Jump to content

ukontrollert avfyring av skudd


texans

Recommended Posts

Hei.

Hadde en dårlig opplevelse i dag, kjøpte treningskudd på tv boden av den billige typen dro hjem og ladet rifla for å teste disse skuddene da jeg kun har brukt norma før. Første to skudda gikk greit men når jeg ladet om til det tredje skuddet gikk det av når jeg førte sluttstykket i fremre stilling.

Hvordan er dette mulig? er det ammo typen eller kan det være noe med rifla?

 

Ammo type: sellier belliot helmantel

Rifle: Tikka t3

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sjekket tennstiften, er rimelig fersk så har ikke så mye erfaring. Skuddet gikk av i det sluttstykket kom i fremre stilling men før jeg fikk den i låst stilling. Rifla er ny i år og har avfyrt ca 200 skudd med den uten noe form for problem før jeg tok i bruk denne patronen, tomhylsa ser helt lik ut de to andre jeg avfyrte først.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du er usikker så ta våpenet tilbake til leverandøren, forklar problemet, og be om at den undersøkes av børsemaker.

Mest sansynlig har tennstiften stått i fremre stilling og fyrt patronen når du kamret en ny patron. Derom det er normalt merke av tennstiften i tennhetten er det eneste forklaring jeg kommer på.

Link to comment
Share on other sites

Ved slike hendelser må en anta at det er våpenfeil, den eneste andre forklaringen jeg kan komme på er en hette som stakk ut men dette er ekstremt sjeldent på fabrikkammo. Uten erfaring og god teknisk innsikt er det vanskelig å feilsøke slikt selv, jeg vil derfor anbefale at du oppsøker forhandler eller børsemaker for undersøkelse.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ved rask repetering skuddet gikk av når du førte sluttstykket i fremre stilling så har det kommet seg noe i avtrekkmekanismen slik at den ikke virker korrekt.

Gå med dette til børsemaker eller forhandler.

 

Ellers kan skuddet gå av når som helst, ved avsikret våpen, men med spent mekanisme.

Link to comment
Share on other sites

Sellik-

Hvis du hadde lest førsteinnlegget og ikke bare himlet med øynene om Remington ville du sett at rifla er en Tikka T3..

 

Ser det nu , så beklager at jeg ikke leste nøye nok . Men det har vært nokså mange episoder med nettopp m 700 hvor skudd har gått av utilsiktet. Derav 1 med fatal utgang Derav mitt spørsmål :oops:

Link to comment
Share on other sites

har det kommet seg noe i avtrekkmekanismen slik at den ikke virker korrekt

Dersom avtrekkermekanismen svikter vil tennstempelet forbli i bakre stilling inntil sluttstykket har begynt å låse, og tennstempel med oppspenner vil gli ned langs glideflaten til sluttstykket er helt låst.

Når patronen går av før sluttstykket er begynt låsing er det enten slam fire eller feil med tennstempelet.

Trykket får ikke bygd seg opp før sluttstykket er kommet bakover og ventilerer ut kruttgassen, men en smell i tommelen forekommer.

Link to comment
Share on other sites

Texans, gi i oss iaf en tilbakemelding på hva som var årsaken om du finner ut av det. Hvilken patron (kaliber) er det snakk om?

 

Som Per-S skriver vil ikke tennstempel nå tennhetta før i siste del av låsebevegelsen om avtrekksmekanismen svikter, og selv da vil ikke hetta få noe slag som sannsynligvis setter den av. Et tennstempelbrudd høres derfor ut som en plausibel forklaring.

 

Per-S, du beskriver dette som en relativt udramatisk situasjon, hvilket er interessant. Jeg ser at en slik feil ikke involverer de samme trykk som ved en svikt som skjer ved låst bolt, men likevel. Noe mer enn et "huff da" ville jeg antatt at det dreide seg om. Hvor mye bakblåst ble det? Hvordan ser hylser ut? Hvor langt gikk kula inn i løpet? Hvilke(t) våpen og patron(er) har du denne erfaring med?

 

Grunnen til at jeg spør er at slike hendelser tidligere er beskrevet som adskillig mer dramatiske både her inne på forumet og på andre fora, både med bolt og andre mekanismer.

Link to comment
Share on other sites

Ikke undervurder faren med dette, det går ofte bra, men marginene er ikke store før det blir veldig alvorlig.

Så lenge sluttstykket fritt kan bevege seg bakover vil trykket stige langsomere enn om sluttstykket er låst. Jeg har opplevd dette kun en gang med 6,5, og da kom sluttstykket bakover med såpass kraft at jeg kjente det i tommelen. Faren er at farten kan bli så stor at stopperen for sluttstykket blir revet av og sluttstykket kommer ut av låskassen.

Virkelig farlig blir det om slusstykket er delvis lukket slik at det henger inntill trykket når maks før det glipper bakover, da kan du fort få store skader i hodet.

Slike handelser regnes som kritiske feil, og årsaken må finnes før skyting fortsetter.

Som jeg skrev tidligere så er forhandler og børsemaker neste stop for våpenet.

Dersom det ikke er merke etter tennstempel i tennhetten er det ammunisjonsfeil, men slike er særdeles skjeldne på boltvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har ikke fått vært hos børsemaker enda, prøvde meg på Winge men de åpnet vist ikke før kl 12.. Tok med sluttstykket på jobben der en med erfaring titta på det, tennstiften er helt fin og funksjonen til sluttstykket er som det skal så da må det være avtrekkermekanismen eller at jeg har vært borti Avtrekker selv. Har prøvd mye uten patron i og den fungerer normalt vær gang.. Det var merke i tennhetta akkurat som på et normalt avfyrt skudd. Kaliber er 308. Patron er sellier bellot training.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...