med reduserte ladninger gjennom store vanntønner og jernbane sviller med letthet.

Den er et vakkert stykke mekanisk kreasjon, imponerende hva de kunne produsere før i tiden:

h-4.jpg

Dette må vel være "Boerkrigen" en gang?

normal_h-2.jpg

h-3.png

normal_h-1.jpg

Den omtalte patronen er å finne tilbake til 1874, den tok nok litt av i 1880 årene.

Mye tyder på at selve patronen var ganske vanlig i mange land til et godt stykke inn etter i 1900 årene, etter 1st. verdenskrig.

Imponerende å tenke på hva de kunne masseprodusere med en viss presisjon og nøyaktighet før elektrisiteten kom inn i fabrikkene. De brukte riktignok dampmaskiner med reimdrift m.m. De som kan litt om verktøymakeri i dag ser sikkert utfordringene.

Synd det med våpengarderoben, dette hadde det vært litt klasse over :mrgreen:

Bestilt die-sett m.diverse tilbehør............