Jump to content

DIY: Powdercoating - Guide


Rausheim

Recommended Posts

Jeg får av og til spørsmål om dette med powdercoating, siden jeg hadde en mini-støperunde i kveld så tenkte jeg likegodt å lage en guide på dette.

 

Innhold:

Intro - Hvorfor powdercoat?

Hva du trenger

Valg av Powdercoat

Påføringsmetoder

Sizing

Lading av PC-kuler

Steg-for-steg

 

Intro

Powdercoat blir en tredje greie i forhold til mantel og vanlig bly. Er det gjort korrekt er det nesten like holdbart som vanlig mantel. Det er flere fordeler med powdercoat kontra vanlige blykuler, det blyer ikke, du slipper å rengjøre diene pga overflødig fett osv. Noen påstår at en Desert Eagle heller ikke vil få ødelagt gass-systemet siden de ikke blyer, men ikke alt man bør ta for god fisk heller.

 

Minuset med powdercoating er jo at det er mye mer "dill og dall" enn å bare kjøre ei ferdigstøpt blykule igjennom ei sizepresse, eller panlubing for den saks skyld. Det er litt touch and go en del ganger, spesielt med påføringen. Man kan også unngå å bruke gas-checks. Har blåst PC kuler alà 158gn SWC med ei ladning som klarer faktorkravet med glans uten problemer.

 

Oppsummert i introen, powdercoating løser en del av problemene som oppstår med å bruke vanlige blykuler. De kulene jeg har funnet igjen er jo bøyd slik alle andre kuler er, men PC sprekker ikke eller noe.

 

Hva du trenger:

- Støpte blykuler (uten fett, smøring etc).

- En stekeovn som du ikke bruker til matlaging.

- Teflonmatte (Vanlig bakepapir blir bare noe kødd).

- Stekebrett.

- Bøtte med vann, samt ei eventuell rist.

- Powdercoat.

- Plastboks med solid lokk.

- Luftgeværrundkuler, du kan også bruke softgunkuler.

- Forceps (Usikker på hva det er på norsk) eller noe annet til å ta kulene med.

 

Valg av powdercoat

Dette er det de fleste vil brenne seg på, nemlig valg av powdercoat. Det er nesten så jeg vil garantere at det første, for dere som har prøvd før, dere kjøpte var harbour freight sin. Denne er elendig til dette formålet. Den svarte fra HF har en slipende effekt, tok 1000 skudd så ble ei pipe godt slitt. Den "beste" skal etter sigende være den hvite, men du vil slite med å se om du har påført nok. Velg noe annet enn HF.

 

Til dette formålet så er det faktisk "jo dyrere, jo bedre" som teller her. Jeg har hatt best erfaring med glans farge, spesielt grønn neonfarge. Kjøpt på ebay fra Tyskland.

 

Noen forhåndsregler bør tas når man holder på med powdercoat, det er giftig og absolutt ikke heldig å puste inn i seg. Det er som kakao i pulverform og dere som har tatt et "viff" av kakao vet hvor aerosolisk det kan bli. Bruk maske og gjør dette i et godt ventilert rom.

 

Påføringsmetoder

Det er to påføringsmetoder, med maskin eller "shake 'n bake". I denne guiden bruker jeg shake 'n bake. Det foregår ved å bruke statisk elektrisitet. Det er her plastboksen, luftgeværkulene og ristingen kommer inn. Forklarer med i steg-for-steg-delen.

 

Sizing

Lee sine size-kit er som skapt for PC-kuler. Ingen smøring eller noe som helst, PC'en er glatt og fungerer nesten som smøring.

 

Lading av PC-kuler

På vanlige blykuler så er det litt under tilsvarende kulevekt til mantlede kuler. PC-kuler kan du basere ei ladning på en mellomting. Anbefaler å begynne på ladning til blykule-varianten og heller jobbe forsiktig oppover.

 

Step-by-step

Forvarm ovnen på 200 grader.

 

Du tar plastboksen, her må du ha en boks som går an å forsegle for at ikke du og hele arbeidsbenken din skal bli full av powdercoat. Den boksen på bildet kjøpte jeg på Europris, den er akkurat midt i blinken.

2wg7hux.jpg

 

I boksen så fyller du opp med luftgeværkuler. En eller 2 bokser med 1000 stk holder i massevis.

 

Så tar du ei spiseskje med powdercoat oppi. Lukk boksen og fillerist.

 

Så tar du kulene, ikke mer enn 50 av gangen. Husk å ikke ta på med fingrene, fett og powdercoat er en dårlig kombinasjon. Lukk boksen og fillerist, fillerist som om du skal kjørne smør i et glass. Opp og ned i mente. Stopp og vent 10 sekunder, gjenta. Åpne boksen og se hvordan det ser ut. Er du ikke fornøyd, prøv med bittelitt mer PC av gangen og fillerist mer. Får du for mye så vil det ikke virke helt optimalt.

 

Er dekningsgraden over 95% så er du egentlig i mål, for under bakingen så vil det renne litt utover på prosjektilet.

 

Nå legger du kulene forsiktig med forceps med bunnen ned på stekebrettet, husk teflonmatten/bakepapir. Riflekuler kan være litt pes å få til å stå, men pistolkuler osv er ikke så vanskelig.

jk7kf8.jpg

 

Så setter du inn stekebrettet i ovnen. 15-20 minutter, har må du prøve deg litt frem. Så fort tiden er over, ta ut stekebrettet og dump kulene rett i bøtta med vann.

snzaxu.jpg

 

La kulene tørke en snau halvtime. Deretter sizer du dem.

 

Merk: Du vil knote de første gangene før du får det til. PC er veldig mye eksperimentering.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...

Her om dagen handlet jeg meg en Powdercoating gun. Nå angrer jeg... på at jeg ikke kjøpte en før nå.

 

Resultatet er rett og slett utrolig i forhold til både shake 'n bake og wet coating.

 

Fra venstre 1: Wet coat (aceton + powdercoat).

2: Shake 'n bake.

3: Powdercoat gun.

 

Resultatene snakker jo for seg selv. I arbeidsmengde vil jeg si det er akkurat tanken mindre enn om man skulle pan-lube kulene.

 

Jeg vil også si at tidsmessig så sparer man inn de kronene utstyret kostet. Etter at kulene er lagt ut på aluminiumsfolie og man har koblet til strømmen og det, så er et trykk eller to nok til at alt var dekket med pulver.

 

28khef6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gav litt over 2K, inkludert en liten boks powdercoat (som jeg ikke har brukt enda).

 

Lakket en gang og da blir ikke basen dekket. Så ikke helt poenget med disse svake 45ACP-ladningene mine. Det jeg kommer til å eksperimentere med er hvordan få alt dekt på en gang, eventuelt enkelt med strøk nr 2.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...