Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Jepp. Firearms United har vist seg å være en effektiv lobbygruppe. Er det noen andre som har jobbet like hardt for våre rettigheter i denne saken som de?

 

Man kan si hva man vil om NRA, men se på frihetene de nyter på den siden av dammen (på godt og vondt). Mens vi har blit r*vkjørt gang på gang har de klart å unngå det aller meste av regulering, selv det de fleste av oss vil kalle fornuftige tiltak. Man kan si hva man vil om forholdene der borte, men en ting er sikkert. En effektiv lobby fungerer.

 

Jeg registrerte meg der nå, og selv om økonomien ikke tåler stort skal jeg klare å sende noen kroner den veien. Skal jeg beholde hobbyen min har jeg rett og slett ikke råd til å la være.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre er ikke våpenlobbyen den eneste lobbyen. Ifølge en kommentar på Facebook fra Firearms United, så har de info som sier at norske myndigheter er blant dem som "lobbyerer" for å få vedtatt direktivforslaget.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg frykter at det vil dukke opp en"Joker" fra under bordet fra norske myndigheter:

Arbeiderpartiet har sitt i langtidsprogrammet på side 68 om forbud mot halvautomatiske våpen. Hadia Tajik i justiskomiteen har vel ikke svart på en eneste mail?

Hun er uansett ikke alene. Hun bekrefter seg selv i uttalelsen om at politikere har distansert seg for mye fra folk flest. Begrenset våpenkort på 5 år er nevnt.

Sikkert mye annet vi må svelge. Når vår egen norske kommer til avstemning er jeg redd for at det kan være lite å rope hurra for......?

Det jeg misliker er at noen holder kortene tett til brystet.

Dette er heller ikke uvanlig i andre land vi ikke ønsker å sammenligne oss med :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en kommentar på Facebook fra Firearms United, så har de info som sier at norske myndigheter er blant dem som "lobbyerer" for å få vedtatt direktivforslaget.

 

Forundrer meg ikke om dette stemmer. Har prøvd via både vanlige kanaler og bakveier via kjentfolk å få noen i Høyre til å uttale seg om hva regjeringens bidrag er i prosessen. Alle forsøk har enten forsvunnet inn i det store intet, eller blitt besvart med en standardisert svadatekst som er helt lik uansett hvem svaret kommer fra. Konklusjonen er at de enten er helt inkompetente, og dermed ikke er skikket til oppgaven vi har ansatt de til å gjøre. Eller enda verre, de vet hva de gjør, men vet også at dette ikke tåler dagens lys.

 

Jeg har dessverre bidratt til at Høyre sitter der de sitter, men angrer bittert og har svartelistet partiet for livstid. Det er dessverre ikke bare i denne saken jeg ser at Høyre/Frp har en lite tillitsvekkende måte å jobbe på.

 

Nok en donasjon sendt til våpenlobbyen.

 

FU burde ha solgt "gavekort" nå frem mot jul. Hadde vært den perfekte julegaven som både støtter en god sak, samt en fin måte å skape litt mer interesse / oppmerksomhet rundt temaet blant skyte-/ jaktinteresserte venner og famile.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Skummelt det her:

Dersom man ikke poserer nikkende og anerkjenner den politiske elitens vurderinger og tiltak, da er man en POPULIST.

Populister begynner det å bli mange av, det må da være helt uhørt at folk uforskammet og utakknemlig vender makteliten ryggen.... 8)

Norge er verdens beste land å bo i, sies det. For de som har oppdaget at marsipangrisen har gått opp en krone lever under alle byråkratiske radarer.

Link to comment
Share on other sites

Artikkel på SVT fra intervju med politimesteren i Malmø, Stefan Sintéus.

 

Han etterlyser EU-sanksjonerte våpenamnestier i land som Tsjekkia og ex-jugoslavia, med mer; tiltak som kan ha noe for seg.

 

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/malmopolisen-hittar-600-skjutvapen-varje-ar?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20161208%3Amalmopolisen-hittar-600-skjutvapen-varje-ar%3Anyh

 

Videre at risikoen for vanlige borgere er veldig lav:

 

Vilken risk innebär det för invånarna i Malmö att vapentillgången är så pass utbredd?

 

– Det är små risker. Hittills har kriminella personer skjutit mot andra kriminella personer. Att tredje man ska bli skadad är väldigt ovanligt. Det har skett, men det är väldigt sällan.

 

Det finns uppgifter om att den man som sköts i dag på morgonen inte har någon känd koppling till den kriminella miljön?

 

– Det är du som påstår det. Det är en utredning som ska kartlägga vad som har hänt och vad det kan innebära. Det är fortfarande alldeles för tidigt att uttala sig om, säger Stefan Sintéus.

Link to comment
Share on other sites

Hvis folk skal engasjeres, må de vite konkret hva konsekvensene blir. De fleste har det vel slik at de må velge sine kriger.

Det er nå litt drøyt å kalle det en "krig" å skulle sette navnet sitt på et internett-opprop til støtte for lovlydige skyttere og våpeneiere, eller å gi en femtilapp i støtte til en lobbyorganisasjon som jobber for alle skyttere - ikke bare en enkelt interessegruppe.

 

Hvis man tror dette er en storm i et vannglass har man rett og slett ikke fulgt med, og bør lese seg grundig opp før en blamerer seg ytterligere.

 

Som det står ovenfor og for så vidt lengre tilbake i denne tråden: Kommisjonen har i lang tid ønsket å iverksette svært strenge restriksjoner på sivilt våpeninnehav, og kommisjonens medlemmer samt sympatiserende politikere har ved flere anledninger kommet med dokumentert usanne påstander om kriminalitet relatert til legale skytevåpen, og om påståtte konsekvenser av å ikke vedta kommisjonens forslag uten endringer. Kommisjonen ønsker totalforbud mot sivilt eie av halvautomatiske våpen med magasinkapasitet over en arbitrær grense - en grense som helt utvilsomt vil bli flyttet stadig lengre nedover i senere direktiver. Det foreliggende forslaget er i tillegg så ullent formulert at alle halvautomatiske skytevåpen - både vedkubbepistoler og Vz58 - kan forbys av nasjonale myndigheter med henvisning til direktivets tekst. I tillegg kommer det helt uakseptable kravet om lege- og psykologerklæring hvert femte år, kombinert med krav om midlertidige våpenkort som erfaringsmessig forårsaker at ellers lovlydige skyttere mister sine våpen på grunn av rent byråkratiske hindre.

 

Bent ut sagt: Det er nok - mer enn nok - regulering og forbud i Europa. Forbudene rammer utelukkende de som velger å følge loven. Det er videre dokumentert av bl.a. Firearms United at de foreslåtte endringene på ingen måte vil ha noen effekt på kriminalitet eller terrorisme, snarere tvert imot. Bare på det grunnlaget burde alle, ikke bare skyttere, jegere og samlere, si nei til enda flere reguleringer forfattet av et organ som i større og større grad lider av demokratisk underskudd.

 

Ja, dersom forslaget trekkes tilbake vil kommisjonen nok hale det frem igjen - for dette er nemlig ikke første gangen det har skjedd. De satt klare med teksten og var meget snart ute etter terrorangrepet i Frankrike for å smi mens jernet var varmt, noe som også var tilfellet med ny terrorlovgivning som på sin side har høstet rikelig med kritikk. Disse menneskene arbeider langsiktig og er fornøyde med meget små seire, selv om de later som om det er katastrofe hvis ikke de får gjennom alt. Derfor må de ikke engang få en lillefingernegl.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre er ikke våpenlobbyen den eneste lobbyen. Ifølge en kommentar på Facebook fra Firearms United, så har de info som sier at norske myndigheter er blant dem som "lobbyerer" for å få vedtatt direktivforslaget.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

 

Hvis dette innebærer riktighet så er det svært provoserende at norske byråkrater eller politikere har drevet med dette "judas-eventyret" bak ryggen på egne skyttere og jegerorganisasjoner, eller andre lovlige våpeninnehavere. Dette burde i så fall komme frem, hvem, når og hvorfor. I så fall er motivet at egne politiske partier kan fraskrive seg ansvar for vedtak og konsekvenser ved å peke ut av landet. Dette bør velgere som er berørt få kunne legge til grunn for valg av sin stemmerett.

Link to comment
Share on other sites

Anundsen jobber "under" Erna, manøverdyktigheten blir av forståelige grunner begrenset. Hadia har side 68 i sitt partiprogram og er sikkert komfortabel med EU sine tanker og ideer. Høyre som nevnt har sittet tvilsomt stille og lenge i båten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spesielt siden et enstemmig Frp-landsmøte har vedtatt at Norge ikke skal følge direktivet...

 

http://www.smp.no/nyheter/2016/04/24/Frp-sier-nei-til-ny-v%C3%A5penlov-fra-EU-12644181.ece

 

Tipper dette er noe høyre styrer med. De har vært musestille gjennom hele denne prosessen :roll:

 

Høyre og AP er nok de farlige spillerne her, men jeg trur ikke FRP akkurat er til å stole på. De er makt-kåte nok til å gå imot egne prinsipper for å sikre egen posisjon.

Link to comment
Share on other sites

Et minst like viktig spørsmål er hva gjør vi med denne informasjonen hvis vi finner ut av hvem som drar i trådene bak lukkede dører?

 

Hvordan kan vi som interessegruppe kapitalisere på denne infoen? Kan vi forsøke å utøve press via presse, opposisjon eventuelt internt i regjeringspartiene?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom FRP som regjeringsparti har enstemmig vedtatt at dette ikke må gjennomføres, så vil det jo si at de enten lyver, eller at det er splittelse i det blåblå regjeringen, eller at noen andre i det skjulte driver lobbyvirksomhet som ikke har støtte i regjeringen.

 

I alle tilfeller bør dette være interessant stoff for media (uavhengig av hva saken dreier seg om).

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette faktisk er regjerings-FrP (og da er det vel Anundsen kan jeg tenke meg), så vil jeg tro det er gode muligheter for å skape splid og strid internt i partiet. De har allerede en slags indre opposisjon som ikke har problemer med å klage på hva som blir gjort i regjering.

Link to comment
Share on other sites

Spurte FU direkte, ref det over:

 

Dear Telefonoperatør, unfortunately the Norwegian government has been very careful not to leave any trace of its implication. However, since Norway is not a member of the EU but a member of the Schengen Area, it would have to receive and implement the directive. And the Norwegian government has been secretly lobbying for more restrictions even since Utøya.

 

What Norwegian gun owners can do is to massively write to their members of Parliament and government to tell them that they know what the Norwegian government is doing, that they will not buy any negation, and that what they want is for the Norwegian government to openly come out AGAINST the proposed EU gun ban, otherwise it will be considered an accomplice by its gun-owning citizens, who will react politically at the next elections.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat sendt en mail til en gammel kamerat som en gang var journalist, i håp om at han ser verdien i å spore opp noen gamle kolleger som kan se interesse av å grave litt i saken. Jeg er dog i tvil om hvor godt nettverk han har.

Dette er den eneste jeg kjenner som har vært journalist for store aviser, så han er min eneste mulighet.

 

Men dere andre må jo nødvendigvis kjenne noen dere også. Prøv å ta en prat med de for å høre om de synes saken kan virke interessant. Ikke nødvendigvis bare delen som angår oss skyttere, men også delen om at noen ikke-folkevalgte representanter for Norge i hemmelighet arbeider hardt for å gi EU "norsk støtte" til innføringen av et direktiv som strider direkte mot hva som kommuniseres ut fra det eneste regjeringspartiet som har uttalt seg om saken.

Og som vi vet, direktiver blir innført i Norge.

Så med andre ord virker det som at enkelte norske personer som ikke tilhører den folkevalgte regjeringen, i hemmelighet jobber sammen med EU for å utforme og innføre nye norske lover, men den offisielle folkevalgte regjeringen (ihvertfall til en viss grad) hevder at de er i mot dette.

 

Akkurat det, om det faktisk stemmer, bør jo være et interessant tema for andre enn bare skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Her er en liste i hvertfall:

 

http://www.eu-norway.org/mission/Staff1/

 

 

Da er det vel kanskje gjengen under "Justice and home affairs" som er mest aktuelle?

 

En ting jeg legger merke til er at dette er navn jeg aldri har hørt om og stillinger jeg ikke visste eksisterte. At disse ansatte(!) sitter og forhandler i EU på våre vegne finner jeg ganske hårreisende. Hvem er det som ansetter disse? Hvilket politisk ståsted har de? Hva er deres kompetanse? De skal mest sannsynlig ikke jobbe ut fra et politisk ståsted, men alle har ett, og det VIL påvirke hva du mener som counsellor...

Link to comment
Share on other sites

Ingrid Schulerud er Norges ambassadør til Belgia så det hun forfekter er nok godkjent på høyeste politisk hold her i landet. Blåblå dobbeltkommunikasjon :evil:

Den eneste vi har sett hittil som har støttet vår sak er Jenny Klinge fra Senterpartiet. Så da blir det or min del å skrive et himmelbrev til Liv Signe Navarsete som representerer Sogn og Fjordane :winke1:

Oppfordrer alle Kammer'ater å kontakte sine stortingsrepresentanter, legge ved nødvendig dokumentasjon som viser dobbeltkommunikasjonen og be om tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

Oprinnelsen til utrykket her http://www.abcnyheter.no/nyheter/2010/0 ... sovjetstat

 

NJFF har langt bedre kontakter og innflytelse i maktens korridorer der ende flatlandet en det den norske stat har.

Det er... mye rykter og og bastanete konklusjoner der ute i "gun lobby"en. Mye bra, og mye saklig. men en bør være påpasselig med to ting. Det første er kronologi. Altså NÅR i prosessen er det en påstandf kommer og beskriver. Videre er det det med å faktisk sjekek om påastander kan spores til noe konkret i EU systemet (Dvs noe skriftilig) før man kjøper det helt rått.

Link to comment
Share on other sites

Leste et sted (her i tråden?) at departementet ville vente med å sende den nye våpenloven ut på høring til den nye våpenloven EU har på trappene. Begrunnelsen var at da kunne elementer fra den tas inn i den norske våpenloven. Nå får vi greie på at noen driver påvirkningsarbeid for å øke innstrammingene - noe som i ettertid skal legitimere en strengere våpenlov her i landet.

 

Noen som kjenner igjen dette ?

 

”I Partiprogrammet 2013-2017 som ble vedtatt på landsmøtet, står det under avsnittet Samfunnssikkerhet og beredskap;

«Våpenlovgivningen må strammes inn. Forbudet mot halvautomatiske våpen må lovfestes, og muligheten for unntak må strammes inn. Det skal også vurderes om antall tillatte skudd i magasin og kammer skal begrenses. Vilkårene for å erverve, eie og inneha slike våpen må bli strengere. Politiets kontroll med våpen må styrkes.»

Med vennlig hilsen - Terje Moland Pedersen - Politisk rådgiver”

 

http://www.nv.no

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...