Jump to content

Ultralydvasking av hylser - Hva skjer med hylsa?


GK

Recommended Posts

God aften!

 

Holder på å rengjøre noen tomhylser ved å bruke "cheap and clean" metoden som oppgitt på http://www.6mmbr.com/ultrasonic.html" target="_blank.

 

Synes denne metoden fungerer helt utmerket, men har tenkt litt over om man endrer noen av egenskapene ved selve hylsa?

Vil den bli mer porøs, sprekke lettere, bli sterkere, eller skjer det ingenting?? Har lest litt rundt både her på kammeret å andre forumsider uten å få et bastant svar...

Legger merke til at enkelte sier at man får bedre grep om kula eller må bruke mer kraft for å sette i kula... Selv har jeg muligens sett en tendens til sistnevnte....

 

Kjør debatt....

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Nå er jeg ute på tynn is men prøver å hente fram noe grunnleggende kjemi fra videregående......

 

Messing består av kobber (Cu) og Sink (Zn). Disse har en lei tendens til å oksidere noe som gjør at hylsene endrer utseende over tid. Dette kan løses ved å benytte syre som nevnt i et annen forumpost her inne. Alle typer syrer fungerer igrunn selv om mange sverger til sitronsyre fordi det er lett tilgjengelig i detaljhandelen. Syra vil fjerne det oksiderte belegget men jeg har meget vanskelig for å tro at den klarer å løse opp bundne bestanddeler i messingen.

 

Såpe er ofte basisk men har også der vanskelig for å tro at en svak blanding vil løse opp messingen.

 

Mener å ha lest at det kreves konsentrert syre for å løse opp messing.

 

Finnes sikkert noen kjemikere her inn som kan gi et utfyllende svar

 

For øvrig:

https://no.wikipedia.org/wiki/Standard_ ... spotensial

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...