Jump to content

Spontankjøpte 30-06, beste allround fabrikkammo?


Barks

Recommended Posts

Av en eller annen grunn spontankjøpte jeg en rifle (Blaser R93) i 30-06 i dag. Trenger da ett eller annet å mate den med, og tar veldig gjerne mot forslag. Pipa er vel omtrent 58cm og skal ikke kappes, men får demper.

 

Har aldri hatt kaliberet før, men har lest meg opp litt. Jeg er ute etter et godt forslag til ammo som egner seg til allroundbruk (ønsker bare å ende opp med én type ammo til denne riflen, KISS typ....) til alt fra rådyr til elg og villsvin. Innser at det kan bli kompromiss her, men greit det. Ønsker forslag til fabrikkammo med solide kuler (kan være homogene eller bonded, og helst ammunisjon som i størst mulig grad benytter den reelle kapasiteten i kaliberet (om det finnes fra fabrikk?).

 

Noen?

Link to comment
Share on other sites

Finnes det jaktammo til 30-06 som er ladet til over "standard" trykk for bruk bare i moderne rifler, eller må man lade selv for å ta ut det ekstra potensialet? Har 308W fra før, og håper å kunne få ut litt mer av 30-06 uten å måtte lade selv.

 

Barnes Vor-TX kan friste litt; bruker Vor-TX i 9,3x62 med vanlig 285grs TSX og er fornøyd med den. Ser også av Barnes sine data at de lader både 150grs og 168grs TTSX med 40-50m/s mer i 30-06 enn i 308W (under antakelse om at disse data er oppnåd med lik pipelengde).

 

Hva taler for 150grs TTSX over 168grs i 30-06?

Link to comment
Share on other sites

Finnes det jaktammo til 30-06 som er ladet til over "standard" trykk for bruk bare i moderne rifler, eller må man lade selv for å ta ut det ekstra potensialet? Har 308W fra før, og håper å kunne få ut litt mer av 30-06 uten å måtte lade selv.

 

Barnes Vor-TX kan friste litt; bruker Vor-TX i 9,3x62 med vanlig 285grs TSX og er fornøyd med den. Ser også av Barnes sine data at de lader både 150grs og 168grs TTSX med 40-50m/s mer i 30-06 enn i 308W (under antakelse om at disse data er oppnåd med lik pipelengde).

 

Hva taler for 150grs TTSX over 168grs i 30-06?

 

Anbefaler også Barnes Vor-Tx til 30-06.

Personlig synes jeg at 150 grs er passe kulevekt til 30-06 og Barnes kuler til all jakt i Norge så lenge man holder seg innenfor "normale" jakthold og ville vært mitt valg om jeg fortsatt hadde eid en 3-06 og ville kjøpe fabrikk ammo.

168 grs har høyere bc og er dermed bedre i forhold til skudd på lengre hold, men personlig ser jeg ingen grunn til å kjøpe denne istedenfor 150 grs i 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har selv brukt 30-06 de siste 15 åra og før jeg begynte å lade selv brukte jeg utelukkende Federal Trophy Bonded 180grs til all jakt i Norge (rådyr, reinsdyr, hjort og elg). Bare positive erfaringer med denne kula! Rifla jeg bruker nå har 57cm løp med demper og der målte jeg hastigheten på fabrikkammoen i snitt 822,2 m/s.

 

Etter at jeg begynte å lade selv har jeg gått over til Hornady Interbond 180 grs som er lada til et snitt på 834,0 m/s. Foreløpig er jeg fornøyd med dette alternativet, men har ikke så mye erfaring med den enda. Skulle gjerne fortsatt med Trophy Bonded kula til Federal, men den selges dessverre ikke i løsvekt.

 

Lykke til med ny børsa!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...