Jump to content

"kratering" på tennhetter i 9mm major


Zeppo__

Recommended Posts

Hallo. Jeg er fersk hjemmelader, og lader 9mm major til en checkmate med standard comp.

Jeg har hentet ut ladedata herfra og startet forsiktig. Har landet på dette:

 

7,6gr Vith 3N38

124gr Frontier kule

Nye Magtech og brukte S&B hylser

COL 29mm- 29,1mm

Federal Small pistol primers

Faktor 168

 

Har registrert alt det blir et lite krater på tennhetta der tennstift slår inn. Dette er ett trykktegn som i og for seg ikke er farlig, men sliter unødig på pistolen. Har jeg blitt fortalt.

Har også snakket med erfarne ladere som har anbefalt meg å bruke HS6 krutt da det vil gi samme faktor med mindre mengde og (kanskje) lavere kammertrykk?

Er det noen som har innspill til en fersking?

Link to comment
Share on other sites

Bytt hetter f.eks. winchester eller murom, federal sp i 9 major er absolutt ikke optimalt.

 

3n38 kruttet er bra og jeg personlig vil si det er mest optimale til 9 major generelt, også i din pang, du vil neppe få mindre trykktegn med hs6

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg lader 9 mm Major med 8,4 grs 3N38 og 124grs AlsaPro. Den ladningen gir PF 172 i min Czeckmate. Ladet tidligere med 8,2 grs 3N38 og Frontier 124grs som ga en PF 168. Litt overrasket at du får PF 168 med 7,6 grs - vil råde deg til å teste ladningen din i flere kronografer så du ikke får deg en overraskelse på stevne. Jeg bruker også AOL på 29,0 for Frontier og 29,5 på AlsaPro. Har god erfaring med Winchester hetter.

Link to comment
Share on other sites

Federal Small pistol primers

 

Jeg vil anbefale deg å bruke en noe hardere hette enn Federal.

Det er mange her som tråler landets våpensjapper på jakt etter Federal hetter nettopp fordi de er mykest. Har du kjøpt mange, så er garantert flere her på kammeret som er villig til å bytte.

 

Federal SR fungerer utmerket. Jeg bruker nå Magtech SP hetter. Jeg ladet opp 1000 patroner med Magtech SR hetter. De hettene ble for harde for min pistol, så jeg fikk gleden av å trekke dem alle sammen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...