Jump to content

Ny rifle 6.5 Creedmore, trenger nye dier etc


Tavi

Recommended Posts

har betilt meg en ruger presision rifle i 6.5 mm creedmore

var inne å sjekket på dier til denne patronen ,jeg har en Lyman presse,ingen dier å finne på jaktdepoet,har noe på hjemmelading med rulle krimp?

Jeg kjøper nye hylser og kuler fra hornaday,men hvor får jeg kjøpt dier? Vil i utgangspunkte fireforme nye hylser i egen børse,og presse halsen og ikke helpresse hylsene.

om det er noen som har erfaring med kaliberet hvilket krutt,twist 1:8 kulevekter fra 120grains opp til 160grains

Link to comment
Share on other sites

Fireform gjør du når du skyter hylsene for første gang i ditt rifle. Jeg hadde holdt meg til FL sizing og kjøpt FL die sett fra Forster/Redding/RCBS. Enten fra her øå berget eller utlandet. De alle fleste som skyter presisjon nå bruker FL sizing men setter opp dien slik at den kun bumper hylseskulder .001-.003".

Link to comment
Share on other sites

så den dien på hjemmelading,den kjøper jeg samt en redding competition kulesetter die med micrometer,den hadde de ikke,mulig kjøpe komplett sett fra usa er løsningen, sparte en del på å kjøpe fra accurate guns and ammo i forhold til brownenlls priser i norge.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor FL sizing for presisjon, eller rettere sagt hvorfor er delpressing med FL die mer fordelaktig enn bruk av necksizer?

 

søk litt på nett eller les riflemans journal av German Salazar også på nett. Mange gode artikler der. Delpressing er ikke mer fordelaktig enn riktig FL sizing.

Link to comment
Share on other sites

Hei

nå er ikke jeg en som har så mye kompetanse i lading jeg har ladet ca 3år til min mosseberg i 223 rem,jeg kjøpte nye lapua hylser og kuler og krutt,leste mye og så video på nett,og fikk med meg at skal du bruke hylsene kun i et våpen er det ikke nødvendig med FL (full lenght) pressing.begynte derfor med kun å presse halsen ca 3-4mm fra munningen.

Jeg har skutt og ladet om disse hylsene 10 ganger nå,testet i case gauge ingen forlengelse å spore på hylsene er sjekket på alle måter,målt og sjekket for sprekker og smultringer hylsene ,de er som nye.

vet ikke jeg men det fungerer for meg, FL pressing" sliter" vel mer på hylsa ved gjenntatte pressinger ,er det riktig eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Korfor kan ikkje amerikanarane kammra i 6,5x55 istaden for 6,5 creedmore og korfor slutta ruger med Hawkey all weather ein av dei mest etterspurte modellane, særlig det siste lurer eg på. (svaret på det første veit eg vel egentlig)

 

Denne riflen kommer KUN i short action, dvs. .308win, 6,5 creedmore ( som er en .308win hylse i lengde, men .264 i halsen) & .243win

6,5x55 er long action, samme er 3006 med flere.

Link to comment
Share on other sites

Slightly off topic her nå... Er 6,5cm ei 308-hylse med 6,5 kule? Hvorfor er det da et spørsmål om Creedmoor til storvilt? Trodde det var snakk om en liten tass som ikke var brukbar jeg...

Noget annerledes er den jo. Her en illustrasjon hentet fra Ammoguide.com

Det er .260 Rem som er nærmest ei nedstrypa .308.

65-creedmoor.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, de kan neckes ned, trimmes og skyteformes. Må nok også dreie av halsene litt. Det letteste er å bruk 22-250 hylser har jeg lest. De kan skyteformes til ferdige hylser ganske enkelt. Eventuelt kan man kjøpe Hornady sine fabrikkhylser. Det er vel muligens enda lettere :-)

Link to comment
Share on other sites

hei

hadde vært ok å treffes engang kansje på langholds stevne? jeg bor i nærheten av Oslo,og har meldt meg inn i oslo akershus langhold,når rugern er i hus og det blir skyting på lanhold skal jeg avsted.det blir gøy å se hvordan den oppfører seg på 500m +

er igang med innkjøp av dier, krutt ,og kuler samt nytt sikte, blir en vortex -6-24/50 mrad med ffp

mvp kommer kansje litt i bakgrunnen når den nye kommer i hus.

 

som en annen på tråden skrev, lurer jeg på om den er godkjent for "gris" i Sverige,det må sjekkes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...