Jump to content

Privat eiendom på 3K mål. Hva er mine rettigheter?


kevlint

Recommended Posts

Hei. Familien min har akkurat arvet en tomt på nesten 3000 mål som ligger flere mil fra nærmeste nabo. Nå har det seg sånn at jeg akkurat har tatt jegerprøven og venter på våpentillatelse, altså er jeg veldig grønn når det gjelder hva jeg kan gjøre og hva jeg ikke kan gjøre. Det jeg lurer på da er om jeg kan jakte småvilt der året rundt?

Link to comment
Share on other sites

All jaktrett tilhører grunneier. Innenfor jaktidene for ulike arter kan du da jakte hele året.

For storvilt må det søkes om tildeling, eller eiendommen tilhører allerede et vald. Da har du rett på den delen av tildelingen som tilsvarer det arealet du disponerer.

Link to comment
Share on other sites

For det første må du ha tillatelse av grunneier for å jakte eller skyte på eiendommen - det regner jeg med du har i orden.

 

Du må jakte innenfor de enkelte artenes jakttidsbestemmelser. Jakt på enkelte arter krever som nevnt tidligere tildeling.

 

NB! Du har nok også naboer som grenser til eiendommen din - så veldig langt borte er de nok ikke - selv om du kan gjemme deg bort på terrenget ditt!

 

Pass på at der ikke hefter noen grunneierklausuler på eiendommen som på noen som helst måte har betydning for din utøvelse av eiendomsrett/ jaktrett.

 

Legger ellers til grunn at du er innenfor alt i forhold til forsvarlighet, politivedtekter osv.

Link to comment
Share on other sites

Du har rettighet på all jakt på terrenget, er terrenget inne i ett eksisterende storviltvald har du tre valg:

 

-Søke medlemskap i valdet og delta på jakt over ett større område.

-Trekke ut terrenget ditt til ett eget jaktfelt, da får du tildelt dyr gjennom valdet jaktfeltet er medlem av.

-Trekke ut terrenget og søke om eget vald og egen tildeling fra kommune.

 

Ett godt tips hvis du er fersk er at du får delta i eksisterende jaktlag, der er det ofte noen tips og triks og hente, og gammelkara kjenner ofte terrenget som sin egen bukselomme. Her har vi navn på hver stein, berg osv osv..

 

Når det gjelder småviltjakt må du sjekke om terrenget er inne i et såkalt utmarkslag, altså at noen har avtale om leie av småviltjakt og kortsalg. Hvis ikke er det selvfølgelig fritt frem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
På 18.11.2015 den 23.52, OptiBond FL skrev:

Pass på at der ikke hefter noen grunneierklausuler på eiendommen som på noen som helst måte har betydning for din utøvelse av eiendomsrett/ jaktrett.

 

Og nå har Høyesterett slått fast at jaktretten IKKE kan skilles fra eiendomsretten for mer enn 10 år. I den aktuelle saken var dette "praktisert" i over 50 år, men dette tilla HR liten vekt. Forarbeidene til diverse lover viste at jaktretten skulle være en del av eiendomsretten, slik at ved eventuelle motsetninger mellom viltskader/jaktutøvelse og skogbruk/annen bruk, var det opp til grunneieren å foreta valget mellom forskjellige bruksområder.

 

http://www.nationen.no/debatt/fradeling-av-jaktrett/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...