Jump to content

Leupold håndkikkerter?


ko-stens

Recommended Posts

Hvordan er disse?

 

Etter å ha glant litt gjennom min, faktisk trofaste, Barska 8x42, kjøpt fra XXL for ti år siden, oppdaget jeg at det nå er på tide å skifte den ut. Antydning til dugg på innsiden av okularene, med dertilhørende tåke, spesielt i motlys, gjør at det ikke duger lenger.

 

Ser litt på rimelige alternativer, men har ikke peiling på håndkikkerter. Imidlertid vet jeg jo at Leupold har helt kurante kikkertsikter, selv om de ikke når helt opp til Zeiss, Swarovski med flere. Men er de greie optisk?

 

Kan godt kjøpe rimelig brukt, men har rett og slett ikke særlig lyst å svi av mer enn maks et par, tre tusen i denne omgang, da jeg skal betale en hagle om ikke lenge, samt at jeg skal ha meg et mer eller mindre "heftig" skumringssikte, noe som i hvert fall koster skjorte... Håndkikkert bruker jeg stort sett bare på toppjakt, faktisk. På elgjakta jeg har vært med på, har jeg ikke behov for det, ei heller på skogsfugljakt.

 

Sånn sett er det rett og slett en toppjaktkikkert jeg er på jakt etter, men jeg kunne også tenkt meg noe som til en viss grad kan duge i skumring. Ser for meg noe med 10x forstørrelse. 42 mm åpning kan være kjekt med tanke på mulig skumringsjakt. 50 mm blir nok litt stort og tungt å bære på (bruker bæresele på brystet). Med andre ord, 10x42 høres riktig ut for meg.

Link to comment
Share on other sites

Har kikket gjennom de fleste merker og synes man får mest for pengene fra Opticron . En av de jeg synes best om er 8x30(32) traveller

Liten og lett med brukbar optikk . Har selv 2 stk swaro men synes ikke den nevnte kikkerten er så mye dårligere at man kan forsvare prisforskjellen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takker for svar. Driver og titter litt på tester og ser at Opticron er bra saker for penga. Har ikke sett mye til Meopta, Steiner, Burris, Leupold, Vortex osv til priser omkring tre lapper i tester på nettet. Grunnen til at jeg lurer på Leupold er at J&F ikke er langt unna, og jeg vet at siktene er robuste saker som kan holde lenge. Men det er vel de andre og. Lurer muligens på Leupold Mojave fra USA på Ebay. Er jo omtrent halve prisen der. Denne har BX3-linser. Går ut i fra at dette kanskje kan sammenlignes med VX3-optikk på sikte. Det er jo bra optikk vet jeg.

 

Skulle gjerne ha økt budsjettet betraktelig, men jeg har en hagle som skal hentes og betales innen en måneds tid, et kikkertsikte type Zeiss Victory som skal kjøpes, samt en bil som skal på EU-kontroll og som kanskje må kostes på mer (skulle vært der i dag tidlig, men gjett hvem som forsov seg!!!). Da får en lempe på kravene til håndkikkert i stedet. Det er tross alt det jeg bruker minst av alt på jakt, utenom patroner, for jeg skyter jo aldri noe som helst egentlig. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Stikk en tur innom Holland Foto i Strandgata. De pleier å ha en del Steiner, så da er det mulighet til å myse litt grundig. Også hender det at de har noen gode tilbud på noen modeller. Jeg har god erfaring med Steiner, i det som vel kan kalles "øvre mellomklasse".

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat vært nede på XXL en tur og kjøpt meg subsonic-ammo til salongrifla og vintersko. Måtte titte litt der og. Tittet i grunn på alt de hadde. Femhundrekroners Kina-ræl, McKenzie, Zeiss Terra ED, Zeiss Conquest HD og Zeiss Victory HT. Burde ikke sett i den siste... Selgeren frarådet mer eller mindre de tre første. Femhundrekronersen var sånn man kjøper i lekebutikker. McKenzien var slettes ikke så skremmende elendig. Terraen var ikke noe bedre enn McKenzien, og selgeren sa at McKenzien nok var mer for penga. Conquesten syntes jeg virket bra. Victoryen var tydelig bedre enn denne igjen. Prisen var tydelig høyere og, men himmel og hav for en kikkert. Inndørsglaning gir vel ikke akkurat et perfekt inntrykk da, men.

 

Rakk ikke innom fotosjappa for å se på Steiner. Finner ikke denne på nettsiden, men de har Pentax til en grei pris. Får se om det blir en tur innom litt senere. Jaktbilen skal inn på EU-kontroll i dag, så bør vel se an litt der! Med litt utur, blir det en "Zeiss Victory i påkost".... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Min personlige erfaring tilsier at dersom man bruker kikkerten bare til å avgjøre hva man egentilg ser med øynene , så trenger man ikke spesielt god kikkert . Men sitter du derimot og ser i kikkerten i timesvis på feks (reinsjakt) så er kravet til optikken i en annen divisjon . Mange av oss har kjøpt flere rimelige kikkerter opp gjennom årene og kommer da til slutt til swaro-zeiss- leica som det eneste saliggjørende . Lykke til med ditt valg uansett hva det måtte bli :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ett enkelt tips, skal du kjøpe sikkert i et prisleie, ikke se i dyrere kikkerter. Spesielt ikke kikkerter i premiumklassen, det blir veldig fort dyrt! :) Snakker av erfaring her.

 

Å kjøpe "rimelige" kikkerter blir i det lange løp dyrt. Det er min erfaring med den saken. Kjøper man en dyr kikkert som førstekikkert så trenger man ikke en ny og bedre om noen få år. Dette gjelder vel og merke ikke de som må ha det nyesye til enhver tid - på samme måte som at noen må ha siste mote i flosshatt og annet fint :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...