Jump to content

Billigste 22 lr ammunisjon


Ertshus93

Recommended Posts

I fjor kjøpte jeg en kartong med Topshot og en kartong med billig Fiocchi TTsport. Disse to er jeg ferdig med:

Jeg brukte dem i en revolver som fikk så mye avleiringer i kamrene at jeg måtte presse hver patron inn i tønna med makt, deretter satt  de som støpt i tønna når alle skulle ut med ejektoren. Til slutt måtte jeg gi opp. Salongrifla fikk også mye skitt i kammeret og i løpet. Verst var det med revolveren. 

 

CCI Standard er også et rimelig alternativ mange steder, det teller litt at det brenner rent og ikke skaper funksjonsproblemer. 

Jeg har sett mange som bruker Topshot i pistoler og andre halvautoer, dere som bruker disse, merker dere mer forurensning i systemet?

 

Jeg betaler heller litt ekstra for noe som ikke skaper trøbbel, CCI-Standard har alltid fungert greit som et rimelig alternativ.

Colt Trooper MK-3 – Kopi.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Vaquero skrev:

Jeg har sett mange som bruker Topshot i pistoler og andre halvautoer, dere som bruker disse, merker dere mer forurensning i systemet?

 

Jeg betaler heller litt ekstra for noe som ikke skaper trøbbel, CCI-Standard har alltid fungert greit som et rimelig alternativ.

 

Fiocchi .22 kan jeg bli med på at er noe skitten overprisa dritt.

 

Topshot derimot har jeg 0 problem med i min Ruger mkIV. De kjørte problemfritt i MkII'en min og.

 

Jeg er 550 skudd innskutt med Topshot så langt, og har kun hatt En FTE, med en puss.

 

Verserer en hel del rykter om at Topshot er ompakka CCI standard velocity. Dette vet jeg ikke om stemmer helt. En P22 til en godt bekjent takler ikke CCI sv, men eter topshot dagen lang uten puss.

 

Uansett, Topshot er bra greier spør du meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vår erfaring (meg og svigers) etter noen år med .22 er at top shot og cci er så og si same-same mht. funkfeil, avleiring etc. Begge har tykk bivoks på tuppen og svigers tørker av en pakke eller to når vi skal på match. Jeg bruker Eley Sport som match-ammo.

 

Men ammo oppfører seg forskjellig fra pistol til pistol (revolver). Så her bruker man det man føler seg komfortabel med.

Link to comment
Share on other sites

Har vel skutt >10.000 TopShot i en High Standard Supermatic Citation. Eneste problemet er at en av 500 kan ha en lett lading, som fører til at pistolen veksler og spenner opp hanen, men ikke veksler langt nok til at en ny patron kommer i kammeret. Opplever det samme med CCI. Det skal sies at den gode gamle pistolen fra 70' tallet ikke er kresen på ammunisjon overhodet. Og når man skyter .22 LR, uansett fabrikat, må man PUSSE AV OG TIL. Våpenet blir møkkete selv om man skyter kobberbelagt.

 

Når det gjelder presisjon er det ikke godt å si. Når man skyter pistol stående uten støtte skal man være temmelig god om man kan skylde 8'ern på ammunisjonen.

Har sammenlignet TopShot og Target Rifle (xx merke) ammunisjon i en Sako Quad, med støtte. TopShot hadde bedre samlinger, overlappende på 50m.

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Har tenkt å begynne å trene litt presisjon igjen med min Pardini SP22 og trenger derfor ei kasse 22LR ammo. Lenge siden jeg var oppdatert på ammo priser på 22LR.

Hvor får man ok pris om dagen ved kjøp av 5000 skudd ? Vil ikke ha den kjipeste ammo'n, tenker CCI feks.

Link to comment
Share on other sites

Geco Rifle fra Norma Skytterlag. kjøper en mange er de nesten like billige som CCI, og de virker faktisk. Sett i forhold til kvaliteten er vel CCI Std. den dyreste ammunisjonen som finnes. Man betaler, og får ca ingenting igjen... Fatter ikke at folk kjøper driten.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Å diskutere pris/kvalitet uten å si noe om bruksområde blir for meg ganske unyttig. Denne tråden ligger under Pistolskyting. Jeg har vært på de fleste NM siden 2008, og mer enn halvparten av skytterne bruker CCI. Det gjør også flere på landslaget. Vapentidningen testet 44 ulike .22 i tre ulike matchpistoler, blant annet den mest brukte som er Pardini SP. Her kom CCI og Eley Sport (den billigste Eley) best ut. Så er det også et spørsmål om hva som er det svakeste leddet. Er skytteren en 520 eller 580-skytter? Ja, for 580-skytteren kan ammo være avgjørende, men tvilsomt for han på 520.

For rifler kan det være noe annet. Min Sako Quad HB har de tetteste samlingene med CCI std. I min Sauer 200, kommer CCI ca midt på treet, men faktisk på samme nivå som RWS R50. Mitt inntrykk er at rifler er mer "individuelle" enn pistoler, og at hver rifle krever testing. På ISSF 50 meter bruker jeg Lapua Center-X som følge av testing. På DFS 15 meter holder det med SK Rifle match. Men jeg har skutt 250 flere ganger også med Eley sport.

OT: Kronograferte forresten 145 skudd Center-X på 50 meter i går. Laveste/høyeste hastighet var 296,3 og 303,5 m/s. Kjørte en analyse på hastighet mot Y-koordinatene (høyde). Fikk ingen signifikant sammenheng. Igjen er det vel slik at indianeren er viktigere enn pila.

Edited by Skjøttarstuggun
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Denne tråden ligger under Pistolskyting

Kvalitet er mye mer enn presisjon. Patronene skal inn og ut av kammer f.eks., og være så jevne at alle repeterer mekanismen i halvautomaten. CCI leverer regelmessig loter som er tunge å kamre, og som setter seg fast i kammeret, iallefall i mange våpen. Med den siste CCI-ammoen jeg hadde (skjøt opp skytterlagets, siden ungene ikke fikk dem hverken ut eller inn i Sauer-kamrene uten å slå på sluttstykkehåndtaket) og jeg hadde 2-3 forkilinger for hvert magasin - med Geco, RWS eller SK har jeg aldri forkilinger eller feilfunksjoner av noe slag i den pistolen (Ruger Mk3)

På 15m (DFS) kan man skyte 250 med en grønn ost bare man har middeltreffpunkt i midten. Prøv det på 100m med CCI std ;) Min erfaring er at det går faen ikke. Med Geco til SAMME PRIS går det helt fint, og med RWS Match kan en holde seg i innertieren, men det er OT i denne tråden...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det eg opplever er variabelt med CCI er voksmengden, men er ikkje ofte eg har funksjoneringsfeil på dei. 

Siden vi betaler 0,75 pr skudd lokalt ved kjøp av minst 500, blir det enten det eller Top shot det går mest av. 

Så lenge det skal skytes på duellskiva kan eg ikkje sei eg har merka så mykje til den dårlege presisjonen. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Sier det litt om våpen og ammunisjon når en bruker pistolskive når en skyter med rifle?

Hvis det er stående så er det jo helt grei skyting. Men presisjonsmessig, så skal en jo helst skyte vesentlig bedre enn det der - på 100m :)

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så så gutter... Under en innskyting av en aimpoint, fort og gæli etter vanlig pistoltrening så er det innafor... Ikke alle som ligger og Jager etter OL gull... 😉  Poenget er at med "top-snot" så blir det fortsatt hull i pappen... Selv om enkelte tydeligvis tror enn kan kjøpe seg til både medaljer og presisjon... Selv om det vises gang på gang, at High standarden fra '68, mata med top-shot, dog plasserer seg høyere på listene enn gutta med 30k kr pardiner og 22lr smell til 3kr stk... Likeledes som en 10/22 også kan være brukernes for menigmann.. 😉 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Spinnvillt skrev:

Selv om det vises gang på gang, at High standarden fra '68, mata med top-shot, dog plasserer seg høyere på listene enn gutta med 30k kr pardiner og 22lr smell til 3kr stk... Likeledes som en 10/22 også kan være brukernes for menigmann.. 😉 

Ja, og her berører du nemlig noe helt vesentlig: Skytterglede. Og du deler.

Dy har dine erfaringer, du spør og er interessert. Flere leser det du deler her, og mange svarer fornuftig.

Håper du fortsetter å glede deg og å være nysgjerrig. Fokusèr på gode innlegg, og kos deg med dine våpen.

Skyttergleden er så mangfoldig - finn din greie.  Samle dine GledesPoeng  på din måte.

Om du setter et godt kikkertsikte på din 10/22 så skal du se den gir deg enda bedre opplevd presisjon, til ditt formål.

Kanskje du kjøper ei bøylerifle i .22 også snart no...bare nevner det...

 

Kjenner jeg blir litt nostalgisk her no, du nevner High-Standard og @Vaquero legger ut bilde av sin 22 Colt Trooper...aiai...

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for back-up @BC.Airn, jrg skyter fordi det er for meg kvalitetstid, og selvfølgelig er det morro når det skjer noe i andre enden, og en faktisk Treffer der en sikter... Men mest er det for rekreasjon... High standard er arve gods... Sviger bestefar tok me hjem fra unaiten... Kjøpt ny i New Jersey i 68....

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Må korrigere denne, etter "innskyting" så spiser min morini "alt".. :)

 

På 1.2.2017 den 10.41, wolfen skrev:

Noen som har testet S&B kaliber 22?

Har en Morini cm22 og den eter visst ikke alt av ammo

 

Jaktdepot har røvertilbud på s&b kuler ved kjøp av 5000 stk, 29,50.- pr eske a 50.

 

http://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/sa ... b-standard

 

Edited by wolfen
Link to comment
Share on other sites

Drar opp tråden igjen.. ammunisjon til pistol.. 20 - 25 000 skudd. skal kjøpes inn.

Hva er neste trinn over cci som fremdeles er billig i dag på nett evt butikk - klubbammo ?

Tror vi kjøpte inn en batch med "dårlig" cci sist, har hatt unaturlig mye funksjonsfeil med forskjellige våpen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Denne tråden blir vel snart enda mer relevant ettersom kronekursen er som den er, og prisene kommer vel til å stige tilsvarende. Jakt og friluft har nå Remington 22lr til 44øre pr smell ved kjøp av 1000+ . Har derimot ingen erfaring med den ammoen. Noen som har prøvd?

 

https://www.jaktogfriluft.no/remington-rn-thunderbolt-22-long-rifle-high-speed-4

Link to comment
Share on other sites

Har ingen kjennskap til den ammoen. Men, kan tipse deg om disse to:

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=3223&prodid=16630

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=3223&prodid=16659

 

Har skutt tusenvis av disse to og kan anbefale dem begge som en helt ok og pålitelig billigammo. ☺️

 

Edit:...ble så nyskjerrig på denne "kr22,- pr eske-superbillige" ammoen, at jeg bestilte 1000sk for testing...-om ikke annet må den vel virke i en boltrifle...😀

Edited by rhb
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, stian92 said:

Denne tråden blir vel snart enda mer relevant ettersom kronekursen er som den er, og prisene kommer vel til å stige tilsvarende. Jakt og friluft har nå Remington 22lr til 44øre pr smell ved kjøp av 1000+ . Har derimot ingen erfaring med den ammoen. Noen som har prøvd?

 

https://www.jaktogfriluft.no/remington-rn-thunderbolt-22-long-rifle-high-speed-4

 

Jeg har ikke prøvd den, men holdt på å kjøpe bare for å prøve her om dagen. Etter å ha konferert med folk som kan sitt og har prøvd den, så endte det opp med at jeg kjøpte CCI som jeg har skutt mye av før og vet virker greit for prisen. Dårlig i halvauto, skitten og varierte ladninger var vel tilbakemeldingen jeg fikk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 2 weeks later...

Jeg har testet magtech i hermetikkboks. Det ligger folie over åpningen. Hvor tett den er skal jeg ikke spekulere i. 
 

Gikk ok i Modell 41, men har ikke gjort noen ordentlig test enda. Har skutt et par serier med anlegg og da holdt de tieren på presisjonsskiva. Kan selvsagt ikke stå inne for at den gjør det i alle våpen, og det statistiske grunnlaget er tynt. 

Edited by glockoman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...