Jump to content
Ertshus93

Billigste 22 lr ammunisjon

Recommended Posts

I fjor kjøpte jeg en kartong med Topshot og en kartong med billig Fiocchi TTsport. Disse to er jeg ferdig med:

Jeg brukte dem i en revolver som fikk så mye avleiringer i kamrene at jeg måtte presse hver patron inn i tønna med makt, deretter satt  de som støpt i tønna når alle skulle ut med ejektoren. Til slutt måtte jeg gi opp. Salongrifla fikk også mye skitt i kammeret og i løpet. Verst var det med revolveren. 

CCI Standard er også et rimelig alternativ mange steder, det teller litt at det brenner rent og ikke skaper funksjonsproblemer. 

Jeg har sett mange som bruker Topshot i pistoler og andre halvautoer, dere som bruker disse, merker dere mer forurensning i systemet?

Jeg betaler heller litt ekstra for noe som ikke skaper trøbbel, CCI-Standard har alltid fungert greit som et rimelig alternativ.

Colt Trooper MK-3 – Kopi.JPG

Edited by Vaquero

5 timer siden, Vaquero skrev:

Jeg har sett mange som bruker Topshot i pistoler og andre halvautoer, dere som bruker disse, merker dere mer forurensning i systemet?

Jeg betaler heller litt ekstra for noe som ikke skaper trøbbel, CCI-Standard har alltid fungert greit som et rimelig alternativ.

Fiocchi .22 kan jeg bli med på at er noe skitten overprisa dritt.

Topshot derimot har jeg 0 problem med i min Ruger mkIV. De kjørte problemfritt i MkII'en min og.

Jeg er 550 skudd innskutt med Topshot så langt, og har kun hatt En FTE, med en puss.

Verserer en hel del rykter om at Topshot er ompakka CCI standard velocity. Dette vet jeg ikke om stemmer helt. En P22 til en godt bekjent takler ikke CCI sv, men eter topshot dagen lang uten puss.

Uansett, Topshot er bra greier spør du meg.

Vår erfaring (meg og svigers) etter noen år med .22 er at top shot og cci er så og si same-same mht. funkfeil, avleiring etc. Begge har tykk bivoks på tuppen og svigers tørker av en pakke eller to når vi skal på match. Jeg bruker Eley Sport som match-ammo.

Men ammo oppfører seg forskjellig fra pistol til pistol (revolver). Så her bruker man det man føler seg komfortabel med.

Har vel skutt >10.000 TopShot i en High Standard Supermatic Citation. Eneste problemet er at en av 500 kan ha en lett lading, som fører til at pistolen veksler og spenner opp hanen, men ikke veksler langt nok til at en ny patron kommer i kammeret. Opplever det samme med CCI. Det skal sies at den gode gamle pistolen fra 70' tallet ikke er kresen på ammunisjon overhodet. Og når man skyter .22 LR, uansett fabrikat, må man PUSSE AV OG TIL. Våpenet blir møkkete selv om man skyter kobberbelagt.

Når det gjelder presisjon er det ikke godt å si. Når man skyter pistol stående uten støtte skal man være temmelig god om man kan skylde 8'ern på ammunisjonen.

Har sammenlignet TopShot og Target Rifle (xx merke) ammunisjon i en Sako Quad, med støtte. TopShot hadde bedre samlinger, overlappende på 50m.

• Like 2

Det er jo en grunn til at de som skyter i OL osv bruker CCI Std og Topshot.....Nei vent? De gjør jo ikke det ;) Det brukes Lapua, Eley og RWS der ja.

Men tenkte greit å ha litt billig "plinkerammo" liggende. Så kjøpte 6000skudd i går :P